گام اول کربن مثبت؛ حذف کربن از چرخه توزیع

تحویل‌رسانی پاک به سبک آیکیا

25 شهریور 1397 12:01

آیکیا (IKEA)، برند سوئدی و معروف لوازم منزل، طی یکی دو سال آینده تمام تحویل‌های خود را با خودروهای کاملاً پاک به دست مشتریان می‌رساند.

آیکیا در ابتدا از وسایل نقلیه پاک برای تحویل‌رسانی کالاهایش استفاده می‌کند و در مرحله بعد، میزان آلایندگی در چرخه تولید و توزیع را کاهش می‌دهد تا به نقطه «کربن مثبت» برسد.این تصمیم آیکیا در ابتدای سال جاری میلادی، با استقبال بی‌نظیری از سوی مردم مواجه شد و حالا شرکت قصد دارد با سرعت بیشتری آن را به انجام برساند.

دراین‌باره «جسپر برودین» مدیرعامل آیکیا می‌گوید: «تغییرات اقلیمی دیگر یک تهدید به شمار نمی‌رود، بلکه یک واقعیت است. ما هرروزه شاهد هستیم که این تغییرات چطور روی کسب‌وکار، مشتریان و همکاران ما تأثیر می‌گذارد؛ می‌خواهیم پیشگام باشیم، دست به اقدام بزنیم و به طرح‌هایمان سرعت ببخشیم.»

این شرکت اوایل سال جاری اعلام کرده بود تا سال 2025 ناوگان تحویل‌رسانی خود را بدون آلایندگی خواهد کرد.

شرکت آیکیا که قصد دارد تا سال 2020 تمامی ناوگان تحویل‌رسانی خود را در شهرهای نیویورک، لس‌آنجلس، آمستردام، پاریس و شانگهای به وسایل نقلیه بدون آلایندگی (zero-emissions) مجهز کند. آیکیا قصد دارد تا سال 2025 این سیاست را برای همه فروشگاه‌های خود در سراسر جهان اجرا کند.

این طرح در راستای سیاست بلندپروازانه دیگری به نام «کربن مثبت» است. با این طرح قرار است آیکیا تبدیل به شرکتی شود که حذف دی‌اکسید کربن توسط شرکت، بیشتر از آلایندگی زنجیره تولید و توزیع آیکیا شود.

در مقیاس بزرگ‌تر از حمل‌ونقل، شرکت 2 میلیارد دلاری در انرژی‌های تجدید پذیر سرمایه‌گذاری کرده است؛ انتظار می‌رود تا سال 2020 شرکت انرژی تجدید پذیر بیشتری از میزان موردنیاز برای تولید کالاهایش، تولید کند. تا سال 2030 آلایندگی فروشگاه‌های آیکیا تا 80 درصد و تحویل‌رسانی تا 50 درصد نسبت به سال 2016 کاهش پیدا کند. این شرکت در حال تلاش برای تولید محصولات چرخه‌ای است. محصولاتی که کاملاً با مواد بازیافت‌ شونده تولید خواهند شد.

دیدگاه کاربران
امین مصباحی 1397/6/25
آکیا صحیح نیست، بلکه ایکیا صحیح است https://www.youtube.com/watch?v=ZFVAVY37nI4
پاسخ
0
0
0