آتش جنگ تجاری در دامن خودروسازان

تعرفه 25 درصدی چین علیه خودروهای آمریکایی

20 مرداد 1397 18:00

چین در تلافی اقدامات دولت آمریکا، با وضع 16 میلیارد دلار تعرفه، جنگ تجاری را داغ‌تر می‌کند. در فهرست جدید کالاهایی که شامل تعرفه می‌شوند نام خودرو و موتورسیکلت هم به چشم می‌خورد. این تعرفه‌ها در تلافی اقدام اخیر دولت آمریکا برای وضع تعرفه علیه کالاهای چینی به ارزش 16 میلیارد دلار بود.

جنرال‌موتورز دو مدل خودروی ساخت چین را به آمریکا وارد می‌کند و فورد به‌زودی واردات «فوکوس» را از این کشور آغاز خواهد کرد.این تعرفه‌ها روز 23 آگوست (دوم شهریور) به اجرا درخواهند آمد. تا اینجای کار دولت‌های آمریکا و چین از استراتژی «این به آن در» در جنگ تعرفه‌ای خود استفاده کرده‌اند. به این معنی که آمریکا تعرفه‌ای بر واردات کالاهای چینی وضع می‌کند و چین دقیقاً به همان میزان، تعرفه واردات کالاهای آمریکایی به کشور را افزایش می‌دهد. علاوه‌بر خودرو و موتورسیکلت، چین تاکنون 333 قلم کالا شامل زغال‌سنگ، نفت خام، گریس، قیر معدنی، محصولات پلاستیکی، آهن‌قراضه و مواد بازیافتی را مورد هدف سیاست‌های خود قرار داده است.

«اد کیم» نایب‌رئیس بخش تحلیل صنایع موسسه «اتوپاسیفیک» (AutoPacific) معتقد است: «این اتفاق‌ها اصلاً برای صنعت خودرو خوب نیست؛ صنعتی که روزبه‌روز با سرعت بیشتری به سمت جهانی‌شدن می‌رود و وابستگی شدیدی به زنجیره تامین جهانی پیداکرده است».

کیم افزود: «جنرال‌موتورز در حال حاضر دو مدل خودرو از چین به آمریکا وارد می‌کند و فورد نیز به‌زودی واردات «فوکوس» را از این کشور آغاز می‌کند. هر دو این شرکت‌ها نیز سهم فراوانی در صادرات آمریکا به چین دارند.»

وی تاکید کرد ادامه این جنجال تعرفه‌ای می‌تواند به کسب‌وکار بسیاری از مدل‌ها صدمه وارد کند.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایالات‌متحده در سال 2017 نزدیک به 10.2 میلیارد دلار خودروی صفر و دست‌دوم از این کشور به چین صادر شده است.

دولت ترامپ تاکنون نزدیک به 200 میلیون دلار به تعرفه‌های واردات از چین اضافه کرده است.

خودروسازان در حال حاضر به دنبال راه‌هایی برای دور زدن تعرفه هستند. جنرال‌موتورز درخواست معافیت تعرفه برای مدل بیوک «انویژن» (Envision) دارد. از سوی دیگر ولوو قصد دارد خط تولید مدل XC60 را به آمریکا ببرد. این مدل در چین تولید و به آمریکا صادر می‌شد.

دیدگاه کاربران