اولین قدم همکاری

عرضه سوزوکی بالنو با نشان تویوتا

18 مرداد 1397 21:00

مدتی پیش یعنی در اواخر ماه می تویوتا و سوزوکی قراردادی امضا کردند که به موجب آن قرار شد همکاریهایی بین دو شرکت شکل بگیرد. طبق این قرارداد، تویوتا برای طراحی پیشرانه‌ای جدید توسط سوزوکی به این شرکت کمک‌های فنی ارائه می‌دهد و در عوض قادر خواهد بود تعدادی از خودروهای ساخته شده توسط سوزوکی را با نشان خود به فروش برساند.

همکاری بین این دو شرکت تنها به بازار هند محدود نخواهد شد و خودروهای حاصل از این همکاری، در آفریقا و بازارهای دیگر نیز به فروش خواهند رسید.فروش خودروهای یک شرکت با نشان شرکت دیگر که اصطلاحاً (re-badge) یا «تغییر نشان» خوانده می‌شود در جهان خودرو امری نامعمول نیست و سابقه‌ای طولانی دارد. انجام این کار معمولاً ناشی از برنامه‌های بازاریابی خودروسازان در کشورهای مختلف است چراکه ممکن است یک برند در کشوری از نظر خریداران ناشناخته و غیرقابل اعتماد باشد درحالی‌که نشان دیگر بسیار محبوب و مقبول است.

یکی از معروف‌ترین مثا‌ل‌ها در این زمینه را می‌توان عرضه «میتسوبیشی گالانت» تحت نشان کرایسلر در اوایل دهه هفتاد میلادی در آمریکای شمالی دانست که تاثیر زیادی در پذیرفته شدن برند میتسوبیشی در سال‌های بعد از آن در میان مردم این کشور داشت.

در محبوبیت برند تویوتا در اکثر کشورهای جهان شکی نیست اما کار طراحی و تولید یک محصول جدید نیز هزینه و زحمات زیادی برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند که در بسیاری موارد صرفه اقتصادی ندارد. اکنون با توجه به ظرفیت‌های زیاد بازار خودروی هندوستان و امکاناتی که شرکت سوزوکی در این کشور دارد، تویوتا به فکر انجام چنین پروژه مشترکی با سوزوکی افتاده است.

نشریه اقتصادی Livemint که در هندوستان منتشر می‌شود، خبر داده که دو شرکت سوزوکی و تویوتا در مورد اولین خودرویی که قرار است تحت عملیات تعویض نشان قرار بگیرد، توافق کرده‌اند. خودروی موردنظر مدل هاچ‌بک بالنو خواهد بود که قرار است بین 20 تا 25 هزار دستگاه از آن پس از تولید در تاسیسات سوزوکی در ایالت گجرات هند، به نشان تویوتا مزین شوند.

البته به غیر از نصب نشان تویوتا قرار است تحولاتی در طراحی این خودرو نیز انجام شود که شامل تغییر در چراغ‌های جلو و عقب و جلوپنجره خواهد بود تا کمی بیشتر به سایر محصولات شرکت تویوتا شبیه باشد. با وجود این‌که تاکنون از سوی دو خودروساز ژاپنی اظهارنظر رسمی منتشر نشده، اما براساس گمانه‌زنی‌ها پیش‌بینی می‌شود که تویوتا بالنو در سه ماهه اول سال آینده برای فروش عرضه شود.

همکاری بین این دو شرکت تنها به بازار هند محدود نخواهد شد و خودروهای حاصل از این همکاری، در آفریقا و بازارهای دیگر نیز به فروش خواهند رسید.

دیدگاه کاربران