پایه‌گذار دنیای موتورسیکلت

مروری بر تاریخچه شرکت هارلی-دیویدسون

19 مهر 1399 17:00

در این مطلب قصد داریم مروری داشته باشیم بر تاریخچه یکصد ساله شرکت آمریکایی هارلی دیویدسون و فراز و نشیب‌هایی که این شرکت مشهور در این مدت تجربه کرده است.

دهه 1990 – شروع هارلی دیویدسون

  • آغاز تولید و فروش فروش

در سال 1901 شخصی به نام ویلیام س.هارلی که 21 سال داشت، طرحی از یک پیشرانه قابل نصب روی دوچرخه را تکمیل نمود. این سرآغازی شد تا دو سال بعد ویلیام هارلی و آرتور دیویدسون اولین موتورسیکلت ساخت شرکت خود را معرفی کنند. این موتورسیکلت با قطر سیلندر 1.8-3 و کورس 1.2-3 اینچی، به منظور شرکت در مسابقه ساخته شده بود. کارگاهی که این موتورسیکلت در آن ساخته می‌شد، یک کلبه 3 در 4 متری چوبی بود که نام «موتورسازی هارلی-دیویدسون» روی در آن به چشم می‌خورد. پس از مدتی برادر آرتور‌، یعنی والتر دیویدسون نیز به این تیم دونفره ملحق شد. سال بعد آقای چارلز لانگ به عنوان اولین نماینده فروش محصولات هارلی-دیویدسون آغاز بکار کرد و یکی از اولین سه نمونه تولید شده توسط هارلی-دیویدسون را به فروش رساند.

  • اولین‌ها؛ از رکوردشکنی تا استخدام

در تاریخ چهارم جولای 1905، یک موتورسیکلت از نوع H-D موفق می‌شود در جریان رقابتی در شیکاگو مسافت 15 مایل (24 کیلومتر) را ظرف 19 دقیقه و 2 ثانیه طی نماید. در همین سال اولین کارمند تمام وقت هارلی-دیویدسون در میلواکی استخدام می‌شود و سال بعد کارگاه جدیدی با ابعاد  8.5 در 24 متر برای ساخت موتورسیکلت‌های هارلی-دیویدسون آغاز بکار کرد که تعداد کارگران تمام وقت این شرکت را به 6 نفر افزایش داد. اولین کاتالوگ درباره موتورسیکلت در این زمان و توسط این شرکت تدوین شد.

  • تاسیس شرکت

در سال 1907 شرکت هارلی-دیویدسون به صورت رسمی تاسیس شده و سهام آن میان چهار بنیانگذار اولیه تقسیم شد. تعداد کارگران نسبت به سال قبل دوبرابر شده و به 18 نفر رسید و مساحت کارخانه نیز دو برابر شد. سال بعد والتر دیویدسون موفق شد در هفتمین رقابت سالانه موتورسیکلت‌سواران در آمریکا جایگاه خوبی به دست آورد. سه روز پس از آن، وی توانست رکورد پیمایش 30.1.1744 کیلومتر با تنها یک گالن (3.78 لیتر) را ثبت نماید. پس از این موفقیت‌ها نام هارلی-دیویدسون به سرعت بر سر زبان‌ها افتاد.

  • ابتکار برای ساخت پیشرانه‌ای جدید

شرکت شش ساله هارلی-دیویدسون اولین پیشرانه V شکل دوقلو ساخت خود را در سال 1909 معرفی کرد. این پیشرانه که 0.8 لیتر حجم داشت، 7 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد. اتصال دو سیلندر با زاویه 45 درجه، تبدیل به یکی از مهمترین دستاوردهای هارلی-دیویدسون در تاریخ فعالیت این شرکت شد. علاوه‌براین برای اولین بار این شرکت اقدام به تولید قطعات جانبی برای موتورسیکلت نمود.

دهه 1910 – عبور از مرزها و کشف دنیاهای جدید

  • بازارهای جدید با لوگوی جدید

با آغاز این دهه لوگوی مشهور این شرکت برای اولین بار در آمریکا ثبت و روی محصولات حک شد. دو سال بعد صادرات موتورسیکلت‌های H-D  به ژاپن آغاز شد. این اولین مرتبه‌ای بود که محصولات هارلی-دیویدسون در خارج از آمریکا عرضه می‌شد.

  • نوآوری‌های مهندسی

در سال 1911 پیشرانه جدید با آرایش F شکل سرسیلندرها معرفی شد و تا 1929 مورد استفاده قرار گرفت. آن‌ها سه سال بعد برای اولین بار قطعه «سایدکار» به عنوان فضایی برای سرنشین دوم موتورسیکلت را معرفی کردند و پدال‌های کلاچ و ترمز را روی مدل‌های مجهز به پیشرانه F-Head قرار دادند. علاوه‌براین سال 1915 موتورسیکلت‌های هارلی-دیویدسون برای اولین بار به انتقال قدرت سه سرعته مجهز شدند.

در پایان دهه و در سال 1919، پیشرانه 2 سیلندر با حجم 0.6 لیتر معرفی شد و توانست محبوبیت زیادی برای موتورسیکلت‌های هارلی-دیویدسون به ارمغان آورد. نه تنها آرایش تخت سیلندرها بلکه سروصدای کمی که این پیشرانه تولید می‌کرد به عوامل موفقیت آن بدل شدند.

  • حضور در میدان نبرد؛ از پیست تا جنگ

علاقه هارلی-دیویدسون به نبرد قابل توجه بود، فرقی نمی‌کرد پیست یا میدان نبرد باشد. در سال 1913 بخش موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای هارلی-دیویدسون تاسیس شد. ویلیام اوتاوای به عنوان مهندس دستیار در کنار ویلیام هارلی قرار گرفت. چندی بعد همکاری با ارتش آمریکا در اولویت قرار گرفت و در سال 1917یک سوم کل محصولات تولید شده توسط هارلی-دیویدسون به ارتش آمریکا فروخته شد. این شرکت بخشی را برای آموزش به نیروهای نظامی برای تعمیر موتورسیکلت‌ها تاسیس کرد، این بخش بعدها به یک موسسه آموزشی در حوزه موتورسیکلت تبدیل شد.

در سال بعد هم همکاری با ارتش ادامه پیدا کرد و نیمی از محصولات هارلی-دیویدسون در این سال به ارتش آمریکا فروخته شد. در پایان جنگ تخمین زده شده که بخش عمده‌ای از 20 هزار موتورسیکلت مورد استفاده ارتش آمریکا ساخت شرکت هارلی-دیویدسون بوده است.

دهه 1920 – تبدیل شدن به شماره یک در دنیای موتورسیکلت

  • پرفروش‌ترین موتورسیکلت‌ساز

در سال آغازین این دهه هارلی-دیویدسون به بزرگ‌ترین سازنده موتورسیکلت تبدیل شد و سالیانه بیش از 2 هزار دستگاه موتورسیکلت را در 67 کشور جهان به فروش می‌رساند.

  • ادامه نوآوری‌ها و تولید محصولات جدید

نوآوری‌ها همچنان ادامه داشت به طوری‌که در سال 1922 اولین پیشرانه 1212 سی‌سی V شکل روی مدل‌های سری FD و JD نصب شد. در اواسط دهه شکل باک بنزین محصولات هارلی-دیویدسون به فرم قطره اشک درآمد و این طرح از آن زمان به بعد به یکی از ویژگی‌های ساخته‌های این شرکت بدل شد. علاوه‌براین برای اولین مرتبه پس از سال 1918، فروش موتورهای تک سیلندر توسط هارلی-دیویدسون مجدداً آغاز شد که مدل‌های A ،AA ،B و BA را شامل می‌شد.

