i8 و i3 آخرین خودروها با ساختارفیبرکربنی

خداحافظی ب‌ام‌و با فیبرکربن

27 تیر 1397 11:30

اگر به دنبال خرید خودرویی از میان ساخته‌های شرکت ب‌ام‌و هستید که در تولید ساختار اصلی و دیگر قطعات آن از میزان زیادی ماده فیبرکربن استفاده شده باشد، نیازی نیست خیلی منتظر بمانید چرا که مدل‌های i3 و i8 انتظار شما را می‌کشند. اما بد نیست بدانید که این دو خودرو آخرین ساخته‌های شرکت ب‌ام‌و هستند که از چنین ماده‌ای در ساختار آن‌ها استفاده می‌شود.

با افزایش ظرفیت باطری‌ها، دیگر نیازی نیست که برای هر 500 گرم افزایش وزن خودرو نگران باشند.خودروی iNext که قرار است در هنگام عرضه در سال 2021 تبحر و مهارت ب‌ام‌و در استفاده همزمان از فناور‌ی‌های اختصاصی این شرکت در کنار قوای الکترونیکی را به نمایش بگذارد، روی نسل پنجم سازه‌های این شرکت ساخته خواهد شد. این موضوع به معنای آن است که در ساختار این خودرو از فلز استفاده می‌شود. البته قرار نیست ب‌ام‌و استفاده از فیبرکربن را به کلی کنار بگذارد چراکه همچنان از این ماده کاربردی در ساخت قطعات بدنه و حتی برخی تجهیزات مورد استفاده در سازه اصلی خودروها استفاده خواهد کرد.

یکی از افتخارات مهم شرکت ب‌ام‌و در حال حاضر، ساخت قطعات فیبرکربنی آن هم در مقیاس بالاست اما به نظر می‌رسد با پیشرفت فناوری در سایر زمینه‌ها، نیازی نیست طراحان روی کاهش وزن خودرو تمرکز زیادی داشته باشند. به طور مثال وضعیت کنونی باطری خودروهای برقی در دورانی که مدل i3 معرفی شد را نسبت به زمان حاضر مقایسه کنید.

همان‌طور که آقای رابرت ایرلینگر سرپرست بخش خودروهای i شرکت ب‌ام‌و می‌گوید، در زمانی که i3 در ابتدای مسیر عرضه قرار داشت، ظرفیت باطری‌های قابل نصب در خودروهای برقی کمتر از میزان فعلی بود، بنابرین هر کیلوگرم کاهش وزن خودرو برای طراحان امری مهم و حیاتی بود، ولی در شرایط فعلی که ظرفیت ذخیره انرژی در باطری بسیار بیشتر شده، نیازی نیست که برای هر 500 گرم افزایش وزن خودرو نگران باشیم. به گفته وی هنوز هم فیبرکربن ماده‌ای بسیار کاربردی و مهم است ولی استفاده از آن در موارد مهم و حساس، مثل مسائل مربوط به ایمنی سرنشینان خودرو اولویت بیشتری دارد.

یکی دیگر از دلایل توقف استفاده از فیبرکربن در ساختار خودروهای ب‌ام‌و را می‌توان فروش ناامیدکننده مدل i3 دانست. فروش سالانه این خودرو اکنون به رقم 31482 دستگاه رسیده که نسبت به دیگر محصولات این شرکت رقم مطلوبی نیست.

احتمال دارد در آینده از سوی برخی مشتریان خاص، تقاضا برای خودروهای سفارشی اسپرت و هایبرید وجود داشته باشد که شرکت ب‌ام‌و قطعاً توانایی پاسخگویی به این تقاضا را خواهد داشت ولی زمانی که توقع تولید در تیراژ بالا را داشته باشید، اوضاع متفاوت خواهد بود.

نویسنده : عماد رحمتی‌راد

منبع : caranddriver.com

دیدگاه کاربران