تحویل خودروها با تاخیر

چالش قطعات رنو

13 مهر 1397 11:49

با خروج آمریکا از برجام و آغاز دور جدید تحریم‌ها علیه خودروسازی، شرکت‌های خارجی طرف قرارداد با خودروسازان داخلی نیز به تعهداتشان پشت کردند و از ایران رفتند. شاید در این بین خروج رنو و پژو از همه تلخ‌تر بود. چراکه اولی بزرگ‌ترین قرارداد خودرویی بعد از انقلاب را امضا کرده بود و دومی نیز پیش‌تر یک بار از ایران رفته و با پشیمانی بازگشته بود.

با توجه به شرایط تحریم و خروج رنو، این شرکت دیگر قطعات را به ایران تحویل نمی‌دهد و بنابراین عمل به تعهدات مربوط به خودروهای رنو، با تاخیر انجام خواهد شد.درباره رنو حرف بسیار است. شرکتی که خود عضوی از اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی است. ترس از تحریم‌های آمریکا این فرانسوی را از مرزهای ایران دور کشانده است. چالشی که در این میان به وجود آمده تأمین قطعات یدکی موردنیاز برای خودروهایش در داخل کشور است. پارس‌خودرو که با مشتریان انبوه تندر 90، ساندرو و استپ‌وی روبه‌رو شده، اکنون بحث قطعات را جدی‌تر از هر زمان دیگری می‌داند.

خبرهای بدی از این خودروساز به گوش می‌رسد. قائم‌مقام مرکز مطالعات استراتژیک فناوری اطلاعات سایپا نیز تاکید کرده که امکان تأمین قطعات برخی خودروهای پیش‌فروش خانواده رنو با توجه به خروج این خودروساز از ایران وجود ندارد. حسن حسین آبادی تاکید کرده که 40 درصد از قطعات محصولات خانواده رنو را باید از فرانسه تأمین کرد و امکان تأمین قطعات این محصولات از کشور دیگری وجود ندارد.

دیدگاه کاربران