ارزان‌ترین خودروی جهان در ایستگاه پایان

نفس‌های آخر تاتا نانو

23 تیر 1397 12:09

به احتمال فراوان شما نیز جز آن‌دسته افرادی هستید که فکر می‌کنند ارزان‌ترین خودروی جهان برای فروش در کشوری با جمعیت فراوان و طبقه متوسط رو به رشد که اولین خودروی خود را خریداری می‌کنند، کاری ساده‌ای پیش رو دارد. با این حال باید بدانید که این نظر حداقل در مورد تاتا نانو صدق نمی‌کند، چرا که براساس یافته‌های Automotive News به‌زودی تولید این خودرو خاتمه می‌یابد.

ماه گذشته تاتا تنها یک دستگاه نانو تولید کرده که نسبت به تولید 275 دستگاهی ماه ژوئن 2017، کاهش بسیار شدیدی را نشان می‌دهد. در سال 2008 تولید نانو به عنوان ارزان‌ترین خودروی چهاردر جهان آغاز شد، اما به سرعت از محبوبیت و آمار فروش آن کاسته شد. اکنون و پس از یک دهه از شروع فروش نانو، تاتا اعلام کرده که تولید نانو با وضعیت فعلی تا پیش از سال 2020 قطع خواهد شد.

در ابتدای تولید در سال 2008 قیمت خرده‌فروشی نانو درحدود 2هزار دلار پیش‌بینی شده بود که در آن دوران به عنوان نمونه‌ای شگفت‌آور در علم مهندسی و کاهش هزینه‌ها، زبانزد همگان شده بود. حتی پس از به‌روزرسانی‌هایی که در سال 2015 روی این خودروی کوچک اعمال شد، برچسب قیمت 3125 دلار روی این خودرو قرار داشت که همچنان نانو را برای بیشتر اقشار جامعه خودرویی دست‌یافتنی می‌ساخت. با این حال میزان استقبال مشتریان از این خودرو بسیار کمتر از حد انتظار بود.

مدل به‌روزرسانی شده، امکانات جدیدی شامل سیستم بلوتوث و ورودی‌های USB و AUX نیز دریافت کرد. همچنین مخزن سوخت بزرگتری روی خودرو قرار گرفت و فرمان نیز به سیستم کمکی برقی مجهز شد. با توجه به قیمت خودرو می‌توان این تغییرات را بسیار مهم و مثبت دانست اما این عوامل نیز نتوانستند از کاهش شدید فروش نانو جلوگیری کنند. نقطه ضعف بزرگ تاتا نانو را می‌توان در ایمنی کم آن دانست که به مرور زمان به فاکتور بسیار مهمی برای خریداران خودرو تبدیل شده است.

عمق فاجعه وقتی نمایان می شود که بدانید براساس یافته های Automotive News، ماه گذشته تاتا تنها یک دستگاه نانو تولید کرده که نسبت به تولید 275 دستگاهی ماه ژوئن 2017، کاهش بسیار شدیدی را نشان می‌دهد. علاوه‌براین تعداد خودروهای صادراتی نیز به طور سالانه کاهش جدی و شدیدی داشته است. در ماه ژوئن امسال میزان صادرات تاتا نانو صفر بوده درحالی‌که در ماه ژوئن سال 2017 به تعداد 25 دستگاه از این خودرو صادر شده بود.

پایان تولید تاتا نانو که از همان ابتدای تولید در سال 2008 نیز با مشکلاتی همراه بود، نشان می‌دهد کسب محبوبیت توسط یک خودرو و مقبول افتادن آن نزد مشتریان چقدر می‌تواند کار مشکلی باشد. با وجود این‌که نانو می‌توانست نیازهای بسیاری از مشتریان را برطرف کند، اما خودرویی نبود که آن‌ها خواهانش باشند.

نویسنده : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران