مقایسه گردش مالی صنعت خودرو ایران و آلمان

سهم خودروسازی از اقتصاد کشور چقدر است

7 مرداد 1397 19:00

صنعت خودروسازی ایران مهم‌ترین صنعت غیرنفتی ایران است. اما این صنعت چقدر ارزش دارد و در مقایسه با دیگر کشورها این صنعت چه جایگاهی دارد؟

سهم خودروسازی از تولید ناخالص داخلی ایران 3.5 درصد است و گردش مالی خودروسازی آلمان از کل تولید ناخالص داخلی ایران بیشتر است.برای درک میزان ارزش خودروسازی ایران باید نگاهی به آمارها بیندازیم. به گفته محمد شریعتمداری، وزیر صنعت سهم خودروسازی در تولید ناخالص ملی نزدیک به 3.5 درصد است. البته این رقم در سال 1392 بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت برابر 1.8 درصد بود. از سوی دیگر بر اساس آمارهای بانک جهانی تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2017 نزدیک به 439 میلیارد دلار بود. با این حساب ارزش‌افزوده سالیانه خودروسازی ایران چیزی بین 7 تا 8 میلیارد دلار است. البته این آمارها به دلیل اختلاف بازه زمانی شمسی و میلادی تقریبی است.

برای درک بهتر ارزش خودروسازی و اینکه صنعت خودروسازی ما در جهان چه جایگاهی دارد می‌توان به مؤلفه‌های دیگری استناد کرد. ازلحاظ حجم تولید ایران هجدهمین خودروسازی بزرگ جهان را دارد. اما ارزش‌افزوده‌ای که این صنعت برای کشور ایجاد می‌کند با ارزش‌افزوده‌ای که خودروسازی آلمان برای کشورش ایجاد می‌کند چقدر تفاوت دارد؟ برای درک ارزش خودروسازی می‌توان مقایسه‌ای میان این صنعت در ایران و آلمان انجام داد.

بر اساس اطلاعات وزارت اقتصاد آلمان، صنعت خودروسازی این کشور نزدیک به 20 درصد کل تولید ناخالص صنایع آلمان را به خود اختصاص می‌دهد. بر اساس همین اطلاعات گردش مالی صنعت خودروی آلمان در سال چیزی نزدیک به 426 میلیارد یورو (496 میلیارد دلار) است. این یعنی گردش مالی خودروسازی آلمان از کل تولید ناخالص داخلی ایران بیشتر است.

گفتنی است حجم تولید ناخالص داخلی آلمان بر اساس اطلاعات بانک جهانی در سال 2017، نزدیک به 3677 میلیارد دلار بود.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران