با ثبت کارنامه‌ای درخشان در صنعت خودروسازی

سرجیو مارکیونه درگذشت

3 مرداد 1397 16:15

سرجیو مارکیونه مدیرعامل گروه فیات-کرایسلر و فراری که به دلیل عوارض بعد از عمل جراحی تومور در شانه راستش اوضاع وخیمی داشت، امروز در سن 66 سالگی در گذشت. هرچند در روزهای گذشته جانشین‌های موقت وی اعلام شدند، اما همچنان فعالان صنعت خودروسازی جهان در شوک این اتفاق غیر منتظره‌ هستند. حالا که دوران درخشان وی در صنعت خودروسازی به پایان رسیده بد نیست نگاهی به کارنامه درخشان وی داشته باشیم:

ناجی فیات و کرایسلر از ورشکستگی در سن 66 سالگی با ثبت کارنامه‌ای درخشان در صنعت خودروسازی درگذشت.اصلاً به ظاهرش نمی‌خورد که بزرگ‌ترین شرکت اسپرت‌ساز دنیا را رهبری کند. اما فراری این اسب سرکش ایتالیایی توسط مارکیونه بوده که زنده ماند و رشد کرد. سرجیو بیش از آنکه یک مدیر خودرویی باشد، یک نخبه اقتصادی است. در سال 2002 وقتی وارد فیات شد، این شرکت قدیمی در آستانه نابودی بود. اما با اقداماتی برق‌آسا کاری کرد که فیات از یک ورشکستگی حتمی نجات پیدا کند.

موفقیت او در فیات، توانایی‌هایش در نجات برندهای بزرگ در حال فروپاشی را نشان داد. به همین دلیل توسط کرایسلر آمریکا به خدمت گرفته شد. این شرکت نه‌تنها بار دیگر سرپا شد بلکه کلیه وام‌های اخذشده خود به‌اضافه بهره‌ها را نیز در کمتر از دو سال بازپرداخت کرد. ظرفیت‌های اقتصادی مارکیونه پای او را به بزرگ‌ترین بانک سوئیس یعنی UBS باز کرد. سپس کمپانی غول‌آسای تولید سیگار یعنی فیلیپ‌موریس نیز از او به‌عنوان مشاور بهره گرفت. بعد از آن با ادغام دو شرکت فیات و کرایسلر، مدیریت شرکت‌های CNH (مالک نیوهلند و ایویکو)، فیات، آلفارومئو، فراری، کرایسلر، لانچیا، جیپ و دوج را عهده‌دار شد. کنار هم قرار دادن دو فرهنگ متفاوت آمریکایی و ایتالیایی از هنرهای سرجیو بوده است. مجموعه‌ای که او مدیریتش را برعهده داشت حالا هفتمین گروه خودروسازی دنیا به حساب می‌آید.

بهبود شرایط فراری

در سال 2014 و پس از برکناری مدیرعامل فراری که مدت زیادی سرپرست این شرکت بود، مارکیونه شرکت فراری را از گروه فیات-کرایسلر مجزا اعلام و سهام آن را برای عرضه عمومی ارائه کرد. در هنگام ابتدای عرضه، ارزش هر سهم این شرکت رقمی بین 48 تا 52 دلار بود ولی اکنون ارزش آن بالغ بر 136,49 دلار است. در سال 2016 سمت مدیرعامل و رییس هیات مدیره فراری به صورت همزمان به مارکیونه واگذار شد.

از قدیم معروف بود هر زمان که فراری در دنیای فرمول یک موفقیت کسب می‌کند، در دنیای خودروسازی سواری با شکست روبه‌رو می‌شود. اما مارکیونه کاری کرد که این برند در هر دو زمینه با اقبال روبه‌رو شود. وقتی مارچیونه در سال 2014 سمت مدیرعامل فراری را به دست آورد، یکی از هدف‌های مهم وی برای این شرکت بازگرداندن شرایط تیم فرمول یک فراری به وضعیت مناسب-مخصوصاً پس از کسب نتایج نه چندان خوب در مسابقات آن سال بود. از آن پس فراری با توجه بیشتر برروی فرمول یک نتایج بهتری کسب کرد.

خرید سهام کرایسلر

مطمئناً باید مارکیونه را برای اقدام به خرید سهام کرایسلر در دوران افول و ورشکستگی این شرکت ستایش کرد. این تصمیم بزرگ در تاریخ خودروسازی جهان نقطه عطف مهمی بوده و اهمیت آن در طول سال‌های آینده بیشتر مشخص خواهد شد. پس از اعلام خرید کرایسلر توسط فیات در سال 2009، مارکیونه در جمع 4 هزار نفر از کارکنان کرایسلر در میشیگان اعلام کرد: «قرار است نوآوری‌های کرایسلر و تجربه و فناوری‌های فیات مکمل یکدیگر باشند تا طیف محصولات کرایسلر در آمریکای شمالی و سراسر جهان گسترش یابد.»

نحوه انتقال سهام به گونه‌ای بود که در ابتدای امر، فیات سهم کمی از کرایسلر را تصاحب کرد ولی در نهایت در سال 2011 کنترل کامل این شرکت در دستان فیات و مارکیونه قرار گرفت. در سال 2014 روند انتقال کامل شد و هردو کارخانه به طور رسمی تشکیل اتحاد فیات-کرایسلر (FCA) را اعلام کردند.

تولید خودروهای قوی با برند دوج

اگر مارکیونه سکاندار گروه فیات-کرایسلر نشده بود، بعید است که خودروهای مدرن و قوی برند دوج همچون دوج چلنجر SRT هلکت یا Demon فرصت حضور در جاده‌ها را پیدا می‌کردند. تا پیش از این‌که تصمیم گیری درباره فعالیت های این برند تحت مدیریت وی باشد، مشخص نبود که برنامه‌های آینده این شرکت چه خواهد بود. به غیر از وایپر و مدل‌های قوی‌تر نئون، فلسفه وجودی بقیه خودروهای این برند زیر سوال رفته بود. اما پس از شراکت دوج با فیات، دوج تمرکز خود را بر تولید چلنجر، چارجر، دورانگو و جورنی گذاشته و غیر از این‌ها، نشان SRT به خودروهای اسپرت برند دوج اختصاص داده شد.

بازگشت آلفارومئو به آمریکا

برند آلفارومئو در سال 1995 بازار خودروی آمریکا را ترک کرد و در طول سال‌های بعد تنها شایعاتی از بازگشت آن به گوش می‌رسید. مارکیونه توانست به این شایعات رنگ واقعیت ببخشد. مدل 4C در اواخر سال 2013 عرضه شد و با وجود این‌که موفقیت بزرگی به دست نیاورد اما شروع خوبی برای آلفارومئو رقم زد. اکنون مدل‌های سدان جولیا و کراس‌اور استلویو از این برند در آمریکا عرضه می‌شوند و قرار است مدل‌های جدید نیز به جمع آن‌ها بپیوندند.


خصوصیات منحصربه‌فرد

راوی جلمه معروف «افراد شغل‌هایشان را ترک نمی‌کنند، بلکه مدیرانشان را ترک می‌کنند.» خصوصصیات منحصربه‌فردی هم داشت که در ادامه می‌خوانید:

  • پوشش خاص. کمتر پیش می‌آید که مدیران شرکت‌های خودروسازی با نوع پوشش خود شناخته شوند ولی پوشش مارکیونه همواره او را از دیگران متمایز می‌ساخت. انگار تعداد زیادی ژاکت‌های تیره رنگ در کمد لباس خود داشت، چراکه همیشه یکی از آن‌ها را بر تن می‌کرد. تفاوتی نداشت که او برای راهنمایی و سرکشی نزد کارگران کارخانه خود می‌رود یا در جلسه‌ای برای ملاقات با ترامپ حاضر می‌شود.
  • صداقت. زیاد معمول نیست که مدیران شرکت‌های خودروسازی به اشتباهات خود اعتراف کنند اما مارکیونه در این میان استثنا بود. هر زمان که به نظر می‌رسید گروه فیات-کرایسلر در امری اشتباه کرده، وی بیش از دیگران مشتاق یافتن علت مساله بود. برای درک بهتر بد نیست با خود فکر کنید آخرین مرتبه‌ای که شنیده‌اید مدیر یک شرکت از خریداران بخواهد محصول شرکت تحت ریاستش را خریداری نکنند، چه زمانی بوده است. این دقیقاً کاری است که مارکیونه در جریان سخنرانی خود در سال 2014 انجام داد و خریداران را از خرید فیات مدل 500e برحذر داشت و گفت فروش هر دستگاه از این خودرو برای کارخانه 14 هزار دلار هزینه دربردارد.
  • تصمیم‌گیری‌های قاطع. هرگز از اجرای تصمیم‌های قاطع همچون پایان دادن به تولید مدل‌های ناموفق یا اضافه کردن مدل‌های دور از انتظار به خط تولید، ترسی به دل راه نداد. دوران کوتاه تولید و همچنین قطع ناگهانی ساخت دوج دارت می‌تواند نمونه بسیار خوبی از این تصمیم‌ها باشد. دارت در سال 2013 معرفی شد ولی در اوایل سال 2016 مارکیونه اعلام کرد که گروه FCA تمرکز خود را بر خودروهای کراس‌اور معطوف خواهد کرد و مدل‌های دارت و کرایسلر 200 ظرف 18 ماه از خطوط تولید خارج خواهند شد. در مورد شاسی‌بلند فراری هم داستان مشابهی اتفاق افتاد که نشان از توانایی وی در تغییر سریع تصمیمات خود داشت. مارکیونه در سال 2016 گفته بود که پیش از عرضه شاسی‌بلند فراری، اول باید به او شلیک شود! اما پس از این‌که شاهد تغییر سلیقه خریداران در بازار خودرو بود، در ژانویه 2018 در گفتگو اعلام کرد که شاسی‌بلند فراری در راه است.
دیدگاه کاربران