هم اسپرت هم کاربردی

کیا پروسید، خودرویی جدید برای بازار اروپا

24 شهریور 1397 09:00

خودروی جدید کیا، هم به اندازه مدل استیشن کیا سید (Ceed) کاربردی است، هم به اندازه مدل سید جی‌تی، اسپرت است.

پروسید همانند یک مدل استیشن در حالتی که صندلی‌های عقب خوابیده نباشند، 594 لیتر فضا برای بار در اختیار شما قرار می‌دهد. کانسپت کیا پروسید (ProCeed) که خودرویی بسیار زیبا بود، حدوداً یک سال پیش در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد و خبرهای خوشی را برای طرفداران این برند کره‌ای در آینده نوید می‌داد. بالاخره این مدل مفهومی رنگ واقعیت پیدا کرد و کیا دو مدل پروسید و پروسید جی‌تی را معرفی کرد. پروسید که خودرویی کاملاً جدید به حساب می‌آید، نسبت به مدل استیشن کیا سید یک خودروی خانوادگی جذاب‌تر است که در عین حال کاربردی هم هست.

کیا برای نسل سوم پروسید، از نسخه کوپه سه در که چندان هم طرفدار ندارد صرف نظر کرده و به جای آن به نسخه استیشن روی آورده است که کاربردی‌تر بوده و می‌توان گفت رقیب مستقیمی ندارد. البته مرسدس مدل CLA استیشن را دارد که رقیبی برای مدل جدید کیا به حساب می‌آید، اما باید اختلاف قیمت قابل توجه این دو خودرو را نیز مد نظر داشته باشید. کیا پروسید جدید فقط در تیپ‌های جی‌تی لاین و جی‌تی به فروش خواهد رسید.

همانطور که انتظار می‌رفت، کیا پروسید جدید از پیشرانه‌های بنزینی 1.0 و 1.4 لیتری و 1.6 لیتری دیزلی که بر روی نسخه معمولی کیا سید وجود دارند بهره‌مند است. به علاوه، پروسید از پیشرانه 1.6 لیتری بنزینی کیا سید جی‌تی نیز بهره می‌برد. نسخه اسپرت یا همان تیپ جی‌تی از پروسید جدید می‌تواند 201 اسب‌بخار قدرت و 265 نیوتن‌متر گشتاور ایجاد کند که توسط یکی از جعبه‌دنده‌های زیر به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود:

  • جعبه‌دنده 6 سرعته دستی که به صورت پایه عرضه می‌شود
  • جعبه‌دنده 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه که به صورت سفارشی عرضه می‌شود

اما نکته مثبتی که درباره این خودروی جدید کیا وجود دارد، فضای بار عقب آن است. پروسید در حالتی که صندلی‌های عقب خوابیده نباشند، 594 لیتر فضا برای بار در اختیار شما قرار می‌دهد که با رقم استانداردِ یک خودروی استیشن یعنی 600 لیتر برابری می‌کند. در واقع کیا توانسته خودرویی کاربردی و جذاب طراحی کند.

کیا قصد دارد در نمایشگاه خودروی پاریس که در ماه آینده برگزار خواهد شد، کیا پروسید جدید و نسخه جی‌تی از آن را در کنار کیا سید جی‌تی در معرض نمایش قرار دهد. تولید دو نسخه کیا پروسید از ماه نوامبر آغاز خواهد شد و قرار است از سه ماهه اول 2019 فقط در بازار اروپا برای فروش عرضه شود.

دیدگاه کاربران