در چند هفته اخیر بیش از هر زمان دیگری نام یکی از محصولات قدیمی لامبورگینی در رسانهها مطرح شده است. کونتاش - Countach - که به عنوان یکی از محصولات انقلابی و به یادماندنی این شرکت شناخته میشود، اکنون قرار است در قالب یک مدل جدید دوباره پا به عرصه بگذارد.
”ایده اولیه نامگذاری این خودرو در حقیقت به دلیل تکیه کلام کارگری است که در کنار بقیه نیروهای شرکت در جریان آمادهسازی این خودرو نقش داشته است. “با تکرار نام این خودرو در رسانهها، این پرسش برای بسیاری از مخاطبان مطرح شده است، که تلفظ صحیح نام این مدل و معنای آن چیست.
در نخستین گام برای پاسخ به این سوال، ذکر یک نکته الزامی است، که برخلاف بسیاری از مدلهای قدیمی و جدید لامبورگینی، نام این محصول از یک گاو مشهور در مسابقات گاوبازی اسپانیا برگرفته نشده است. این روش نامگذاری به علت علامت ماه تولد بنیانگذار این شرکت یعنی فروچیو لامبورگینی (متولد ماه ثور یا اردیبهشت) و همچنین القای خوی وحشی محصولات ساخت آن از همان ابتدای تاسیس معمول بوده است.
آغاز سنت نامگذاری خودروهای لامبورگینی با نام یک گاو معروف را باید تولید مدل جاودانه میورا دانست که افتخار دریافت نام گاو مبارز معروفی متعلق به دوست آقای لامبورگینی یعنی ادواردو میورا را به دست آورد. گایاردو نیز نام خود را از یکی دیگر از گاوهای مسابقهای آقای ادواردو برگرفته است. ایزلرو نام گاو مسابقهای دیگری بود که در جریان یک مسابقه در سال 1947، مرد گاوباز را به هلاکت رساند. مورسیه لاگو (یا آنطور که در تلفظ ایتالیایی مورچیه لاگو خوانده میشود) نیز نام خود را از گاو جان سختی به امانت گرفته که با وجود اصابت 28 ضربه شمشیر به بدنش در جریان مسابقهای در سال 1879، در نهایت جان سالم به در برد.
در این میان موارد خارج از شیوه نامگذاری هم بسیار اتفاق افتاده که سستو المنتو، سیلوئت و کونتاش را میتوان به عنوان مثال نام برد. اما شنیدن ماجرای انتخاب اسم برای لامبورگینی کونتاش نیز در نوع خود جالب است چراکه کونتاش اولین خودرویی بود که سنت نامگذاری لامبورگینی تا آن زمان را زیرپا نهاد و برای دانستن این ماجرا، چه منبعی موثقتر از آقای مارچلو گاندینی، که طراح کونتاش بود.
گاندینی نقل میکند زمانی که نمونههای اولیه خودروها برای نمایش آماده میشدند، نیاز بود که تمام تیم لامبورگینی در طول شب کار کنند. به همین علت افراد گروه برای بالا نگه داشتن روحیه همکاران، اقدام به طرح لطیفه و مطالب سرگرمکننده کرده بودند. در میان این افراد کارگری بوده که با وجود دو متر قد و دستان بزرگ، اقدام به انجام کارهای ظریف و حساسی چون ساختن قفلها میکرد. وی با گویش پیمونت صحبت میکرد که تا حد زیادی با ایتالیایی نیز متفاوت است و شباهت به زبان فرانسه دارد.
او عادت داشته که هنگام محاوره از کلمات خاصی استفاده کند و یکی از مهمترین تکیه کلامهای او کلمه «کونتاش» بوده که به عنوان کلمهای برای توصیف هیجان یا تحسین به کار میرود.
گاندینی خاطرنشان میکند که با توجه به حاکم بودن فضای شوخی و خنده در میان آن جمع، ایشان در همان هنگام پیشنهاد کرده که برای نامگذاری خودروی جدید از همین کلمه «کونتاش» استفاده شود.
گاندینی به خاطر میآورد که آقای باب والاس نیز در میان آن جمع و برای نظارت بر بخش فنی خودروها حضور داشته است. گاندینی از باب والاس میپرسد که آیا کلمهای چون «کونتاش» به گوش اوبه عنوان یک بریتانیایی خوش میآید یا خیر. پس از شنیدن نظر مساعد آقای باب والاس، دیگر به نظر میرسید هیچ عامل بازدارندهای سر راه نامگذاری خودروی جدید لامبورگینی باقی نمانده باشد.
همانطور که در بالا گفته شد کونتاش درواقع کلمهای که در گویش محلی پیه مونته در مناطق شمال غربی ایتالیا کاربرد دارد و هرچند میتوان آن را به «سرایت» ترجمه کرد اما واقعیت این است که این کلمه در هنگام مواجهه با یک عامل بسیار هیجانانگیز و برای بیان حس بیننده متعجب و شگفتزده از برخورد با یک سوژه جذاب بیان میشود.
کلمه کونتاش ریشه گرفته از contagion بوده که میتوان به «ناخوشی واگیردار» ترجمه کرد. این کلمه پس از شیوع طاعون در شهر تورین ایتالیا در سال 1630 و برای اعلام هشدار به سایرین برای دور ماندن از این بلای خانمان سوز مورد استفاده قرار میگرفت. البته که یادآوری چنین تاریخچه دلخراشی از ریشه نام کونتاش نمیتواند برای طرفداران آن خوشایند باشد مخصوصاً که این مدل همواره به عنوان یکی از زیباترین نمونهها در تاریخ صنعت خودروسازی جهان شناخته میشود.
به هرحال در آینده نزدیک، جهان شاهد تولد دوباره این نام افسانهای در قالب یک خودروی جدید خواهد بود.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com