خداحافظی همیشگی با هاچ‌بک 10 ساله آلفارومئو

پایان تولید میتو با آمدن چهار آلفای جدید

27 مرداد 1397 12:00

اواخر بهار سال جاری، آلفارومئو برنامه‌هایش را برای سال‌های 2018 تا 2022 اعلام کرد. در برنامه پنج‌ساله این شرکت، در سال 2018 تولید میتو دیده می‌شد، ولی در سال 2022 اثری از آن نبود.

میتو تنها قربانی سگمنتB نیست؛ فولکس، اوپل، اشکودا و پژو نیز تولید محصولاتشان در این سگمنت، متوقف کرده‌اند.حال که چندین‌ماه از اعلام برنامه این شرکت گذشته، حدس‌هایمان به واقعیت مبدل شده و مشخص شده است که تولید این هاچ‌بک نیز به‌زودی متوقف خواهد شد. روبرتا زربی (Roberta Zerbi)، مدیر بخش اروپایی آلفارومئو، در مصاحبه اخیرش با اتوکار انگلیس، خبر پایان تولید میتو در ابتدای سال 2019 را تایید کرده است. خانم زربی می‌گوید:

«میتو، هاچ‌بکی 3در است درحالی‌که هر روز، تعداد مشتریانی که خودروهای 5در می‌خواهند، بیشتر و بیشتر می‌شود.»

خانم زربی همچنین اشاره‌ای به کراس‌اور کوچک آلفارومئو هم داشته و معتقد است که با عرضه این محصول کاملاً جدید، می‌توان فاصله قیمتی میان سدان جولیا و کراس‌اور استلویو را پر کرد:

«این کراس‌اور جدید، مشتریان 30 تا 40 ساله را هدف گرفته است؛ مشتریانی که شاید چندین سال پیش، میتو خریده‌اند، ولی حالا بزرگ‌تر شده و خانواده‌ای برای خودشان تشکیل داده‌اند.»

حذف کوچولوها از بازار

حذف میتو هرچند معادل خداحافظی آلفارومئو از سگمنت B است، اما فراموش نکنیم که بازار هاچ‌بک‌های کوچک جهان درحال ازبین رفتن است؛ بازاری که در سال‌های 1990 و 2000 مشتریان فراوانی داشت، حالا سهم ناچیزی در فروش سالیانه خودروسازان دارد.

حتی قبل از آلفارومئو، شرکت‌های دیگری نیز هاچ‌بک‌های کوچک‌شان را از بازار حذف کرده‌اند. همین دو هفته پیش بود که سئات خبر داد تولید هاچ‌بک Mii را به‌علت کاهش فروش، متوقف کرده و به همین دلیل نیز عرضه مدل‌های 3در لئون (یا همان لئون SC) هم‌اکنون پایان یافته است.

فولکس واگن که در دو سال اخیر نسخه‌های 3در شیراکو و پولو را از خطوط تولیدش حذف کرده بود، حالا با حذف دوقلوهای سئات، تنها چهار مدل در سگمنت B دارد. اولین مدل، فولکس آپ! است که نسخه 3در ندارد. دومین مدل، اشکودا سیتی‌گو 3در است که او هم، روزهای آخر تولیدش را می‌گذراند. سومین و چهارمین مدل نیز نسخه‌های 3در آئودی A3 و فولکس گلف هستند که هردوی آن‌ها در نسل بعدی‌شان، دیگر نسخه 3در نخواهند داشت.

علاوه‌بر گروه فولکس واگن، از ابتدای سال 2018 رنجروور، تولید ایووک 3در را متوقف کرد، اوپل به تولید نسخه 3در آسترا GTC پایان داد و پژو نیز از عرضه مدل 3در 208 منصرف شده بود.

رشد 160 درصدی فروش آلفا

محصولات آلفارومئو در سال 2018 تنها 46% مطابق بازار جهانی هستند، ولی این شرکت می‌خواهد در سال 2022 این عدد را به 71% برساند. اما چگونه؟ آلفا می‌خواهد چهار محصول جدید به بازار معرفی کند؛ یک کراس‌اور کوچک‌تر از استلویو و در سگمنت C، یک کراس‌اور بزرگ‌تر استلویو و در سگمنت E، یک کوپه چهارنفره با نام GTV و نهایتاً نسل دوم سوپراسپرت 8C.

برنامه آلفارومئو برای سال 2022 میلادی

آلفارومئو پس از فروش 62هزارتایی در 2015، 72هزارتایی در 2016 و 109 هزارتایی در 2017، امسال نیز به لطف استلویو و جولیا، چهارمین سال متوالی افزایش فروشش را تجربه خواهد کرد و طبق پیش‌بینی‌ها، به فروش تقریبی 170 هزار دستگاهی در سال 2018 خواهد رسید؛ یعنی 160% افزایش فروش نسبت به سال 2014. البته آلفا به این اعداد خوب قانع نیست. مدیران این شرکت به‌دنبال فروش 400 هزار دستگاهی (با حاشیه 10%) در سال 2022 هستند.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران