به لطف سرمایه‌گذاری کلان باجاج در هندوستان

کی‌تی‌ام؛ پرفروش‌ترین موتورساز لوکس جهان

16 مرداد 1397 06:00

در شرایطی که هارلی به‌دنبال راه‌های جدیدی برای نجات از بحران مالی‌اش است، آمارها نشان می‌دهد که فروش سالیانه این شرکت در سال جاری میلادی 2 الی 4 درصد کمتر خواهد شد؛ تا بدین‌ترتیب سال 2018، ششمین سال متوالی در کاهش فروش هارلی باشد.

کی‌تی‌ام برای فروش 270 هزار دستگاهی، برنامه‌ریزی کرده درحالیکه فروش هارلی، کمتر از 240 هزار دستگاه است.حالا باجاج، به‌عنوان یکی از 3 موتورساز بزرگ هندوستان و یکی از 10 موتورساز بزرگ جهان، در حال نزدیک‌شدن به فروش سالیانه هارلی است تا به لطف جهش 13 درصدی فروش کی‌تی‌ام، لقب پرفروش‌ترین برند لوکس جهان را از آمریکایی‌ها بگیرد و به اتریشی‌ها بدهد.

باجاج، که هم‌اکنون 48% از سهام کی‌تی‌ام را در اختیار دارد، توانست این برند اتریشی را به بازارهای آسیایی، بیاورد. تولید مدل‌های ارزان‌تر خانواده دوک (شامل دوک 125، دوک 200، دوک 250 و دوک 390) و همچنین عرضه مدل‌های کم‌حجم‌تر خانواده RC (شامل RC200 و RC250 و RC 390)، بزرگ‌ترین حرکت موفقیت‌آمیز این شرکت اتریشی بود که همگی در زیر سایه سرمایه‌گذاری کلان باجاج، محقق شده‌اند.

البته عبور از فروش هارلی، کار آسانی برای کی‌تی‌ام نیست. کافی است به آمار فروش 10 سال پیش این‌دو شرکت، نگاهی داشته باشیم. سال 2007، یعنی زمانی‌که باجاج تنها 14.5% از سهام کی‌تی‌ام را داشت، اتریشی‌ها به فروش سالیانه 65 هزار دستگاهی رسیده بودند در حالی‌که هارلی در همان سال، بیش از 300 هزار دستگاه، فروش داشت.

حالا داستان برعکس شده است؛ طبق گزارش جدید شرکت تحقیقات اقتصادی Money Control هندوستان، فروش سالیانه هارلی تا پایان سال 2018 چیزی بین 231 تا 236 هزار دستگاه خواهد بود، ولی باجاج می‌گوید فروش امسال کی‌تی‌ام را به مرز 270 هزار دستگاه خواهد رساند.

چاکان؛ کارخانه لوکس‌های باجاج

باجاج برای تحقق این هدف، سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی کارخانه چاکان (Chakan) خود در شهر پونه هندوستان کرده است؛ همان کارخانه‌ای که 45% موتورسیکلت‌های کی‌تی‌ام، در آنجا تولید می‌شوند. از 270 هزار دستگاه کی‌تی‌ام، قرار است 100 هزار دستگاه آن به‌دست باجاج و در کارخانه چاکان تولید شود.

علاوه‌بر کی‌تی‌ام، باجاج تولید دو مدل از برند سوئدی هاسکوارنا (Husqvarna)، از زیرمجموعه‌های کی‌تی‌ام، را نیز به‌زودی در این کارخانه آغاز می‌کند. خبر دیگر اینکه تا چندین هفته دیگر احتمالاً مذاکرات یکساله باجاج با ترایومف به نتیجه خواهد رسید تا مونتاژ برخی از موتورسیکلت‌های گران‌قیمت این برند انگلیسی نیز در کارخانه چاکان آغاز شود. با گسترش همکاری باجاج با برندهای اروپایی، رسیدن به فروش سالیانه نیم‌میلیون دستگاهی در آینده‌ای نزدیک، برای مدیران باجاج دور از انتظار نیست.

دیدگاه کاربران