مجهز به قوی‌ترین پیشرانه تاریخ فراری

دوقلوهای مونزا، اسب‌های جدید مارانلو

30 شهریور 1397 16:00

اکنون زمان خوشامدگویی به دو خودروی ویژه ساخت فراری از سری مونزا ((Monza فرارسیده است. هرچند که مدتی پیش تصاویری از مونزا SP1 و SP2 منتشر شد اما اکنون شرکت سازنده مشخصات کامل این دو خودروی تولید محدود را رسماً اعلام کرده است.

هر دو خودرو براساس مدل موتور-وسط 812 سوپرفست ساخته شده‌اند و به قوی‌ترین پیشرانه‌ای که تاکنون از کارخانه فراری در مارانلو خارج شده مجهزند.این دو خودرو اولین مدل‌ها از رده جدید خودروهای سفارشی ساخت فراری هستند که آیکونا (Icona) نام داشته و قرار است خودروهایی خاص با تیراژ تولید محدود باشند.

در نمای ظاهری، این دو یادآور مدل‌های کلاسیک اسپیدستر هستند که در دهه 50 میلادی عرضه شده بودند اما با توجه به قابلیت‌های فنی این مد‌ل‌های تازه، می‌توان آن‌ها را بسیار هیجان‌انگیزتر از خودروهای کلاسیک دانست.

فراری اعلام کرده که به واسطه استفاده از مقادیر زیادی فیبرکربن در ساخت این خودروها، آن‌ها بالاترین نسبت قدرت به وزن را در اختیار دارند. غیر از این، بد نیست بدانید این دو خودرو به قوی‌ترین پیشرانه‌ای که تاکنون از کارخانه فراری در مارانلو خارج شده مجهزند.

فراری مونزا SP1

پیشرانه موردنظر نمونه‌ای 6.5 لیتری و 12 سیلندر بوده که 809 اسب‌بخار قدرت دارد. این نیرو برای امکان دستیابی دوقلوهای مونزا به سرعت صدکیلومتربرساعت تنها در 2.9 ثانیه کفایت می‌کند. این خودروها در مدت7.9 ثانیه به سرعت 200 کیلومتربرساعت دست خواهند یافت. گفته شده که حداکثر سرعت SP1 و SP2 رقمی بیش از 300 کیلومتربرساعت خواهد بود که البته تحمل چنین سرعتی برای سرنشینان خودرویی که شیشه جلو ندارد، کار بسیار سختی است اما تا حد زیادی تجربه سواری با خودروهای مسابقات فرمول یک را تداعی خواهد کرد.

هر دوی خودروها براساس مدل موتور-وسط 812 سوپرفست ساخته شده‌اند، اما نکته جالب درباره SP1 این است که این خودرو تنها برای یک سرنشین گنجایش دارد. پوشش بدنه SP1 از کنار فضای راننده و روی محلی که می‌توانست فضای سرنشین باشد عبور کرده و به برجستگی بزرگ عقب خودرو ختم می‌شود تا ظاهر فوق‌العاده‌اش تکمیل شود.

برای کسانی که اصرار به سوار کردن سرنشین دیگری در خودروی مونزا داشته باشند، مدل SP2 راضی‌کننده خواهد بود . یک جداکننده فلزی میان صندلی راننده و سرنشین فاصله انداخته و همچنین صفحه نمایش کوچکی نیز در جلو وجود دارد.

فراری مونزا SP2

درهای کوچک ولی جالب خودروها به سمت بالا باز شده و طراحی فضای کابین نیز بسیار ساده است که البته با توجه به محدودیت‌های طراحی در چنین خودروهایی، قابل درک است. در حقیقت تجهیزات لوکس موردنیاز برای انجام یک سفر جاده‌ای در دوقلوهای مونزا نصب نشده اما از نظر فنی مانعی برای حرکت این خودروها در جاده وجود ندارد. فراری نیز معتقد است که این خودروها در عین ارائه عملکرد فوق‌العاده در پیست مسابقه، برای راندن در مسیرهای جاده‌ای نیز مناسب خواهند بود. البته می‌توان حدس زد که این دو اسب وحشی در هنگام حرکت در پیست بسیار خوشحال‌تر بوده و خود را در محیط مناسب می‌بینند.

با وجود این‌که این خودروها موقعیت ویژه‌ای در میان محصولات فراری داشته و آغازکننده سری جدیدی از خودروها در این شرکت هستند، اما متاسفانه شانس چندانی برای دیدن نمونه‌ای از این خودروهای ویژه در خارج از مجموعه‌های شخصی وجود نخواهد داشت.

درباره قیمت این خودروها و تیراژ تولید آن‌ها هنوز چیزی اعلام نشده اما با توجه به اعلام فراری مبنی بر عرضه این دو خودرو به مشتریان وفادار و مجموعه‌داران، می‌توان تیراژ اندک و قیمت بالای این دو خودرو را انتظار داشت.

دیدگاه کاربران