کارت قرمز برای سریع‌ترین شاسی‌بلند دیزلی دنیا

توقف فروش بنتلی بنتایگا دیزلی در اروپا

12 مهر 1397 17:51

نسخه دیزلی از شاسی‌بلند لوکس بنتلی یعنی بنتایگا دیگر در اروپا به فروش نخواهد رسید.

اولین مدل دیزلی بنتلی از همان پیشرانه 4 لیتری V8 آئودی SQ7 بهره می‌برد.طبق گزارشی که توسط نشریه انگلیسی اتوکار (Autocar) منتشر شده است، بنتلی این تصمیمش در مورد نسخه دیزلی بنتایگا را چنین توجیه می‌کند: «در چند ماه اخیر، شرایط در اروپا تغییر کرده است و دیدگاه بسیاری از افراد نسبت به خودروهای دیزلی عوض شده است. به‌علاوه، معرفی مدل جدید از بنتایگا با پیشرانه 8 سیلندر V شکل و تصمیمات استراتژیک ما برای تمرکز روی تولید خودروهای برقی در آینده، سبب شد تا از سپتامبر 2018 در بازار اروپا بنتایگا را فقط با پیشرانه‌های بنزینی به فروش برسانیم.»

البته فروش نسخه دیزلی از بنتلی بنتایگا به کلی متوقف نشده است و کماکان در بازارهای دیگر از جمله روسیه، استرالیا و آفریقای جنوبی عرضه می‌شود.

نسخه دیزلی از بنتایگا که چند سال پیش به عنوان اولین مدل دیزلی بنتلی معرفی شد، از همان پیشرانه آئودی SQ7 بهره می‌برد که 4.0 لیتر حجم داشته و 8 سیلندر V شکل است. این پیشرانه به دو توربوشارژرِ توئین-اسکرول و یک سوپرشارژر برقی 48 ولتی مجهز است.

همانند آئودی SQ7، بنتلی بنتایگا دیزل می‌تواند در عرض 4.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد. اما بر خلاف آئودی که نمی‌تواند به سرعت‌های بالاتر از 250 کیلومتربرساعت دست پیدا کند، حداکثر سرعت بنتایگا به 270 کیلومتربرساعت می‌رسد. همین موضوع سبب شده بنتلی نسخه دیزلی از بنتایگا را سریع‌ترین شاسی‌بلند دیزلی دنیا نام‌گذاری کند.

در زمان معرفی، بنتلی که متعلق به گروه فولکس‌واگن است، مصرف سوخت بنتایگا دیزل را 7.3 لیتر در هر صد کیلومتر و میزان آلایندگی دی‌اکسید کربن این شاسی‌بلند لوکس را 210 گرم در هر کیلومتر اعلام کرده بود.

اما بر خلاف بنتلی که تصمیم گرفته فروش نسخه دیزلی از بنتایگا را در اروپا متوقف کند، آئودی SQ7 با همان پیشرانه دیزلی بنتایگا کماکان در بازار اروپا عرضه می‌شود. میزان آلایندگی دی‌اکسید کربنِ آئودی SQ7 از بنتایگا کمتر بوده و در محدوده 190 تا 199 گرم در هر کیلومتر قرار می‌گیرد.

دیدگاه کاربران