قیمت جدید موتورسیکلت در بازار

« موتورسیکلت‌های برقی 2 سال است که در گمرک مانده‌اند! » این جمله را آقای حجازی - رییس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت- گفته است. 

طبق گفته های آقای حجازی برخی شرکت‌ها در سال 96 محموله ای از موتورسیکلت های برقی وارد کرده اند اما بعد از گذشت دو سال این محموله بدلیل تغییر استاندارد و سپس بدلیل تفاوت ارزی، همچنان ترخیص نشده است. همین موضوع باعث شده تا این شرکت ها حداقل 2 برابر ارزش قیمتی کالا، هزینه انبارداری و توقف کانتینر بپردازند.

آقای حجازی همچنین درباره باتری های موتورسیکلت برقی گفته که در حال حاضر فقط یک تولیدکننده داخلی برای ساخت این باتری ها وجود دارد که شنیده‌ها از کیفیت پایین این باتری خبر می‌دهد. از طرف دیگر، اجازه ترخیص باتری های وارداتی هم وجود ندارد. در حالیکه اگر این اجازه وجود داشت، حالا قیمت متوسط یک باتری سه میلیون تومانی، به یک‌سوم هم کاهش می‌یافت. همچنین قرار است دو الی سه خط تولید باتری وارد کشور شد ولی مشکل اینجاست تا زمانی که موتورسیکلت های برقی تولید و فروخته نشوند، راه اندازی خطوط تولید باتری، توجیه اقتصادی ندارد.

طبق گفته های آقای حجازی، قیمت تمام شده موتورسیکلت های برقی از 8 میلیون شروع و تا 13 میلیون تومان هم افزایش می‌یابد چراکه 90% قطعات چنین موتورسیکلت هایی خارجی است و تنها لاستیک و برخی قطعات جزیی آنها در ایران تولید می‌شود.


قیمت روز خودرو

خرید و فروش موتورسیکلت


آخرین قیمت* موتورسیکلت های پرفروش بازار ایران
برند مدل کلاس سال قیمت بازار
ایران دوچرخ آزما 125 استریت 97 7 تا 8
ایران دوچرخ ارشیا 125 استریت 97 -
ایران دوچرخ ارشیا 150 استریت 97 -
ایران دوچرخ XY-250 تریل 97 -
 
اس وای ام 180 کاب 97 23 تا 25
اس وای ام 250 استریت اسپرت 97 27 تا 30
 
باجاج بوکسر 150 استریت 97 15 تا 17
باجاج پالس RS200 اسپرت 97 45 تا 50
باجاج پالس NS200 نیکد 97 35 تا 40
باجاج پالس 180 استریت اسپرت 95 25 تا 27
 
بنلی سیتا 125 اسکوتر 98 30 تا 33
بنلی TNT-15 استریت اسپرت 98 16 تا 18
بنلی TNT-25 نیکد 98 32 تا 35
بنلی TNT-135 مینی بایک 97 27 تا 30
بنلی TNT-249 نیکد 98 50 تا 55
 
پیاجیو مدلی 150 اسکوتر 97 65 تا 70
پیاجیو لیبرتی 150 اسکوتر 97 70 تا 75
 
پیشرو پیام 125 کاب 97 7 تا 8
پیشرو تیزتک 150 کاب 97 9 تا 11
 
تی وی اس استار 150 استریت 97 11 تا 13
تی وی اس راکز کاب 97 22 تا 25
تی وی اس آپاچی 180 استریت اسپرت 95 28 تا 30
تی وی اس آپاچی 200 استریت اسپرت 97 32 تا 35
تی وی اس ژوپیتر اسکوتر 97 19 تا 21
تی وی اس ویگو 110 اسکوتر 95 21 تا 23
 
جهان رو CF 150 استریت اسپرت 97 15 تا 17
جهان‌رو زبرا 150 استریت 97 10 تا 12
جهان‌رو JS-150 اسکوتر 96 -
 
سوزوکی جیکسر 150 اسپرت 97 30 تا 33
سوزوکی اینازوما 250 اسپرت 97 -
 
رهرو سیکلت 150 استریت 97 -
رهرو سیکلت 180 کاب 97 -
 
رگال رپتور فالکن 250 کروزر 97 50 تا 60
رگال رپتور دیتونا 250 کروزر 97 80 تا 90
رگال رپتور اسپایدر 250 کروزر 97 60 تا 70
رگال رپتور بابر 250 کروزر 97 85 تا 95
 
دینو 150 استریت 97 7 تا 9
دینو گلد 160 استریت 97 10 تا 11
دینو کاوان 125 اسکوتر 97 20 تا 23
دینو ویند 170 اسکوتر 97 -
دینو فیدل 3 اسکوتر 97 32 تا 34
دینو ریس 250 اسپرت 97 -
 
کاوازاکی Z250 نیکد 97 100 تا 105
کاوازاکی نینجا 250 نیکد 97 90 تا 95
کاوازاکی استرلا 250 استریت 97 70 تا 75
 
کثیر رهرو 125 استریت 97 8 تا 10
کثیر رهرو 150 استریت 97 12 تا 13
کثیر رهرو 200 استریت 97 11 تا 13
 
کبیر موتور KMA-125 کاب 97 7 تا 9
کبیر موتور KLD-180 استریت 97 10 تا 12
کبیر موتور KMC-200 استریت 98 13 تا 15
کبیر موتور KMC-200 تریل 97 21 تا 24
 
کی وی سیتی 150 استریت 98 11 تا 13
 
کی تی ام آر-سی 250 اسپرت 97 80 تا 85
کی تی ام دوک 250 نیکد 97 75 تا 80
 
کویر موتور 125 استریت 97 8 تا 9
کویر موتور 150 استریت 97 10 تا 11
 
لیفان 125 استریت 95 6 تا 8
لیفان 200 استریت 97 7 تا 9
 
مادو موتور 220 اسکوتر-برقی 97 -
 
نیرو موتور احسان 125 استریت 97 6 تا 8
نیرو موتور پرواز 125 کاب 98 12 تا 14
نیرو موتور پرواز 200 تریل 97 18 تا 20
نیرو موتور سحر 135 کاب 97 -
 
نوین سیکلت TDR اسکوتر-برقی 96 12 تا 14
 
هوندا کلیک 125 اسکوتر 97 45 تا 50
هوندا کلیک 150 اسکوتر 97 55 تا 60
هوندا ویو 125 کاب 97 45 تا 50
هوندا سی بی 1300 ریس 2017 310 تا 330
 
هیوسانگ آکویلا 250 کروزر 97 -
 
همتاز موتور کروزر 150 اسکوتر 97 18 تا 20
همتاز موتور فلات 200 تریل 97 15 تا 17
همتاز موتور فلات 250 تریل 97 20 تا 22
 
یاماها R25 ریس 97 110 تا 120
یاماها R3 ریس 97 140 تا 150
 
وسپا 946 رد اسکوتر 97 190 تا 200
وسپا جی تی اس 250 اسکوتر 97 130 تا 140
وسپا جی تی اس 300 اسکوتر 97 140 تا 150
وسپا جی تی وی 300 اسکوتر 98 160 تا 180
وسپا اسپرینت 150 اسکوتر 98 100 تا 120
وسپا پریماورا 150 اسکوتر 97 90 تا 100
وسپا پریماورا 150 اسکوتر 98 110 تا 130
وسپا پریماورا 250 اسکوتر 97 150 تا 160

*در جدول فوق، قیمت‌ها برحسب میلیون تومان بوده و از بازار تهران جمع‌آوری شده است.
*تمامی قیمت‌ها حدودی است  با توجه به تنوع رنگ، ممکن است موتورسیکلت‌های فوق را با قیمت‌های ارزان‌تر یا حتی گران‌تر نیز پیدا کنید.

تعداد موتورسواران تهرانی چقدر است؟

اسفند97: سردار مهماندار - رییس پلیس راهور تهران - در مصاحبه با رسانه‌ها، تعداد تقریبی خودروها و موتورسیکلت هایی که در تهران تردد می‌کنند را اعلام کرده است.

طبق گفته های آقای مهماندار، جمعیت ثابت شهر تهران 9 میلیون نفر است اما جمعیت شناور آن به 12 میلیون نفر هم می‌رسد. همچنین تعداد خودروهای موجود در تهران بیش از 4 میلیون و تعداد موتورسیکلت های آن نیز بیش از 3 میلیون دستگاه است. به عبارت دیگر، از هر 3 تهرانی، یک نفر موتورسیکلت دارد.

وام اسقاط موتورسیکلت

دی 97: محمد حسین گودرزی -رییس کارگروه اتحادیه اسقاط خودروهای فرسوده- می‌گوید طی یک ماه آینده بیش از 25 هزار دستگاه موتورسیکلت توقیفی به مراکز اسقاط تهران تحویل شده تا بعد از صدور گواهی اسقاط برای ‌آن‌ها، کارخانه‌ها بتوانند با این گواهی‌ها تولیدشان را از سر بگیرند.

