تلاش نخست‌وزیر برای شروع پروژه

مالزی اسیر پروژه خودروی ملی

16 مرداد 1397 15:00

مردم مالزی به‌طورکلی خیلی از موضوع سومین خودروی ملی استقبال نمی‌کنند، ولی این بحث همچنان یکی از موضوعاتی است که مقامات دولتی مالزی و در راس آن‌ها، مهاتیر محمد، نخست‌وزیر این کشور بر اجرای آن تاکید دارند. امروز، خبرهای جدیدی در این زمینه منتشر شده و ظاهراً، تا سال 2020 شاهد رونمایی از سومین خودروی ملی مالزی خواهیم بود.

بعد از تجربه نسبتاً ناموفق پروتون، بحث سومین خودروی ملی مالزی مطرح شده که علیرغم علاقه زیاد دولت‌مردان این کشور، مردم خیلی از آن استقبال نکرده‌اند.طبق گفته محمد ردزان یوسف، وزیر تربیت کارآفرین مالزی، دولت این کشور معتقد است چنین پروژه‌ای می‌تواند صنعت خودروی مالزی را احیا کند. بخشی که در سال 2017 تقریباً 4 درصد از تولید ناخالص داخلی مالزی را به خود اختصاص داده بود.

وی در مصاحبه‌ای به خبرنگارها گفته: «به دلیل پتانسیل و ظرفیت بالایی که این صنعت دارد، ما قصد داریم آن را احیا کنیم. علاوه‌براین، صنعت قطعه‌سازی هم یکی از بخش‌هایی است که در کنار صنعت خودرو می‌تواند رشد بسیار خوبی کرده و برای شرکت‌های کوچک و متوسط فرصت پیشرفت فراهم کند. در گذشته، ما تلاش کردیم با ساخت خودروی ملی به رشد صنعت خودروی مالزی کمک کنیم، ولی قطعاً باید فعالیت‌های خود را در این بخش گسترش دهیم. به دلیل برخی کاستی‌ها، پروژه پروتون با مشکلات زیادی مواجه شد. دولت مالزی قصد دارد این بار با درس گرفتن از اشتباهات گذشته، پروژه سومین خودروی ملی را به بهترین شکل جلو ببرد.»

ماه ژوئن، مهاتیر محمد در جریان سفر خود به بیست و چهارمین کنفرانس Nikkei در ژاپن گفته بود که قصد دارد یک پروژه خودروی ملی دیگر را شروع بکند. از آن زمان تاکنون، این موضوع بحث داغ محافل مختلف مالزیایی بوده و مخصوصاً در شبکه‌های اجتماعی، شاهد اظهار نظرات مختلفی دراین‌باره هستیم. بسیاری از مردم مالزی اعتقاد دارند که بودجه چنین پروژه‌ای بهتر است روی توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی استفاده شود.

داتوک آیشاه احمد، رئیس انجمن خودرو مالزی (MAA) دراین‌باره گفته: «ازآنجا که صنعت خودروی مالزی این روزها وضعیت خوب و رو به رشدی دارد، با اطمینان می‌توانیم بگوییم که امروز مالزی به یک خودروی ملی دیگر نیازی ندارد. از سویی دیگر و از یک دیدگاه اقتصادی، بازار خودروهای ملی و داخلی مالزی بسیار کوچک است.»

نخست‌وزیر مالزی ولی اعتقاد دارد طراحی و ساخت یک خودروی ملی جدید به ارتقای سطح مهندسی مالزی کمک زیادی خواهد کرد. وی در این باره گفته: «ما باید پروژه خودروی ملی را دوباره زنده کنیم. هدف از ساخت خودروی ملی برای یک کشور صرف داشتن یک خودروی ملی نیست، بلکه چنین پروژه‌هایی می‌تواند باعث رشد و تقویت سطح مهندسی کشور بشود.»

از سوی دیگر، شروع پروژه‌ای در این سطح ریزه‌کاری‌های زیادی داشته و برای به سرانجام رساندن آن، باید از شرکت‌های خارجی کمک گرفت. ماه پیش، جوکو کوامه سوندارام، اقتصاددان برجسته مالزیایی گفته بود که شروع چنین پروژه‌ای نیاز به بررسی‌های دقیق و کارشناسانه دارد. به اعتقاد وی، اگر زیرساخت‌های این موضوع به‌درستی فراهم نشوند، باز هم شاهد پروژه‌ای ناموفق خواهیم بود.

دیدگاه کاربران