5 توصیه مهم برای طول عمر بیشتر

چطور با خودروهای توربو برانیم؟

27 مرداد 1397 11:00

پیشرانه‌های مجهز به سیستم پرخوران به‌ویژه مدل‌های توربو به‌دلیل بازدهی بالاتری که نسبت به نمونه‌های تنفس طبیعی خود دارند، با استقبال بیشتری از سوی جوان‌ها و دوست‌داران هیجان روبه‌رو می‌شوند. شتاب سریع‌تر و سرعت بالاتر از عوامل محبوبیت این نوع پیشرانه‌ها هستند. اما رانندگی و نگهداری از این خودروها راه و رسم خودش را دارد.

توربوشارژرها شاید در ظاهر قدرتمند و ترسناک باشند ولی درواقع بسیار حساس و لطمه‌پذیر هستند. کوتاه درباره توربوشارژر

تمام ساز و کار مکانیزم پرخوران در پیشرانه‌های درون‌سوز بر اساس افزایش قدرت انفجار درون اتاق سیلندر است. ساختاری که از طریق فشرده کردن هوا صورت می‌گیرد. در پیشرانه‌های توربوشارژ، قطعات حلزونی و شیپوری که روی بلوک پیشرانه نصب می‌شوند هوای ورودی به سیلندرها را پیش از جرقه‌زنی، به میزان خاصی متراکم می‌کنند. طبیعتاً حجم انفجار از هوایی که فشرده شده، بیشتر از هوای با تراکم عادی است. به همین خاطر است پیشرانه‌های توربو دست‌کم 70 تا 80 درصد بیشتر از نمونه‌های ساده خود توان تولید می‌کنند.

بایدها و نبایدهای استفاده از توربوها

  1. سال‌ها پیش قدیمی‌ها توصیه می‌کردند پیش از حرکت، ابتدا اجازه بدهید بلوک پیشرانه گرم شود. بعد از آن با پیشرفت تکنولوژی و ابداع آلیاژهای مدرن، این اقدام دیگر چندان لازم نبود. همین‌که راننده‌ها پیشرانه را با حرکت آهسته گرم کنند، کافی بود. اما اکنون همان داستان قدیمی برای پیشرانه‌های توربو نیز صادق است. به دلیل دور موتور بالایی که پیشرانه‌های توربو تحمل می‌کنند، تمامی قطعات متحرک از همان ابتدا نیاز به روغن‌کاری دارند. به‌خصوص بلبرینگ‌ها و پولی‌ها. طبیعی است که پیشرانه سرد هنوز به دمای لازم برای روانکاری روغن‌ها نرسیده است. پس مانند راننده‌های قدیمی اجازه بدهید پیشرانه خودروی‌تان چند دقیقه درجا کار کند تا گرم شود.
  2. افزایش شدید دور موتور در پیشرانه‌های توربو، بلوک سیلندر را داغ‌تر از نمونه‌های تنفس طبیعی می‌کند. از آنجایی که با خاموش کردن پیشرانه، پمپ روغن نیز خاموش می‌شود و روغن داغ ناگهان به سردی کشیده می‌شود. این اتفاق در درازمدت به جداره پیشرانه آسیب می‌زند. پس درست مانند زمانی که قصد روشن کردن خودرو را دارید، برای خاموش کردن آن نیز چند دقیقه‌ای صبر کنید تا پیشرانه با دور موتور درجا کار کند و دمای روغن به میزان طبیعی‌اش بازگردد.
  3. درباره سوخت مصرفی خودروهای توربو همیشه حرف و حدیث‌های فراوانی مطرح بوده است. از آن‌جایی که به عقیده اغلب کارشناسان بخش کوچکی از بنزین موجود در کشور تنها با کیفیت یورو 4 موجود است، بنابراین درباره نحوه تغذیه این پیشرانه‌ها باید حساس باشید. در نظر داشته باشید که اگر قصد دارید مدام از بنزین سوپر استفاده کنید، باید این عادت را تا پایان زمانی که مالک خودرو هستید، حفظ کنید. تغییر نامنظم در سوخت‌گیری باعث تغییر نامنظم در جرقه‌زنی و بروز پدیده لگدزنی یا همان ناک شود. پیشنهادی که برای رانندگان عادی داریم، استفاده نرمال از بنزین معمولی و سوپر است. یعنی به ازای هر 3 باک بنزین معمولی، یک باک بنزین سوپر. اگر زیاد از حد وسواسی هستید و قصد دارید از مکمل‌هایی موسوم به اکتان استفاده کنید، باید در نظر داشته باشید که در صورت استفاده از مدل‌های نامرغوب، عملاً پیشرانه خودروی خود را به نابودی کشیده‌اید.
  4. نسبت به لوازم و مواد پیشرانه‌های توربو باید حساسیت بیشتری داشت. چک کردن مداوم آب و روغن و هم‌چنین بهره‌گیری از فیلتر روغن و فیلتر هوای مناسب، عملکرد مکانیزم توربو را در درازمدت تضمین می‌کند. توربوشارژرها شاید در ظاهر قدرتمند و ترسناک باشند ولی درواقع بسیار حساس و لطمه‌پذیر هستند. گرد و غباری که از یک فیلتر هوای کثیف عبور می‌کند یا روغنی که خلوص آن توسط فیلتر مربوطه رعایت نشده، خیلی سریع عمر توربوها را کاهش می‌دهد. کارشناسان فنی معتقدند برای پیشرانه‌های توربو تنها باید از روغن‌های فول سینتتیک بهره گرفت.
  5. شمع‌ها یکی از مهم‌ترین اجزا در ساختار یک پیشرانه توربوشارژ هستند. جرقه‌زنی در فضای متراکم سیلندر که هوا بیش از 3 برابر متراکم‌تر شده، حساسیت بیشتری پیدا می‌کند. جرم‌گیری شمع‌ها و به‌عبارتی تعویض آن‌ها در فواصل زودتر از زمان اعلام‌شده از سوی سازنده می‌تواند مانع از بروز آسیب‌های احتمالی به توربو شود.
دیدگاه کاربران