اولین کوپه قدبلند از جمهوری چک

پیش به‌سوی چین: اشکودا کودیاک GT

26 مهر 1397 09:02

اشکودا صبرش لبریز شد و قبل از شروع به کار نمایشگاه خودرو گوانگژو، نخستین اطلاعات و تصاویر رسمی از محصول جدیدش را منتشر کرد.

کودیاک GT اولین شاسی‌بلند اشکودا با استایل کوپه و چهارمین شاسی‌بلند این شرکت است که به بازار چین می‌رود.حدود 2 سال پیش بود که اشکودا تولید نخستین شاسی‌بلندش را با نام کودیاک آغاز کرد. این خودرو پلتفرم مشترکی با فولکس‌واگن تیگوان دارد، ولی ابعادش بزرگ‌تر است و مهم‌تر این‌که گنجایش هفت سرنشین را دارد. نکته جالب‌تر اینکه هم کودیاک و هم سئات تاراکو، هردو از پلتفرم MQB فولکس بهره می‌برند.

اشکودا برای شاسی‌بلندهایش، خواب‌های زیادی دارد. همین چند هفته پیش بود که اشکودا نسخه قدرتمند این خودرو را با نام کودیاک RS معرفی کرد. سپس در نمایشگاه پاریس 2018، از مدلی کانسپت پرده برداشت که نامش ویژن RS بود و قرار است اولین پلاگین‌هیبریدی این شرکت باشد. حالا هم نوبت به معرفی شاسی‌بلند جدید دیگری رسیده که کودیاک GT نام دارد.

کودیاک GT با همان پلتفرم کودیاک ساخته شده، ولی قوس انتهایی سقفش باعث شده تا حالا رقیبی برای ب‌ام‌‌و X4 و همچنین مرسدس GLC کوپه باشد. هنوز تصاویری از کابین این شاسی‌بلند کوپه منتشر نشده، اما اشکودا قول داده که با کیفیت‌ترین ادوات، به استقبال مشتریانش برود. ضمن این‌که کودیاک GT به‌صورت استاندارد به آپشن Virtual Cockpit یا صفحه کیلومتر دیجیتالی نیز مجهز است درحالی‌که مشتریان نسخه‌های استاندارد کودیاک‌ مبلغی حدود 720 دلار (620 یورو یا 550 پوند) را برای سفارش این آپشن، باید هزینه کنند.

سیستم وای‌فای داخلی، همگام‌سازی با موبایل (MirrorLink)، کروز کنترل هوشمند، پیشگیری تصادف، حسگر نقطه کور و اپل کارپلی برای سیستم چندرسانه‌ای خودرو از دیگر تجهیزات این شاسی‌بلند است.

کودیاک GT تنها با پیشرانه 2.0 لیتری TSI عرضه می‌شود که البته دو قدرت مختلف دارد؛ مدل 183 اسبی با دیفرانسیل جلو و مدل 217 اسبی با دو دیفرانسیل که جعبه‌دنده 7 سرعته دوکلاچه (DSG) دارد. این کوپه قدبلند، 25 آبان‌ماه امسال، اولین رونمایی‌اش را در نمایشگاه گوانگژو جشن می‌گیرد.

پیش به‌سوی چین

کودیاکGT؛ اولین شاسی‌بلند اشکودا با استایل کوپه است. این خودرو بعد از مدل‌های کامیک(Kamiq)، کاروک (Karoq) و کودیاک، چهارمین شاسی‌بلند این شرکت است که به بازار چین می‌رود و می‌خواهد پرچمدار قدبلندهای اشکودا در این کشور باشد.

اما چرا بازار چین؟ اشکودا در سال 2017 بیش از 325 هزار دستگاه در چین فروخت تا این کشور، پرفروش‌ترین بازار این شرکت در جهان باشد. جالب است بدانید که آلمان با 173 هزار دستگاه و جمهوری چک با 95 هزار دستگاه، رتبه‌های دوم سوم فروش اشکودا را داشتند.

به همین دلیل اشکودا، حساب ویژه‌ای روی چین باز کرده و می‌خواهد تا سال 2020 میلادی، فروش سالیانه‌اش را در این کشور به 600 هزار دستگاه برساند. عرضه 5 شاسی‌بلند جدید برای چینی‌ها، در همین راستاست که البته تا به امروز، چهار دستگاه آن معرفی شده.

دیدگاه کاربران