مسابقه اتومبیلرانی سرعت ایران 1401
راند چهارم مسابقه سرعت 1401
مرحله چهارم مسابقات اتومبیلرانی سرعت قهرمانی کشور، روز جمعه هفتم بهمن ماه در پیست آزادی تهران برگزار شد. ورزشکاران در این مرحله از مسابقات، در هشت کلاس به رقابت پرداختند. مازیار ناظمی رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی، محمدبن عبدالعزیز العطیه سرکنسول کشور قطر در ایران، مهیار عسگریان سرپرست شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و جمعی از پیشکسوتان رشته اتومبیلرانی در این مسابقه حضور داشتند.
کلاس | نفر اول | نفر دوم | نفر سوم |
---|---|---|---|
پراید اختصاصی | سپهر اجودانی | محسن شیروانی | امیر نومیدی |
206 اختصاصی | مهرداد صفری | محمدرضا ابراهیمیان | ارشیا قره چماقلو |
206 مقدماتی | عبدالعزیز راشدی | میلاد فتاحی | امین شیرالی پور |
بی.پی اختصاصی | محسن مقرون مفرد | امیرحسام رضایی | علی شیرزاد |
بی.پی جی.تی | مجتبی مهری | سعید آذین | محسن مقرون مفرد |
جی.تی 2000 | بهراد پازند | محمدرضا طالب نیا | محمد مهری |
جی.تی اورآل | غلامرضا جنیدی | محمد مهری | بهراد پازند |
توربو | نادر جعفری | رضا محمودزاده | مهدی حسینی |
*اطلاعات فوق، طبق ردهبندی رسمی فدراسیون در تاریخ 7 بهمن ماه 1401 است.
راند سوم و جشن 60 سالگی مسابقات در ایران
با اعلام کمیته ریس فدراسیون، ثبت نام از شرکت کنندگان برای مرحله سوم مسابقات قهرمانی سرعت در سال 1401، از تاریخ 15 شهریورماه شروع شد و در تاریخ 29 شهریورماه نیز به پایان رسید.

آقای علی غفوری آشتیانی، مسئول کمیته رئیس فدراسیون، گفته بود که در جریان راند سوم مسابقات 1401، قرار است شصتمین سالگرد شروع مسابقات ریس در ایران نیز جشن گرفته شود. به همین مناسبت و با تصمیم کمیته ریس و پیشکسوتان، در سومین راند مسابقات، از زحمات برخی از پیشکسوتان رشته موتورسواری و اتومبیلرانی تقدیر شد و جوایز نفرات برتر هر کلاس نیز توسط پیشکسوتان، به برندگان اهدا گردید. برخی از چهرههای سرشناسی که در این مراسم حضور داشتند عبارتند از: کریم ناظری، حسین خداپرست، ایرج جهان بانی، ناصر وهاب زاده، محمدحسین و اسدالله حاجیان، حمید کوشانفر، شهرام هراتی، ابراهیم عباس پور، خسرو مخزنی، سپهر خدایار، دارا غزنوی، کیا موسی برهان، کمال عباس نژاد و حجت صدرایی.
همچنین آلن پطروسیان، فرزند مرحوم ادیک پطروسیان (اولین قهرمان رشته اتومبیلرانی در ایران) و خانواده مرحوم ایرج قدیمی نیز در این مراسم حضور داشتند.
به جهت افزایش تعداد شرکتکنندگان، رقابت کلاسهای مقدماتی (2 کلاس) در روز چهارشنبه 30 شهریورماه انجام شد و رقابت 9 کلاس دیگر نیز در روز جمعه، یکم مهرماه 1401 و راس ساعت 9:30 صبح برگزار گردید.
کلاس | نفر اول | نفر دوم | نفر سوم |
---|---|---|---|
پراید اختصاصی | سپهر آجودانی | احسان شهسواری | محمدمهدی مرتضوی |
206 اختصاصی | شروین یگانه | شایان افتخاری | سهند قنادان |
405 | مهرداد صفری | مهرداد کاظمی | حسین معینی |
بی.پی | علی شیرزاد | سعید صادقی | بابک پهلوانی |
بی.پی GT | سعید آیدین | مجید کیخایی | پویا پیوندی |
جی.تی 1600 | شروین یگانه | پرهام زربافی | آرش خامنه |
جی.تی 2000 | مهدی پورحسن | اکبر محمدی | سهند قنادان |
آزاد | محمد باقرزاده | غلامرضا جنیدی | محمدرضا طالب نیا |
توربو | نادر جعفری | محمدجواد نتاج | پژمان پاکزاد |
*اطلاعات فوق، طبق ردهبندی رسمی فدراسیون در تاریخ 1 مهرماه 1401 است.
راند چهارم مسابقات در آذرماه و راند پنجم نیز در بهمنماه امسال برگزار میشود.
راند دوم مسابقه سرعت 1401
با اعلام فراخوان کمیته مسابقات فدراسیون، ثبت نام از شرکتکنندگان برای راند دوم مسابقات اتومبیلرانی سرعت، از تاریخ 18 لغایت 31 خردادماه امکانپذیر بود. علاقمندان حضور در این مسابقه باید از طریق سامانه ملی فدراسیون به نشانی اینترنتی portal.mafiri.ir، برای ثبت نام در این مسابقه اقدام میکردند.

دومین مرحله مسابقات اتومبیلرانی سرعت 1401 روز جمعه 3 تیرماه در پیست آزادی تهران برگزار شد. در این مرحله، شرکتکنندگان در 9 کلاس مختلف به رقابت پرداختند و در پایان نیز نتایج زیر را رقم زدند:
کلاس | نفر اول | نفر دوم | نفر سوم |
---|---|---|---|
پراید جی.تی | - | - | - |
پراید اختصاصی | - | - | - |
206 مقدماتی | عبدالعزیز راشدی | حامد عزتی | میلاد فتاحی |
206 اختصاصی | شروین یگانه | امین نعیمی پور | اصغر خداداد |
405 اختصاصی | مهرداد صفری | مهرداد کاظمی | میلاد ابدالی |
BP جی.تی | سعید آیدین | سجاد علما | مهدی پورحسن |
BP اختصاصی | سعید صادقی | علی شیرزاد | امیرحسام رضایی |
1600 جی.تی | پرهام زربافی | سهند قنادان | اصغر خداداد |
2000 جی.تی | شروین یگانه | محمدرضا طالب نیا | سهند قنادان |
آزاد جی.تی | غلامرضا جنیدی | محمدرضا طالب نیا | مهدی علی اکبری |
توربو | رضا محمودزاده | سیامک توکلی | نادر جعفری |
*اطلاعات فوق، طبق ردهبندی رسمی فدراسیون در تاریخ 3 تیرماه 1401 است.
راند اول مسابقه سرعت 1401
اولین راند مسابقات سرعت 1401، روز جمعه 23 اردیبهشتماه به میزبانی پیست آزادی تهران برگزار شد. گفتنی است این نخستین مسابقه سرعت پس از 2 سال بود که با حضور تماشاگران برگزار میشد و به همین دلیل نیز آقای سجادی، وزیر ورزش و جوانان به همراه آقای ناظمی، رئیس فدراسیون، از مهمانان افتخاری این مسابقه بودند.

دور اول مسابقات سرعت، با حضور 80 راننده در 8 کلاس مختلف برگزار شد و در نهایت، نتایج زیر بدست آمد:
کلاس | نفر اول | نفر دوم | نفر سوم |
---|---|---|---|
پراید جی.تی | مجتبی مهری | سجاد علما | محسن صمدی |
پراید اختصاصی | سپهر آجودانی | علی فاضلی | مهیار کمایی |
206 مقدماتی | عبدالعزیز راشدی | امین شیرالی پور | میلاد فتاحی |
206 اختصاصی | شروین یگانه | شایان افتخاری | اصغر خداداد |
BP اختصاصی | علی شیرزاد | سعید صادقی | علیرضا مبارکی |
1600 جی.تی | شروین یگانه | پرهام زربافی | شایان افتخاری |
2000 جی.تی | پرهام زربافی | شروین یگانه | محمد مهری |
توربو | محمدجواد نتاج | امیرکیا زمانی | محمدرضا محرابی |
*اطلاعات فوق، طبق ردهبندی رسمی فدراسیون در تاریخ 23 اردیبهشت 1401 است.
مسابقه سرعت سال 1400
با اعلام رسمی کمیته سرعت فدراسیون، نخستین مرحله مسابقات قهرمانی سرعت سال 1400، در روز جمعه 15 بهمنماه 1400 و به میزبانی پیست آزادی تهران، برگزار شد.
این مسابقه که قرار بود در دیماه برگزار شود اما شرایط کرونایی این اجازه را نداد، در هشت کلاس مختلف برگزار شد و در پایان، نتایج زیر بدست آمد. همچنین میتوانید عکسهای عرفان اسلامپناه از راند اول مسابقه سرعت 1400 را در گالری سایت (بالای صفحه) مشاهده کنید.
کلاس | نفر اول | نفر دوم | نفر سوم |
---|---|---|---|
پراید مقدماتی | مجتبی امیری | علی اصغر عبدی | محمدرضا کریمی |
پراید اختصاصی | سپهر آجودانی | علی فاضلی | محمدمهدی مرتضوی |
206 مقدماتی | عبدالعزیز راشدی | آزاده جمشیدی | مهدی مرادی |
405 اختصاصی | مهرداد صفری | امین جعفریان | حسین معینی |
BP اختصاصی | علی شیرازد | سعید صادقی ژاله | محسن مقرون مفرد |
BP جی تی | سعید آیدین | سجاد علما | ایمان زیرک |
1600 جی تی | آرش خامنه | اصغر خداداد | علی ضمیری |
2000 جی تی | مجتبی مهری | محمد مهری | پویا میبدی یزدی |
*اطلاعات فوق، طبق ردهبندی رسمی فدراسیون در تاریخ 16 بهمن 1400 است.
مسابقه سرعت سال 1399
با اینکه مسابقه اتومبیلرانی سرعت در گروه مقدماتی، روز پنجشنبه 18 دی 99 برگزار شده بود، اما بدلیل اعتراض برخی از شرکتکنندهها، نتایج نهایی گروه مقدماتی، پس از تاخیر چند روزه، بصورت زیر اعلام شد. البته این نتایج فعلا برای کلاسهای پراید و 206 نهایی شده و برای سایر کلاسها، متعاقبا اعلام میشود.
کلاس | نفر اول | نفر دوم | نفر سوم |
---|---|---|---|
پراید مقدماتی | علی اصغر عبدی | امیرفرزاد روئین تن | محمدرضا کریمی |
206 مقدماتی | علی شانقی | محمدرضا صفری | سامان رفیعی |
*اطلاعات جدول فوق، طبق ردهبندی رسمی فدراسیون در تاریخ 21 دی 99 است.

نتایج مسابقات سرعت آزاد
مسابقات قهرمانی اتومبیلرانی سرعت در گروه آزاد کشور، روز جمعه 19 دیماه 99 در پیست آزادی تهران و بدون حضور تماشاچیان، برگزار و برندگان کلاس هشتگانه بصورت زیر، معرفی شد:
کلاس | نفر اول | نفر دوم | نفر سوم |
---|---|---|---|
1600 جی تی | پرهام زربافی | علی ضمیری | سهند قنادان |
2000 جی تی | محمد مهری | اکبر محمدی | علی ضمیری |
6 سیلندر توربو | مهرداد همتیان | کامرا واقف | جواد نتاج |
پراید جی تی | مجید کیخائی | محمدرضا روحی | سعید آیدین |
پراید اختصاصی | سپر آجودانی | علی فاضلی | محمد مرتضوی |
بی پی اختصاصی | محسن محمدی | ستار احمدی | ارسلان علیزاده |
405 اختصاصی | مهرداد صفری | مهرداد کاظمی | امین جعفریان |
206 جی تی | شایان افتخاری | علی ضمیری | - |
*اطلاعات جدول فوق، طبق ردهبندی رسمی فدراسیون در تاریخ 19 دی 99 است.
قوانین مسابقات سرعت سال 1398
به گزارش باخبر ، قوانین امسال مسابقات سرعت، همچون سال 97 بوده اما با این تفاوت که حالا کلاس «206 اختصاصی» نیز اضافه شده است. همچنین تغییرات جدیدی در کلاس «توربو» و «جی تی» نیز رخ داده که در ادامه متن به آنها میپردازیم.
1- قوانین فنی مسابقات سرعت در گروه استاندارد
در محاسبه مشخصات فنی قطعات، معیار تولیدات انبوه کارخانه ایرانی سازنده (با تولید حداقل 2500 دستگاه در یکسال متوال) است. گروه استاندارد یا آماتور در مسابقات سرعت ایران، شامل سه کلاس زیر است:
- کلاس پراید استاندارد
- کلاس پژو 206 استاندارد
- کلاس پژو 405 استاندارد
قوانین عمومی در گروه استاندارد
- تغییر در فریم اصلی خودرو ممنوع است.
- تمامی درهای خودرو باید به راحتی باز و بسته شوند.
- استفاده از هر نوع سیستم پرخوران از قبیل توربوشارژر، سوپرشارژر و غیره ممنوع است.
- استفاده از هر نوع گازهای انرژیزا از قبیل NOS و غیره، ممنوع است.
- استفاده از هر نوع قطعات مغایر و هرگونه تغییر در قطعات داخلی موتور ممنوع است.
- هر نوع تغییر در سیمکشی خودرو از قبیل قطعکن دینام، نصب هر قطعه که به صورت اکسترنال که به سیمکشی وصل شود یا هر قطعه دیگر که باعث تغییر در عملکردد ECU شود، ممنوع است.
- هرگونه تغییر سخت افزاری در ممنوع است.
- هر نوع تغییرات در سیستم سوخت رسانی از قبیل دریچه گاز، سوزن انژکتور، پمپ بنزین، ریل سوخت و غیره ممنوع است. همچنین مشخصات تمامی آنها باید مطابق با سیستم انژکتور همان خودرو باشد.
- تغییر فشار در ریل سوخت بلامانع است.
- هرگونه تغییرات در برنامه ECU بلامانع است.
- هر گونه تغییرات و استفاده از هر نوع قطعات مغایر در سرسیلندر ممنوع است.
- هر نوع تغییرات در کانال های سرسیلندر و محفظه احتراق ممنوع است.
- هر نوع تغییرات در منیفولد ورودی و خروجی به هر شکل ممنوع است.
- در صورت کفتراشی سرسیلندر یا بلوک سیلندر باید از واشر ضخیمتر استفاده شود. (معیار، سرسیلندر و بلوک سیلندر و واشر سرسیلندر استاندارد است)
- هر نوع تغییرات درسیستم اگزوز بعد از اولین اتصال (منیفولد خروجی) بلامانع است.
- هرگونه تغییرات در سیستم جرقهزنی که با استاندارد تولیدی همان خودرو مغایر باشد (به غیر از شمع و وایر) ممنوع است.
- هرگونه تغییرات در وزن و ابعاد فلایویل ممنوع است.
- استفاده از هر گونه LSD و قفل دیفرانسیل ممنوع است.
- هرگونه تغییرات در زیربندی بلامانع است، به شرط آنکه اندازه های فاصله محوری و ترک (Track) تغییر نکند.
- استفاده از هر نوع رینگ و لاستیک مغایر تولید کارخانه و هر نوع رینگ اسپرت ممنوع است.
- لاستیک با tread wear عدد 200 به بالا مجاز است. این عدد باید بطور واضح روی لاستیک قابل خواندن باشد.
- استفاده از هر نوع لنت، روغن و دیسک ترمز بلامانع است، به شرط آنکه سایز دیسک های ترمز مطابق با استاندارد تولیدی خودرو باشد.
- هر نوع تغییرات در سیستم ترمز از قبیل بوستر، پمپ ترمز، سیلندر ترمز و کاسه چرخ عقب ممنوع است.
- هرگونه تغییرات در قطعات بیرونی موتور که با چشم قابل رویت باشد، ممنوع است.
- نصب هواکش استاندارد با فیلتر هوا الزامی است.
- تعویض قطعات بدنه خودرو با قطعات از جنس فایبرگلاس و غیره، ممنوع است.
- تمامی تجهیزات خودرو باید مطابق استاندارد کارخانه سازنده در جای خود نصب و از عملکرد صحیح برخوردار باشد.
- به همراه داشتن لباس و کلاه ایمنی مخصوص مسابقه الزامی است.
- نصب صندلی مخصوص مسابقه (ثابت) و کمربند مخصوص مسابقه با اتصال حداقل 5 نقطه الزامی است.
- چراغهای ترمز باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
- از ورود اتومبیلهایی با بدنه ناقص، تصادفی، مخدوش یا با شیشه و چراغ شکسته جلوگیری میشود.
- هرگونه جوشکاری در رینگها ممنوع است.
- سیستمهای استارت، برف پاککن، ترمز و دنده عقب باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
- خودرو باید دارای یک آینه داخل و دو آینه در چپ و راست اتاق باشد. این آیینهها باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
- تمامی وزنکشیها پس از انجام مسابقه و تایمگیری صورت میگیرند.
- تمامی خودروها، حتی خودروهایی که به دلیل نقص فنی از مسابقه خارج میشوند، باید وزنکشی شوند.
قوانین کلاس پراید استاندارد
- موتور B3 با حجم 1363 سی سی (کورس میل لنگ 83.6 میلیمتر و قطر پیستون 71 میلیمتر)
- ارتفاع سرسیلندر 107.60 میلیمتر محاسبه میگردد و درصورتیکه سرسیلندر یا بلوک سیلندر، کفتراشی شده باشد، باید از واشر سرسیلندر ضخیمتر استفاده گردد. (معیار سرسیلندر استاندارد و بلوک سیلندر استاندارد و واشر سرسیلندر با ضخامت حداقل 1.4 میلیمتر -پس از بسته شدن- است)
- هر نوع تغییرات در سیستم سوخت رسانی به غیر از تغییر سایز ژیگلور در مدلهای کاربراتوری و تغییر نرم افزاری در ECU در مدلهای انژکتوری، ممنوع است.
- استفاده از هر نوع واسطه زیرکاربراتور ممنوع است.
- تغییر در ضریب دندههای گیربکس و دیفرانسیل به هر شکل ممنوع است.
- معیار ضریب دندههای گیربکس خودروهای تولیدی توسط کارخانه سازنده (سایپا) با ضریب دیفرانسیل 68-18 است
- استفاده از هرنوع کیت کلاچ مغایر ممنوع است.
- تغییر سیستم جعبه فرمان از هیدرولیک به معمولی بلامانع است.
- نصب بوستر ترمز مدلهای ABSدار روی مدلهای عادی بلامانع است.
- نصب باتری بیشتر از 44 آمپرساعت ممنوع است.
- حذف تسمه کولر در مدلهای کولردار بلامانع است.
- نصب فن دو دور پراید در سیستم خنککاری به جای فن تک دور بلامانع است.
- تمامی تجهیزات خودرو باید مطابق با استاندارد کارخانه سازنده در جای خود نصب و از عملکرد صحیح برخوردار باشد.
- در خصوص خودروهای سنگینتر مانند 111 و غیره، برای دستیابی به حداقل وزن مجاز، حذف قطعات غیرضروری بلامانع است.
- حداقل وزن خودرو بدون راننده برای مدلهای هاچبک 860 کیلوگرم و برای مدلهای صندوقدار 850 کیلوگرم با سطح بنزین حداکثر یک چهارم باک است.
- ورود خودروهای ارتقایافته از قبیل +Hp و Euro4 با سنگینتر کردن وزن خودرو به میزان 40 کیلوگرم از مقادیر قید شده بلامانع است.
- تنها سایز لاستیک 165/65R13 مورد قبول است.
قوانین کلاس پژو 206 استاندارد
- موتور JP4-TU5 با حجم 1487 سی سی (کورس میل لنگ 82 میلیمتر و قطر پیستون 78.5 میلیمتر)
- استفاده از پیستون تیپ 5 ممنوع است.
- ارتفاع سرسیلندر 135.8 میلیمتر محاسبه میگردد.
- در صورت کفتراشی سرسیلندر یا بلوک سیلندر باید از واشر ضخیمتر استفاده شود.(معیار، سرسیلندر و بلوک سیلندر و واشر سرسیلندر استاندارد است)
- استفاده از هر نوع هواکش و ایرباکس مغایر ممنوع است و فقط نصب هواکش و ایرباکس تولیدی تا سال 1384 روی مدلهای بالاتر بلامانع است.
- هر نوع تغییر در ضریب دندههای گیربکس و دیفرانسیل که مغایر با ضریب دندههای تولیدی توسط کارخانه سازنده (ایران خودرو) باشد، ممنوع است.
- گیربکس معادل، با ضریب دیفرانسیل 14-60 است.
- استفاده از هر نوع کیت کلاچ مغایر ممنوع است.
- نصب باتری بیشتر از 44 آمپرساعت ممنوع است.
- هر نوع تغییرات در سیستم ترمز به غیر از استفاده از لنت مخصوص، ممنوع است.
- حداقل وزن خودرو بدون راننده 1040کیلوگرم است.
- تنها سایز لاستیک 185/65R14 مورد قبول است.
قوانین کلاس پژو 405 استاندارد
- موتور XU7 با حجم 1721 سی سی (کورس میل لنگ 81.4 میلیمتر و قطر پیستون 83 میلیمتر)
- ارتفاع سرسیلندر از مرکز میل سوپاپ 141 میلیمتر محاسبه میگردد.
- هرگونه تغییر در ضریب دنده گیربکس و دیفرانسیل که مغایر با استاندارد خودروهای تولیدی توسط کارخانه سازنده (ایران خودرو) با موتور XU7 باشد، ممنوع است.
- ضریب دندههای گیربکس پژو XU7 عبارتند از:
- دنده1 = 11*38 = 3.45
- دنده2 = 15*28 = 1.87
- دنده3 = 31*40 = 1.29
- دنده4 = 41*39 = 0.95
- دنده5 = 47*35 = 0.745
- معیار محاسبه دندههای گیربکس، ضریب آن است و تغییر ضریب دندهها در مقیاس هزارم بلامانع خواهد بود
- استفاده از هر نوع دیفرانسیل بغیر از 77-17 ممنوع است.
- استفاده از هر نوع کیت کلاچ مغایر (بغیر از زانتیا 1800) ممنوع است.
- نصب باتری بیشتر از 22 آمپرساعت ممنوع است.
- حداقل وزن خودرو بدون راننده 1100 کیلوگرم است.
- تنها سایز لاستیک 185/65R14 مورد قبول است.
قوانین ایمنی برای گروه استاندارد
- نصب کپسول 3 کیلویی اطفاء حریق الزامی است.
- کپسول اطفاء حریق باید دارای تأییدیه شارژ از مراکز معتبر با تاریخ قابل استناد باشد.
- کپسول 3 کیلویی دستی، باید روی پایه مناسب با حداقل دو بست فلزی و به صورت کاملا ثابت نصب شود.
- مکان نصب کپسول دستی باید به نحوی باشد که راننده در جای خود و با کمربند بسته، بتواند آن را بردارد.
- استفاده از لباس و کلاه ایمنی مخصوص مسابقه الزامی است.
- نصب صندلی مخصوص مسابقه مناسب (ثابت) و مقاوم الزامی است.
- نصب کمربند مخصوص مسابقه با اتصال حداقل 5 نقطه الزامی است. نقاط اتصال کمربند در پشت صندلی باید به گونهای باشد که نوارهای کمربند که از روی شانه عبور میکنند، نزدیک به حالت افقی باشند.
- باتری باید در جای خود با بست مناسب، محکم باشد و اتصال مثبت آن دارای کاور باشد.
- تمامی پیچهای چرخ باید بسته و محکم باشند.
- هیچگونه وزنه آزاد و وسیله اضافی در خودرو قابل قبول نیست.
- در صورت نیاز به اضافه کردن وزنه به خودرو، تنها وزنه فلزی که به کف خودرو جوش مناسب شده یا با پیچ مناسب بسته شده باشد، قابل قبول است.
- ارتفاع خودرو باید به گونهای باشد که با خالی کردن باد دو چرخ یک طرف خودرو، هیچ یک از قسمتهای خودرو به زمین برخورد نکند.
- تمامی شلنگهای روغن و بنزین باید با بست و اتصالات مناسب و بدون نشتی باشند.
- هرگونه سیم و اتصال الکتریکی بدون پوشش مردود است.
2- قوانین فنی مسابقات سرعت در گروه آزاد
در گروه آزاد مسابقات قهرمانی سرعت، حجم موتور آزاد بوده و تنها محدودیت وزن 990 کیلوگرم وجود دارد.
قوانین عمومی گروه آزاد
- موتور و اتاق خودرو باید از یک خانواده و پوسته موتور باید ساخت کارخانه سازنده اتاق خودرو باشد.
- تغییر در فریم اصلی خودرو ممنوع است.
- تنها استفاده از خودروی تک دیفرانسیل مجاز است.
- خودرو سقفدار و سقف فقط حالت فابریک خودرو باشد.
- هر دو در جلویی خودرو باید به راحتی باز و بسته شوند.
- تنها استفاده از موتور پیستونی چهارزمانه مجاز است.
- استفاده از هر نوع سیستم پرخوران از قبیل توربوشارژر، سوپرشارژر و ... ممنوع است.
- استفاده از هر نوع گازهای انرژیزا از قبیل NOS و غیره، ممنوع است.
- نصب واسطه بین موتور و گیربکس و تغییر در Pattern Bolt آنها ممنوع است.
- چراغهای ترمز باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
- از ورود اتومبیلهایی با بدنه ناقص، تصادفی، مخدوش یا با شیشه و چراغ شکسته جلوگیری میشود.
- رینگ و لاستیکها از بدنه بیرون نزده باشند و در بدنه مقاوم پوشیده شده باشند.
- هرگونه جوشکاری در رینگها ممنوع است.
- خودرو باید دارای یک آینه داخل و دو آینه در چپ و راست اتاق باشد. این آیینهها باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
- سیستمهای استارت، برف پاککن، ترمز و دنده عقب باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
- تمامی وزنکشیها پس از انجام مسابقه و تایمگیری صورت میگیرند.
- تمامی خودروها، حتی خودروهایی که به دلیل نقص فنی از مسابقه خارج میشوند باید وزنکشی شوند.
- کمترین وزن مجاز در هنگام خروج، 990 کیلوگرم میباشد.
- تنها استفاده از لاستیک اسلیک یا سمی اسلیک مجاز است.
قوانین ایمنی گروه آزاد
- نصب رولبار مطابق استاندارد ارائه شده، الزامی است.
- نصب سیستم اطفاء حریق مرکزی (توضیحات در انتهای آیین نامه) الزامی است.
- استفاده از لباس و کلاه ایمنی مخصوص مسابقه الزامی است.
- نصب صندلی مخصوص مسابقه مناسب (ثابت) و مقاوم الزامی است.
- نصب کمربند مخصوص مسابقه با اتصال حداقل 4 نقطه الزامی است.
- نقاط اتصال کمربند در پشت صندلی باید بهگونهای باشد که نوارهای کمربند که از روی شانه عبور میکنند، نزدیک به حالت افقی باشند.
