زیبا، قوی، گران...

رونمایی از بوگاتی دیوو در پبل بیچ

3 شهریور 1397 21:00

طی چند ماه اخیر ما بارها تصاویری از آزمایش بوگاتی شیرون در پیست نوربورگ‌رینگ را دیده بودیم و در هفته‌های گذشته، شرکت بوگاتی تیزرهای مختلفی از مدل جدید دیوو (Divo) منتشر کرد. اکنون که بوگاتی از این مدل جدید در پبل بیچ رونمایی کرده، می‌توانیم به طور کامل همه جزئیات آن را ببینیم و این، چیزی نیست که ما انتظارش را داشتیم. درست حدس زده‌اید، زیر این بدنه نسبتاً متفاوت یک بوگاتی شیرون خوابیده است، ولی تغییرات اعمال شده روی بدنه، این ابرخودرو را به قدری زیبا و شیک کرده که حتی ممکن است باعث شود کسی توجهی به لامبورگینی آونتادور SVJ که دیروز رونمایی شد نکند. خانم‌ها، آقایان، این شما و این بوگاتی دیوو!

حداکثر سرعت دیوو 40 کیلومتربرساعت کمتر از شیرون است، ولی بوگاتی می‌گوید دور کامل پیست ناردو را دیوو 8 ثانیه سریع‌تر از شیرون می‌تواند بزند.طراحی جلوی کاملاً متفاوت

بر کسی پوشیده نیست که مهندسان بوگاتی قصد داشتند در این مدل، توانایی‌های فرمان‌پذیری شیرون را ارتقا ببخشند و در این بخش، بوگاتی یک موفقیت بزرگ به دست آورده است. طراحان بوگاتی تقریباً روی هم جنبه‌های بیرونی خودرو کار کرده و یک معماری کاملاً جدید را برای بخش جلوی دیوو ساخته‌اند. این شکل جدید بخش جلو که البته همچنان همان جلوپنجره معروف بوگاتی را حفظ کرده شامل چراغ‌های جلو عمودی و اضافه شدن دریچه‌های هوا هم می‌شود. البته از کنار اسپویلر بزرگ جلو هم نمی‌توان گذشت که یکی از قطعات اصلی پکیج آیرودینامیکی جدید دیوو است.

آیرودینامیک قوی‌تر

همین موضوع در سقف هم صدق می‌کند و طراحی آن به گونه‌ای است که یک مجرای هوایی NACA برای هدایت بهتر هوا به پیشرانه بزرگ W16 دیوو ایجاد شده است. یک اسپویلر فعال جدید در عقب نصب شده که 23 درصد در مقایسه با باله شیرون عریض‌تر است و همچنین می‌توان از آن به عنوان یک ترمز هوایی استفاده کرد. استفاده از یک دیفیوزر عقب جدید موجب شده تا دیوو چسبندگی بیشتری روی زمین داشته باشد. این چسبندگی بالا در واقع به لطف شتاب جانبی فوق العاده 1.6g آن است. همه داکت‌ها و دریچه‌های هوای نصب شده روی دیوو روی هم رفت 90 کیلوگرم داون‌فورس بیشتر در مقایسه با شیرون ایجاد کرده‌اند و از سویی دیگر، هوای خنک بیشتری برای کاهش دمای ترمزها و پیشرانه فراهم می‌سازند.

لاغرتر از شیرون

دیوو وزن سبک‌تری هم دارد. بوگاتی برای این کاهش وزن برخی از مواد عایق صدا را از روی خودرو حذف، کاور فیبر کربنی روی اینترکولر نصب و آن را به رینگ‌هایی سبک‌تر مجهز کرده است. فضاهای بار داخل کابین حذف شده‌اند و یک سیستم صوتی ساده‌تر جای آن چه که در شیرون وجود دارد استفاده شده است. این کاهش وزن تنها 35 کیلوگرم بوده و دیوو اکنون 1961 کیلوگرم وزن دارد.

آیرودینامیک مهم‌تر از حداکثر سرعت

بوگاتی می‌گوید دیوو یک دور کامل پیست آزمایشی ناردو را هشت ثانیه زودتر از شیرون می‌تواند بزند. این اختلاف زمانی فقط به لطف تغییرات آیرودینامیکی بدنه ایجاد شده و پیشرانه W16 آن با 1500 اسب‌بخار قدرت هیچ تفاوتی با آن چه که در شیرون وجود دارد نکرده است. این داون‌فورس بالا برای دیوو به قیمت کاهش حداکثر سرعت تمام شده، هرچند این موضوع حداقل در پیست تاثیر منفی روی توانایی‌های آن نمی‌گذارد. به دلیل تغییرات آیرودینامیکی انجام شده روی خودرو، حداکثر سرعت آن روی 380 کیلومتربرساعت تنظیم شده است. 380 کیلومتر برای یک خودرو سرعت فوق‌العاده بالایی است، ولی به هیچ وجه نمی‌توان آن را با حداکثر سرعت محدود شده 420 کیلومتری شیرون مقایسه کرد.

بوگاتی دیوو خودرویی فوق العاده گران است. اگر می‌خواهید یکی از آن داخل گاراژ خود داشته باشید، باید 5 میلیون یورو (5.8 میلیون دلار) پول کنار بگذارید. البته نکته ناامید کننده اینجاست که، اگر حتی این پول را آماده کرده‌اید، امکان خرید بوگاتی دیوو برای شما وجود نخواهد داشت. چرا؟ چون بوگاتی فقط 40 دستگاه از آن خواهد ساخت که تمامی 40 دستگاه فروخته شده‌اند.

دیدگاه کاربران