رکوردی جدید به مدد تنوع بازار

برندگان بازار اروپا

15 مرداد 1397 10:00

فروش خودروی صفر در کشورهای اروپایی با رشد 2.7 درصدی رکوردی تاریخی را به ثبت رساند. با این اتفاق فروش خودروی اروپا در 6 ماه ابتدایی سال به بیش از 8.66 میلیون دستگاه رسید. بر اساس آمارهای ارائه‌شده توسط موسسه «جیتو داینامیکس» (JATO Dynamics) از 27 کشور بررسی‌شده 20 کشور رشد فروش داشته‌اند و 8 کشور رشدی دورقمی را تجربه کردند. شرایط خوب اقتصادی به همراه گستره‌ متنوع مدل‌ها باعث شده است بازار خودروی اروپا در بهترین شرایط قرار بگیرد.

شرایط خوب اقتصادی به همراه گستره‌ متنوع مدل‌ها باعث شده بازار خودرو اروپا به رکورد 8.66 میلیونی در نیمه سال برسد.فولکس‌واگن

تغییر سلیقه مصرف‌کنندگان از سگمنت‌های سنتی به خودروهای شاسی‌بلند، فرصتی پیش آورد تا فولکس‌واگن بیشترین بهره را ببرد. شرکت آلمانی توانست فروش خود را با رشد 9.2 درصدی به 988 هزار و 500 دستگاه برساند. این آمار نیمه ابتدایی سال، طی 20 سال گذشته بالاترین رکورد ثبت‌شده در اروپا است. از هر 1000 خودروی اروپا 114 دستگاه آن فولکس‌واگن است. گلف امسال هم توانست جایگاه خود را برای 44 سال متوالی در صدر جدول پرفروش‌‌ترین خودرو اروپا حفظ کند و علاوه بر آن 8 درصد هم افزایش فروش داشته باشد. پولو هم با فروش 163 هزار دستگاهی سومین مدل پرفروش اروپا بود. شاسی‌بلند کوچک فولکس‌واگن، تی-راک (T-roc)، با افزایش فروش 71 هزار دستگاهی عملکرد فوق‌العاده‌ای در بازار داشت.

رنو

غول فرانسوی خودروسازی توانست بدون افزایش یا کاهشی در فروشش جایگاه دومی خود را حفظ کند. 624 هزار دستگاه آمار فروش رنو در بازار اروپاست. پرفروش‌ترین محصول این برند که دومین محصول پرفروش بازار هم بود، رنو کلیو (Clio) است. این مدل با رشد یک‌درصدی نسبت به پارسال توانست 185 هزار دستگاه بفروشد.

فورد

علاقه اروپایی‌ها به برند آمریکایی فورد ریشه تاریخی دارد. این محبوبیت به توانایی فورد در تولید هاچ‌بک‌هایی مانند فیستا و فوکوس برمی‌گردد. اگرچه فورد کاهشی 3 درصدی فروش داشت ولی مجموعاً با فروش 573 هزار دستگاهی جایگاه خود را در رتبه سوم حفظ کرد. فیستا هم توانست 157 هزار دستگاه بفروشد و چهارمین مدل پرفروش بازار باشد.

پژو

دومین برند محبوب فرانسوی، چهارمین برند پرفروش اروپا شد. پژو با رشد 9 درصدی 542 هزار دستگاه به فروش رساند. پرفروش‌ترین مدل این برند 208 بود که با رشد یک‌درصدی توانست 132 هزار دستگاه بفروشد و ششمین خودروی بازار باشد. از سوی دیگر شاسی‌بلند 3008 رشدی 43 درصدی و فروشی 112 هزارتایی داشت که در بهبود جایگاه پژو بسیار مؤثر بود.

اپل/واکسهال

پنجمین برند محبوب اروپایی‌ها اپل/واکسهال است که به‌تازگی مالکیتش به دست فرانسوی‌ها افتاده. این برند باوجود کاهش 6 درصدی، موفق به فروشی 493 هزار دستگاهی شد. محبوب‌ترین مدل نیز اپل کورسا است که توانست با فروش 117 هزار دستگاه در رتبه دهم قرار بگیرد. البته آسترا با نزول 33 درصدی فروشش به 89 هزار دستگاه کاهش یافت.

باشگاه 400 هزارتایی‌ها

  • مرسدس کاهشی 3 درصدی را تجربه کرد و 460 هزار دستگاه فروخت.
  • آئودی با فروش 432 هزار دستگاهی قرار می‌گیرد که نشان از کاهش 2 درصدی فروشش دارد.
  • ب‌ام‌و توانست 428 هزار دستگاه بفروشد و تنها یک درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش افت داشت.
  • فیات با کاهش شدید 10 درصدی به فروش کلی 405 هزار دستگاه رسید تا نهمین برند پرفروش بازار باشد.
  • اشکودا هم 8 درصد رشد داشت و فروشی 398 هزارتایی را تجربه کرد.

محبوب‌ترین سگمنت‌های بازار

  • شاسی‌بلندها (SUV) به شیوه سال‌های گذشته پرفروش‌ترین سگمنت بازار بودند. در حقیقت سهم این برند از 27.9 درصد در سال پیش به 33.7 درصد طی مدت اخیر رسید. بزرگ‌ترین بازار فروش خودروهای شاسی‌بلند آلمان است.
  • خودروهای کوچک (Subcompacts) با سهم 20.4 درصدی دومین سگمنت محبوب بازار بود. البته سال پیش این سگمنت 21.5 درصد از مالکیت بازار را در اختیار داشت. این خودروها در فرانسه بیشترین فروش را داشته است.
  • خودروهای جمع‌وجور (Compacts) باوجود کاهش 1.5 درصدی، توانستند 18 درصد از مالکیت بازار را به خود اختصاص دهند. آلمان مهمترین مقصد این خودروهاست.
  • ون‌ها (MPV & Van) سهمی 9.5 درصدی از بازار داشتند و بیشترین فروششان در آلمان بود. سال پیش سهم این دسته از خودروها از بازار کلی 11.4 درصد بود.
  • خودروهای شهری (City-cars) سهم 7.6 درصدی از کل بازار داشتند. این سهم در سال پیش 8 درصد بود. ایتالیا مقصد اصلی این سگمنت از خودروهاست.
  • سگمنت متوسط‌ها (Midsize) از سهم 7.9 درصدی خود در سال پیش کمی عقب کشیدند و به سهم 7 درصدی راضی شدند. بزرگ‌ترین بازار خودروهای متوسط، آلمان بود.
  • خودروهای لوکس (Luxury & Executive) امسال توانستند با رشدی ناچیز، 3 درصد از کل بازار را در اختیار داشتند. طبیعتاً بازار خودروها در آلمان داغ‌تر از همه‌جا بود.
  • خودروهای اسپرت (Sport) در آلمان بیشتر از همه جا فروختند. سهم این سگمنت به‌مانند سال گذشته 0.8 درصد بود.
دیدگاه کاربران