- باتری باید در جای خود با بست مناسب، محکم باشد و اتصال مثبت آن دارای کاور باشد.
- در صورتی که از باک بنزین داخل کابین استفاده شود، نصب Firewall الزامی است.
- تمامی پیچهای چرخ باید بسته و محکم باشند.
- هیچگونه وزنۀ آزاد در خودرو، قابل قبول نیست.
- هیچگونه وسیلە اضافی در خودرو قابل قبول نیست.
- در صورت نیاز به اضافه کردن وزنه به خودرو، تنها وزنە فلزی که به کف خودرو جوش مناسب شده یا با پیچ مناسب بسته شده باشد، قابل قبول است.
- ارتفاع خودرو باید به گونهای باشد که با خالی کردن باد دو چرخ یک طرف خودرو، هیچ یک از قسمتهای خودرو به زمین برخورد نکند.
- تمامی شلنگهای روغن و بنزین باید با بست و اتصالات مناسب و بدون نشتی باشند.
- درصورت عبور شلنگ بنزین از داخل اتاق راننده، هیچ اتصال بین راهی نباید وجود داشته باشد.
- هرگونه سیم و اتصال الکتریکی بدون پوشش مردود است.
- هیچ لوله و کابل از فاصلە بین رول کیج و بدنه عبور نکند.
- نصب قطعکن برق خودرو الزامیست.
- سوییچ قطعکن برق، باید روی بدنه خارجی خوردو، در مکانی کاملا در دسترس و در ارتفاعی بالاتر از لاستیکها باشد.
- هرگونه پوسیدگی در هر جای بدنه یا شاسی، مردود است.
3- قوانین فنی مسابقات سرعت در گروه جی تی
در گروه جی تی، سه کلاس جی تی 1400 ،جی تی 1600 و پراید جی تی حضور دارند که البته در سال 1398، کلاس جی تی 2000 از گروه سوپر جی تی حذف و به گروه جی تی اضافه شد تا از این به بعد، تعداد کلاسهای این گروه به 4 عدد برسد.
همچنین کلاس جی تی 1400 میتواند با وزن خودش در کلاس جی تی 1600 شرکت کند. اما کلاس پراید جی تی محدود بوده و خودروها، با وزنهای اعمال شده در همان کلاس (جدول 2) میتوانند، شرکت کنند.
- موتور و اتاق خودرو باید از یک خانواده و پوسته موتور باید ساخت کارخانه سازنده اتاق خودرو باشد.
- تنها استفاده از خودروی تک دیفرانسیل مجاز است.
- خودرو سقفدار و سقف فقط حالت فابریک خودرو باشد.
- هر دو در جلویی خودرو باید به راحتی باز و بسته شوند.
- تنها استفاده از موتور پیستونی چهار زمانه مجاز است.
- استفاده از هر نوع سیستم پرخوران از قبیل توربوشارژر، سوپرشارژر و ... ممنوع است.
- استفاده از هر نوع گازهای انرژیزا از قبیل NOS و ... ممنوع است.
- نصب واسطه بین موتور و گیربکس و تغییر در Pattern Bolt آنها ممنوع است.
- چراغهای ترمز باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
- از ورود اتومبیلهای مخدوش یا با شیشه و چراغ شکسته جلوگیری میشود.
- رینگ و لاستیکها از بدنه بیرون نزده باشند و در بدنه مقاوم پوشیده شده باشند.
- هرگونه جوشکاری در رینگها ممنوع است.
- سیستمهای استارت، برف پاککن، ترمز و دنده عقب باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
- خودرو باید دارای یک آینه داخل و دو آینه در چپ و راست اتاق باشد. این آیینهها باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
- تمامی وزنکشیها پس از انجام مسابقه و تایمگیری صورت میگیرند (جدول 1)
- تمامی خودروها، حتی خودروهایی که به دلیل نقص فنی از مسابقه خارج میشوند، باید وزنکشی شوند.
کلاس | 1400 | 1600 | 2000 | پراید جی تی |
---|---|---|---|---|
حجم موتور (CC) | تا 1400 | 1401 تا 1600 | 1601 تا 2000 | تا 2000 |
تعداد سیلندر | 4 | 4 | 4 | 4 |
حداکثر سایز پولکی ورودی هر سیلندر (mm) |
40 | 45 | 48 | طبق جدول2 |
حداقل وزن (kg) | 750 | 830 | 900 | طبق جدول2 |
treadwear | 180 | 180 | 180 | 120 |
traction | A | A | A | AA |
حجم موتور (cc) | 1400 | 1500 | 1600 | 1700 | 1800 | 1900 | 2000 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
حداقل وزن خودرو (kg) | 650 | 675 | 700 | 725 | 750 | 775 | 800 |
حداکثر سایز پولکی ورودی (mm) | 40 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 |
قوانین کلاس پژو 206 جی تی
از سال 98 کلاس جدید پژو 206 به گروه جی تی اضافه شد. قوانین این کلاس نیز به صورت زیر خواهد بود:
- بلوک و سرسیلندر موتور، TU5 است
- حجم موتور تا 1600سی سی مجاز است.
- تنها استفاده از پیستون NFU مجاز است.
- میل لنگ و شاتون جزو تولیدات کارخانه پژو باشند.
- هرگونه بهینه سازی در سرسیلندر، میل لنگ و پیستون مجاز است.
- استفاده از هر نوع میل سوپاپ آزاد است.
- تنها استفاده از گیربکسها و دندههای تولید کارخانه پژو مجاز است.
- استفاده از قفلکن دیفرانسیل (LSD) مجاز است.
