مجهز به پیشرانه توربینی برقی

وزیرانی و ساخت اولین هایپرکار هندی

28 تیر 1397 06:00

درحالی‌که علاقمندان خودرو همواره عادت دارند از طرف کارخانه‌های خودروسازی واقع در اروپا و آمریکا شاهد عرضه خودروهای سوپراسپرت باشند، اکنون هند نیز به جمع مدعیان تولید این‌گونه خودروها پیوسته است. شاهد این ادعا عرضه خودروی شول (Shul) از طرف شرکت وزیرانی در فستیوال گودوود است.

این هایپرکار هندی با همکاری تیم فرمول یک فورس ایندیا و شرکت میشلین ساخته خواهد شد.شرکت خودروسازی وزیرانی توسط چانکی وزیرانی (Chunky Vazirani) پایه‌گذاری شده و برای توسعه طراحی شول، همکاری‌هایی با تیم فرمول یک فورس ایندیا و شرکت تایرسازی میشلین داشته است. آقای چانکی وزیرانی البته پیش از این نیز سابقه همکاری با شرکت‌های جگوار، لندرور و رولزرویس را داشته است.

خودروی برند وزیرانی از ظاهری خیره‌کننده و جذاب بهره می‌برد. روند طراحی آن در تونل باد انجام شده و البته برای بسیاری از علاقمندان یادآور کانسپت H2 از پینین‌فاریناست. با این حال نقطه تمایز شول با بسیاری از سوپراسپرت‌های حاضر در جهان را می‌توان در بخش قوای فنی این خودرو جستجو کرد.

توان حرکتی این خودروی هندی از پیشرانه‌ای مجهز به توربین جت تامین می‌شود که چهار موتور الکتریکی تغدیه آن را برعهده دارند. هرکدام از این موتورهای برقی در پشت یکی از چرخ‌ها جانمایی شده‌اند تا حداکثر قدرت تولیدی را بدون اتلاف به چرخ منتقل کنند. چنین انتقال نیرویی باعث خواهد شد که گشتاور زیادی در دسترس راننده این خودرو باشد.

کار توسعه و تحقیق روی طراحی خودروی وزیرانی در موسسه‌ای واقع در لندن انجام گرفته که در طراحی توربین‌ها تخصص دارد. این پیشرانه توربینی برقی به یک سیستم انتقال قدرت با ضریب ثابت متصل است که شبیه این سامانه را قبلاً در کونیخ‌زگ رگرا شاهد بوده‌ایم. وزیرانی ادعا می‌کند که پیشرانه شول به نحوی طراحی شده تا امکان استفاده از سوخت متداول در این خودرو وجود داشته باشد.

طبق اطلاعاتی که تاکنون از سوی وزیرانی منتشر شده، شاسی شول از ساختاری فیبرکربنی بهره می‌برد که تا حد زیادی به ساختار کلی ب‌ام‌و i8 شباهت دارد. چنین ساختاری سختی و استحکام چارچوب خودرو را بدون این‌که روی وزن آن تاثیر منفی داشته باشد، بالا می‌برد. در حقیقت هدف کمپانی وزیرانی از استفاده فیبرکربن در ساختار شول، کاهش وزن خودرو بوده است. مجموعه باطری خودرو در حدود 300 کیلوگرم وزن دارد. شول به غیر از مجموعه باطری، می‌تواند روی انرژی احیا شده از نیروی ترمزگیری نیز حساب کند.

غیر از مطالب ذکر شده، مشخصات دقیق فنی و اعداد و ارقام حاصل از عملکرد خودرو هنوز منتشر نشده‌اند. شرکت وزیرانی ادعا می‌کند که تمرکز زیادی روی فرمان‌پذیری و قابلیت اطمینان این خودرو دارد؛ به همین دلیل است که سیستم ترمز شول را شرکت برمبو می‌سازد.

فعلاً نسخه کانسپت خودروی شول طراحی شده و قرار است شرکت سازنده اواخر سال جاری میلادی تست و بررسی روی نسخه پروتوتایپ را آغاز کند. با وجود این‌که استودیو طراحی شرکت در کالیفرنیا قرار دارد ولی دفتر اصلی شرکت وزیرانی در هندوستان مستقر است. البته پیش‌بینی می‌شود که در صورت به نتیجه رسیدن این پروژه، کار تولید این خودرو نیز در کالیفرنیا آغاز شود.

دیدگاه کاربران