نتیجه همکاری جنرال موتور و سایک

بائوجون 530 مدل 2021

7 بهمن 1399 14:39

زمانیکه سایک موتور (SAIC) و جنرال موتور (GM) و وولینگ موتور (Wuling) تصمیم به ایجاد جوینت‌ونچری بنام SGMW گرفتند و محصولاتی تحت برند بائوجون (Baojun) و وولینگ موتور را به بازار فرستادند، هدف‌شان عرضه محصولات ارزان قیمت در بازار چین بود. ولی حالا که حدود 2 دهه از تاسیس SGMW گذشته، ظاهرا استراتژی این جوینت‌ونچر شرقی-غربی هم تغییر کرده است؛ آنها با کمک بائوجون، به فکر جهانی‌شدن هستند.

بائوجون 530، خودرو جهانی چینی‌ها

پروژه جهانی‌شدن بائوجون از سال 2019 شروع شد؛ زمانی این شرکت توانست بیش از 73 هزار خودرو را در بازارهای صادراتی بفروشد. سال 2020 البته این رقم، اندکی کمتر شد و به حدود 50 هزار دستگاه رسید. برای سال 2021 نیز بائوجون می‌خواهد بازارهای صادراتی بیشتری را فتح کند.

نکته جالب اینجاست که تمام تمرکز SGMW، روی فروش کراس‌اور بائوجون 530 در بازارهای بین‌المللی معطوف شده؛ خودرویی که پلتفرمش، ماحصل همکاری مشترک چین و آمریکاست و به همین دلیل، هم مدرن‌ترین و هم گران‌ترین محصول خانواده بائوجون است. شاید به همین دلیل است که SGMW به این خودرو، لقب «خودرو جهانی» یا Global Car داده.

ائتلاف سایک و جی‌ام و وولینگ، که از آن بعنوان SGMW یاد می‌شود، حالا محصولات چهار برند بائوجون، وولینگ (Wuling)، شورولت و ام‌جی را در بازار چین می‌فروشد.

در بازار جهانی هم SGMW، موفق به حضور در 21 کشور شده است؛ از اندونزی و تایلند بگیرید تا هند و برخی کشورهای آمریکای جنوبی. ظاهرا بازار آمریکای جنوبی، هدف بسیار مهمی برای SGMW است چون بائوجون 530 مدت‌هاست که به یکی از سه خودرو پرفروش سگمنت خودش، مبدل شده؛ علی‌الخصوص در بازارهایی مثل اکوادور، کلمبیا، شیلی و پرو که بائوجون 530 با اقبال زیادی در فروش، روبرو شده است.

البته باید این را هم بگوییم که بائوجون 530 بصورت CBU به کشورهای آمریکای جنوبی صادر می‌شود. ضمن اینکه در مکزیک و کلمبیا و برخی کشورهای دیگر این منطقه، تحت برند شورولت، بدست مشتریان می‌رسد.

در کنار همه این بازارها، باید بازار خاورمیانه را هم اضافه کنیم؛ بازار نوظهوری که بائوجون در اوایل سال 2020، موفق به فروش بیش از 5300 دستگاه خودرو در آنجا شد. این نخستین حضور بائوجون در خاورمیانه محسوب می‌شود.

مشخصات فنی بائوجون 530

پرچمدار خودروهای بائوجون، یعنی بائوجون 530 محصول سال 2018 است. این خودرو علاوه بر چین، در هند و اندونزی هم خط تولید دارد. بائوجون 530 در بازار اندونزی تحت برند وولینگ (Wuling) و در بازار آمریکای جنوبی نیز با برند شورولت، فروخته می‌شود. حتما برای‌تان جالب است بدانید که هندی‌ها، آنرا با نام ام‌جی هکتور می‌شناسند؛ خودرویی که از سال 2019 و بعنوان اولین محصول ام‌جی موتور هندوستان (MG India) در این کشور فروخته شد.

بائوجون 530 هرچند در رده کراس‌اورهای کامپکت قرار دارد اما طوری آنرا ساخته‌اند که نسخه 6 نفره و حتی 7 نفره هم دارد.

بائوجون 530 از همان ابتدای ورودش به بازارها، فقط و فقط با موتور 1.5 لیتری توربو فروخته شد؛ موتوری که 145 اسب بخار و 250 نیوتن متر تولید می‌کند. این موتور با گیربکس 6 دنده دستی یا با گیربکس CVT با 8 دنده مصنوعی قابل سفارش است. مصرف سوخت بائوجون 530 با گیربکس دستی به حدود 6.7 لیتر و با گیربکس CVT به حدود 7.5 لیتر می‌رسد.

قیمت بائوجون 530

قیمت بائوجون 530 هم‌اکنون در مدل 2021 با گیربکس دستی، از حدود 71 هزار یوآن (معادل تقریبی 11 هزار دلار) شروع می‌شود. گران‌ترین تیپ 530 نیز که گیربکس CVT داشته و 7 نفره است، قیمتی در حدود 94 هزار یوآن (معادل تقریبی 14 هزار دلار) دارد.

دیدگاه کاربران