به جانشین بزرگ موهاوی سلام کنید!

پرچمداری تازه نفس از کره: کیا تلوراید 2020

26 دی 1397 13:37

طرفداران کیا باید 24 دی‌ماه 97 را در تقویم ذهنی‌شان ثبت کنند چراکه کیا تلوراید برای اولین‌بار، رونمایی رسمی‌اش را در یک نمایشگاه بین المللی جشن گرفته است. می‌پرسید کدام نمایشگاه؟ دیترویت 2019 !

تلوراید با سلیقه آمریکایی‌ها ساخته شده و برخلاف موهاوی، بصورت استاندارد، دیفرانسیل جلوست.مگر می‌شود که طرفدار کیا باشید و موهاوی‌اش را نشناسید؟! البته آنهایی که در آمریکای شمالی یا چین بودند، موهاوی را با نام بورگو (Borrego) می‌شناختند. می‌گویند کیا، نام بورگو را از نام پارک ایالتی آنزا-بورگو در کالیفرنیا برداشته است. بد نیست بدانید که بورگو، کلمه‌ای اسپانیایی و به معنای گوسفند است. بورگو همچنین نام نژاد خاصی از قوچ‌هاست که زیستگاه آن‌ها در همین پارک ایالتی است.

اما به موهاوی برگردیم! موهاوی نخستین شاسی بلند فول سایزی بود که کیا با پلتفرم Body-on-Frame ساخت. البته نسخه‌های 6 سیلندرش آنچنان جذابیتی نسبت به رقبا نداشت ولی 8 سیلندرهایش با پیشرانه حجیم 4.6 لیتری، شاید نقطه عطفی در تمام تاریخ قدبلندهای کیا محسوب می‌شدند.

اما اگر خوبی‌های موهاوی را می‌گوییم، پس باید بدی‌هایش را هم بشنوید! این کره‌ای علی‌رغم همه جذابیت‌هایش، بازار فروش موفقی نداشت. موهاوی در 2008 متولد شد اما در 2010 از بازار ایالات متحده و در 2011 نیز از بازار کانادا جمع شد. کیا سپس مدل 2012 این خودرو را از اکثر بازارهای جهانی حذف کرد و فقط برای برخی کشورهای خاص (مثل چین، خاورمیانه، شیلی، روسیه و ...) تولید و فروشش را ادامه داد. هدف اصلی کیا از حذف موهاوی، تنها یک چیز بود: گسترش بازار سورنتو. 

کیا تلوراید؛ برادر دوقلوی پالیسید

حالا کیا دوباره تغییر استراتژی داده و به سگمنت فول سایزها برگشته است، البته نا با نام موهاوی بلکه با جانشین جدید آن.

بعد از معرفی هیوندای پالیسید، که با بازخوردهای بسیار خوبی نیز همراه بود، همه حدس می‌زدند که کیا هم خیلی زود، نسخه دوقلوی پالیسید را معرفی می‌کند و این اتفاق هم افتاد و بالاخره تلوراید (Telluraide) بعد از رونمایی غیررسمی در هفته مد نیویورک و سپس در سما 2018، حالا برای اولین‌بار و در جریان نمایشگاه دیترویت 2019 به جهانیان معرفی شده است.

کیا تلوراید در استودیوی ارواین (irvine) کیا در کالیفرنیا طراحی شده؛ پس به ظاهر جعبه‌ای شکلش، جلوپنجره بیش اندازه بزرگش و همچنین چراغ‌های نامتناسب جلو و عقبش نباید ایراد گرفت چراکه در استودیوی طراحی ارواین (irvine) کیا در کالیفرنیا، ساخته شده. حتی خود کیا هم صراحتا گفته که تلوراید، نخستین محصولی است که به صورت اختصاصی برای بازار آمریکا طراحی و ساخته.

دو خبر بد برای هواداران موهاوی!

تلوراید 2020 فقط یک پیشرانه دارد و بس! پیشرانه‌ای که 6 سیلندر GDI است و 3.8 لیتر حجم دارد و 291 اسب بخار با 355 نیوتن متر تولید می‌کند. طرفداران موهاوی خوب می‌دانند که کیا این خودرو را یا به‌صورت دیفرانسیل عقب یا به‌صورت AWD می‌فروخت. ولی تلوراید یا AWD است یا دیفرانسیل جلو؛ بله! درست می‌خوانید: سیستم محرکه تلوراید به‌صورت استاندارد از نوع دیفرانسیل جلوست و از آنجایی که نمی‌دانیم چرا کیا از «دیف عقب» به «دیف جلو» تغییر رویه داده است، پس فعلا قضاوتش نمی‌کنیم!

