در شرایطی که طبق اعلام مدیر اجرایی رنو، این شرکت احتمالاً ایران را به تبعیت از سیاستهای آمریکا و به دلیل بازگشت تحریمها، ترک خواهد کرد، ظاهراً قرار است تولید خانواده تندر90 و ساندرو در کشور تا چند ماه دیگر ادامه داشته باشد.
”به گفته یک منبع آگاه رنو تامین قطعات تندر و ساندرو را تنها در حد 40 هزار دستگاه دیگر برعهدهگرفته و این یعنی توقف تولید این دو محصول در خودروسازی ایران.“آنطور که یک منبع آگاه به «دنیای اقتصاد» اعلام کرده است، رنوییها به ایرانخودرو و پارسخودرو پیغام دادهاند که تنها حدود 40 هزار دستگاه تندر90 و ساندرو را طی چند ماه آینده در ایران به تولید رسانده و پسازآن، روند تولید قطع خواهد شد.
به گفته این منبع آگاه، درواقع رنو تامین قطعات تندر و ساندرو را تنها در حد 40 هزار دستگاه دیگر برعهدهگرفته و این یعنی توقف تولید این دو محصول در خودروسازی ایران.
گویا دلیل این تصمیم رنو، مختل شدن ارتباط بانکی بین ایران و سایر کشورهای دنیا و درنتیجه، سخت و حتی ناممکن شدن نقلوانتقال پول است. به عبارت بهتر، با بازگشت تحریمها، رنو قادر نخواهد بود پول قطعات ارسالی به ایران را دریافت کند و بنابراین ادامه تولید تندر90 و ساندرو برای این شرکت توجیه ندارد. در همین راستا، جمعه گذشته نیز مدیر امور مالی رنو اعلام کرده که فروش محصولات این خودروساز فرانسوی در ایران طی نیمه دوم سال میلادی جاری، به صفر خواهد رسید. با توجه به گفته وی، مشخص است که رنو قصد دارد روند تامین قطعات تندر90 و ساندرو را قطع کند.
این در حالی است که رنوییها در دور قبلی تحریم، باوجود کاهش سطح فعالیتها، تولید را کموبیش ادامه داده و این روند قطع نشد. حالا اما ظاهراً سختی تحریمها به حدی است که رنو تصمیم گرفته ارتباط با ایران را تقریباً بهطور کامل قطع کرده و شانس خود را در دیگر بازارهای جهانی ازجمله آفریقا، امتحان کند.
نویسنده : مسلم تقوی
منبع : دنیای اقتصاد