مسابقه سرعت قهرمانی 98

دومین مرحله مسابقات قهرمانی سرعت سال 98، هرچند در روز جمعه 17 آبانماه برگزار شده بود اما بدلیل اعتراض رانندگان، کمیته برگزاری، مشغول بازبینی مسابقات شد تا اینکه برندگان قطعی این مسابقه، بصورت زیر معرفی شدند.

کلاس نفر اول نفر دوم نفر سوم
سوپر جی تی 4000 محمدباقرزاده امیر باقرزاده علیرضا امینی
سوپر جی تی 2000 محمد مهری کوروش قبادی سهند قنادان
6 سیلندر توربو پژمان پاکزاد فرهاد جعفری محمدرضا روحی
پراید جی تی لاله صدیق مصطفی داودی مهدی صحافی پور
پراید اختصاصی سپهر آجودانی ایمان عرب زاده امید نومیدی
پراید استاندارد متین عظیمی مهدی فرهام مهر حسین سوزنی
بی پی اختصاصی امیرحسام رضایی محمد مهری بهزاد ضیغم
405 اختصاصی مهرداد صفری حسین معینی ابراهیم فاتحی
206 استاندارد عبدالعزیز راشدی امیرسالار رزاقی واهیک پطروس

 ‌ 

مرحله اول مسابقه سرعت

دور اول مسابقات سرعت سال 98، در روز جمعه 24 خردادماه امسال در پیست آزادی تهران برگزار شد. در این رقابت بیش از 60 اتوموبیلران در 6 کلاس آزاد، پژو 405، جی تی، سوپر جی تی 2000، جی تی 1600، پراید اختصاصی و بی پی حضور داشتند که نتایج نهایی آن بزودی اعلام خواهد شد.


قوانین مسابقات سرعت سال 1398

به گزارش باخبر ، قوانین امسال مسابقات سرعت، همچون سال 97 بوده اما با این تفاوت که حالا کلاس «206 اختصاصی» نیز اضافه شده است. همچنین تغییرات جدیدی در کلاس «توربو» و «جی تی» نیز رخ داده که در ادامه متن به آنها می‌پردازیم.

1- قوانین فنی مسابقات سرعت در گروه استاندارد

در محاسبه مشخصات فنی قطعات، معیار تولیدات انبوه کارخانه ایرانی سازنده (با تولید حداقل 2500 دستگاه در یکسال متوال) است. گروه استاندارد یا آماتور در مسابقات سرعت ایران، شامل سه کلاس زیر است:

  • کلاس پراید استاندارد
  • کلاس پژو 206 استاندارد
  • کلاس پژو 405 استاندارد

قوانین عمومی در گروه استاندارد

  1. تغییر در فریم اصلی خودرو ممنوع است.
  2. تمامی درهای خودرو باید به راحتی باز و بسته شوند.
  3. استفاده از هر نوع سیستم پرخوران از قبیل توربوشارژر، سوپرشارژر و غیره ممنوع است.
  4. استفاده از هر نوع گازهای انرژی‌زا از قبیل NOS و غیره، ممنوع است.
  5. استفاده از هر نوع قطعات مغایر و هرگونه تغییر در قطعات داخلی موتور ممنوع است.
  6. هر نوع تغییر در سیم‌کشی خودرو از قبیل قطع‌کن دینام، نصب هر قطعه که به صورت اکسترنال که به سیم‌کشی وصل شود یا هر قطعه دیگر که باعث تغییر در عملکردد ECU شود، ممنوع است.
  7. هرگونه تغییر سخت افزاری در ممنوع است.
  8. هر نوع تغییرات در سیستم سوخت رسانی از قبیل دریچه گاز، سوزن انژکتور، پمپ بنزین، ریل سوخت و غیره ممنوع است. همچنین مشخصات تمامی آنها باید مطابق با سیستم انژکتور همان خودرو باشد.
  9. تغییر فشار در ریل سوخت بلامانع است.
  10. هرگونه تغییرات در برنامه ECU بلامانع است.
  11. هر گونه تغییرات و استفاده از هر نوع قطعات مغایر در سرسیلندر ممنوع است.
  12. هر نوع تغییرات در کانال های سرسیلندر و محفظه احتراق ممنوع است.
  13. هر نوع تغییرات در منیفولد ورودی و خروجی به هر شکل ممنوع است.
  14. در صورت کف‌تراشی سرسیلندر یا بلوک سیلندر باید از واشر ضخیم‌تر استفاده شود. (معیار، سرسیلندر و بلوک سیلندر و واشر سرسیلندر استاندارد است)
  15. هر نوع تغییرات درسیستم اگزوز بعد از اولین اتصال (منیفولد خروجی) بلامانع است.
  16. هرگونه تغییرات در سیستم جرقه‌زنی که با استاندارد تولیدی همان خودرو مغایر باشد (به غیر از شمع و وایر) ممنوع است.
  17. هرگونه تغییرات در وزن و ابعاد فلایویل ممنوع است.
  18. استفاده از هر گونه LSD و قفل دیفرانسیل ممنوع است.
  19. هرگونه تغییرات در زیربندی بلامانع است، به شرط آنکه اندازه های فاصله محوری و ترک (Track) تغییر نکند.
  20. استفاده از هر نوع رینگ و لاستیک مغایر تولید کارخانه و هر نوع رینگ اسپرت ممنوع است.
  21. لاستیک با tread wear عدد 200 به بالا مجاز است. این عدد باید بطور واضح روی لاستیک قابل خواندن باشد.
  22. استفاده از هر نوع لنت، روغن و دیسک ترمز بلامانع است، به شرط آنکه سایز دیسک های ترمز مطابق با استاندارد تولیدی خودرو باشد.
  23. هر نوع تغییرات در سیستم ترمز از قبیل بوستر، پمپ ترمز، سیلندر ترمز و کاسه چرخ عقب ممنوع است.
  24. هرگونه تغییرات در قطعات بیرونی موتور که با چشم قابل رویت باشد، ممنوع است.
  25. نصب هواکش استاندارد با فیلتر هوا الزامی است.
  26. تعویض قطعات بدنه خودرو با قطعات از جنس فایبرگلاس و غیره، ممنوع است.
  27. تمامی تجهیزات خودرو باید مطابق استاندارد کارخانه سازنده در جای خود نصب و از عملکرد صحیح برخوردار باشد.
  28. به همراه داشتن لباس و کلاه ایمنی مخصوص مسابقه الزامی است.
  29. نصب صندلی مخصوص مسابقه (ثابت) و کمربند مخصوص مسابقه با اتصال حداقل 5 نقطه الزامی است.
  30. چراغ‌های ترمز باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
  31. از ورود اتومبیل‌هایی با بدنه ناقص، تصادفی، مخدوش یا با شیشه و چراغ شکسته جلوگیری می‌شود.
  32. هرگونه جوشکاری در رینگ‌ها ممنوع است.
  33. سیستم‌های استارت، برف پاک‌کن، ترمز و دنده عقب باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
  34. خودرو باید دارای یک آینه داخل و دو آینه در چپ و راست اتاق باشد. این آیینه‌ها باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
  35. تمامی وزنکشی‌ها پس از انجام مسابقه و تایمگیری صورت می‌گیرند.
  36. تمامی خودروها، حتی خودروهایی که به دلیل نقص فنی از مسابقه خارج می‌شوند، باید وزن‌کشی شوند.

قوانین کلاس پراید استاندارد

  • موتور B3 با حجم 1363 سی سی (کورس میل لنگ 83.6 میلیمتر و قطر پیستون 71 میلیمتر)
  • ارتفاع سرسیلندر 107.60 میلیمتر محاسبه می‌گردد و درصورتیکه سرسیلندر یا بلوک سیلندر، کف‌تراشی شده باشد، باید از واشر سرسیلندر ضخیم‌تر استفاده گردد. (معیار سرسیلندر استاندارد و بلوک سیلندر استاندارد و واشر سرسیلندر با ضخامت حداقل 1.4 میلیمتر -پس از بسته شدن- است)
  • هر نوع تغییرات در سیستم سوخت رسانی به غیر از تغییر سایز ژیگلور در مدل‌های کاربراتوری و تغییر نرم افزاری در ECU در مدل‌های انژکتوری، ممنوع است.
  • استفاده از هر نوع واسطه زیرکاربراتور ممنوع است.
  • تغییر در ضریب دنده‌های گیربکس و دیفرانسیل به هر شکل ممنوع است.
  • معیار ضریب دنده‌های گیربکس خودروهای تولیدی توسط کارخانه سازنده (سایپا) با ضریب دیفرانسیل 68-18 است
  • استفاده از هرنوع کیت کلاچ مغایر ممنوع است.
  • تغییر سیستم جعبه فرمان از هیدرولیک به معمولی بلامانع است.
  • نصب بوستر ترمز مدل‌های ABSدار روی مدل‌های عادی بلامانع است.
  • نصب باتری بیشتر از 44 آمپرساعت ممنوع است.
  • حذف تسمه کولر در مدل‌های کولردار بلامانع است.
  • نصب فن دو دور پراید در سیستم خنک‌کاری به جای فن تک دور بلامانع است.
  • تمامی تجهیزات خودرو باید مطابق با استاندارد کارخانه سازنده در جای خود نصب و از عملکرد صحیح برخوردار باشد.
  • در خصوص خودروهای سنگین‌تر مانند 111 و غیره، برای دستیابی به حداقل وزن مجاز، حذف قطعات غیرضروری بلامانع است.
  • حداقل وزن خودرو بدون راننده برای مدل‌های هاچ‌بک 860 کیلوگرم و برای مدل‌های صندوقدار 850 کیلوگرم با سطح بنزین حداکثر یک چهارم باک است.
  • ورود خودروهای ارتقایافته از قبیل +Hp و Euro4 با سنگین‌تر کردن وزن خودرو به میزان 40 کیلوگرم از مقادیر قید شده بلامانع است.
  • تنها سایز لاستیک 165/65R13 مورد قبول است.

قوانین کلاس پژو 206 استاندارد

  • موتور JP4-TU5 با حجم 1487 سی سی (کورس میل لنگ 82 میلیمتر و قطر پیستون 78.5 میلیمتر)
  • استفاده از پیستون تیپ 5 ممنوع است.
  • ارتفاع سرسیلندر 135.8 میلیمتر محاسبه می‌گردد.
  • در صورت کف‌تراشی سرسیلندر یا بلوک سیلندر باید از واشر ضخیم‌تر استفاده شود.(معیار، سرسیلندر و بلوک سیلندر و واشر سرسیلندر استاندارد است)
  • استفاده از هر نوع هواکش و ایرباکس مغایر ممنوع است و فقط نصب هواکش و ایرباکس تولیدی تا سال 1384 روی مدل‌های بالاتر بلامانع است.
  • هر نوع تغییر در ضریب دنده‌های گیربکس و دیفرانسیل که مغایر با ضریب دنده‌های تولیدی توسط کارخانه سازنده (ایران خودرو) باشد، ممنوع است.
  • گیربکس معادل، با ضریب دیفرانسیل 14-60 است.
  • استفاده از هر نوع کیت کلاچ مغایر ممنوع است.
  • نصب باتری بیشتر از 44 آمپرساعت ممنوع است.
  • هر نوع تغییرات در سیستم ترمز به غیر از استفاده از لنت مخصوص، ممنوع است.
  • حداقل وزن خودرو بدون راننده 1040کیلوگرم است.
  • تنها سایز لاستیک 185/65R14 مورد قبول است.

قوانین کلاس پژو 405 استاندارد

  • موتور XU7 با حجم 1721 سی سی (کورس میل لنگ 81.4 میلیمتر و قطر پیستون 83 میلیمتر)
  • ارتفاع سرسیلندر از مرکز میل سوپاپ 141 میلیمتر محاسبه می‌گردد.
  • هرگونه تغییر در ضریب دنده گیربکس و دیفرانسیل که مغایر با استاندارد خودروهای تولیدی توسط کارخانه سازنده (ایران خودرو) با موتور XU7 باشد، ممنوع است.
  • ضریب دنده‌های گیربکس پژو XU7 عبارتند از:
    • دنده1 = 11*38 = 3.45
    • دنده2 = 15*28 = 1.87
    • دنده3 = 31*40 = 1.29
    • دنده4 = 41*39 = 0.95
    • دنده5 = 47*35 = 0.745
  • معیار محاسبه دنده‌های گیربکس، ضریب آن است و تغییر ضریب دنده‌ها در مقیاس هزارم بلامانع خواهد بود
  • استفاده از هر نوع دیفرانسیل بغیر از 77-17 ممنوع است.
  • استفاده از هر نوع کیت کلاچ مغایر (بغیر از زانتیا 1800) ممنوع است.
  • نصب باتری بیشتر از 22 آمپرساعت ممنوع است.
  • حداقل وزن خودرو بدون راننده 1100 کیلوگرم است.
  • تنها سایز لاستیک 185/65R14 مورد قبول است.

قوانین ایمنی برای گروه استاندارد

  • نصب کپسول 3 کیلویی اطفاء حریق الزامی است.
  • کپسول اطفاء حریق باید دارای تأییدیه شارژ از مراکز معتبر با تاریخ قابل استناد باشد.
  • کپسول 3 کیلویی دستی، باید روی پایه مناسب با حداقل دو بست فلزی و به صورت کاملا ثابت نصب شود.
  • مکان نصب کپسول دستی باید به نحوی باشد که راننده در جای خود و با کمربند بسته، بتواند آن را بردارد.
  • استفاده از لباس و کلاه ایمنی مخصوص مسابقه الزامی است.
  • نصب صندلی مخصوص مسابقه مناسب (ثابت) و مقاوم الزامی است.
  • نصب کمربند مخصوص مسابقه با اتصال حداقل 5 نقطه الزامی است. نقاط اتصال کمربند در پشت صندلی باید به گونه‌ای باشد که نوارهای کمربند که از روی شانه عبور می‌کنند، نزدیک به حالت افقی باشند.
  • باتری باید در جای خود با بست مناسب، محکم باشد و اتصال مثبت آن دارای کاور باشد.
  • تمامی پیچ‌های چرخ باید بسته و محکم باشند.
  • هیچگونه وزنه آزاد و وسیله اضافی در خودرو قابل قبول نیست.
  • در صورت نیاز به اضافه کردن وزنه به خودرو، تنها وزنه فلزی که به کف خودرو جوش مناسب شده یا با پیچ مناسب بسته شده باشد، قابل قبول است.
  • ارتفاع خودرو باید به گونه‌ای باشد که با خالی کردن باد دو چرخ یک طرف خودرو، هیچ یک از قسمت‌های خودرو به زمین برخورد نکند.
  • تمامی شلنگ‌های روغن و بنزین باید با بست و اتصالات مناسب و بدون نشتی باشند.
  • هرگونه سیم و اتصال الکتریکی بدون پوشش مردود است.

2- قوانین فنی مسابقات سرعت در گروه آزاد

در گروه آزاد مسابقات قهرمانی سرعت، حجم موتور آزاد بوده و تنها محدودیت وزن 990 کیلوگرم وجود دارد.

قوانین عمومی گروه آزاد

  1. موتور و اتاق خودرو باید از یک خانواده و پوسته موتور باید ساخت کارخانه سازنده اتاق خودرو باشد.
  2. تغییر در فریم اصلی خودرو ممنوع است.
  3. تنها استفاده از خودروی تک دیفرانسیل مجاز است.
  4. خودرو سقف‌دار و سقف فقط حالت فابریک خودرو باشد.
  5. هر دو در جلویی خودرو باید به راحتی باز و بسته شوند.
  6. تنها استفاده از موتور پیستونی چهارزمانه مجاز است.
  7. استفاده از هر نوع سیستم پرخوران از قبیل توربوشارژر، سوپرشارژر و ... ممنوع است.
  8. استفاده از هر نوع گازهای انرژی‌زا از قبیل NOS و غیره، ممنوع است.
  9. نصب واسطه بین موتور و گیربکس و تغییر در Pattern Bolt آن‌ها ممنوع است.
  10. چراغ‌های ترمز باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
  11. از ورود اتومبیل‌هایی با بدنه ناقص، تصادفی، مخدوش یا با شیشه و چراغ شکسته جلوگیری می‌شود.
  12. رینگ و لاستیک‌ها از بدنه بیرون نزده باشند و در بدنه مقاوم پوشیده شده باشند.
  13. هرگونه جوشکاری در رینگ‌ها ممنوع است.
  14. خودرو باید دارای یک آینه داخل و دو آینه در چپ و راست اتاق باشد. این آیینه‌ها باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
  15. سیستم‌های استارت، برف پاک‌کن، ترمز و دنده عقب باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
  16. تمامی وزن‌کشی‌ها پس از انجام مسابقه و تایم‌گیری صورت می‌گیرند.
  17. تمامی خودروها، حتی خودروهایی که به دلیل نقص فنی از مسابقه خارج می‌شوند باید وزن‌کشی شوند.
  18. کمترین وزن مجاز در هنگام خروج، 990 کیلوگرم می‌باشد.
  19. تنها استفاده از لاستیک اسلیک یا سمی اسلیک مجاز است.

قوانین ایمنی گروه آزاد

  • نصب رول‌بار مطابق استاندارد ارائه شده، الزامی است.
  • نصب سیستم اطفاء حریق مرکزی (توضیحات در انتهای آیین نامه) الزامی است.
  • استفاده از لباس و کلاه ایمنی مخصوص مسابقه الزامی است.
  • نصب صندلی مخصوص مسابقه مناسب (ثابت) و مقاوم الزامی است.
  • نصب کمربند مخصوص مسابقه با اتصال حداقل 4 نقطه الزامی است.
  • نقاط اتصال کمربند در پشت صندلی باید بهگونه‌ای باشد که نوارهای کمربند که از روی شانه عبور می‌کنند، نزدیک به حالت افقی باشند.
  • باتری باید در جای خود با بست مناسب، محکم باشد و اتصال مثبت آن دارای کاور باشد.
  • در صورتی که از باک بنزین داخل کابین استفاده شود، نصب Firewall الزامی است.
  • تمامی پیچ‌های چرخ باید بسته و محکم باشند.
  • هیچگونه وزنۀ آزاد در خودرو، قابل قبول نیست.
  • هیچگونه وسیلە اضافی در خودرو قابل قبول نیست.
  • در صورت نیاز به اضافه کردن وزنه به خودرو، تنها وزنە فلزی که به کف خودرو جوش مناسب شده یا با پیچ مناسب بسته شده باشد، قابل قبول است.
  • ارتفاع خودرو باید به گونه‌ای باشد که با خالی کردن باد دو چرخ یک طرف خودرو، هیچ یک از قسمت‌های خودرو به زمین برخورد نکند.
  • تمامی شلنگ‌های روغن و بنزین باید با بست و اتصالات مناسب و بدون نشتی باشند.
  • درصورت عبور شلنگ بنزین از داخل اتاق راننده، هیچ اتصال بین راهی نباید وجود داشته باشد.
  • هرگونه سیم و اتصال الکتریکی بدون پوشش مردود است.
  • هیچ لوله و کابل از فاصلە بین رول کیج و بدنه عبور نکند.
  • نصب قطع‌کن برق خودرو الزامیست.
  • سوییچ قطع‌کن برق، باید روی بدنه خارجی خوردو، در مکانی کاملا در دسترس و در ارتفاعی بالاتر از لاستیک‌ها باشد.
  • هرگونه پوسیدگی در هر جای بدنه یا شاسی، مردود است. 

3- قوانین فنی مسابقات سرعت در گروه جی تی

در گروه جی تی، سه کلاس جی تی 1400 ،جی تی 1600 و پراید جی تی حضور دارند که البته در سال 1398، کلاس جی تی 2000 از گروه سوپر جی تی حذف و به گروه جی تی اضافه شد تا از این به بعد، تعداد کلاس‌های این گروه به 4 عدد برسد.

همچنین کلاس جی تی 1400 می‌تواند با وزن خودش در کلاس جی تی 1600 شرکت کند. اما کلاس پراید جی تی محدود بوده و خودروها، با وزن‌های اعمال شده در همان کلاس (جدول 2) می‌توانند، شرکت کنند.

  1. موتور و اتاق خودرو باید از یک خانواده و پوسته موتور باید ساخت کارخانه سازنده اتاق خودرو باشد.
  2. تنها استفاده از خودروی تک دیفرانسیل مجاز است.
  3. خودرو سقف‌دار و سقف فقط حالت فابریک خودرو باشد.
  4. هر دو در جلویی خودرو باید به راحتی باز و بسته شوند.
  5. تنها استفاده از موتور پیستونی چهار زمانه مجاز است.
  6. استفاده از هر نوع سیستم پرخوران از قبیل توربوشارژر، سوپرشارژر و ... ممنوع است.
  7. استفاده از هر نوع گازهای انرژی‌زا از قبیل NOS و ... ممنوع است.
  8. نصب واسطه بین موتور و گیربکس و تغییر در Pattern Bolt آنها ممنوع است.
  9. چراغ‌های ترمز باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
  10. از ورود اتومبیل‌های مخدوش یا با شیشه و چراغ شکسته جلوگیری می‌شود.
  11. رینگ و لاستیک‌ها از بدنه بیرون نزده باشند و در بدنه مقاوم پوشیده شده باشند.
  12. هرگونه جوشکاری در رینگ‌ها ممنوع است.
  13. سیستم‌های استارت، برف پاک‌کن، ترمز و دنده عقب باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
  14. خودرو باید دارای یک آینه داخل و دو آینه در چپ و راست اتاق باشد. این آیینه‌ها باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
  15. تمامی وزن‌کشی‌ها پس از انجام مسابقه و تایم‌گیری صورت می‌گیرند (جدول 1)
  16. تمامی خودروها، حتی خودروهایی که به دلیل نقص فنی از مسابقه خارج می‌شوند، باید وزن‌کشی شوند.
جدول1: مشخصات انواع کلاس‌های جی‌تی در سال 98
کلاس 1400 1600 2000 پراید جی تی
حجم موتور (CC) تا 1400 1401 تا 1600 1601 تا 2000 تا 2000
تعداد سیلندر 4 4 4 4
حداکثر سایز پولکی
ورودی هر سیلندر (mm)
40 45 48 طبق جدول2
حداقل وزن (kg) 750 830 900 طبق جدول2
treadwear 180 180 180 120
traction A A A AA
جدول2: مشخصات کلاس پراید جی‌تی در سال 98
حجم موتور (cc) 1400 1500 1600 1700 1800 1900 2000
حداقل وزن خودرو (kg) 650 675 700 725 750 775 800
حداکثر سایز پولکی ورودی (mm) 40 45 45 45 45 45 45

قوانین کلاس پژو 206 جی تی

از سال 98 کلاس جدید پژو 206 به گروه جی تی اضافه شد. قوانین این کلاس نیز به صورت زیر خواهد بود:

  1. بلوک و سرسیلندر موتور، TU5 است
  2. حجم موتور تا 1600سی سی مجاز است.
  3. تنها استفاده از پیستون NFU مجاز است.
  4. میل لنگ و شاتون جزو تولیدات کارخانه پژو باشند.
  5. هرگونه بهینه سازی در سرسیلندر، میل لنگ و پیستون مجاز است.
  6. استفاده از هر نوع میل سوپاپ آزاد است.
  7. تنها استفاده از گیربکس‌ها و دنده‌های تولید کارخانه پژو مجاز است.
  8. استفاده از قفل‌کن دیفرانسیل (LSD) مجاز است.
  9. هرگونه تغییر در منیفولد ورودی و سیستم اگزوز آزاد بوده اما تنها یک دریچه ورودی هوا مجاز است.
  10. استفاده از هر نوع سیستم پرخوران از قبیل توربوشارژر، سوپرشارژر و ... ممنوع است.
  11. استفاده از هر نوع گازهای انرژی‌زا از قبیل NOS و ... ممنوع است.
  12. خودرو سقف‌دار و سقف فقط حالت فابریک خودرو باشد.
  13. هر دو در جلویی خودرو باید به راحتی باز و بسته شوند.
  14. استفاده از لاستیک با عدد Treadwearحداقل 220 و با Traction A مجاز است.
  15. چراغ‌های ترمز باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
  16. از ورود اتومبیل‌های مخدوش یا با شیشه و چراغ شکسته جلوگیری می‌شود.
  17. رینگ و لاستیک‌ها از بدنه بیرون نزده باشند و در بدنه مقاوم پوشیده شده باشند.
  18. هرگونه جوشکاری در رینگ‌ها ممنوع است.
  19. سیستم‌های استارت، برف پاک‌کن، ترمز و دنده عقب باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
  20. خودرو باید دارای یک آینه داخل و دو آینه در چپ و راست اتاق باشد. این آیینه‌ها باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
  21. وزن کلاس 900 کیلوگرم است و تمامی وزن‌کشی‌ها پس از انجام مسابقه و تایم‌گیری صورت می‌گیرند.
  22. تمامی خودروها، حتی خودروهایی که به دلیل نقص فنی از مسابقه خارج می‌شوند، باید وزن‌کشی شوند.

4- قوانین فنی مسابقات سرعت در گروه سوپر جی‌ تی

در گروه سوپر جی‌تی، دو کلاس سوپر جی‌تی 2500 و سوپر جی‌تی 4000 حضور دارند. در کلاس سوپر جی‌تی 4000 خودروها بر اساس حجم موتور، محدودیت وزنی دارند اما کلاس‌ سوپر جی‌تی 2500 می‌توانند با وزن خودشان در کلاس سوپر جی‌تی 4000 شرکت کنند. 

قوانین این گروه نیز دقیقا مشابه گروه جی تی است. 

جدول3: مشخصات کلاس‌های سوپر جی‌تی در سال 98
کلاس 2500 4000
حجم موتور (cc) تا 2500 تا 4000
حداکثر سایز پولکی
ورودی هر سیلندر (mm)
50 نامحدود
حداقل وزن (kg) 950 طبق جدول4
لاستیک اسلیک اسلیک
جدول4: وزن کلاس سوپر جی‌تی 4000 در سال 98
حجم موتور (cc) 3000 3500 4000
حداقل وزن (kg) 1000 1050 1100

5- قوانین فنی مسابقات سرعت در گروه توربو

برای گروه توربو، دو کلاس توربو1 (دیفرانسیل جلو) و توربو2 (دیفرانسیل عقب) تعریف شده که قوانین کلی آنها بصورت زیر است:

  1. تنها استفاده از خودروی تک دیفرانسیل مجاز است.
  2. خودرو سقفدار و سقف فقط حالت فابریک خودرو باشد.
  3. هر دو در جلویی خودرو باید به راحتی باز و بسته شوند. 
  4. تنها استفاده از موتور پیستونی چهار زمانه مجاز است.
  5. تنها استفاده از یک سیستم پرخوران مجاز است. سیستم پرخوران می‌تواند از نوع توربوشارژر یا سوپرشارژر باشد. 
  6. استفاده از هر نوع گازهای انرژی‌زا از قبیل NOS و ... ممنوع است.
  7. استفاده از واترمتانول آزاد است.
  8. استفاده از هر نوع سیال به صورت مدار باز برای خنک کاری اینترکولر ممنوع است (مثلا استفاده از کپسول CO2)
  9. چراغ‌های ترمز باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
  10. از ورود اتومبیل های مخدوش یا با شیشه و چراغ شکسته جلوگیری می‌شود. 
  11. رینگ و لاستیکها از بدنه بیرون نزده باشند و در بدنه مقاوم پوشیده شده باشند.
  12. هرگونه جوشکاری در رینگ‌ها ممنوع است. 
  13. سیستم‌های استارت، برف پاک کن، ترمز و دنده عقب باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
  14. خودرو باید دارای یک آینه داخل و دو آینه در چپ و راست اتاق باشد. این آیینه‌ها باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
  15. تمامی وزن‌کشی‌ها پس از انجام مسابقه و تایم‌گیری صورت می‌گیرند. 
  16. استفاده از لاستیک اسلیک مجاز است.
جدول6: مشخصات کلاس توربو در سال 98
کلاس توربو1 توربو2
تعداد سیلندر 4 4 یا 6
محور محرک دیف جلو دیف عقب
حداقل وزن (kg) 1000 1200
الزام هم خانوادگی موتور، گیربکس و اتاق بله خیر

6- قوانین فنی مسابقات سرعت در گروه بی پی

  1. تنها اتاق پراید یا پیکی مجاز است.
  2. تنها استفاده از موتور و قطعات موتور بیپی (مزدا یا فورد)، بدون میل سوپاپ متغیر، مجاز است.
  3. استفاده از گیربکس پراید اجباری است اما تغییر نسبت دنده‌ها مجاز است.
  4. استفاده از هر نوع سیستم پرخوران از قبیل توربوشارژر، سوپرشارژر و ... ممنوع است.
  5. استفاده از هر نوع گازهای انرژی‌زا از قبیل  NOSو ... ممنوع است.
  6. استفاده از واترمتانول ممنوع است.
  7. تنها  استفاده از لاستیک ایرانی مجاز است.
  8. حداکثر سایز مجاز پیستون، 83.35 و کورس میل لنگ 85 میلیمتر است.
  9. کف تراشی و پورت و پولیش سرسیلندر مجاز است.
  10. میل سوپاپ‌ها باید استاندارد کارخانه مزدا باشند.
  11. استفاده از دنده میل سوپاپ قابل تنظیم، مجاز است.
  12. حداکثر سایز پولکی‌های ورودی 45 میلیمتر است.
  13. استفاده از هدرز مجاز است.
  14. استفاده از قفل دیفرانسیل مجاز است.
  15. استفاده از هر نوع سیستم جرقه، مجاز است.
  16. استفاده از رادیاتور روغن مجاز است.
  17. استفاده از واترپمپ برقی ممنوع است.
  18. سبک سازی فلایویل و استفاده از هر نوع کیت کلاچ آزاد است.
  19. چراغ‌های ترمز باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
  20. از ورود اتومبیل‌های مخدوش یا با شیشه و چراغ شکسته جلوگیری می‌شود
  21. رینگ و لاستیک‌ها از بدنه بیرون نزده باشند و در بدنه مقاوم پوشیده شده باشند.
  22. هرگونه جوشکاری در رینگ‌ها ممنوع است.
  23. هر دو در جلویی خودرو باید به راحتی باز و بسته شوند.
  24. سیستم‌های استارت، برف پاک‌کن، ترمز و دنده عقب باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
  25. خودرو باید دارای یک آینه داخل و دو آینه در چپ و راست اتاق باشد. این آیینه‌ها باید از عملکرد صحیح برخوردار باشند.
  26. وزن این کلاس 751 کیلوگرم است. تمامی وزن‌کشی‌ها پس از انجام مسابقه و تایم‌گیری صورت می‌گیرند.
  27. تمامی خودروها، حتی خودروهایی که به دلیل نقص فنی از مسابقه خارج می‌شوند باید وزن‌کشی شوند

قوانین نصب رول کیج

نصب رول کیج برای گروه آزاد، جی تی، سوپر جی تی و توربو الزامی است و باید مطابق شرایط زیر باشد.

  • نصب رول کیج با پیچ و مهره ممنوع است.
  • جوشکاری رول کیج با جوش تحت گاز محافظ مجاز است. مانند جوش CO2 یا آرگون.
  • جوشکاری باید تمیز و کامل باشد و جوش‌های کثیف و ناقص مورد قبول نیستند.
  • نقاط اتصال رول کیج به بدنه نباید از محل اتصال سیستم تعلیق خودرو فراتر باشند.
  • پایه‌های رول کیج باید ورق با ضخامت حداقل 2 میلیمتر و حداقل ابعاد 12 در 12 سانتیمتر باشد.
  • پایه‌های رول کیج باید به کف اتاق خودرو، جوش کامل شده باشند.
  • بدنە خودرو در نقاط اتصال پایه‌های رول کیج به بدنه باید کاملا سالم و بدون هرگونه پوسیدگی باشد.
  • داخل لوله‌های رول کیج باید کاملا خالی باشند و هیچ شلنگ، سیم یا دیگر ادوات از داخل آن عبور نکرده باشد.
  • حداقل سایز لوله‌های استفاده شده در فریم اصلی، قطر 38 به ضخامت 2.5 میلیمتر، قطر 42 به ضخامت 2 میلیمتر، قطر 45 به ضخامت 2 میلیمتر و قطر 50 به ضخامت 1.8 میلیمتر است.
  • لوله باید به روش کشش سرد، خم شده باشد، شعاع خم آن نباید کمتر از 3 برابر قطر لوله باشد.
  • در خم‌کاری لوله، اگر مقطع لوله بیضی شد، نسبت قطر کوچک به قطر بزرگ باید بیشتر از 0.9 باشد.
  • در خم‌کاری لوله درصورت کاهش قطر نسبت به سایز اصلی لوله، این کاهش نباید بیشتر از 98 درصد قطر لوله اصلی باشد.
  • هر گونه چروکیدگی در لوله‌ها غیرمجاز است.
  • حداقل فاصلە رولکیج تا کلاه ایمنی راننده 5 سانتیمتر از بالا و 10 سانتیمتر از کنار است.
  • استراکچر اصلی رول کیج باید از یکی از سه حالت شکل زیر پیروی کند. در این شکل، قسمت‌های یکرنگ باید یک تکه باشند و هرگونه اتصال جوشی در آنها مردود است.
  • استراکچر اصلی رول کیج باید از 6 نقطه به بدنه وصل شود.
  • رولبارهای کناری باید به یکی از روشهای شکل زیر وصل شوند.
  • رول‌بارهای سقفی باید از یکی از حالت‌های شکل زیر پیروی کنند.
  • نصب رول‌بار اضافه طبق شکل زیر الزامیست.
  • تمامی قسمت‌های رول‌کیج به جز در قسمت در ورودی خودرو و شیشه جلو، باید دارای فریم‌های مثلثی باشند و هیچ فریم با بیشتر از سه ضلع مشاهده نشود.
  • هیچ کجای رول‌کیج نباید سوراخ‌کاری شده باشد.
  • در صورت نیاز به اتصال وسیله‌ای به رول‌کیج، باید یک پیچ به رول‌کیج جوش داده شود و آن وسیله به پیچ متصل شود.

قوانین نصب سیستم اطفا حریق مرکزی

  • کپسول اطفاء حریق باید در داخل بدنه خودرو و در فاصلۀ حداقل 30 سانتیمتری از بدنه خارجی باشد.
  • کلیە قطعات این سیستم باید در مقابل حریق مقاوم باشند.
  • سیستم باید دارای دو سوییچ جداگانه برای فعالسازی، یکی در داخل و دیگری در خارج بدنه خودرو باشد.
  • سوییچ خارجی باید در جای مناسب و در دسترس نصب شده باشد و با علایم مناسب، مشخص شده باشد.
  • راننده باید بتواند در حالت نشسته روی صندلی با کمربند ایمنی بسته، سوییچ داخلی را فعال نماید.
  • نازل‌های داخل کابین نباید رو به سر راننده باشند.
  • نازل‌های داخل محفظە موتور باید به طور مناسبی توزیع شده باشند. 
نویسنده :