ویژگی‌ها و نحوه تعویض

همه چیز درباره فیلتر روغن موتور

22 شهریور 1397 15:00

با این‌که آن‌همه درباره کیفیت و خلوص روغن موتور گفته شده و خوانده شده، پس اساساً چه نیازی است به فیلتری برای پالایش و تصفیه آن؟ اینجا درست همان‌جایی است که یکی از پراهمیت‌ترین قطعات خودرو خودنمایی می‌کند.

فیلتر روغن موتور چیست

درباره نیاز حیاتی به روغن موتور مطالب بسیاری منتشر شده است. کارشناسان و تعمیرکاران همیشه نسبت به انتخاب روغن مناسب و تعویض آن در زمان‌های معین، تاکید دارند.

یکی از توصیه‌های همیشگی برای انتخاب روغن موتور خوب، انتخاب برندی است که نه‌تنها با پیشرانه خودرو هم‌خوانی دارد بلکه از نظر کیفیت و خلوص نیز درجه بالایی داشته باشد؛ اما واقعیت اینجاست که هرچقدر هم که روغن موتور باکیفیت باشد باز هم بعد از مدتی غلظت آن به برخی از آلودگی‌ها دچار می‌شود. دلیل اصلی آنجاست که درون سیلندر، پیستون با حرارت و سرعت بالا حرکت می‌کند و به‌مرور همین عوامل باعث می‌شوند دو فلز اصلی که مدام روی هم اصطکاک دارند، دچار خردگی شوند.

ذرات آهن و دوده شکل‌گرفته به دور پیستون آرام آرام روغن موجود در چرخه را از کیفیت می‌اندازد. بی‌کیفیت شدن روغن موتور یعنی از دست دادن خواص روان‌کاری آن و عدم کارایی ویژه‌اش. اگر مالک خودرو بخواهد هر بار که روغن موتور خودرو ناخالص می‌شود اقدام به تعویض آن کند متحمل هزینه سنگینی می‌شود. چاره این چالش آن‌قدرها هم که تصور می‌شود سخت نیست؛ فیلتر روغن. قطعه ساده و تقریباً ارزان‌قیمتی که با قرار گرفتن در مدار چرخش روغن موتور، ناخالصی‌های آن را می‌گیرد و روغن باکیفیت را دوباره به پیشرانه برمی‌گرداند. پس بیراه نیست اگر بگوییم اهمیت فیلتر روغن از خود روغن موتور کمتر نیست.

ویژگی فیلتر روغن موتور

بر طبق آیین‌نامه‌های استاندارد ISO نسخه ISO9001 ویرایش TS16949 که صنعت خودروسازی را نیز در بر می‌گیرد، فیلتر روغن در خودروها می‌بایست چند شرط اصلی را رعایت کنند. اول آن‌که فارغ از متریال استفاده‌شده به‌عنوان فیلتراسیون یا پالاینده اصلی، مکانیزم جداسازی باید به‌صورت کامل انجام شود؛ یعنی فیلتر اصلی باید از چنان قابلیت جذبی برخوردار باشد که ذرات، خرده‌ها، دوده‌ها و درکل آلودگی‌های موجود در روغن را به‌طور کامل به خود بگیرد. شرط بعدی، مقاومت دربرابر فشارهای فیزیکی است. به عبارت ساده‌تر، فیلتر نباید در برابر فشار و حرارت روغن ساختار خود را از دست بدهد، کج شود و یا دچار پارگی شود. این شرط نه فقط به پارگی کلی اشاره می‌کند بلکه ایجاد درز در کاغذ فیلتر را نیز شامل می‌شود. شرط سوم ایزو برای تولیدکنندگان فیلتر روغن، طراحی و ساخت محفظه‌ای بسیار مقاوم در برابر ضربه، فشار و دمای بالای موتور است. این یعنی حتی اگر کاغذ فیلتر از کیفیت خوبی برخوردار باشد ولی بدنه آن دچار ضعف باشد، این اتفاق می‌تواند در درازمدت موجب از بین رفتن کیفیت روغن شود. شرط دیگر آب‌بندی مناسب فیلتر است. از آنجایی که مشتریان خودروها بلافاصله بعد از خرید این قطعه اقدام به استفاده از آن می‌کنند، شرکت‌های سازنده موظف هستند قطعات را طوری طراحی کنند که به مجرد تعبیه شدن در مدار روغن‌کاری موتور، کارایی خود را از دست ندهند. شرط آخر نیز چندان قابل پیش‌بینی نیست؛ مانند هر قطعه خودرو که تحت فشار و حرارت بالا کار می‌کند، فیلتر روغن نیز باید به سوپاپ اطمینان مجهز باشد. شاید عجیب باشد ولی تمام فیلترهای معتبر بازار باید چنین منفذی را داشته باشند تا در صورتی که فیلتر به حداکثر جذب خود رسید و دیگر کیفیت اصلی مبنی بر جلوگیری از چرخش آلودگی را از دست داد، روغن ناخالص از آن بیرون بزند و مجدداً به چرخه بازنگردد.

