پیروی از فلسفه ساخت خودروی ارزان

داستر بزرگ داچیا خواهد ماند

19 مرداد 1397 15:00

این روزها شاسی‌بلندها و کراس‌اورها در قاره اروپا بسیار مورد استقبال مشتریان قرار گرفته‌اند و مدل داستر با برند داچیا نیز جزو محبوب‌ترین خودروهای این قاره است. این خودروساز رومانیایی در سال‌های اخیر به لطف عرضه خودروهایی همچون ساندرو و داستر که قیمت و کیفیت مناسبی دارند، همواره یکی از گزینه‌های مهم مشتریان بوده است. اما اکنون به نظر می‌رسد پذیرش داچیا به عنوان برندی با محصولات ارزان‌قیمت، کار را برای توسعه محصولات آینده این شرکت کمی سخت کرده است.

داچیا به عنوان سازنده خودروهای ارزان‌قیمت شناخته می‌شود و به همین دلیل پذیرش تولید یک شاسی‌بلند بزرگتر و گرانقیمت توسط این برند، برای مشتریان قابل قبول نخواهد بود.موقعیت فعلی داچیا را می‌توان مشابه با جایگاه برند اشکودا در دهه 90 میلادی و سال‌های اولیه قرن حاضر فرض کرد که محصولاتی در رده پایین‌تر از خودروهای شرکت فولکس‌واگن ولی با قیمت بسیار کمتر از آن‌ها عرضه می‌کرد. به نظر می‌رسد که مالک داچیا یعنی شرکت رنو نیز تصمیم دارد از همین برگ برنده استفاده کرده و برای سال‌های آینده نیز به کار ارائه خودروهای ارزان‌قیمت تحت نشان داچیا ادامه دهد.

به عنوان نشانه‌ای دیگر از این تصمیم شرکت رنو، آقای لوئیس سولیوان به عنوان مدیر داچیا در بریتانیا در جریان مصاحبه‌ای با اتوکار احتمال تولید شاسی‌بلندی بزرگتر از داستر توسط داچیا را رد کرده است. فهم علت این تصمیم چندان مشکل نیست: خودروی بزرگتر به احتمال فراوان قیمت بیشتری نیز خواهد داشت که این مورد با فلسفه عرضه محصولات داچیا در تضاد است. عرضه محصولی گران‌قیمت از سوی داچیا می‌تواند مشتریان را به سوی خرید خودرویی با برندهای دیگر همچون رنو سوق بدهد.

پیش از این شایعاتی درباره خودرویی به نام «گرند داستر» با فاصله محوری بیشتر نسبت به داستر و ظرفیت هفت سرنشین منتشر شده بود که اکنون به نظر می‌رسد خط بطلانی بر چنین حدس و گمان‌هایی کشیده شده است.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران