اولین مسابقه درگ قهرمانی 1398

نخستین مرحله از مسابقات درگ (شتاب) قهرمانی کشور، در روز جمعه 31 خردادماه راس ساعت 10 صبح در پیست سرزمین ایرانیان برگزار شد.

در این مسابقه، 78 شرکت کننده حضور داشتند و برای دومین بار نیز کلاس 206 اختصاصی بانوان برگزار شد. نفرات برتر این مسابقه بصورت زیر معرفی شدند.

کلاس نفر اول نفر دوم نفر سوم
4و6 اتمسفر دیف عقب امیر ضیایی بهنام اسماعیلی مهدی باصره
4و6 اتمسفر دیف جلو محمد نوذری محمدرضا رضازاده احسان خالق پناه
4و6 توربو دیف عقب مرتضی شادفرخ حامد کرمی ارسطو عامری
4و6 توربو دیف جلو محمدرضا آریایی مهر مصطفی کمالی حبیب مظلوم
8 اتمسفر فرید توفیقی علی کمالی جواد عادلی
جنسیس اختصاصی بهنام اسماعیلی مهدی باصره طاهر موسویان
206 جی تی محمد نوذری محمدرضا رضازاده نوید مزارعی
206 بانوان بهاره کهنگی حلما ارسنجانی سیما احمدی
اورال مصطفی کمالی ارسطو عامری سعید خلعتبری

  


قوانین فنی مسابقه درگ سال 1398

  1. کاهش وزن در تمامی کلاسها براساس شرایط کلاس بندی و تائید کمیته فنی بلامانع است.
  2. استفاده از هر نوع لاستیک ریس برای تمامی کلاس ها آزاد است اما محدودیت سایز در هر کلاس بندی وجود دارد.
  3. تغییرات در موتور و گیربکس آزاد است.
  4. تفییرات در سیستم اگزوز آزاد است.
  5. در صورتی که موتور و گیربکس هم خانواده اتاق خودرو نباشد، شرکت کننده باید در کلاس اورال (overall) شرکت کند.
  6. برای کاهش وزن به هیچ عنوان نباید به اصالت اتومبیل، لطمه‌ای وارد شود. سبک سازی در سرشاسی، پالونی جلو و عقب ستونها و سقف ماشین امکان پذیر نیست. همچنین تائیدیه کمیته فنی برای سبک سازی الزامی خواهد بود.
  7. در تمام کلاس‌ها، شیشه های جلو باید در حالت فابریک کمپانی باشد و سبک سازی الباقی شیشه ها و استفاده از طلق مجاز است (به جز بند ۱۸ در کلاس اورال)
  8. سبک سازی بدنه شامل فایبر کردن گلکير و درها و کاپوت و در صندوق عقب و سپرها مجاز و هرگونه برش کاری سقف ممنوع است.
  9. سبک سازی در داخل کابین اتومبیل از جمله تخلیه صندلی ها و زاپاس و ادوات برقی برای تمامی کلاس‌ها بلامانع است.

1- قوانین شرکت کننده‌ها

  • در زمان بررسی تیم کمیته فنی از خودرو شرکت کننده، فقط یک نفر به عنوان نماینده از طرف شرکت کننده باید در محل بازرسی حضور داشته باشد و حضور افراد دیگر در آن محل ممنوع است.
  • مدل های واجد شرایط عبارتند از:
    • سدان
    • کوپه و کانورتیبل
    • استیشن واگن
    • و اتومبیل هایی که بیشتر از پنج در نداشته باشند.
  • تمامی خودروهای شرکت کننده در مسابقه باید بدنه کامل داشته باشند.
  • خودروهایی که شامل موارد بالا نمی باشند باید به صورت جداگانه تاییدیه مسئولین برگزاری را داشته باشند.
  • کامیون، وانت بار مجاز نیستند.
  • خودروهای بدون بدنه یا با بدنه‌ای ساخته شده با آلومینیوم و قاب کامپوزیت باید جداگانه مورد تایید مسئولین برگزاری و فنی قرار گیرند.

2- شاسی خودرو

فاصله کف اطاق مابین محور جلو و عقب نباید از حالت استاندارد خود کوتاه‌تر شود و همچنین اجازه برش سرشاسی ها برای سبک سازی ممنوع است.

3- رول کیج

  • هدف اصلی استفاده از رول کیج، حفاظت سرنشینان در مقابل واژگون شدن و یا ضربات وارده حین مسابقه است.
  • رول کیج باید به گونه ای طراحی شود که در برابر نیروهای وارده رو به پایین در اثر واژگونی خودرو و یا برخوردهای جلو و عقب خودرو و یا ضربه‌های جانبی کاملا مقاوم باشد.
  • لوله ها باید آلیاژ فولاد بدون درز مطابق با استاندارد SAE1020 یا SAE1025 باشد. استفاده از مواد آلیاژی مانند آلومینیوم ممنوع است.
  • تمامی لوله های استفاده شده در رول کیج حداقل باید دارای قطر 4 سانتیمتر و ورق آن باید حداقل به ضخامت 2 میلیمتر باشد.

4- سیستم تعلیق و ترمز

  • سیستم تعلیق جلو باید به صورت فابریک کارخانه سازنده باشد و در اصول اولیه آنها نباید تغییری ایجاد شود.
  • مکان های پیش فرض نصب سیستم تعلیق به شاسی نباید دچار تغییر و جابه جایی شود.
  • رام خودرو در مکان تعیین شده توسط کارخانه باید باقی بماند و نباید دست خوش تغییر و یا جابه جایی شود.
  • برش، جوش، خم، سوراخ کاری در رام اصلی مجاز نیست و قطعات باید در مکان اصلی خود قرار گیرند.
  • تغییرات در سیستم فرمان شامل جعبه فرمان، سیبک ها و غیره ممنوع است.
  • نقاط اتصال تعلیق به شاسی که توسط کارخانه تنظیم شده‌اند، نباید دست خوش تغییر شوند.
  • سیستم ترمز باید به درستی روی هر دو محور و چهارچرخ کار کند.
  • نصب سیستم ترمز دستی هیدرولیک مجاز است.

5- تغییرات فنی

  • هرگونه تغییراتی در موتور خودرو، ECU ، جعبه دنده و سیستم انتقال قدرت مجاز است.
  • سیستم سوخت رسانی درهیچ قسمتی نباید نشتی داشته باشد.
  • هرگونه تغییر در سیستم خنک کننده مجاز است اما هیچ نشتی نباید وجود داشته باشد.
  • تغییرات در سیستم سوخت رسانی آزاد است.
  • استفاده از مخزن سوخت سبک در سیستم سوخت رسانی بلامانع است. مخزن سوخت خودرو که در کابین راننده قرار می‌گیرد، باید با دیوارهایی از استیل و یا آلومینیوم پوشانده شده باشد.
  • پایه نگه دارنده محفظه سوخت باید طوری تغییر پیدا کند که مخزن را کاملا در جای خود ثابت نگه دارد.
  • شیلنگ های سوخت رسانی و اتصالات آن باید از جنس با توان تحمل فشار و وزن بالا باشند و باید در قسمتی نصب شوند که از قطعات متحرک و بدنه خودرو دور باشند.
  • تغیرات در سیستم اگزور آزاد است.
  • خودروها باید دارای استارتر ثابت باشند و سیستم برق رسانی (باطری) آنها باید در تمام مدت مسابقه به درستی کار کند.
  • خودروها باید دارای دنده عقب باشند.
  • تغییرات در جعبه دنده و دیفرانسیل آزاد است.
  • خودروها باید دارای یک حلقه محافظ میل گاردان با فاصله حداقل 6 اینچ تا قسمت جلویی یا انتهای جعبه دنده داشته باشند.
  • باطری باید به صورت کاملا ایمن و ثابت نصب شود و پایه مثبت آن جهت حفظ ایمنی عایق کاری شود.
  • اگر باطری در محفظه راننده قرار دارد باید آن را در یک جعبه کاملا بسته با امکان اتصال محکم به شاسی نصب کرد.

6- تغییرات ظاهری خودرو

  • خودروها باید دارای ظاهری کامل، تمیز و عاری از هرگونه آسیب دیدگی باشد.
  • تمام بدنه باید با رنگ پوشش داده شده باشد و به صورت کامل به یکدیگر متصل باشند.
  • شیشه های ماشین بدون هیچ گونه ترک خوردگی باشند.
  • استفاده از قطعات افترمارکت بدنه شامل سپرهای جلو و عقب، کاپوت و در صندوق عقب و فلاپ‌های بغل و باله‌ها مجاز است.
  • تغییراتی که بدنه خودرو را از حالت استاندارد خارج می‌کند، باید به طور جداگانه به تایید مسئول فنی برسد.
  • کابین خودرو باید کاملا تمیز و حرفه ای به نظر آید. تمامی موارد غیر ضروری و غیر ثابت باید برداشته شوند.
  • داشبورد خودرو باید استاندارد همان خودرو باشد، تغییرات مربوط به گیج‌های نشان دهنده آزاد است.

7- الزامات ایمنی شرکت کننده ها

  • تمامی شرکت کنندگان باید در طول مسیر از کلاه ایمنی استفاده کنند، تنها کلاه های ایمنی دارای استاندارد مجاز به استفاده هستند.
  • کلاه ایمنی باید قابلیت پوشش کامل صورت را داشته باشد.
  • تسمه محافظ چانه نیز باید در طول مسابقه، بسته باشد.
  • لباس راننده حتما باید یک تکه و از جنس مواد ضد حریق و دارای استاندارد باشد.
  • لباس راننده باید به صورت کامل بدن راننده را پوشش داده که شامل: گردن، مچ پا و مچ دست می‌شود و در بهترین حالت باید چندلایه باشند.
  • دستکش، کفش و جوراب، مکمل لباس راننده هستند. کفش و دستکش نیز باید دارای هیچ گونه پارگی و یا حفره باشند.
  • کمربندهای ایمنی باید حداقل 5 یا 6 نقطه اتصال به داخل خودرو داشته باشند. که در کلاس اورال (OVERALL) استفاده می‌شود.
  • تمامی خودروها باید دارای سیستم اطفاء حریق باشند.
  • کپسول های اطفاء حریق باید در مکان مورد دسترس برای استفاده و شارژ مجدد نصب گردند. همچنین تاریخ بازرسی کپسول نباید بیش از 2 سال بعد از تاریخ تولید آن باشد.

کلاس 4 و 6 سیلندر اتمسفر دیفرانسیل جلو

  1. خودروهای 4 و 6 سیلندر تنفس طبیعی دیفرانسیل جلو در این کلاس قرار دارند.
  2. لباس و کلاه ایمنی اجباریست.
  3. حفظ ظاهر کارخانه‌ای خودرو اجباری است.
  4. موتور و گیربکس هم خانواده اتاق خودرو باشند.
  5. استفاده از هرگونه تایر مجاز است. حداکثر عرض 8.5 اینچ و حداکثر ارتفاع 25 اینچ محدود است.
  6. استفاده از ECU standalone مجاز است.
  7. استفاده از توربو و سوپرشارژ مجاز نیست. همچنین استفاده از نایتروس ممنوع است.
  8. سبک سازی بدنه مجاز است.
  9. تغییرات در موتور و گیربکس آزاد است.
  10. تغییرات در سیستم اگزوز آزاد است.
  11. استفاده از انواع بنزین آزاد است.
  12. حداقل وزن 820 کیلو برای موتور 4 سیلندر با حجم 1600 سی سی و کمتر و به ازاء هر 100 سی سی اضافه حجم، 25 کیلو اضافه وزن درنظر گرفته میشود.
  13. حداقل وزن برای موتور 6 سیلندر با حجم 2500 سی سی و کمتر 1100 کیلو و به ازاء هر 100 سی سی اضافه حجم، 25 کیلو اضافه وزن درنظر گرفته می‌شود.
  14. ملاک حجم موتور، ظرفیت اسمی بلوک است.

کلاس 4 و 6 سیلندر اتمسفر دیفرانسیل عقب

  1. خودروهای 4 و 6 سیلندر تنفس طبیعی دیفرانسیل عقب در این کلاس قرار دارند.
  2. لباس و کلاه ایمنی اجباری است.
  3. موتور و گیربکس هم خانواده اتاق خودرو باشد.
  4. استفاده از هرگونه تایر مجاز است.حداکثر عرض 11.5 اینچ و ارتفاع 27 اینچ مجاز است.
  5. استفاده از ECU standalone مجاز است.
  6. استفاده از نایتروس ممنوع است.
  7. تغییرات در موتور و گیربکس آزاد است.
  8. تغییرات در سیستم اگزوز آزاد است.
  9. استفاده از انواع بنزین آزاد است.
  10. سبک سازی بدنه در این کلاس مجاز است.
  11. حداقل وزن برای موتور 4 سیلندر با حجم 1600 سی سی و کمتر 810 کیلوگرم و به ازاء هر 100 سی سی 25 کیلو اضافه وزن درنظر گرفته می‌شود.
  12. حداقل وزن برای موتور 6 سیلندر با حجم 2500 سی سی و کمتر 1050 كيلو گرم و به ازاء هر 100 سی سی 25 کیلو اضافه وزن درنظر گرفته می‌شود.
  13. حجم بلوک بر اساس ظرفیت اسمی بلوک است.

کلاس 4 و 6 سیلندر توربو دیفرانسیل جلو

  1. خودروهایی در این کلاس شرکت می‌کنند که 4 و 6 سیلندر دیفرانسیل جلو توربو یا سوپرشارژ هستند.
  2. لباس و کلاه ایمنی اجباری است.
  3. حفظ ظاهر کارخانه‌ای خودرو اجباری است.
  4. موتور و گیربکس هم خانواده اتاق خودرو باشد.
  5. استفاده از هرگونه تایر مجاز است. حداکثر عرض 9.5 اینچ و ارتفاع 26.5 اینچ مجاز است.
  6. استفاده از ECU standalone مجاز است.
  7. استفاده از نایتروس ممنوع است.
  8. تغییرات در موتور و گیربکس آزاد است.
  9. تغییرات در سیستم اگزوز آزاد است.
  10. استفاده از انواع بنزین آزاد است.
  11. سبک سازی بدنه مجاز است.
  12. حداقل وزن 940 کیلوگرم برای موتور 4 سیلندر با حجم 1600 سی سی و کمتر و به ازاء هر 100 سی سی اضافه حجم، 35 کیلو اضافه وزن درنظر گرفته میشود.
  13. حداقل وزن 1200 کیلوگرم برای موتور 6 سیلندر با حجم 2500 سی سی و کمتر و به ازاء هر 100 سی سی اضافه حجم، 35 کیلوگرم اضافه وزن درنظر گرفته می‌شود.
  14. ملاک حجم موتور، ظرفیت اسمی بلوک است.
  15. استفاده از اینترکولرهای air to air و غیره مجاز است.
  16. متصل کردن هوای کمپرس شده توربو به صورت مستقیم به منیفولد ورودی ممنوع است.
  17. استفاده توربو بالاتر از سایز ورودی هوا 55 - میلیمتر مجاز و همراه با 90 کیلوگرم اضافه وزن است.

کلاس 4 و 6 سیلندر توربو دیفرانسیل عقب

  1. خودروهای 4 و 6 سیلندر توربو یا سوپرشارژ دیفرانسیل عقب در این کلاس قرار دارند.
  2. لباس و کلاه ایمنی اجباری است.
  3. موتور و گیربکس هم خانواده اتاق خودرو باشد.
  4. استفاده از هرگونه تایر مجاز است. حداکثر عرض 12.5 اینچ و ارتفاع 28 اینچ مجاز است.
  5. استفاده از ECU standalone مجاز است.
  6. استفاده از نایتروس ممنوع است.
  7. تغییرات در موتور و گیربکس آزاد است.
  8. تغییرات در سیستم اگزوز آزاد است.
  9. استفاده از انواع بنزین آزاد است.
  10. سبک سازی بدنه در این کلاس مجاز است. 
  11. حداقل وزن برای موتور 4 سیلندر با حجم 1600 سی سی و کمتر 1000کیلوگرم و به ازاء هر 100 سی سی ۳۵ کیلو اضافه وزن درنظر گرفته می‌شود.
  12. حداقل وزن برای موتور 6 سیلندر با حجم 2500 سی سی و كمتر 1150 کیلوگرم و به ازاء هر 100 سی سی 35 کیلو اضافه وزن درنظر گرفته می‌شود.
  13. حجم بلوک بر اساس ظرفیت اسمی بلوک است.
  14. استفاده از توربو بالاتر از سایز ورودی هوا 60 میلیمتر مجاز و همراه با ۹۰ کیلوگرم اضافه وزن است.

کلاس 8 سیلندر GT دیفرانسیل عقب

  1. اتومبیل هایی که حداکثر تا 8 سیلندر تنفس طبیعی و دیفرانسیل عقب باشند در این کلاس می‌توانند به رقابت بپردازند.
  2. لباس و کلاه ایمنی اجباری است.
  3. حفظ ظاهر کارخانه ای خودرو اجباری است.
  4. موتور و گیربکس هم خانواده اتاق خودرو باشند.
  5. استفاده از هرگونه تایر مجاز است. حداکثر عرض 12.5 اینچ و ارتفاع 28 اینچ مجاز است.
  6. استفاده از ECU standalone مجاز است.
  7. استفاده از نایتروس ممنوع است.
  8. تغییرات در موتور و گیربکس آزاد است.
  9. تغییرات در سیستم اگزوز آزاد است.
  10. استفاده از انواع بنزین آزاد است.
  11. سبک سازی بدنه مجاز است.
  12. حداقل وزن 1250 کیلوگرم برای موتور های small block و حداقل وزن 1400 کیلوگرم برای موتورهای big block
  13. حداقل وزن برای سایر خودروهای 8 سیلندر معادل ۱۲۰۰ کیلوگرم، برای خودروهای 6 سیلندر معادل 1000 کیلوگرم و برای خودروهای 4 سیلندر برابر 800 کیلوگرم است.

کلاس اورال (overall)

  1. اتومبیل‌های تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل اتمسفر توربو یا سوپرشارژ، بدون محدودیت تعداد سیلندر می‌توانند در این کلاس شرکت کنند.
  2. لباس و کلاه ایمنی اجباری است.
  3. موتور و گیربکس از هر نوع آزاد است.
  4. استفاده از هرگونه تایر مجاز است. حداکثر عرض 16.5 اینچ و ارتفاع 29.5 اینچ مجاز است.
  5. استفاده از ECU standalone مجاز است.
  6. استفاده از نایتروس آزاد است.
  7. تغییرات در موتور و گیربکس آزاد است.
  8. تغییرات در سیستم اگزوز آزاد است.
  9. استفاده از انواع بنزین آزاد است.
  10. سبک سازی کامل بدنه در این کلاس مجاز است.
  11. استفاده از طلق شیشه های بغل و عقب برای سبک سازی آزاد است.
  12. تغییرات در اکسل و شاسی و سینی و رام با تایید کمیته فنی بلامانع است.
  13. استفاده و نصب چتر (DRAG parachute) در صورت استفاده نایتروس، اجباری است.
  14. استفاده و نصب سیستم اطفاء حریق اتوماتیک در صورت استفاده نایتروس، اجباری است.
  15. استفاده و نصب گارد محافظ سینی اطاق در صورت استفاده از نایتروس، اجباری است.
  16. حداقل وزن برای خودروهای دو دف توربو ۴ سیلندر معادل 1050 کیلوگرم است.
  17. حداقل وزن برای خودروهای دو دف توربو 6 سیلندر معادل 1250 کیلوگرم است.
  18. حداقل وزن برای خودروهای دو دف 8 سیلندر معادل 1450 کیلوگرم است.
  19. حداقل وزن برای خودروهای تک دف توربو ۴ سیلندر معادل 850 کیلوگرم و برای تک دف توربو 6 سیلندر معادل 1050 کیلوگرم است.
  20. حداقل وزن برای 8 سیلندر و به بالا معادل 1250 کیلوگرم است.
  21. حداقل وزن برای تک دف 4 سیلندر اتمسفر 750 کیلوگرم و برای 6 سیلندر اتمسفر 950 کیلوگرم و برای ۸ سیلندر و به بالا اتمسفر معادل 1150 کیلوگرم است

کلاس 206 جی تی

  1. بلوک و سرسیلندر TU5
  2. تغییرات در اجزا داخل موتور و سرسیلندر و گیربکس آزاد است.
  3. تردویر لاستیک نباید از عدد 100 کمتر باشد. حداکثر عرض 8.5 اینچ و ارتفاع 25 اینچ مجاز است.
  4. سبک سازی بدنه آزاد و حداقل وزن 900 کیلو گرم است.
  5. استفاده از هر گونه ECU مجاز است.
  6. استفاده از هرگونه منیفولد هوا مجاز است.
  7. برشکاری در سینی جلو ممنوع است.

تبصره قوانین مسابقات درگ

  • حداقل شرکت کننده برای برگزاری کلاس‌های اختصاصی ۸ نفر است.
  • نصب رول بار و کمربند ایمنی 5 نقطه و صندلی مخصوص مسابقه در ثبت تایم 10.99 ثانیه و کمتر، در تمامی کلاس‌ها الزامی است.
  • در صورت ثبت تایم 10.99 ثانیه و کمتر در هر کدام از راندهای مسابقه و نداشتن رول بار، باعث حذف شرکت کننده بدون هیچ عذری از مسابقه و عدم ثبت رکورد وی خواهد شد.
  • نصب رول بار برای خودروهای مدل 2005 میلادی به بالا، الزامی نیست. ضمنا مدل خودروهای تولید داخل، براساس سال تولید کارخانه سازنده اصلی محاسبه می‌گردد.
  • استفاده از طلق پلکسی یا پلی کربنات و يا لكسان و یا هرنوع طلق که تکه تکه و خرد نشود، برای شیشه جلویی خودرو مجاز است.
نویسنده :