چگونه فیلتر روغن موتور را تعویض کنیم

به نظر می‌رسد تعویض این قطعه خودرو چندان پیچیدگی خاصی نداشته باشد که بخواهیم بخش ویژه‌ای را به آن اختصاص دهیم؛ اما آمار نشان می‌دهد بعد از رعایت تمام نکات مربوط به انتخاب یک فیلتر مناسب، تعبیه نامناسب آن کار دست صاحب خودرو داده است. خودروسازان بنام و معتبر دنیا برای کلیه قطعات خود یک فشار مخصوص برای باز و بست کردن را اعلام می‌کنند. سفت کردن و شل بستن بیش از حد فیلتر سر جای خود می‌تواند رزوه‌های مادگی آن را خرد کند و طبیعتاً باعث هدررفت روغن اصلی شود.

به این منظور باید ضمن مراجعه به کتابچه راهنما از ابزاری به اسم «تورک‌متر» برای باز و بست این قطعه با فشار مناسب بهره گرفت. کارشناسان توصیه می‌کنند زمانی که پیشرانه خودرو داغ است اقدام به باز و بست فیلتر کنید تا هم باقی‌مانده روغن از آن بیرون کشیده شود و هم این‌که چفت و بست‌ها در حالت انبساط قرار داشته باشند. بعد از بستن فیلتر جدید حتماً چند دقیقه را در تعمیرگاه حضور داشته باشید تا از ورود و خروج صحیح روغن به درون آن مطمئن شود.

 

قیمت انواع روغن موتور

برای اطلاع از قیمت روز انواع روغن موتور در بازار، لینک زیر را مشاهده کنید:

»» قیمت روز روغن موتور خودرو

خرید انواع روغن موتور

برای آشنایی با انواع روغن موتور خودرو، روغن موتور مناسب فصل سرما و گرما و همچنین آشنایی با نحوه تشخیص روغن موتور تقلبی از روغن موتور اصلی، لینک زیر را مطالعه کنید:

»» راهنمای خرید روغن موتور خودرو

نحوه تشخیص روغن موتور تقلبی

در زمان خرید انواع روغن موتور خودرو، روش‌هایی وجود دارد که می‌توان با کمک آنها، روغن موتور تقلبی را از روغن موتور اصلی، تشخیص داد. لینک زیر درباره این روش‌هاست:

»» تشخیص روغن موتور تقلبی

نحوه تعویض روغن موتور خودرو

همه چیز درباره زمان تعویض روغن موتور، نشانه‌های روغن موتور کهنه و سوخته، مراحل تعویض روغن موتور و نحوه تخلیه روغن موتور و همچنین اضافه کردن روغن موتور جدید را در لینک زیر مطالعه کنید:

»» راهنمای تعویض روغن موتور

روغن موتور مناسب سرما و گرما

برای آنکه بدانید آیا در فصل سرما و گرما، نیازی به تعویض روغن موتور دارید یا خیر، لینک زیر را مطالعه کنید:

»» روغن موتور مناسب زمستان و تابستان

روغن موتور ایرانی یا روغن موتور خارجی

در لینک زیر به این سوال کلیشه‌ای پاسخ می‌دهیم که آیا باید روغن موتور ایرانی خریداری کنید یا اینکه بهتر است از روغن موتور خارجی استفاده کنید:

»» بهترین روغن موتور چیست

روغن موتور مناسب پراید

اگر مالک خودروهای پراید انژکتوری، پراید انژکتوری یورو4 و حتی پراید کاربراتوری هستید، در لینک زیر انواع روغن مناسب پراید را به شما معرفی کرده‌ایم:

»» روغن موتور خودرو پراید

روغن موتور مناسب سمند

اگر مالک خودروهای سمند ال ایکس، سمند EF7، سورن و حتی سریر هستید، در لینک زیر انواع روغن مناسب سمند را به شما معرفی کرده‌ایم:

»» روغن موتور خودرو سمند

روغن موتور مناسب پژو

اگر مالک خودروهای پژوی ایران خودرو، شامل، پژو 206، پژو 207، پژو 301 وارداتی، پژو 405، پژو 508 وارداتی، پژو 2008 و پژو پارس هستید، در لینک زیر انواع روغن مناسب پژو را به شما معرفی کرده‌ایم:

»» روغن موتور خودرو پژو

دیدگاه کاربران
احمد پوررحیمی 1398/7/29
فیلتر روغن برای جلوگیری و جذب ذرات ریز داخل روغن است. ولی برای تولید فیلتر مخصوصا قطعات فلزی آن ذرات ریزی ایجاد شده و به قطعات می‌چسبند که باید شسته شوند. ولی متاسفانه بدون توجه به آن فیلتر را دست مشتری می‌دهند.
پاسخ
0
0
1