همان پیشرانه 4 سیلندر ولی با قدرت کمتر و قیمت ارزان‌تر

خیز دوکاتی برای موتورسیکلت‌های ارزان‌تر

25 مرداد 1397 09:00

برای آن‌هایی که خانواده دوکاتی را نمی‌شناسند، باید بگوییم که این خانواده هم‌اکنون هفت عضو دارد؛ «مانستر» با قیمت پایه‌ای 9300 دلار، «هایپرموتارد» و «سوپراسپرت» هردو با قیمت پایه‌ای 13000 دلار، «مولتی‌استرادا» با قیمت پایه‌ای 14 هزار دلار، «پانیگال» با قیمت پایه‌ای 15400 دلار، «دیاول» با قیمت پایه‌ای 19200 دلار و نهایتاً «ایکس دیاول» با قیمت پایه‌ای 20500 دلار.

دوکاتی در سال‌های آینده، پیشرانه چهارسیلندری با حجمی کمتر از یک لیتر، قدرت کمتر و قیمت ارزان‌تر می‌سازد.حالا که با حدود قیمت‌ مدل‌های مختلف دوکاتی آشنا شدید حتماً به این نتیجه رسیده‌اید که این ایتالیایی، محصولات ارزان‌قیمتی نمی‌سازد. دقیقاً همینطور است؛ این برند 92 ساله عادت دارد که موتورسیکلت‌های لوکسش را با پیشرانه‌های پرقدرت و حجیم به‌دست مشتریانش برساند.

حتی در اوایل سال جاری میلادی نیز دوکاتی با معرفی نسل جدید پیشرانه 4 سیلندر Desmosedici Stradale خود که در دل پانیگال V4 قرار دارد، پیشرانه سنتی‌ 2 سیلندر خورجینی‌اش را کنار گذاشت، ولی به‌نظر می‌رسد که دوکاتی فکرهای دیگری در سر دارد؛ این ایتالیایی به‌دنبال توسعه‌ دادن پیشرانه 4 سیلندر جدیدش برای سایر محصولات خود است.

دوکاتی خوب می‌داند که تولید و تعمیر پیشرانه 4 سیلندر، گران‌تر از پیشرانه 2 سیلندر می‌شود. به همین دلیل به فکر کم‌کردن حجم سیلندرها برای کاهش قدرت محصولاتش است تا از این طریق، موتورسیکلت‌های ارزان‌تر با قابلیت استفاده روزانه را روانه بازار کند.

آقای کلودیو دامینکالی (Claudio Domenicali)، مدیرعامل دوکاتی، اخیراً در مصاحبه با Motorcycle News گفته که مهندسانش در حال کار روی نسخه جدیدی از پیشرانه V4 هستند که با پسوند R و با حجمی کمتر از یک لیتر (مقایسه کنید با حجم 1103 سی‌سی پانیگال V4) عرضه می‌شود. البته نباید انتظار داشت که این پیشرانه ضعیف‌تر تا قبل از سال 2020 به بازار جهانی بیاید. آقای دامینکالی می‌گوید:

«نسخه‌های بیشتری (از این پیشرانه) در راه است چراکه نمی‌خواهیم از این پیشرانه، همانطور که هست، استفاده کنیم. پیشرانه جدید ما با تکنولوژی همین پیشرانه V4 فعلی است، ولی به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که هم هزینه تعمیر کمتری داشته و هم برای مسافت‌های طولانی‌تر، مناسب باشد و برنامه‌های توسعه آینده ما نیز براساس همین دو مورد است.» 

مترجم : مرتضی برجسته

منبع : rideapart.com

دیدگاه کاربران