با انتشار مجموع آمار فروش رنو در آخرین ماه دسامبر 2018 سرانجام کارنامه عملکرد سالیانه این خودروساز فرانسوی مشخص شده است.
”رنو در سال 2018 حدود 101 هزار دستگاه به ایران فروخته که 45% کمتر از سال 2017 است.“طبق آمار رنو، در سال 2018 مجموع فروش جهانی خودروها معادل 92.9 میلیون دستگاه که سهم رنو از آن تنها 4.18% بوده است. این آمار را اگر با سال 2017 مقایسه کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که هم فروش رنو 3.2% بیشتر شده و هم سهم آن از بازار 0.15% افزایش یافته.
حال به بازار اروپا برویم؛ جایی که 17.6 میلیون خودرو در سال 2018 به فروش رفته است. رنو از بازار اروپا حدود 10.8% سهم داشته که تقریبا تفاوتی با سال گذشتهاش نداشته است.
اما در منطقه آفریقا و خاورمیانه، رنو وضعیت خوبی را تجربه نکرده است؛ این فرانسوی ساز، تنها 5% از این بازار سهم دارد و فروشش نیز کاهش 15 درصدی داشته. اصلیترین دلیل این موضوع، مربوط به بازار کشورمان است چراکه فروش 101 هزار دستگاهی رنو در ایران، بیانگر افت 45 درصدی آن نسبت به سال 2017 است.
در جدول زیر، تمام جزییات فروش رنو در بازار هر منطقه، آمده است. همچنین برای مقایسه بهتر، بازارهای ایران و فرانسه (را به طور خاص) نیز اضافه شدهاند.
بازار | مجموع فروش* | فروش رنو* | تغییر فروش* | سهم بازار رنو |
---|---|---|---|---|
چین | 39.2 میلیون | 329.7 هزار | 68.3%+ | 0.84% |
اروپا | 17.6 میلیون | 1.9 میلیون | 0.05%+ | 10.88% |
آفریقا و خاورمیانه | 7.7 میلیون | 448.9 هزار | 15.6%- | 5.76% |
آمریکای جنوبی | 6 میلیون | 437.2 هزار | 12.3%+ | 7.26% |
اورآسیا | 2.9 میلیون | 747.6 هزار | 2%+ | 25.49% |
فرانسه | 2.6 میلیون | 689.7 هزار | 2.4%+ | 26.2% |
ایران | 959 هزار | 101.3 هزار | 45.1%- | 10.56% |
جهانی | 92.9 میلیون | 3.8 میلیون | 3.2%+ | 4.18% |
*در جدول فوق، درصد تغییر فروش رنو، نسبت به سال گذشته محاسبه شده است.
جهات یادآوری باید بدانید که رنو در سال 2017 میلادی 162 هزار و 79 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده بود. فروش رنو فرانسه به ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن رشد 49.3 درصدی داشت.
فروش رنو به ایران در سال 2016 نیز نسبت به سال قبل از آن رشد 110 درصدی داشت و به 108 هزار و 536 دستگاه رسید. رنو در سال 2015 بالغبر 51 هزار و 500، در سال 2014 بالغبر 33 هزار دستگاه و در سال 2013 بالغبر 39 هزار و 600 دستگاه از محصولات خود را به ایران فروخته بود.
کپچر و مگان در صدر پرفروش ها
رنو هرچند در سال 2018 حدود 3.8 میلیون دستگاه (شامل انواع مدلهای سواری و تجاری) فروخته است، اما همه این فروش تحت برند رنو نبوده و داچیا، سامسونگ، آلپاین، لادا، هواسانگ (Huasong) و جینبی (Jinbei) نیز همگی در فروش 3.8 میلیونی رنو، تاثیر داشتهاند.
در میان محصولاتی که فقط با برند لوگو فروخته شدهاند، رتبه نخست در اختیار کلیوست. مگان و کپچر نیز با اختلاف زیادی نسبت به کلیو، به ترتیب در رتبههای دوم و سوم ایستادهاند.
رتبه | مدل | فروش 2018 |
---|---|---|
1 | کلیو 4 | 411,796 |
2 | مگان 4 | 276,658 |
3 | کپچر | 239,192 |
4 | کوئید | 170,852 |
5 | کجار | 133,504 |
6 | ساندرو 2 | 126,857 |
7 | داستر | 125,025 |
8 | لوگان 2 | 123,858 |
9 | توئینگو 3 | 88,006 |
10 | لوگان | 70,291 |
11 | کپچر GA | 69,656 |
12 | کولئوس 2 | 64,307 |
13 | ساندرو | 61,188 |
14 | زوئی | 39,469 |
15 | کانگو | 33,883 |
16 | تلیسمان | 23,143 |
17 | ترافیک 3 | 17,530 |
18 | اسپاس 5 | 12,702 |
19 | داستر 2 | 11,514 |
20 | کلیو | 4,255 |
21 | کولئوس | 3,848 |
22 | داکر | 2,987 |
23 | مگان | 2,790 |
24 | توئینگو | 2,611 |
25 | مستر | 2,103 |
26 | فلوئنس | 1,769 |
27 | توئیزی | 1,685 |
28 | لاجی (lodgy) | 1,460 |
کاهش 50 درصدی در نیمه اول 2018
در ششمین ماه سال 2018 میلادی، رنو تنها 5 هزار و 581 دستگاه از محصولاتش را روانه بازار ایران کرده است. فروش رنو فرانسه به ایران در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی ژوئن 2017، افت 53 درصدی داشته است. رنو در ژوئن سال گذشته 12 هزار و 048 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده بود.
بر این اساس مجموع فروش رنو به ایران در 6 ماهه 2018 نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل، افت 10 درصدی داشته و به 61 هزار و 354 دستگاه رسیده است. در مدت مشابه سال 2017 فروش رنو در ایران 68 هزار و 365 دستگاه اعلام شده بود.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : group.renault.com