همان طور که می‌دانید جمع‌آوری موتورسیکلت‌های فرسوده از وظایف ستاد اجرایی فرمان امام است. این ستاد بنا داشت تا موتورسیکلت‌هایی که از طرف صاحبانشان پیگیری نمی‌شوند، را طی مزایده‌هایی به فروش برساند ولی بعدها مشخص شد که بعضی از این موتورسیکلت‌ها ایرادات فنی اساسی دارند و حتی برخی از آن‌ها فاقد کارت بوده و امکان شماره گذاری هم ندارند.

با منتفی شدن این مزایده‌ها، قرار بود دولت وام کم بهره‌ای به صاحبان این موتورسیکلت‌ها پرداخت کند تا آن‌ها بتوانند با تحویل وسیله‌شان به مراکز اسقاط، موتورسیکلت جدیدی دریافت کنند اما این وام تاکنون پرداخت نشده و آن طور که به نظر می‌رسد، دولت برای تامین آن، مشکلی جدی دارد. به همین دلیل نیز قرار است این موتورسیکلت‌های توقیفی به مراکز اسقاط تحویل شوند.

تبدیل موتور انژکتوری به کاربراتوری

آذر 97: وضعیت نامناسب خدمات پس از فروش و همچنین عدم گستردگی تعمیرکاران و هزینه‌های تعمیر آن‌ها دست به دست هم داده تا مشتریان برخی مدل‌های انژکتوری، به‌صورت خودجوش و با صرف هزینه‌ اضافی، دوباره موتورسیکلت‌شان را به کاربراتوری تبدیل کنند. با این روش ساده، می‌توان بخش زیادی از هزینه‌های ناشی از خرابی احتمالی ECU این موتورسیکلت‌ها را کاهش داد. نکته دیگر اینکه چینی‌ها، که بزرگترین تامین کننده پیشرانه موتورسیکلت‌های ایرانی هستند، هیچ تضمینی برای سلامت یا حتی کیفیت مدل‌های انژکتوری‌شان به کارخانه‌های ایرانی نمی‌دهند.

حبیب‌الله محمودان -نایب‌رییس هیات‌مدیره سندیکای قطعه‌سازان موتورسیکلت و دوچرخه- اواخر پاییز امسال در گفت‌وگو با ایسنا، گفته که میزان تولید سالیانه یک میلیون دستگاهی انواع موتورسیکلت حالا با افتی 90 درصدی مواجه شده و ممکن است در سال جاری حتی به رقم 60 هزار دستگاهی نیز نرسد.

جدیدترین قیمت موتورهای بنزینی و برقی

دلیل اصلی این کاهش تولید را باید تصمیمات زیست محیطی جدیدی دانست که به موجب آن‌ها، تولید انواع مدل‌های کاربراتوری در ایران متوقف شده است. البته وجود چنین سیاسیتی به بهانه بهبود وضعیت کلان‌شهرها، بسیار خوب و قابل تحسین است اما سوال اینجاست که این سختگیری‌ها برای شهرهای کوچک و حتی روستاها چه فایده‌ای دارد و مهم‌تر اینکه چه هزینه‌ای را بر دوش مشتریان این مناطق، تحمیل می‌کند؟ حالا به همه این سوالات، نبود تکنولوژی کافی برای تولیدانبوه و حتی تعمیر اینگونه موتورسیکلت‌ها را نیز باید اضافه کرد.

نتیجه همه این سختگیری‌ها به کاهش کارخانه‌های تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری منجر شده؛ کارخانه‌هایی که تعدادشان تا قبل از سال 97 به بیش از 60 واحد می‌رسید ولی هم‌اکنون تعدادشان از 20 واحد تولیدی فراتر نمی‌رود

افزایش قیمت موتورسیکلت ها

آبان 97: تغییر نوسانات ارز، مشکلات ترخیص قطعات و وجود تقاضای بیشتر از عرضه، همچنان بازار موتورسیکلت‌های کشورمان را ملتهب نگه داشته است.

البته چندین عامل داخلی دیگر نیز، در جهش قیمتی برخی موتورسیکلت‌ها دخیل بوده‌اند. توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای سال 96 و همچنین توقف شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های مغایر با استانداردهای 25 گانه از ابتدای تابستان 97 دو عامل مهم دیگری است که بازار برخی مدل‌ها را داغ‌تر از همیشه کرده است؛ به‌خصوص مدل‌های هندی که تا قبل از این اتفاقات، موفق به دریافت مجوز شماره‌گذاری شدند ولی -به هر دلیلی-همچنان در ویترین فروشگاه‌ها جای دارند! 

طبق گفته‌های آقای «محمد خادم منصوری» -رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت، دوچرخه و قطعات-، نرخ ارز جدید باعث شده تا قیمت گمکری قطعات 30 تا 40 درصد بیشتر از اوایل سال جاری باشد.

نویسنده :