- هرگونه تغییر در منیفولد ورودی و سیستم اگزوز آزاد بوده اما تنها یک دریچه ورودی هوا مجاز است.
- استفاده از هر نوع سیستم پرخوران از قبیل توربوشارژر، سوپرشارژر و ... ممنوع است.
- استفاده از هر نوع گازهای انرژیزا از قبیل NOS و ... ممنوع است.
- خودرو سقفدار و سقف فقط حالت فابریک خودرو باشد.
- هر دو در جلویی خودرو باید به راحتی باز و بسته شوند.
- استفاده از لاستیک با عدد Treadwearحداقل 220 و با Traction A مجاز است.
- چراغهای ترمز باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
- از ورود اتومبیلهای مخدوش یا با شیشه و چراغ شکسته جلوگیری میشود.
- رینگ و لاستیکها از بدنه بیرون نزده باشند و در بدنه مقاوم پوشیده شده باشند.
- هرگونه جوشکاری در رینگها ممنوع است.
- سیستمهای استارت، برف پاککن، ترمز و دنده عقب باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
- خودرو باید دارای یک آینه داخل و دو آینه در چپ و راست اتاق باشد. این آیینهها باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
- وزن کلاس 900 کیلوگرم است و تمامی وزنکشیها پس از انجام مسابقه و تایمگیری صورت میگیرند.
- تمامی خودروها، حتی خودروهایی که به دلیل نقص فنی از مسابقه خارج میشوند، باید وزنکشی شوند.
4- قوانین فنی مسابقات سرعت در گروه سوپر جی تی
در گروه سوپر جیتی، دو کلاس سوپر جیتی 2500 و سوپر جیتی 4000 حضور دارند. در کلاس سوپر جیتی 4000 خودروها بر اساس حجم موتور، محدودیت وزنی دارند اما کلاس سوپر جیتی 2500 میتوانند با وزن خودشان در کلاس سوپر جیتی 4000 شرکت کنند.
قوانین این گروه نیز دقیقا مشابه گروه جی تی است.
کلاس | 2500 | 4000 |
---|---|---|
حجم موتور (cc) | تا 2500 | تا 4000 |
حداکثر سایز پولکی ورودی هر سیلندر (mm) |
50 | نامحدود |
حداقل وزن (kg) | 950 | طبق جدول4 |
لاستیک | اسلیک | اسلیک |
حجم موتور (cc) | 3000 | 3500 | 4000 |
---|---|---|---|
حداقل وزن (kg) | 1000 | 1050 | 1100 |
5- قوانین فنی مسابقات سرعت در گروه توربو
برای گروه توربو، دو کلاس توربو1 (دیفرانسیل جلو) و توربو2 (دیفرانسیل عقب) تعریف شده که قوانین کلی آنها بصورت زیر است:
- تنها استفاده از خودروی تک دیفرانسیل مجاز است.
- خودرو سقفدار و سقف فقط حالت فابریک خودرو باشد.
- هر دو در جلویی خودرو باید به راحتی باز و بسته شوند.
- تنها استفاده از موتور پیستونی چهار زمانه مجاز است.
- تنها استفاده از یک سیستم پرخوران مجاز است. سیستم پرخوران میتواند از نوع توربوشارژر یا سوپرشارژر باشد.
- استفاده از هر نوع گازهای انرژیزا از قبیل NOS و ... ممنوع است.
- استفاده از واترمتانول آزاد است.
- استفاده از هر نوع سیال به صورت مدار باز برای خنک کاری اینترکولر ممنوع است (مثلا استفاده از کپسول CO2)
- چراغهای ترمز باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
- از ورود اتومبیل های مخدوش یا با شیشه و چراغ شکسته جلوگیری میشود.
- رینگ و لاستیکها از بدنه بیرون نزده باشند و در بدنه مقاوم پوشیده شده باشند.
- هرگونه جوشکاری در رینگها ممنوع است.
- سیستمهای استارت، برف پاک کن، ترمز و دنده عقب باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
- خودرو باید دارای یک آینه داخل و دو آینه در چپ و راست اتاق باشد. این آیینهها باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
- تمامی وزنکشیها پس از انجام مسابقه و تایمگیری صورت میگیرند.
- استفاده از لاستیک اسلیک مجاز است.
کلاس | توربو1 | توربو2 |
---|---|---|
تعداد سیلندر | 4 | 4 یا 6 |
محور محرک | دیف جلو | دیف عقب |
حداقل وزن (kg) | 1000 | 1200 |
الزام هم خانوادگی موتور، گیربکس و اتاق | بله | خیر |
6- قوانین فنی مسابقات سرعت در گروه بی پی
- تنها اتاق پراید یا پیکی مجاز است.
- تنها استفاده از موتور و قطعات موتور بیپی (مزدا یا فورد)، بدون میل سوپاپ متغیر، مجاز است.
- استفاده از گیربکس پراید اجباری است اما تغییر نسبت دندهها مجاز است.
- استفاده از هر نوع سیستم پرخوران از قبیل توربوشارژر، سوپرشارژر و ... ممنوع است.
- استفاده از هر نوع گازهای انرژیزا از قبیل NOSو ... ممنوع است.
- استفاده از واترمتانول ممنوع است.
- تنها استفاده از لاستیک ایرانی مجاز است.
- حداکثر سایز مجاز پیستون، 83.35 و کورس میل لنگ 85 میلیمتر است.
- کف تراشی و پورت و پولیش سرسیلندر مجاز است.
- میل سوپاپها باید استاندارد کارخانه مزدا باشند.
- استفاده از دنده میل سوپاپ قابل تنظیم، مجاز است.
- حداکثر سایز پولکیهای ورودی 45 میلیمتر است.
- استفاده از هدرز مجاز است.
- استفاده از قفل دیفرانسیل مجاز است.
- استفاده از هر نوع سیستم جرقه، مجاز است.
- استفاده از رادیاتور روغن مجاز است.
- استفاده از واترپمپ برقی ممنوع است.
- سبک سازی فلایویل و استفاده از هر نوع کیت کلاچ آزاد است.
- چراغهای ترمز باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
- از ورود اتومبیلهای مخدوش یا با شیشه و چراغ شکسته جلوگیری میشود
- رینگ و لاستیکها از بدنه بیرون نزده باشند و در بدنه مقاوم پوشیده شده باشند.
- هرگونه جوشکاری در رینگها ممنوع است.
- هر دو در جلویی خودرو باید به راحتی باز و بسته شوند.
- سیستمهای استارت، برف پاککن، ترمز و دنده عقب باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
- خودرو باید دارای یک آینه داخل و دو آینه در چپ و راست اتاق باشد. این آیینهها باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
- وزن این کلاس 751 کیلوگرم است. تمامی وزنکشیها پس از انجام مسابقه و تایمگیری صورت میگیرند.
- تمامی خودروها، حتی خودروهایی که به دلیل نقص فنی از مسابقه خارج میشوند باید وزنکشی شوند
قوانین نصب رول کیج
نصب رول کیج برای گروه آزاد، جی تی، سوپر جی تی و توربو الزامی است و باید مطابق شرایط زیر باشد.
- نصب رول کیج با پیچ و مهره ممنوع است.
- جوشکاری رول کیج با جوش تحت گاز محافظ مجاز است. مانند جوش CO2 یا آرگون.
- جوشکاری باید تمیز و کامل باشد و جوشهای کثیف و ناقص مورد قبول نیستند.
- نقاط اتصال رول کیج به بدنه نباید از محل اتصال سیستم تعلیق خودرو فراتر باشند.
- پایههای رول کیج باید ورق با ضخامت حداقل 2 میلیمتر و حداقل ابعاد 12 در 12 سانتیمتر باشد.
- پایههای رول کیج باید به کف اتاق خودرو، جوش کامل شده باشند.
- بدنە خودرو در نقاط اتصال پایههای رول کیج به بدنه باید کاملا سالم و بدون هرگونه پوسیدگی باشد.
- داخل لولههای رول کیج باید کاملا خالی باشند و هیچ شلنگ، سیم یا دیگر ادوات از داخل آن عبور نکرده باشد.
- حداقل سایز لولههای استفاده شده در فریم اصلی، قطر 38 به ضخامت 2.5 میلیمتر، قطر 42 به ضخامت 2 میلیمتر، قطر 45 به ضخامت 2 میلیمتر و قطر 50 به ضخامت 1.8 میلیمتر است.
- لوله باید به روش کشش سرد، خم شده باشد، شعاع خم آن نباید کمتر از 3 برابر قطر لوله باشد.
- در خمکاری لوله، اگر مقطع لوله بیضی شد، نسبت قطر کوچک به قطر بزرگ باید بیشتر از 0.9 باشد.
- در خمکاری لوله درصورت کاهش قطر نسبت به سایز اصلی لوله، این کاهش نباید بیشتر از 98 درصد قطر لوله اصلی باشد.
- هر گونه چروکیدگی در لولهها غیرمجاز است.
- حداقل فاصلە رولکیج تا کلاه ایمنی راننده 5 سانتیمتر از بالا و 10 سانتیمتر از کنار است.
- استراکچر اصلی رول کیج باید از یکی از سه حالت شکل زیر پیروی کند. در این شکل، قسمتهای یکرنگ باید یک تکه باشند و هرگونه اتصال جوشی در آنها مردود است.
- استراکچر اصلی رول کیج باید از 6 نقطه به بدنه وصل شود.
- رولبارهای کناری باید به یکی از روشهای شکل زیر وصل شوند.
- رولبارهای سقفی باید از یکی از حالتهای شکل زیر پیروی کنند.
- نصب رولبار اضافه طبق شکل زیر الزامیست.
- تمامی قسمتهای رولکیج به جز در قسمت در ورودی خودرو و شیشه جلو، باید دارای فریمهای مثلثی باشند و هیچ فریم با بیشتر از سه ضلع مشاهده نشود.
- هیچ کجای رولکیج نباید سوراخکاری شده باشد.
- در صورت نیاز به اتصال وسیلهای به رولکیج، باید یک پیچ به رولکیج جوش داده شود و آن وسیله به پیچ متصل شود.
قوانین نصب سیستم اطفا حریق مرکزی
- کپسول اطفاء حریق باید در داخل بدنه خودرو و در فاصلۀ حداقل 30 سانتیمتری از بدنه خارجی باشد.
- کلیە قطعات این سیستم باید در مقابل حریق مقاوم باشند.
- سیستم باید دارای دو سوییچ جداگانه برای فعالسازی، یکی در داخل و دیگری در خارج بدنه خودرو باشد.
- سوییچ خارجی باید در جای مناسب و در دسترس نصب شده باشد و با علایم مناسب، مشخص شده باشد.
- راننده باید بتواند در حالت نشسته روی صندلی با کمربند ایمنی بسته، سوییچ داخلی را فعال نماید.
- نازلهای داخل کابین نباید رو به سر راننده باشند.
- نازلهای داخل محفظە موتور باید به طور مناسبی توزیع شده باشند.
عکاس: عرفان اسلامپناه
آخرین اخبار و رویداد ها
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی
labellsjafari@gmail.com
سپاس