کراس‌اوری کوچک با عملکرد اسپرت

رونمایی از آئودی SQ2 در نمایشگاه خودروی پاریس 2018

12 مهر 1397 17:35

آئودی امسال برای نمایشگاه خودروی پاریس مدل‌های جدید زیادی را آماده کرده است، اما فقط یکی از آن‌ها علامت S را دارد و شایسته حضور در لیست ده خودروی برتر نمایشگاه بود: آئودی SQ2، یک کراس‌اور کوچک با عملکرد اسپرت.

قلب تپنده SQ2 می‌تواند حداکثر 296 اسب‌بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.در واقع می‌توان SQ2 را همان مدل Q2 دانست با این تفاوت که با کمک گرفتن از مدل هاچ‌بک آئودی یعنی S3 قدرتمندتر شده است. این کراس‌اور جدید از پیشرانه 4 سیلندر توربو با 2.0 لیتر حجم بهره می‌برد و سیستم تعلیق اسپرتی دارد که سبب شده ارتفاع خودرو کاهش پیدا کند. به‌علاوه، تغییراتی در نمای خارجی و فضای داخلی ایجاد شده که این خودرو را اسپرت‌تر جلوه می‌دهد.

قلب تپنده SQ2 می‌تواند حداکثر 296 اسب‌بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور (از 2,000 تا 5,200 دور در دقیقه) تولید کند. به لطف بهره‌مندی از جعبهدنده 7 سرعته دوکلاچه آئودی موسوم به اِس‌ترونیک (S tronic) و سیستم تمام چرخ محرک آئودی موسوم به کواترو (Quattro)، این کراس‌اور آلمانی می‌تواند در عرض 4.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتربرساعت دست پیدا کرده و حداکثر سرعت آن به صورت الکترونیکی در 250 کیلومتربرساعت محدود شده است.

اگر چسبندگی چرخ‌های جلو با سطح مسیر از بین برود، سیستم کواترو می‌تواند در کسری از ثانیه تمام گشتاور تولیدی پیشرانه را به چرخ‌های عقب منتقل کند. سیستم تعلیق این خودرو که اِس‌اسپرت (S sport) نام دارد، ارتفاع آن را 20 میلی‌متر کاهش داده و در مقایسه با سیستم تعلیق آئودی Q2، تعلیق اِس‌اسپرت تنظیمات پویاتری دارد. به‌علاوه، فرمان SQ2 نیز طوری تنظیم شده تا به چابکی هر چه بیشتر این کراس‌اور کوچک کمک کند.

پشت فرمان آئودی SQ2، می‌توانید یکی از 5 حالت رانندگی زیر را انتخاب کنید:

  • حالت اتوماتیک (auto)
  • حالت راحت برای رانندگی آرام (comfort)
  • حالت پویا برای رانندگی اسپرت (dynamic)
  • حالت اقتصادی برای کاهش مصرف سوخت (efficiency)
  • حالت اختصاصی با قابلیت شخصی‌سازی (individual)

انتخاب هر کدام از این 5 حالت، روی واکنش فرمان، جعبه‌دنده و سیستم‌های دیگر تاثیر خواهد داشت.

به لطف برخی تغییرات ظاهری، به راحتی می‌توان با یک نگاه SQ2 را از Q2 تشخیص دهید. این تغییرات عبارتند از: سپرهای جلو با طراحی تهاجمی‌تر به همراه ورودی‌های هوای بزرگتر، 4 خروجی اگزوز، جلوپنجره‌ای اختصاصی و یک اسپویلر روی سقف. آئودی این کراس‌اور اسپرت را با 10 نوع رینگ مختلف عرضه می‌کند که 18 یا 19 اینچ هستند و امکان انتخاب از میان 10 رنگ مختلف برای مشتریان SQ2 وجود خواهد داشت.

همچنین SQ2 از نظر تجهیزات و امکانات نیز از مدل Q2 کامل‌تر است. به طور مثال، چراغ‌های جلو و عقب SQ2 به طور استاندارد از نوع LED هستند. اما پشت آمپر دیجیتالی آئودی موسوم به کاکپیتِ مجازی (Virtual Cockpit)، به صورت پایه عرضه نمی‌شود، بلکه به صورت یک آپشن قابل سفارش خواهد بود.

آئودی SQ2 اوایل سال 2019 برای فروش در بازارهای اروپایی عرضه خواهد شد.

دیدگاه کاربران