در سال 1928 اولین سری پیشرانه مجهز به دو میل سوپاپ تحت سری JD معرفی شد. این موتورسیکلت می‌توانست به حداکثر سرعتی بین 136 تا 160 کیلومتر برساعت دست یابد. سال بعد پیشرانه 45 اینچ مکعب (737 سی‌سی) روی سری D معرفی شد. این پیشرانه چنان عملکرد قابل اعتمادی از خود نشان داد که نسخه‌هایی از آن تا دهه 70 میلادی همچنان مورد استفاده بود.

دهه 1930 – ساخت دنیای موتورسیکلت برپایه کاخ هارلی-دیویدسون

  • پایه‌گذاری آینده

تا سال 1931 تمام موتورسیکلت‌سازان آمریکایی تعطیل شدند و تنها شرکت Indian باقی ماند. درواقع از سال 1953 تاکنون تنها همین دو شرکت در ایالات متحده به ساخت موتورسیکلت مشغول هستند. تاثیرگذاری هارلی-دیویدسون بر آینده صنعت موتورسیکلت ژاپن هم جالب توجه است. در سال 1935 صنعت موتورسیکلت‌سازی ژاپن که در ابتدا با تولید محصولاتی تحت لیسانس هارلی-دیویدسون آغاز بکار کرده بود توانست استقلال خود را به دست آورد.

  • تولد هارلی‌های سفارشی

در سال 1933 طرحی در سبک «آرت دکو» روی محفظه باک محصولات هارلی-دیویدسون نقش بست. این آغازی بود بر استفاده از طرح‌های گرافیکی روی محصولات این شرکت، اقدامی که در ابتدا تنها برای تشویق مشتریان به خرید انجام شد.

در این دهه هم هارلی-دیویدسون با محصولات جدید جایگاهش را محکم کرد. در سال 1932 تولید موتورسیکلت‌های سه چرخه مجهز به پیشرانه 45 اینچ مکعبی آغاز شد. این وسیله سه چرخ در طول عمر 41 ساله خود با استقبال زیادی از سوی خریداران شخصی و نیروهای پلیس مواجه شد.

سه سال بعد هارلی-دیویدسون سری EL را تولید کرد که به پیشرانه 61 اینچ مکعبی (یک هزار سی‌سی) مجهز شده بود. این محصول که به واسطه شکل بدنه "Knucklehead" لقب گرفته بود، نیروی به نسبت زیادی در اختیار داشت. در همان سال پیشرانه 80 اینچ مکعبی (1310 سی‌سی) نیز از سوی این شرکت معرفی شد. این روند ادامه داشت و اولین سری WL در سال 1937 معرفی شد.

  • رکوردشکنی در مسابقات

در آغاز دهه بیل دیویدسون توانست در مسابقه Jack Pine Endurance، 997 امتیاز از مجموع 1000 امتیاز را دریافت نموده و به جایگاه اول دست یابد. بسیاری از افرادی که در این رقابت رتبه اول را کسب نمودند، سوار بر محصولات هارلی-دیویدسون بودند.

در سال 1937 رکورد سرعت 217.89 کیلومتر برساعت درحالی توسط جو پترالی به ثبت رسید که سوار بر یک موتورسیکلت هارلی-دیویدسون با پیشرانه 61 اینچ مکعبی بود. وی در همان روز با موتورسیکلت مجهز به پیشرانه 45 اینچ مکعبی نیز رکورد تازه‌ای به ثبت رساند.

دهه 1940 – تبدیل تهدید به فرصت

  • باز هم حضور در میدان جنگ

در سال 1941 به دلیل ورود ایالات متحده به جنگ جهانی دوم، خط تولید هارلی-دیویدسون نیز به خدمت محصولات نظامی درآمد. موسسه آموزشی نیز دوباره به آموزش سربازان مشغول شد. دو سال بعد هارلی-دیویدسون به دلیل یاری به نیروهای نظامی به دریافت نشان E مفتخر می‌شود. بسیاری از نیروهای نظامی اولین تجربه سواری با موتورسیکلت را با محصولات این شرکت کسب می‌کنند.

جنگ جهانی دوم درحالی در سال 1945 به پایان می‌رسد که هارلی-دیویدسون بیش از 60 هزار دستگاه از مدل‌های WLA را تولید کرده است. این شرکت بدون هرگونه اتلاف وقت از ماه نوامبر به ساخت مدل‌های عادی مشغول می‌شود.

  • توسعه و ساخت مدل‌های جدید

اگرچه در سال 1942 تمرکز آنها روی جنگ بود اما در کنار ساخت محصولات مخصوص ارتش، مدل XA 750 نیز معرفی شد که به سیلندرهای افقی مجهز و مخصوص صحرانوردی طراحی شده بود. تنها 1011 نمونه از این مدل ساخته شد. پس از جنگ هارلی-دیویدسون اقدام به ساخت موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای سری WR با پیشرانه 45 اینچ مکعبی می‌کند که بهترین محصول ساخته شده از این نوع تا آن زمان بود. علاوه بر مدل های جدید توسعه شرکت هم مورد توجه بود و هارلی-دیویدسون در نقطه‌ای از میلواکی که سابقاً مورد استفاده نظامی بوده تاسیسات جدیدی ساخت و برای مونتاژ نهایی قطعات و فروش محصولات آماده از آنجا استفاده کرد.

  • نوآوری‌های جدید

در سال‌های پایانی دهه با فاصله گرفتن از جنگ، فرصتی برای ارائه نوآوری‌های جدید مهیا شد. در سال 1948 سرسیلندر آلومینیومی و تایپیت هیدرولیک به پیشرانه‎های 61 و 74 اینچ کعبی اضافه شد. پوشش‎های کرومی مسطح بالای پیشرانه که ظاهری شبیه کیک دارند نیز برای اولین بار مشاهده می‎شود. همچنین در سال بعد برای اولین بار پوشش قاشقی شکل روی چرخ جلو روی مدل Hydra-Glide معرفی شد

دهه 1950 – نیم قرن گذشت

  • جشن 50 سالگی

در سال 1953 هارلی-دیویدسون پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت و لوگوی جدید این شرکت معرفی شد. طرح آن از یک V به منزله طرح پیشرانه این شرکت و یک نوار افقی با نام هارلی-دیویدسون روی آن شکل گرفته بود. نشان ویژه 50 سالگی نیز روی مدل‌های ساخت سال 1954 نصب شد.

  • بازگشت به مسابقات با افتخارآفرینی

در آغاز دهه لری هدریک موفق شد در مسابقات قهرمانی AMA Grand National Championship در بخش مسیرهای ناهموار پیروزی به دست آورد. افتخارآفرینی در مسابقات ادامه داشت و در سال 1954 آقای «جو لئونارد» موفق شد رتبه نخست رقابت AMA Grand National Championship  را به دست آورد. این مقام در طول 8 سال پس از آن همچنان در اختیار هارلی-دیویدسون باقیماند. سال بعد با پیروزی هارلی-دیویدسون با محصولات سری KR در مسابقات دیتونا 200 همراه شد.

  • محصولات جدید

در سال 1952 سری K برای رقابت با موتورسیکلت‌های کوچک و اسپرت ساخت بریتانیا به بازار آمد. پنج سال بعد مدل جدیدی با نام Sportster با پیشرانه 55 اینچ مکعبی معرفی شد که تنها یک سال پس از معرفی به عنوان یک «سوپربایک» شناخته شد. این مدل به عنوان یکی از محصولات به یادماندنی تاریخ هارلی-دیویدسون شناخته می‌شود. علاوه‌براین در پایان دهه نیز ترمز عقب هیدرولیکی و تعلیق جلوی جدید برای اولین بار روی مدل Duo-Glide معرفی شد.

