موفقیت ارزانترین سدان بسترن در ایران، علیرغم افزایش قیمتهای متعددش، چنان خوب بود که فاو حالا بهدنبال عرضه ارزانترین کراساورش در کشورمان است؛ خودرویی که رقبای چینی بسیاری منتظر آمدنش به ایران هستند.
”بسترن X40 باقیمتی کمتر از هاوال H2 به بازار میآید“دومین کراس بسترن
X40 ششمین محصول و دومین کراساوری است که بسترن از زمان شروع کارش (1997)، راهی بازار کرده است. X40 در این روزها فقط یک برادر بزرگتر دارد که نامش X80 است. X80 در کلاس کراساورهای متوسط جای میگیرد و محصول 2013 است. X40 نیز در کلاس کراساورهای جمعوجور است و در 2016 متولد شده.
X40 را باید نسخه تولید نهایی همان مدل مفهومی بدانیم که سال 2016 با نام X4 Concept در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی شده بود؛ البته این X40 با آن X4، از زمین تا آسمان تفاوت دارد. فاو در تلاش است تا قبل از آمدن سال 2020، دو کراساور دیگر را (با نامهای احتمالی X70 و X90) به خانواده قدبلندهای بسترن، اضافه کند.
دو مدل با یک پلتفرم
قبل از هرچیزی بگوییم که هم برند Besturn و هم برند Senya، هردو از زیرمجموعههای فاو هستند و هردو نیز در بازار چین فروش دارند، با این تفاوت که فروش بسترن در مناطق شمالی چین بهتر است، اما سهنیا بیشتر در مناطق جنوبی چین، مشتری دارد.
حال که این دو برند را شناختید، باید بدانید که فاو برای ساختن X40 از پلتفرم کاملاً جدیدش با نام A-class بهره گرفته؛ همان پلتفرمی که با آن Senya R7 را ساخت و آن را چندماه زودتر از X40 به بازار فرستاد.
طول | عرض | ارتفاع | فاصله محوری | سایز چرخ | حجم صندوق |
---|---|---|---|---|---|
4310mm | 1780mm | 1680mm | 2600mm | 215/55R17 | 375L |
بدون توربو
در شرایطی که هایما S5 ایرانخودرو و هاوال H2 بهمنموتور، رقابت سختی در گرفتن بازار کراساورهای جمعوجور دارند، حالا بسترن X40 با پیشرانهای تنفس طبیعی به ایران آمده و قاعدتاً نباید به فکر مقابله با هایما و هاوال باشد. جالب است بدانید که حتی مشتریان چینی نیز امکان سفارش پیشرانه دیگری غیر از این را ندارند.
پیشرانه | جعبهدنده | قدرت | گشتاور | سرعت | حجم باک | مصرف ترکیبی |
---|---|---|---|---|---|---|
1.6 لیتری | 6 اتومات | 113hp | 155nm | 168km/h | 50L | 6.5L |
حال که X40 بدون توربو به ایران میآید، باید در محدوده کراسهای ارزانقیمت بازار، حضور داشته باشد؛ جایی که جک S3، لیفان X60، امویام X33S و چانگان CS35، بیشتر از هر خودرو دیگری، منتظرش هستند.
اولین چینی با چندرسانهای بومی
بسترن X40، نخستین کراساور چینی است که با سیستم چندرسانهای هوشمند و کاملاً بومیسازی شده، بهدست مشتریان فاو رسید. فاو نام این چندرسانهای را D-Life گذاشته و نسل دومش (D-Life 2.0) را از اوایل 2017 روی برخی محصولاتش قرار داده است. این سیستم چندرسانهای به ویژگیهایی همچون سیستم تشخیص صدا، ارتباط با موبایل و دسترسی به شبکههای اجتماعی مجهز است.
جالبترین ویژگی D-Life، قابلیت کنترل از راه دور است. بدینترتیب که با نصب اپلیکیشن آن، میتوانید روشن و خاموشبودن چراغها، قفل درها، بالا یا پایینبودن شیشهها و حتی بازبودن سانروف را چک کنید. روشن کردن خودرو یا روشن کردن سیستم تهویه از راه دور نیز از دیگر امکانات این اپلیکیشن است.
با چهار کیسه هوا؛ مثل بقیه!
در بازار چین، X40 حداقل در 6 تیپ مختلف قابل خریداری است و از آنجایی که نمیدانیم بهمن موتور، کدام تیپش را به ایران میآورد، بهتر است بهسراغ فولترین تیپ X40 برویم که با امکانات زیر تحویل مشتریان چینی میشود:
- چراغ هالوژنی جلو / دیلایت / اتولایت
- آینه تاشو برقی با گرمکن / سانروف برقی
- فرمان برقی / استارت دکمهای
- کروز کنترل
- کنترل کشش / کنترل پایداری
- سیستم کمک در سربالایی
- نمایشگر 8 اینچی لمسی / دوربین عقب
- حسگر عقب
- بلوتوث / شش اسپیکر
- گرمکن صندلیهای جلو
- چهار کیسه هوا
چه قیمتی دارد؟
بهمن موتور همین حالا هم هاوال H2 را در خط مونتاژش دارد. از اینرو شاید تصور کنید که با آمدن یک کراساور جمعوجور دیگر به بازار کشورمان، کار برای بهمنیها سختتر شود، اما چنین نیست چراکه این دو کراساور، قرار است دو محدوده قیمتی مختلف را پوشش دهند.
فاو بعد از رونمایی X40 در نوامبر 2016 و در جریان نمایشگاه گوانگژو، فروش آن را از ابتدای سال 2017 و با قیمت تقریبی 70 تا 100 هزار یوآن آغاز کرد، یعنی چیزی حدود 11 تا 15 هزار دلار. بنابراین در صورت آمدن X40 به ایران، احتمالاً قیمتی در حدود 100 میلیون تومان خواهد داشت.