بدون پرداخت هیچ پولی

فورد می‌توانست مالک فولکس باشد

27 مهر 1397 17:28

در آستانه مذاکرات تاریخی همکاری بین بزرگ‌ترین خودروساز اروپا و غول خودروسازی آمریکا، اطلاعات منحصربه‌فردی از عقبه رابطه بین دو شرکت منتشر شده است.

پس از براورد مالی، انگلیسی‌ها به این نتیجه رسیدند که فعالیت فولکس‌واگن از نظر اقتصادی کار مقرون به صرفه‌ای نیست.گفته می‌شود در سال 1948 یعنی سه سال بعد از پایان جنگ جهانی دوم، هنری فورد دوم این فرصت را داشت تا کل شرکت، ‌کارخانه و تاسیسات فولکس‌واگن را بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای از آن خود کند. اما فورد این پروژه را لغو کرد. اسناد نشان می‌دهد که بعد از تقسیم شدن آلمان و کنترل بخش اقتصادی آن از سوی انگلیسی‌ها که اتفاقاً شهر ولفسبورگ و کارخانه فولکس‌واگن نیز در آن قرار داشت، تولید دوباره برخی مدل‌ها مانند بیتل آغاز شد و حتی طی سال 1945 چیزی حدود 1800 دستگاه نیز راهی بازار شد.

دولت و ارتش انگلیس تمایل زیادی برای اداره اقتصادی کارخانه آلمان‌ها نداشتند. حتی پیشنهاد اداره فولکس به شرکت روتس داده شد ولی مشکلات اقتصادی مانع از پیشرفت کار شد. در همین راستا بود که رئیس هیات‌مدیره فورد به مدیرعامل شرکت می‌گوید که به نظر می‌رسد اداره اقتصادی این شرکت خودروساز آلمانی از نظر اقتصادی کار مقرون به صرفه‌ای نباشد. از سوی دیگر شوروی و آمریکا هم تمایلی برای حضور به این میدان را نداشتند. در 1947 یک بار اداره فولکس‌واگن به استرالیایی‌ها سپرده شد ولی گویا شانس با آلمان‌ها یار بود و فولکس زنده ماند.

دیدگاه کاربران