رویای هالیوودی‌ها

در سال 1956 تصویر خواننده مشهور یعنی الویس پریسلی به همراه نمونه‌ای از KH ساخت 1956 بر روی مجله اختصاصی هارلی-دیویدسون یعنی Enthusiast نقش بست. مجله اختصاصی هارلی-دیویدسون در سال 1916 کار خود را آغاز کرد. این مجله طولانی‌ترین دوره چاپ را در جهان دارد.

دهه 1960 – ادامه روند رو به رشد

  • توسعه با قراردادهای جدید

در آغاز دهه هارلی-دیویدسون 60 درصد سهام شرکت قایق‌سازی Tomahawk را خریداری کرد و به دنبال آن میزان استفاده از ماده فایبرگلاس در ساخت موتورسیکلت‌های این شرکت افزایش پیدا کرد  و قطعات اختصاصی خود را تولید کردند. از سال 1963 شرکت Tomahawk به عنوان زیرمجموعه‌ای از هارلی-دیویدسون فعالیت مجدد خود را شروع می‌کند.

در پایان دهه نیز هارلی-دیویدسون شراکت خود با AMF را آغاز می‌کند. این شرکت از مدت‌ها پیش به کار ساخت محصولات تفریحی همچون توپ و تجهیزات بولینگ اشتغال داشت.

  • دیتونا 200 در تسخیر هارلی

در سال 1963 رالف وایت با یک دستگاه 750KR ساخت هارلی-دیویدسون در رقابت دیتونا 200 پیروز می‌شود. سال بعد هم راجر ریمان علاوه بر پیروزی در دیتونا 200 با یک دستگاه 750KR، در AMA Grand National Championship نیز مقام اول را برای هارلی-دیویدسون کسب می‌کند. در سال 1968 نیز کال ریبورن اولین پیروزی خود در دیتونا 200 را به همراه یک دستگاه 750KR ساخت هارلی-دیویدسون به دست می‌آورد.

  • تکنولوژی‌های جدید برای مدل‌های جدید

اسکوتر هارلی-دیویدسون به عنوان تنها مدل این شرکت در این رده و پس از آن سری Sprint معرفی شد. در سال 1965 مدل Electra-Glide جانشین Duo-Glide شده و به استارتر الکتریکی مجهز می‌شود. سری Sportster نیز پس از مدتی به این قطعه تجهیز می‌شود. سال بعد نیز پیشرانه معروف به shovelhead برای اولین مرتبه روی مدل Electra-Glide معرفی می‌شود.

دهه 1970 – افزایش محبوبیت با مدل‌های جدید

  • کارخانه جدید

مهمترین اتفاق این دهه انتقال کل تجهیزات ساخت موتورسیکلت‌های هارلی-دیویدسون به تاسیسات 37 هزار متر مربعی در پنسیلوانیا بود، هرچند تاسیسات میلواکی و Tomahawk نیز به فعالیت خود ادامه دادند.

  • معرفی مدل‌های محبوب

در پاسخ به تقاضای علاقمندان، هارلی-دیویدسون در سال 1971 اقدام به معرفی FX 1200 Super Glide نمود که در نمای جلو و عقب ظاهری شبیه به سری اسپرت XL داشت، اما ظاهر و پیشرانه آن از سری FL به عاریت گرفته شده بود. بدین ترتیب رده جدید «کروزر» معرفی شد. در سال بعد نسل جدید XR 750 با قدرت بیشتر و ساختار آلومینیومی قابل اعتمادتر معرفی شد. این محصول در طول سه دهه بعد به رقیبی قدر در پیست های خاکی بدل گردید. در همین سال مارک برزلفورد توانست با این موتورسیکلت در  AMA Grand National Championship پیروزی به دست آورد.

