تشویق شهروندان تهرانی از سوی پلیس و شهرداری

آسان‌ترشدن دوچرخه سواری در تهران

8 شهریور 1397 15:00

یکی دو هفته‌ای می‌شود که خبر استفاده از دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی، بر سر زبان پایتخت‌نشینان افتاده است. استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی، صحبت امروز و دیروز نیست. قبلاً هم شهرداری تهران با ایجاد خانه‌های دوچرخه در برخی مناطق پرتردد تهران، درصدد تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه‌ بود. البته این طرح در گذشته، با شکست کامل مواجه شد چراکه شهروندان مجبور بودند دوچرخه‌ها را فقط در مسیرهای رفت و برگشتی‌شان استفاده کنند، یعنی دوچرخه را باید به همان ایستگاهی که آن را گرفته بودند، پس می‌دادند.

هم‌اکنون 5000 دوچرخه هوشمند اشتراکی در تهران وجود دارد.اما طرح جدید دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی، یک تفاوت مهم با طرح قبلی دارد که آن، هوشمند بودنش است. در بدنه این دوچرخه‌ها، دو دستگاه GPS کارگذاری شده تا مدام موقعیت آن‌ها قابل رصدکردن باشد. به همین دلیل، شهروندان تهرانی در هر مکانی که کارشان با دوچرخه تمام شد، می‌توانند آن را رها کنند. اگر دوچرخه‌ها تا 24 ساعت استفاده نشوند، تیم پشتیبانی به‌دنبال آن‌ها خواهد رفت و دوچرخه‌ها را از محل، جمع‌آوری می‌کند.

همه دوچرخه‌های هوشمند دارای قفل الکترونیکی هستند و فقط زمانی‌که در اپلیکیشن بی‌دود (BDood) ثبت‌نام کرده باشید، می‌توان قفل آن را باز و از دوچرخه استفاده کنید.

راکبان این دوچرخه‌ها، هم بیمه هستند و هم باید برخی قوانین استفاده از آن‌ها را رعایت کنند؛ به‌عنوان مثال در بزرگراه‌ها نمی‌توان از چنین دوچرخه‌هایی استفاده کرد. همچنین در روزهای بارانی و برفی نیز امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد.

تمرکز اصلی مجریان طرح دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی، بیشتر در مسیرهای شرق به غرب تهران است که خیابان‌های مسطح بیشتری دارد. البته قرار است در آینده، از دوچرخه‌های ویژه‌ای برای مناطقی که پستی و بلندی متعددی دارند، مانند مسیرهای شمال به جنوب، نیز رونمایی شود. در طرح استفاده از دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی، که از 26 مردادماه امسال رسماً آغاز شده، بیش از پنج هزار دوچرخه در اختیار تهرانی‌ها قرار خواهد گرفت.

پلیس، پیشگام استفاده از دوچرخه

برای تشویق و فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه‌ها، پلیس راهور پیش‌قدم شده و در برخی مناطق تهران، مجوز فعالیت پلیس‌های دوچرخه‌سوار را گرفته است. سردار رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، می‌گوید: «این دوچرخه‌ها را به پلیس راهور آوردیم چرا که فعالیت این پلیس در بلوک‌های خاصی است و ماموریت آن‌ها برخورد با تخلفات و نه جرایم است که این مهم با حمایت شهردار تهران شروع شد و امیدواریم بتوانیم این مهم را توسعه دهیم.» ریس پلیس پایتخت همچنین از آمادگی پلیس راهور برای استفاده از موتورسیکلت‌های برقی خبر داده است.

دیدگاه کاربران