اگر نسخه‌های AWD تلوراید را سفارش دهید، علاوه‌بر داشتن 4 حالت رانندگی، دو حالت قفل دیفرانسیل (AWD-Lock) و برفی (snow) هم دارید که در هر کدامشان، نیروی توزیع شده بین چرخ‌ها، به صورت زیر است:

  • در حالت اکو (eco) و اسمارت (smart) تمام قدرت به چرخ‌های جلو می‌رود.
  • در حالت کامفورت (comfort) و برفی، فقط 80% قدرت به چرخ‌های جلو می‌رسد.
  • در حالت اسپرت (sport) فقط 65% قدرت در اختیار چرخ‌های جلوست.
  • در حالت قفل دیفرانسیل، قدرت به‌صورت مساوی میان محورها تقسیم می‌شود.

10 آپشن برای اولین بار

کیا برای پرچمدار قدبلندهایش، سنگ تمام گذاشته و از آپشن‌هایی برای تلوراید استفاده کرده که تاکنون در هیچکدام از شاسی‌بلندهایش، سابقه نداشته است. ناگفته نماند که این آپشن‌ها میان محصولات کیان و هیوندای، مشترک است:

  • BCA-R: سیستمی که با کمک دوربین، تغییرلاین خودرو را کنترل می‌کند و با تشخیص احتمال تصادف تلوراید با خودروهایی که در نقطه کور هستند، ترمزها را فعال می‌کند.
  • RCCA: سیستمی که در هنگام دنده عقب، در صورت تشخیص احتمال تصادف (از سمت راست یا چپ خودرو) ترمزها را فعال می‌کند.
  • LFA: سیستمی که در هنگام فعال بودن کروز کنترل هوشمند، با کنترل خطوط جاده، مانع از تغییر لاین خودرو می‌شود.
  • SEA: سیستمی که در صورت تشخیص نزدیک شدن وسایل نقلیه به عقب خودرو، درب‌های خودرو را قفل نگه می‌دارد طوری که  به صورت دستی نیز نمی‌توان قفل درب‌ها باز کرد. این سیستم برای پیشگیری از آن تصادفاتی است که سرنشینان خودرو، به صورت ناگهانی درب‌ها را باز می‌کنند و پیاده می‌شوند.
  • HDA: سیستمی که برای پیشگیری از تصادفات جلوست و با کمک رادارها و لیدار (سنسورهای لیزری) موانع احتمالی در جلوی خودرو را شناسایی و در صورت نیاز، کنترل فرمان و پدال‌های گاز و ترمز را در اختیار می‌گیرد. این سیستم همچنین مجهز به دوربین تابلوخوان است و در صورت تشخیص سرعت مجاز، مانع از افزایش سرعت تلوراید می‌شود.
  • HUD: همان هداپ خودمان!
  • Driver Talk: ارتباط میکروفونی راننده با سرنشیان ردیف دوم و سوم.

  • Quiet Mode: امکان قطع صدای اسپیکرهای ردیف دوم یا سوم.

  • Rear Occupant Alert: در هنگام خاموش بودن خودرو و قفل درب‌ها، سنسورهای صوتی کابین همچنان روشن می‌مانند تا در صورت تشخیص وجود حیوانات یا بچه در کابین، به راننده هشدار دهند.

  • DBC: کنترل سرعت در سرازیری.

اما علاوه‌بر تجهیزات فوق، کیا آپشن‌های متدوالش را هم برای خریداران تلوراید  فراهم کرده است. مانند:

  • مانیتور 10.25 اینچی لمسی
  • سیستم پخش هارمن کاردن با 10 اسپیکر 630 واتی
  • سیستم‌های اندروید اتو و اپل کارپلی برای چندرسانه‌ای خودرو
  • شارژر وایرلس
  • شش پورت USB
  • هفت ایربگ (راننده/زانویی راننده/سرنشین جلو/جانبی جلو/پرده‌ای)
  • کنترل پایداری و کشش
  • سنسور باد تایر
  • کمکی حرکت در سربالایی

تولید از سال 2020

خط تولید تلوراید در کارخانه وست پوینت (west point) در ایالت جورجیاست؛ همان جایی که سورنتو و اپتیما هم تولید می‌شوند. کیا هنوز قیمت رسمی این پرچمدارش را اعلام نکرده و گفته که در سال 2020 و همزمان با آغاز تولیدش، قیمت تیپ‌های چهارگانه تلوراید را منتشر می‌کند.

دیدگاه کاربران