در سال 1977 هارلی-دیویدسون سری FXS را در ساحل دیتونا به همگان معرفی کرد. این محصول به لطف ارتفاع کمتر نشیمنگاه، طراحی دسته‌ها، پیشرانه منحصربه‌فرد و نقوش روی بدنه شهرت زیادی کسب کرد. نسخه کافه ریسر از این موتورسیکلت تحت نام Willie.G Davidson در همان سال معرفی شد. در سال پایانی دهه نیز مدل FXEF Fat Bob متولد شد. لقب Fat به دلیل باک دوتایی و پهن آن و Bob به دلیل طرح مواج گلگیرهای این موتورسیکلت به آن اعطا شده بود.

دهه 1980 – وقتی اقتصاد مهم می‌شود

  • راهکارهای اقتصادی جدید

در سال 1983 اعتراض هارلی-دیویدسون به کمیته تجارت بین‌المللی (ITC) نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز داشته و به وضع تعرفه‌ای جدید از اول آوریل 1983 منجر شد. این تعرفه که 5 سال بعد از این تاریخ لغو شد، روی موتورسیکلت‌های وارد شده از ژاپن که حجم موتور 700 سی‌سی و بیشتر داشتند وضع می‌شد. این عمل در پاسخ به اقدام کارخانجات ژاپنی در دپو کردن موتورسیکلت‌های فروش نرفته در ایالات متحده بود. ترفند اقتصادی دیگر هارلی-دیویدسون ورود به بازار سهام نیویورک در سال 1987 بود.

  • حجم بیشتر برای پیشرانه جدید

هارلی-دیویدسون پیشرانه‌ای به حجم 1340 سی‌سی معرفی کرد که روی 5 مدل نصب می‌شد. این پیشرانه که در طی هفت سال طراحی شده بود، می‌توانست در هر سرعتی قدرت بیشتر، حرارت و آلایندگی کمتری تولید کند و میزان کمتری از روغن مصرف نماید. گذشته از این موارد، فرم ظاهری آن نیز متفاوت بود.

  • ادامه روند معرفی مدل‌های جدید

در آغاز دهه هارلی-دیویدسون، سری FLT را در حالی معرفی کرد که پیشرانه آن در محفظه‌ای پلاستیکی قرار داشت و طراحی پوشش چرخ‌های جلوی آن بسیار متمایز شده بود. این موتورسیکلت از جعبه‌دنده جدید پنج سرعته نیز بهره می‌برد. این تغییرات دو سال بعد برای سری FXR/FXRS Super Glide II نیز اعمال شد.

در سال 1986 هارلی-دیویدسون مدل Heritage Softail را معرفی کرد که گامی جدید در طراحی ظاهری و فنی محسوب می‌شد. همزمان با تولد هشتاد و پنج سالگی طراحی سنتی جلو و عقب مدل‌های قدیمی مجدداً در FXSTS Springer Softail مورد استفاده قرار گرفت و مدل Sportster 1200 نیز در همین سال معرفی شد.

دهه 1990 – پایان خوب برای قرن بیستم

  • ساختمان‌هایی برای خدمات جدید

با سرمایه‌ای به مبلغ 31 میلیون دلار، تجهیزات جدید رنگ‌آمیزی در کارخانه پنسیلوانیا پایه‌گذاری شد و فعالیتش را از 1992 آغاز کرد. همچنین مرکز جدیدی برای عرضه قطعات و محصولات جانبی در شهر فرانکلین در سال 1996 افتتاح شد. پس از آن با آغاز سال 1997 دفتر مرکزی این شرکت از خیابان Juneau به محل جدید 23 هزار متر مربعی منتقل و در همان سال در کنار تاسیسات اصلی شرکت در میلواکی، ساختمان جدیدی به مساحت 20 هزار متر مربع برای مرکز توسعه محصول ساخته و به ویلی جی.دیویدسون اهدا شد.

