به یاد هواخنک‌های کلاسیک

رونمایی از پروژه طلایی پورشه

5 شهریور 1397 18:00

از اولین تیزرهای منتشر شده که اسکچ‌ها و طرح‌های اولیه یک پورشه 993 را به ما نشان می‌دادند، بسیار امیدوار بودیم که این پروژه 911 خاص پورشه کلاسیک، منتج به یک مدل واقعاً خاص شود. اکنون این خودرو به‌طور کامل رونمایی شده و ما چیز دیگری در مورد آن نمی‌توانیم بگوییم: ما عاشق طلا هستیم!

شرکت پورشه طی این پروژه که 18 ماه به طول انجامیده، یک دستگاه 993 هواخنک را به‌طور کامل بازسازی کرده است.البته با دیدن نتیجه کار نمی‌توانیم اندکی ناراحتی خود را پنهان کنیم. پورشه می‌توانست کمی بیشتر روی خاص‌تر کردن این خودرو کار کند. طی چند هفته اخیر، پورشه ایده‌های بسیاری را برای هر چه خاص‌تر کردن بدنه این خودرو بررسی کرده بود. ما فقط می‌دانستیم که این پروژه جدید پورشه کلاسیک قرار است روی یک 911 نسل 993 انجام شود. نسلی که درواقع آخرین پورشه‌های هواخنک محسوب می‌شدند. ولی تقریباً همه امیدوار بودند که در طراحی نهایی شاهد خلاقیت‌هایی باشیم. به‌جای چنین کاری، پورشه کلاسیک صرفاً یک 993 را به‌طور کامل بازسازی کرده و یک 911 توربو S جدید ساخته است. این شرکت همچنین شماره شاسی بعد از آخرین ‌مدل 993 که در سال 1998 از خط تولید بیرون آمده بود را به آن اختصاص داده است.

فقط این موارد را محض اطلاع گفتیم، وگرنه چه کسی است که بتواند ایرادی روی این خودرو بگذارد؟ پورشه کلاسیک برای این پروژه 993 را شاسی کرده و جالب است بدانید کل زمان بازسازی 18 ماه طول کشیده است. در طول بازسازی بدنه خودرو از مواد محافظ خوردگی و پوسیدگی استفاده شده و فرآیند رنگ‌آمیزی کاملاً مشابه روش‌های استفاده شده در پورشه‌های مدرن است. رنگ بدنه استفاده شده روی این خودرو درواقع همان رنگ طلایی متالیک استفاده شده در 911 توربو S Exclusive Series بوده و شاید بتوان آن را تنها نکته مدرن آن دانست. همین رنگ در داخل کابین و بخش‌هایی مانند دوخت روکش صندلی‌ها، فرمان و داشبورد استفاده شده و همچنین آن را می‌توانید روی رینگ‌های آلیاژی مشکی خودرو هم بیابید. در بخش‌های مختلف بدنه و همچنین کابین شاهد استفاده از نشان‌های «سری کلاسیک پورشه» هستیم.

همان‌طور که در تیزرهای قبلی دیده بودیم، این خودرو به یک پیشرانه 3.6 لیتری شش سیلندر خطی هواخنک با 450 اسب‌بخار قدرت که به لطف دو توربوشارژر تولید می‌شود مجهز است. پورشه می‌گوید این پیشرانه کاملاً جدید بوده و کل بخش‌های پروژه، از قطعات سیستم تعلیق گرفته تا سیستم دو دیفرانسیل، قطعات داخلی و تیونینگ پیشرانه همه داخل مرکز پورشه کلاسیک انجام شده است. به‌عبارت‌دیگر، پورشه قصد دارد بگوید هر آنچه شما برای تزریق زندگی جدید به 933 کلاسیک خود نیاز دارید را فراهم کرده است.

یک نکته جالب دیگر هم در مورد این پروژه وجود دارد که ما آن را خیلی دوست داریم. اغلب اوقات، خودروسازها تلاش می‌کنند تا با فراموش کردن گذشته کاملاً روی چالش‌های بزرگ آینده تمرکز کنند. این‌که می‌بینیم پورشه با ساخت یک 993 توربو کاملاً جدید یاد میراث پیشرانه‌های هواخنک خود را این‌گونه زنده نگه می‌دارد واقعاً فوق‌العاده است. متأسفانه، این خودرو اجازه تردد در خیابان را ندارد و خبری از قصد شرکت برای تولید نمونه‌های بیشتر از آن نیست.

البته هنوز هم می‌توانید این مدل خاص را خریداری کنید. شرکت پورشه آن را روز 27 اکتبر در حراجی RM Sotheby's در آتلانتای آمریکا خواهد فروخت. با توجه به محبوبیت بسیار بالای 993 در میان علاقه‌مندان پورشه کلاسیک و از سویی دیگر، نایابی مدل اورجینال 993 توربو S، به‌احتمال‌زیاد این خودرو به قیمت بالایی فروخته خواهد شد.

دیدگاه کاربران