اتفاقی که تا مدتی پیش تنها یک هدف بلندپروازانه به نظر میرسید، اکنون تاحد زیادی به واقعیت نزدیک شده است. درواقع خودروهای مجهز به پیشرانه درونسوز تنها 12 سال برای حضور در بازار اروپا فرصت دارند، چراکه اعضای اتحادیه اروپا اکنون با یکدیگر توافق کردهاند، که از سال 2035 فروش هرگونه خودروی جدید با پیشرانه بنزینی یا دیزل در این منطقه ممنوع شود.
”قانون جدید اتحادیه اروپا میتواند عملکرد خودروسازان در سایر مناطق جهان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از شرکتها نیز از همین حالا دست بکار شده و قصد دارند زودتر از سال 2035 به تولید مدلهای درونسوز خاتمه دهند.“البته برای شرکتهایی که در تیراژ سالیانه هزار تا ده هزار دستگاه خودرو تولید میکنند، معافیت یک ساله در نظر گرفته شده است، اما خودروسازان با تیراژ کمتر از هزار دستگاه در سال، فعلاً از این قانون جدید در امان هستند.
اتحادیه اروپا در حال حاضر 27 کشور را زیر چتر خود گرد آورده است، اما این احتمال وجود دارد که در طول سالیان آینده، کشورهای دیگری شامل آلبانی، مولداوی، جمهوری مقدونیه شمالی، مونته نگرو، صربستان، ترکیه و اوکراین هم به این جمع اضافه شوند.
تنها در صورتی میتوان به آینده پیشرانههای درونسوز امیدوار بود که ایده ساخت سوخت مصنوعی از مواد تجدیدپذیر به ثمر برسد و همچنین پروژههای تحقیقاتی مهندسان تویوتا برای ساخت پیشرانه هیدروژنسوز هم به نتایج مطلوب برسد.
البته شرکتهایی که قصد فروش خودروهای درونسوز در اتحادیه اروپا را دارند، موظف به کاهش آلایندگی محصولات خود هستند به نحوی که میزان تولید دی اکسید کربن این خودروها تا پایان دهه جاری، باید 55 درصد کمتر از سال 2021 باشد. این رقم قبلا 37.5 درصد اعلام شده بود، که اکنون به دلیل افزایش سختگیری قوانین، به 55 درصد افزایش یافته است.
قانون جدید اتحادیه اروپا میتواند عملکرد خودروسازان در سایر مناطق جهان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از شرکتها نیز از همین حالا دست بکار شده و قصد دارند زودتر از سال 2035 به تولید مدلهای درونسوز خاتمه دهند. مثلاً جگوار قصد دارد از اوایل سال 2025، موتورهای درونسوز را کنار بگذارد، درحالیکه گروه استلانتیس شامل برندهای آلفارومئو، پژو، سیتروئن، جیپ و غیره، این عمل را تا پایان دهه جاری انجام خواهد داد.
بسیاری از شرکتهای دیگر همچون فورد، ولوو، بنتلی، رولزرویس و مینی هم برای پایان دهه جاری برنامهریزی کردهاند، درحالیکه فولکسواگن از سال 2033 به عنوان زمان خاتمه تولید مدلهای درونسوز، نام برده است.
تصویب قانون جدید توسط اتحادیه اروپا، پایان عمر موتورهای درونسوز را به تعجیل انداخته است، ضمن اینکه میتوان انتظار داشت که تولید بسیاری از خودروها ظرف چند سال آینده قطع شود.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com