  • معرفی مدل‌های تاثیرگذار

در سال 1990 مدل FLSTF Fat Boy معرفی و به یکی از مهمترین موتورسیکلت‌های طراحی شده در تاریخ تبدیل می‌شود. چهار سال بعد هارلی-دیویدسون با معرفی مدل VR1000 وارد جمع موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای می‌شود؛ موتورسیکلتی که پیشرانه آن با مایع خنک می‌شد. خانواده محصولات سری Dyna و Touring با پیشرانه های جدید معرفی می‌شود تا پایانی باشند بر محصولات هارلی در قرن بیستم میلادی.

دهه 2000 – ادغام با رقیب برای رقابت در صدسالگی

  • معرفی بی‌وقفه مدل‌های جدید

اگرچه در سال 2009 شرکت‌های هارلی دیویدسون و ایندیا ادغام شدند اما تا قبل از آن انبوهی از مدل‌های جدید معرفی شد. در ابتدا مدل FXSTD Softail Deuce با استقبال پرشور علاقمندان و رسانه‌ها مواجه شد. سپس مدل VRSCA V-Rod معرفی شد. در ساخت این موتورسیکلت از مدل مسابقه‌ای VR-1000 الهام گرفته شده و اولین محصول هارلی-دیویدسون بود که به صورت همزمان از آرایش فنی انژکتور به همراه سیستم خنک‌کننده با مایع بهره می‌برد. قدرت این مدل برابر با 115 اسب‌بخار بود. 

در سال 2002 مدل کاملاً جدید Buell Firebolt به میدان آمد در سه سال بعد به ترتیب مدل Lightning XB9S معرفی شد، خانواده سری Sportster به سازه جدید، محفظه لاستیکی پیشرانه و تایر پهن‎تر عقب مجهز شد و مدل XL 883L از سری Sportster با ارتفاع کمتر نشیمنگاه رونمایی شد. در پایان دهه هارلی-دیویدسون با معرفی سازه جدیدی برای محصولات سری تورینگ که فاصله محوری بیشتر و ارتفاع کمتر نشیمنگاه داشت، مانورپذیری این محصولات را افزایش داد.

دهه 2010 – وقتی سن یک عدد است

  • تجربه‌های جدید

حتی در صد و ده سالگی هم می‌توان تجربه‌های جدید داشت. در سال 2013 به مناسبت یکصد و دهمین سالگرد تاسیس هارلی دیویدسون، علاوه‌بر برگزاری مراسم بزرگداشت در میلواکی، رویدادی ویژه در سراسر جهان برگزار شد که یک سال به طول انجامید. علاوه‌براین شرکت برای اولین مرتبه اقدام به برگزاری دوره آموزشی موتورسواری با حضور محصولات خود نمود تا مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کند.

  • مدل‌های جدید

در ابتدا مدل Forty-Eight معرفی شد که ظارهی شبیه به نمونه‌های اولیه Sportster داشت. سپس در سال 2012 مدل‌های Seventy-Two و Softail Slim معرفی شدند. در این میان با معرفی نشان H-D1، امکان دریافت نمونه‌های سفارشی‌سازی شده توسط کارخانه برای مشتریان فراهم شد. در سال 2018  نیز نسل جدید سری Softail معرفی شد. مهمترین تغییر این نسل به سیستم تعلیق عقب مربوط بود که می‌توانست خود را متناسب با وزن وارده شده، تنظیم نماید.

دهه 2020 – ورود به دنیای برقی‌ها

  • معرفی اولین موتورسیکلت برقی

2020 - مهندسان آمریکایی، از سال 2014 روی تولید و بهبود این موتورسیکلت کار می‌کردند و بعد از تست‌های جاده‌ای فراوان و تورهای جهانی مختلف، کارشان به پایان رسید و تولید انبوه لایو وایر را شروع کردند.

دیدگاه کاربران