بهره‌وری کدام بالاتر است؟

خودروهای برقی در برابر بنزینی

20 شهریور 1397 08:00

بنابر اعلام سازمان بهره‌وری انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر در آمریکا، تمام خودروهای الکتریکی به میزان قابل قبول از نیروی پیشرانه خود برای حرکت استفاده می‌کنند.

پیشرانه خودروهای برقی در حدود 80 درصد از انرژی دریافتی را به نیروی لازم برای حرکت خودرو تبدیل می‌کنند و تنها 20درصد از این نیرو تلف می‌شود.طبق نتایج پژوهش انجام شده توسط این موسسه، 77 الی 82 درصد از نیروی ایجاد شده در این پیشرانه‌های الکتریکی برای به حرکت درآمدن خودرو (در چرخه ترکیبی شهر و بزرگراه) مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی‌که پیش از این تصور می‌شد در هنگام شارژ شدن باطری‌ها تنها 5 الی 10 درصد اتلاف نیرو وجود دارد، اکنون مشخص شده که این رقم بسیار بیشتر و چیزی در حدود 16 درصد است.

یکی از دلایل بهره‌وری بالای انرژی در خودروهای برقی را می‌توان به بازیافت انرژی تلف شده در هنگام ترمز مرتبط دانست که به تنهایی تا 17 درصد از اتلاف توان می‌کاهد. در صورت عدم نصب چنین سیستمی در خودروی برقی، توان مفید مصرف شده از قدرت پیشرانه برای حرکت دادن خودرو به 60 الی 65 درصد کاهش می‌یابد. بقیه نیروی پیشرانه به طرق مختلف تلف می‌شود که بخشی از آن می‌تواند به مصارف بخش‌های جانبی موجود در خودرو اختصاص یافته باشد.

نحوه اتلاف انرژی در خودروهای متداول (مجهز به پیشرانه احتراقی) بسیار متفاوت است. به طور مثال بخش زیادی از سوخت خودرو قبل از تبدیل به نیروی حرکتی و در همان مخزن سوخت از میان می‌رود.

حقیقت تکان‌دهنده این است که براساس یافته‌های پژوهش موسسه DoE، در خودروهای مجهز به پیشرانه احتراقی تنها 12 الی 30 درصد از توان حاصل از سوخت به صورت مفید و برای حرکت دادن خودرو استفاده می‌شود درحالی‌که مابقی آن به دلیل ناکارآمدی عملکرد پیشرانه و یا برای راه‌اندازی به بخش‌های جانبی خودرو از دست می‌رود. البته میزان انرژی تلف شده به سبک رانندگی و میزان پیمایش در مسیرهای داخل شهر یا بزرگراه نیز بستگی دارد. اتلاف انرژی به دلایل دیگری چون گرمای سیستم اگزوز یا نحوه رسیدن سوخت به پیشرانه نیز می‌تواند اتفاق بیافتد. همچنین میزان اتلاف انرژی در هنگام رانندگی در مسیرهای داخل شهر بیشتر از مسیرهای بزرگراهی خواهد بود هرچند در بزرگراه نیز عواملی چون مقاومت باد و تکان‌های جانبی خودروها بیش از مسیرهای درون شهری بر حرکت خودرو تاثیرگذار هستند.

با تمام موارد ذکر شده، این پژوهش در پایان خاطرنشان می‌سازد که همچنان قابلیت‌های بالقوه زیادی برای بهبود بهره‌وری خودروها در استفاده از سوخت وجود دارد که می‌توان به یاری فناوری‌های نوین و هیبریدسازی بیشتر پیشرانه‌ها، به این هدف دست پیدا کرد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : insideevs.com

دیدگاه کاربران