پیش‌نمایشی از یک ابرخودرو تمام الکتریکی

نگاهی به کانسپت آئودی PB18

3 شهریور 1397 16:00

روز گذشته شرکت آئودی از یک کانسپت در همایش پبل‌بیچ رونمایی کرد. ماشینی کاملاً بی‌نظیر که عناصر طراحی یک خودرو مسابقه‌ای، یک هاچ‌بک قدرتمند و حتی یک موتورسیکلت اسپرت را باهم ترکیب کرده است. داخل شرکت، طراحان اسم این پروژه را «سطح صفر» گذاشته‌اند، زیرا علی‌رغم تکنولوژی‌های بسیاری که داخل آن به‌کاررفته، راننده کاملاً کنترل خودرو را برعهده دارد و به‌هیچ‌وجه خبری از سیستم و تجهیزات نیمه خودران در آن نیست.

این ابرخودرو با سه موتور الکتریکی روی‌هم‌رفته 671 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و پک باتری آن فقط در 15 دقیقه قابلیت شارژ شدن دارند.در جلو، PB18 به یک مدل کوپه اسپرت شباهت دارد. به دلیل استفاده از جلوپنجره بزرگ ذوزنقه‌ای با دریچه‌های ورودی بزرگ در دو طرف، خیلی راحت می‌توانید هرکسی را قانع کنید که نسل بعدی آئودی R8 شبیه به این کانسپت خواهد بود. ولی اگر از کناره‌ها و عقب به PB18 نگاه کنید، متوجه خواهید شد که با یک هاچ‌بک سه در سروکار دارید. پنجره شیب‌دار خودرو در جلو به سقفی صاف و یک پنجره عجیب‌وغریب در عقب ختم می‌شود. چراغ‌های LED کل عرض بخش عقب خودرو را گرفته‌اند.

PB18 از سه موتور الکتریکی استفاده می‌کند. یکی از این موتورها با 201 اسب‌بخار قدرت محور جلو را پشتیبانی می‌کند و دو جفت دیگر که نیروی موردنیاز محور عقب را تامین می‌کنند، روی‌هم‌رفته 604 اسب‌بخار نیرو دارند. در شرایط رانندگی عادی، این کانسپت در کل 671 اسب‌بخار قدرت و 830 نیوتن‌متر گشتاور دارد. البته یک حالت تقویت موقت را هم می‌توان فعال کرد که خروجی قدرت خودرو را به 764 اسب‌بخار افزایش می‌دهد. آئودی تخمین می‌زند با این خروجی‌ها خودرو قادر باشد صفر تا صد را حول‌وحوش 2 ثانیه پر کند.

آئودی می‌گوید با یک پک باتری 95 کیلووات ساعتی حالت‌جامد که در آینده عرضه خواهد شد، خودرو ظرفیت پیمایش 500 کیلومتر با یک مرتبه شارژ را خواهد داشت. با یک سیستم شارژ 800 ولتی باتری‌های خودرو فقط در 15 دقیقه پر می‌شوند. امکان شارژ القایی بی‌سیم هم وجود خواهد داشت. برای افزایش راندمان، از موتورهای الکتریکی به‌عنوان ترمز استفاده می‌شود. ترمزهای اصلی خودرو فقط در توقف‌ها و ترمزگیری‌های شدید به کار گرفته می‌شوند.

امکان تغییر موقعیت راننده از سمت چپ به مرکز

داخل کابین PB18، طراحی به‌گونه‌ای است که ما را به یاد موتورسیکلت‌ها می‌اندازد. در این کانسپت، امکان تغییر حالت کابین بین تک‌سرنشین و دو سرنشین وجود دارد. چنین امکانی در موتورسیکلت‌های اسپرت وجود دارد که با برداشتن کاور عقب، امکان نشستن یک سرنشین روی آن فراهم می‌شود. تنها زمانی که فقط یک سرنشین داخل خودرو حضور دارد، راننده دقیقاً در مرکز اتاق قرار می‌گیرد تا دیدی کامل به اطراف داشته باشد.

شیشه جلو خودرو با بهره‌گیری از فناوری واقعیت مجازی اطلاعاتی در مورد وضعیت مسیر پیش رو را به راننده می‌دهد. زمانی که یک سرنشین دوم هم داخل خودرو حضور داشته باشد، صندلی راننده همراه با صفحه کیلومترها و آمپرها به سمت چپ کشیده می‌شوند تا جا برای نشستن یک سرنشین اضافی فراهم شود. شکل طراحی هاچ بک خودرو همچنین فضای بار را بسیار بالا برده و اکنون این خودرو ظرفیتی برابر با 470 لیتر دارد که تقریباً با 492 لیتر فضای بار فولکس‌واگن گلف برابری می‌کند.

PB18 همچنین فرمان‌پذیری فوق‌العاده تیزی دارد. سیستم تعلیق جلو از نوع Push-Rod (سیستمی که در خودروهای فرمول یک استفاده می‌شود) بوده و در عقب این سیستم از نوع Pull-Rod است. هم در عقب و هم در جلو شاهد استفاده از کمک‌فنرهای سازگارشونده مغناطیسی هستیم. استفاده از یک دیفیوزر و باله عقب فعال امکان افزایش داون‌فورس را برای راننده فراهم کرده است.

متاسفانه، PB18 فقط یک کانسپت بوده و تمامی این امکانات فوق‌العاده قرار نیست به همین زودی‌ها وارد جاده‌ها شوند. اگر به دنبال خرید یک آئودی الکتریکی هستید، شاسی‌بلند جدید E-Tron که به‌زودی وارد بازار خواهد شد در حال حاضر تنها انتخاب شماست.

دیدگاه کاربران