• تاريخچه حضور FAW در ايران

بررسی تاریخچه اولین خودروساز چین

نگاهی به حضور FAW ایران

30 بهمن 1402 17:43

کشور چین به تنهایی بیش از تمام دنیا، برندهای زنده و فعال در صنعت خودروسازی به عنوان خودروساز دارد. در بین شرکت‌های خودروسازی چین، برخی دارای شهرت جهانی هستند و بعضی نیز فعالیتی در حد کشور چین و نهایتا چندین کشور دیگر دارند. یکی از شناخته شده‌ترین شرکت‌های خودروسازی چین که از آن به عنوان اولین خودروساز چین یاد می‌شود، کمپانی FAW است که فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه خودروهای سواری و تجاری در سراسر دنیا و از جمله کشورمان ایران دارد.

نامگذاری FAW و شرکت‌های زیرمجموعه

شرکت فاو به عنوان اولین کمپانی خودروسازی کشور چین شناخته می‌شود و نام خود را نیز از عبارت First Automotive Works گرفته است، که اولین سازنده خودرو معنی می‌دهد. در واقع نام FAW در سال 1992 از عبارت First Automotive Works گرفته شد و به FAW Group Corporation اغییر کرد.

شرکت فاو فعالیت خود را از سال 1953 آغاز کرده است و امروزه از اصلی‌ترین شرکای این شرکت می‌توان به گروه فولکس واگن، جنرال موتورز، آئودی، دایهاتسو و مزدا اشاره کرد. تنوع محصولات FAW بسیار زیاد است و از خودروهای سبک تا خودروهای سنگین و حتی کشنده‌های فوق سنگین را شامل می‌شود. می‌توان گفت که محصولات تجاری ساخت FAW در رده خودروهای باکیفیت ساخت چین جای می‌گیرند که این قضیه را می‌توان از ساخته‌های این شرکت در بازار کشورمان نیز متوجه شد.

شرکت FAW دارای بیش از بیست زیرمجموعه است، که هر کدام از آن‌ها محصول به خصوصی در خط تولید خود دارند. برای مثال شرکت‌های هایما، هونگچی که متخصص در زمینه ساخت خودروهای لوکس است و جتا که به عنوان سازنده خودروهایی بر اساس طراحی و تکنولوژی فولکس واگن است، از جمله زیرمجموعه‌های این شرکت است که محصولات آن در کشورمان نیز حاضر هستند.

اولین محصول FAW و تاثیرپذیری از روسیه

از جمله کشورهایی که نقش به سزایی در پیشرفت صنایع چین داشته است، شوروی سابق است که این قضیه درباره خودروسازی این کشور، خصوصا در بخش خودروهای سنگین و تجاری نیز دیده می‌شود.

برای آغاز فرآیند تولید خودرو در کشور چین، تعدادی از کارگان و مهندسان شرکت FAW به سایت تولیدی استالین تراک شوروی رفتند تا آموزش‌های اولیه برای ساخت کامیون جیفانگ CA-10 را ببینند. در حالی که اولین خودرو تجاری این شرکت در سال 1956 روی خط تولید رفت،

اولین محصول این شرکت در سال 1956 به نام جیفانگ CA-10 بر اساس خودروی نظامی ZIS 150 شوروی ساخته شد، که در ابتدا نیز چندان مورد استقبال قرار نگرفت. این خودرو یک پیشرانه شش سیلندر به قدرت 90 اسب‌بخار داشت و به نوعی اولین خودرو ساخت چین از اولین کمپانی خودروساز این کشور شناخته می‌شود.

فاو به سرعت تولید خودروهای سواری را نیز در دستور کار خود قرار داد و اولین خودرو سواری نیز در سال 1958 از خط تولید خارج شد. نشان این شرکت نیز در سال 1964 نیز طراحی شد که کلمه خودرو با عدد یک به نوعی طراحی شده است، که یک شاهین با بال‌های باز را نمایش می‌دهد.

شکوفایی FAW با کمک شرکای غربی

شرکت فاو در ابتدای فعالیتش با مونتاژ خودروهای روسی، فعالیت خود را افزایش داد. اما از سال 1990 با رفتن به سمت شرکت‌های خودروسازی بزرگ دنیا از جمله فولکس واگن، تویوتا و جنرال موتورز، نشان داد که به دنبال ساخت خودروهای با تکنولوژی و استانداردهای بالاتر از ساخته‌های شوروی است. در واقع FAW چهارمین خودروساز چینی بود که به سمت شرکت‌های غربی برای استفاده از دانش و تکنولوژی آن‌ها حرکت کرد، که این اتفاق در سال 1990 رخ داد. گروه FAW برای این کار، فولکس‌واگن را انتخاب کردند. خودروسازی که امروزه نیز محبوبیت زیادی در کشور چین دارد و فروش محصولاتش در این کشور، بسیار بالاست.

با آغاز شراکت FAW با فولکس واگن، همکاری با تویوتا به پایان خود رسید. البته دوباره از سال 2003، همکاری تویوتا و FAW دوباره آغاز شد و با قدرت بیشتر از قبل ادامه پیدا کرد، به نحوی که حتی برخی از محصولات تویوتا توسط فاو در کشور چین تولید و عرضه می‌شوند. جنرال موتورز، شرکت غربی دیگری بود که در سال 2009، همکاری با فاو را آغاز کرد.

محصولات متنوع FAW

این شرکت در نقاط مختلف چین دارای سایت‌های تولیدی است که برخی از آنها حاصل همکاری و شراکت با خودروسازان کشورهای دیگر است، تا محصولات مشترک بین فاو و آن‌ها را تولید کنند. گروه FAW دست توانایی در ساخت خودروهای برقی نیز دارد، هرچند که خودروهای برقی این شرکت در کشورمان حضوری ندارند اما از مهم ترین سازندگان خودروهای برقی در کشور چین نیز به حساب می‌آید.

نکته جالب در خصوص محصولات FAW این است که اکثر محصولات این شرکت از موتور و گیربکس ساخت خود فاو استفاده می‌کنند و این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های خودروسازی چین از موتورهای ساخت یوچای و ویچای و همچنین کامنز با گیربکس‌های ساخت ZF و FAST بهره می‌برند.

حضور FAW در ایران

بعد از حضور خودروهای تجاری چینی در کشورمان که روند آن از میانه دهه هشتاد شمسی آغاز شد، کم‌کم شرکت‌های خودروسازی کشورمان به سمت واردات و مونتاژ کامیون و کامیونت‌های چینی رفتند. شرکت بهمن دیزل نیز با زیرمجموعه‌اش یعنی سیبا موتور، اقدام به مونتاژ کشنده‌های J6 کرد و بعد از مدتی نیز خودروهای سواری این شرکت نیز در گروه بهمن، روی خط تولید رفت. امروزه تنوع محصولات گروه FAW در کشورمان بیشتر از گذشته شده است و به غیر از گروه بهمن، ایران‌ خودرو نیز مونتاژ زیرمجموعه‌هایی از این گروه را بر عهده دارد. می‌توان گفت که محصولات FAW در کشورمان چه در رده سبک و چه تجاری‌ها، از محبوب‌ترین‌ها در کلاس خودشان هستند، که به خاطر کیفیت مناسب و قیمت خوب آنها بوده و همیشه در نسخه‌های کارکرده نیز بازار فروش خوبی دارند.

ساخته‌های FAW هرچند که در رده گران‌ترین محصولات چینی بازار به حساب نمی‌آیند؛ اما از نظر ارزش پرداختی در رده بهترین‌ها و قابل قبول‌ترین‌ها هستند.

خودروهای تجاری FAW در ایران

شرکت FAW در بین عموم مردم کشورمان به فاو شناخته می‌شود. این خودروساز برای اولین‌بار با کامیون‌هایش وارد بازار کشورمان شد. گروه بهمن به‌عنوان سازنده محصولات فاو در کشورمان، اولین سری از کامیون‌های J6 را در دو رده دو محور 2×4 و سه محور 4×6 عرضه کرد، که با بازخورد بسیار خوبی همراه شد و توانست در حدود نیمی از بازار کشنده‌های کشورمان را به دست آورد که رقم بسیار خوبی بود. هنوز هم کشنده‌های کارکرده فاو J6 در رده پرطرف‌دارترین خودروهای تجاری هستند و به قول بازار، پول نقد محسوب می‌شوند. چرا که هم از ابتدای عرضه، با قیمتی رقابتی وارد بازار شدند و هم کیفیت خوبی در برابر رقم پرداختی و هم چنین در برابر رقبایشان، داشته‌اند.

کامیون و کشنده‌های FAW

 همان‌طور که گفتیم، اولین محصولات FAW در کشورمان، کشنده‌های J6 بودند که در دو نوع دو محور و سه محور وارد بازار شدند. این کشنده‌ها از پیشرانه‌های 11 لیتری 420 اسب‌بخاری با 1900 نیوتن‌متر گشتاور استفاده می‌کنند. همچنین کامیون کمپرسی J6 نیز از همین پیشرانه استفاده می‌کند. اما بعد از حضور رقبای جدید این کشنده، گروه بهمن نیز به فکر به‌روزرسانی این خودرو افتاد و در نتیجه آن را از نمای ظاهر و داخل، به‌روز کرد تا یکی از بزرگ‌ترین ایرادات این خودرو که طراحی داخلی قدیمی آن بود، برطرف شد.

به تازگی پیشرانه 460 اسب‌بخاری نیز روی این کشنده نصب شده است تا توان رقابتی بالاتری در برابر رقبایش داشته باشد. همچنین گشتاور تولیدی نیز با کمی افزایش به 2200 نیوتن‌متر رسیده است. اما همچنان همان گیربکس 12 سرعته دستی روی این کشنده نصب است. نسخه سه محور 4×6 این کشنده و کمپرسی ده چرخ آن نیز در سبد محصولات سیبا موتور حضور دارد.

به تازگی اما عکس‌هایی از حضور کشنده فاو J6 با همان ظاهر فیس‌لیفت شده اما با قدرت موتور 550 اسب‌بخار با گیربکس اتوماتیک نیز منتشر شد. اما سیباموتور، نسل جدید این خودرو را که فاو J7 نام دارد را نیز معرفی کرد تا از نظر ظاهری نیز با آنچه که قبلاً عرضه شده است کاملاً متفاوت بوده و بتواند رقابت قوی‌تری با رقبای هم‌وطنش که امروزه تعداد زیادی هستند، داشته باشد.

کامیونت‌های FAW

از دیگر خوش‌فروش‌های بازار کشورمان، سری کامیونت‌های تایگر هستند. کامیونت‌های فاو تایگر در دو تناژ 6 و 8 تن عرضه می‌شوند که نسخه 8 تن آن دارای قسمت خواب است. پیشرانه این کامیونت‌ها همان موتور شناخته شده 3.8 لیتری کامنز است، که حدود 155 اسب‌بخار قدرت و بین 491 تا 500 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

همچنین در کامیونت دند که بر اساس کامیونت ایسوزو طراحی شده است و به نوعی یک محصول بومی به حساب می‌آید، از موتور و گیربکس ساخت FAW استفاده شده است.

خودروهای سبک FAW در ایران

گروه بهمن به فاصله کمی از عرضه کشنده‌های FAW J6 در کشورمان، به سمت مونتاژ و تولید خودروهای سواری این شرکت حرکت کرد. در اولین سری، خودرو بسترن B50 عرضه شد، که تعداد آن بسیار کم بود و نسخه فیس‌لیفت این خودرو یعنی بسترن B50F با تیراژ بیشتری، به دست مشتریان رسید. در کنار خودرو B50F، برادر کوچک‌تر این خودرو یعنی بسترن B30 نیز روی خط مونتاژ رفت که آن هم خودرویی باکیفیت و امکانات خوب در زمان خودش به حساب می‌آمد. از دیگر خودروهای بسترن که تعداد اندکی از آن وارد کشورمان شد و عرضه آن ادامه پیدا نکرد، بسترن B70 بود که توانایی بالایی برای رقابت با دیگر رقبایش داشت. 

یکی از بهترین محصولاتی که در زیرمجموعه‌های FAW ساخته می‌شد، سری خودروهای برند هونگچی هستند، که می‌توان از آنها به عنوان لوکس‌ترین خودروهای ساخت چین نیز یاد کرد. شرکت هونگچی به عنوان سازنده خودروهای لوکس و خاصی شناخته می‌شود، که برخی از آنها در رده گران‌ترین خودروهای تاریخ خودروسازی چین نیز حضور دارند. هونگچی H5 گران‌ترین خودرو چینی خواهد بود که وارد بازار کشورمان می‌شود.

از دیگر محصولات FAW که در کشورمان حضور دارد، سری خودروهای هایما است که توسط ایران‌ خودرو تولید می‌شود. هایما از جمله زیر مجموعه‌های FAW است، که در کشورمان طرفداران زیادی دارد. هایما نیز با محصولاتی از جمله S7 در گذشته و بعد از آن S7 توربو و همچنین S5 در بازار کشورمان حضور دارد که به تازگی هایما 8S نیز به این جمع اضافه شده است.

همچنین بستیون T77 از جمله دیگر خودروهای زیرمجموعه فاو است، که در ایران عرضه می‌شود. این خودرو نیز محصول یکی از زیرمجموعه‌ها گروه بهمن است. همچنین ون هایما 7x نیز از محصولات جدید هایما در ایران است.

در بین خودروهای جدیدی که به تازگی قرار است تا در بازار ایران حاضر شوند بازهم رد و اثری از برندهای زیر مجموعه FAW نیز دیده می‌شود. در سال‌های گذشته که واردات رونق زیادی داشت و برندهای اروپایی نیز در کشورمان عرضه می‌شدند، گروه ماموت به عنوان نماینده فولکس واگن اقدام به عرضه خودروهای این شرکت کرد. به تازگی نیز قرار است تا بخش مکث موتور که از زیرمجموعه‌های ماموت به شمار می‌آید، به عنوان واردکننده و عرضه‌کننده محصولات برند جتا باشد که یک زیرمجموعه شراکتی بین فولکس‌واگن و FAW هست. ساخته‌های JETTA را می‌توان همان فولکس‌واگن‌هایی دانست که در چین تولید می‌شوند و به‌نوعی این بار، بازهم فولکس‌واگن نه به طور مستقیم، بلکه از طریق یک زیرمجموعه این شرکت با FAW چین در بازار ایران حضور پیدا می‌کند.


بیشتر بخوانید:

شرایط فروش سیبا موتور و ثبت نام کشنده فاو

بررسی کشنده فاو J7 سیبا موتور

بررسی کامیون کشنده فاو 460 تک محور سیبا موتور

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران