تکانه‌های نرخ ارز بر بازار خودرو

روند قیمتی خودرو دوباره افزایشی می‌شود؟

18 مهر 1397 15:49

بازار خودرو با افزایش دوباره قیمت دلار در انتظار افزایش قیمت به کما رفته است.

قبل از این‌که خودرو فرصتی برای کاهش بیشتر پیدا کند، بار دیگر دلار روند افزایشی پیدا کرد و امروز قیمت برخی مدل‌ها روند افزایشی به خود گرفت.چندی پیش که نرخ دلار ریزش کرد و از 19 هزار تومان به کانال‌های رسمی 12 و غیررسمی زیر 10 هزار تومان کشیده شد، بازار خودرو به کما رفت.

در آن دوره تصور عمومی این بود که کاهش قیمت دلار به‌مرور زمان روی قیمت خودرو هم تاثیر می‌گذارد. به همین خاطر بنا به‌ گفته‌ فعالان بازار خودرو و برخی نمایشگاه‌دارها عمده بازار فروشنده بودند و خریداری وجود نداشت. قیمت خودرو با روندی آرام در حال کاهش بود. درحالی‌که دلار و طلا نزدیک به 30 درصد ارزش خود را از دست داده بودند قیمت خودروها در بازار به‌سختی تا 10 درصد پایین آمد. این روند نزولی در بازارهای مشابه، مانند بازار لوازم‌خانگی و موبایل با شدت بیشتری همراه بود.

همه این معادلات در ذهن خریدار به این نتیجه منجر می‌شد که باید برای خرید بیشتر منتظر بماند. این بار هم مانند روزهای بعد از هر نوسانی بازار خودرو در رکود رفت.

حالا قبل از این‌که خودرو فرصتی برای کاهش بیشتر پیدا کند، بار دیگر دلار روند افزایشی پیدا کرده و در لحظه تنظیم این گزارش به مرز 15 هزار تومان نزدیک شده است. قیمت خودروها در یکی دو روز گذشته ثابت ماند و امروز بسیاری از مدل‌ها با افزایش قیمت 0.5 تا 2.5 درصدی مواجه شدند.

وضعیت آخر هفته بازارهای تاثیرگذار مشخص نیست ولی با فرض بر این‌که تکانه‌های بازار ارز خیلی شدید نباشد احتمالاً نرخ خودرو طی یکی دو هفته آینده ثابت بماند و شاهد نوسان قابل‌توجهی در آن نباشیم. نوسانات شدید اما ممکن است قیمت را به یک‌باره بالا ببرد ولی همیشه بازار را با خطر رکود مواجه می‌کنند.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران