مسابقه درگ (شتاب) ایران 1401
راند چهارم مسابقه درگ 1401
چهارمین مرحله مسابقات اتومبیلرانی شتاب سال 1401، روز جمعه 19 اسفندماه در پیست آزادی تهران برگزار شد. این رقابتها با حضور ورزشکارانی از سراسر کشور و در 9 کلاس مختلف، برگزار شده بود:
کلاس | نفر اول | نفر دوم | نفر سوم |
---|---|---|---|
بانوان | فاطمه خدادادی | حلما ارسنجانی | سارا منوچهر طیبی |
206 اختصاصی | امیرحسین جنگجو | رضا خزایی | علی پورعباس |
4و6 سیلندر دف جلو | محمد نوذری | محسن عبدلی | آرین هارطوریان |
4و6 سیلندر دف عقب | امیر ضیایی | مبین جاویدفر | محمدمهدی باسره |
4و6 سیلندر توربو دف جلو | مهدی گزستانی | مهدی علمایی | حبیب مظلوم |
4و6 سیلندر توربو دف عقب | اردلان صفی | شایان خسروی نژاد | حسین جودی |
8 سیلندر دف عقب | علی اکبر کمالی | آندره یوسفی | امیر ضیایی |
بی.پی اختصاصی | مجید کیخایی | محسن مقرون مفرد | بابک پهلوانی |
آزاد | اردلان صفی | حسین جودی | شایان خسروی نژاد |
*نتایج فوق براساس ردهبندی فدراسیون اعلام شده است.
راند سوم مسابقه درگ 1401
سومین مرحله مسابقات شتاب قهرمانی کشور در سال 1401، با عنوان جام دلاور، در روزهای پنجشنبه و جمعه، مورخ 29 و 30 دیماه، در پیست آزادی تهران برگزار گردید. شرکتکنندگان جهت حضور در این مسابقه، باید در روزهای 21 لغایت 27 دیماه و از طریق سامانه ملی فدراسیون، ثبت نام میکردند.
براساس گزارش فدراسیون، راند سوم مسابقات درگ ایران، در 10 کلاس مختلف و با حضور بیش از 90 شرکتکننده برگزار شده است.
کلاس | نفر اول | نفر دوم | نفر سوم |
---|---|---|---|
بانوان | نازنین زارع | فاطمه خدادادی | حلما ارسنجانی |
206 اختصاصی | امیرحسین جنگجو | آرشاک موسی پور | رضا خزائی |
4و6 سیلندر دف جلو | سعید طباطبایی | سینا آریانی | علی دهقان |
4و6 سیلندر دف عقب | امیر ضیایی | محمدمهدی باسره | مبین جاویدفر |
4و6 سیلندر توربو دف جلو | مهدی گزستانی | مهدی علمایی | آرمین تصویری |
4و6 سیلندر توربو دف عقب | رضا صاحبی | اردلان صفی | شایان خسروی نژاد |
6و8 سیلندر کلاسیک | میلاد زرگرانی | مجتبی یگانه | سینا شفیع خانی |
8 سیلندر | امیر ضیایی | آندره یوسفی | مبین جاویدفر |
بی.پی | محسن مقرون مفرد | مجید کیخایی | یاسمین باقری |
آزاد | حسین جودی | مهدی گزستانی | شایان خسروی نژاد |
*نتایج فوق براساس ردهبندی فدراسیون اعلام شده است.
راند دوم مسابقه درگ 1401
دومین مرحله مسابقات شتاب ایران در سال 1401، روزهای 17 و 18 شهریورماه به میزبانی پیست آیلند برگزار شد. شرکت کنندگان در ران دوم مسابقه درگ، در 7 کلاس ویژه آقایان و همچنین یک کلاس ویژه بانوان با یکدیگر به رقابت پرداختند و در پایان، نتایج زیر را رقم زدند:
کلاس بانوان | نفر اول | نفر دوم | نفرم سوم |
---|---|---|---|
- | نازنین زارع | حلما ارسنجانی | فاطمه خدادادی |
*نتایج فوق براساس ردهبندی فدراسیون اعلام شده است.
کلاس آقایان | نفر اول | نفر دوم | نفر سوم |
---|---|---|---|
206 اختصاصی | عبدالحسین طیب | امیرحسین تیموری | میلاد جواهری |
4و6 سیلندر دف جلو | محمدرضا رضازاده | سعید طباطبایی | محمدامین پورجان |
4و6 سیلندر دف عقب | امین ضیایی | مبین جاویدفر | علی ربیعی |
4و6 سیلندر توربو دف جلو | علی منصوریان | حبیب مظلوم | میلاد ملکی |
4و6 سیلندر توربو دف عقب | رضا بحری | سعید حدادی | اردلان صفی |
8 سیلندر | علی اکبر کمالی | آرتور قلیان | علی ربیعی |
آزاد (Overall) | مهدی گزستانی | میلاد ملکی | پارسا کاویان فرد |
*نتایج فوق براساس ردهبندی فدراسیون اعلام شده است.
راند اول مسابقه درگ 1401
نخستین مرحله مسابقات درگ 1401، روزهای پنجشنبه و جمعه، مورخ 29 و 30 اردیبهشتماه در پیست آزادی تهران برگزار شد. در این مرحله از مسابقات شتاب قهرمانی کشور، حدود 100 شرکتکننده حضور داشتند و در 8 کلاس آقایان و یک کلاس بانوان، با یکدیگر به رقابت پرداختند:
کلاس | نفر اول | نفر دوم | نفر سوم |
---|---|---|---|
بانوان | تینا عربخوانی | سارا طیبی | فاطمه خدادادی |
206 اختصاصی | علی فرکار اسد | امیرحسن اسدی | مهران خدادادی |
بی.پی (BP) | سعید آیدین | ایمان زیرک | امیر رضا طباطبایی |
4و6 سیلندر دف جلو | علی دهقان | سعید طباطبایی راد | دانیال حیدری |
4و6 سیلندر دف عقب | علی ربیعی | بهنام اسماعیل زاده | امیر ضیایی |
4و6 سیلندر توربو دف جلو | سینا اسماعیل پور | ارشیا فصاحت | مهدی گزستانی |
4و6 سیلندر توربو دف عقب | اردلان صافی | سپهر حسینی | صاعد خانجانی |
8 سیلندر | آندره یوسفی | امیر ضیایی طبری | بهنام اسماعیلی |
آزاد (Overall) | برنارد عیوضی | مهدی گزستانی | مسعود طیبی |
*نتایج فوق براساس ردهبندی فدراسیون اعلام شده است.
راند سوم مسابقه شتاب 1400
سومین راند مسابقات درگ سال 1400، روز جمعه 29 بهمنماه، به میزبانی پیست بوستان ولایت تهران، برگزار شد. عکسهای دیدنی «محمدرضا اناری» از مسابقات درگ بهمن 1400 را در قسمت گالری (در بالای صفحه) مشاهده کنید. این مرحله از مسابقه درگ، در هشت کلاس مختلف برگزار شده بود و در پایان، نتایج زیر بدست آمد:
کلاس | نفر اول | نفر دوم | نفر سوم |
---|---|---|---|
206 اختصاصی | عبدالحسین حقگو | رضا وجدانی | مهران خدادادی |
4و6 سیلندر دف جلو | محمد نوذری | محمدرضا رضازاده | سعید طباطبایی |
4و6 سیلندر دف عقب | بهنام اسماعیلی | سام بزرگ جمی | علی ربیعی |
4و6 سیلندر توربو دف جلو | مهدی گزستانی | حسام مجیدی | حبیب مظلوم |
4و6 سیلندر توربو دف عقب | شروین ایرج پور | محمد مهاجر | هایک پرکر |
8 سیلندر | آندره یوسفی | امیر ضیایی | مبین جاویدفر |
آزاد | شهریار کریمی | محمدرضا مددی | پارسا نیکمرد |
بانوان | نازنین زارع | حلما ارسنجانی | الهام مختاری |
*نتایج فوق براساس ردهبندی فدراسیون اعلام شده است.
راند دوم مسابقه شتاب 1400
دومین مرحله مسابقات درگ قهرمانی کشور 1400، در تاریخ 19 و 20 آذرماه در پیست اتودروم سرزمین ایرانیان با حضور 165 شرکت کننده از 19 هیئت استانی و در 9 کلاس مختلف برگزار شد و در پایان، نتایج زیر بدست آمد:
کلاس | نفر اول | نفر دوم | نفرم سوم |
---|---|---|---|
206 اختصاصی | محمدصادق درکی | سیاوش آذرباد | مجید گودرزیانی |
405 هشت سوپاپ | مهدی سمندر | علی شمسی | احمد پاشا اشتری |
405 شانزده سوپاپ | فرشاد نجفی | عرفان کریمی | - |
4و6 سیلندر دف جلو | محمد نوذری | محمدرضا رضازاده | سعید طباطبایی راد |
4و6 سیلندر دف عقب | مبین جاویدفر | امیر ضیایی | - |
4و6 سیلندر توربو دف جلو | مهدی گزستانی | حبیب مظلوم | بهروز ضامن |
4و6 سیلندر توربو دف عقب | رضا محمودزاده | رضا قرایی | - |
8 سیلندر دف عقب | علی اکبر کمالی | حسین بهرامی | مبین جاویدفر |
آزاد | شهریار کریمی | مهدی گزستانی | محمدرضا مددی |
بانوان | - | - | - |
*نتایج فوق براساس ردهبندی فدراسیون اعلام شده است.
راند اول مسابقه شتاب 1400
اولین مرحله از مسابقات شتاب قهرمانی کشور در سال 1400، در روزهای 20 و 22 آبانماه و در پیست آزادی تهران برگزار شد. در پایان این مسابقه، که بیش از 120 ورزشکار در آن حضور داشتند، نتایج زیر بدست آمد:
کلاس | نفر اول | نفر دوم | نفرم سوم |
---|---|---|---|
206 اختصاصی | محمدعلی فرکاراسد | رضا وجدانی | امیرحسین علیزاده |
4و6 سیلندر دف جلو | محمد نوذری | علی دهقان | محمدرضا رضازاده |
4و6 سیلندر دف عقب | بهنام اسماعیلی | امیر ضیایی | میشل دیی |
4و6 سیلندر توربو دف جلو | مهدی گزستانی | حمیدرضا نوری | میلاد محمدپور |
4و6 سیلندر توربو دف عقب | علیرضا رضایی | شروین ایرج پور | محمد مهاجر |
8 سیلندر دف عقب | فرید توفیقی | حسین بهرامی | آندره یوسفی |
آزاد | برنارد عیوضی | مهدی گزستانی | محمدرضا مددی |
بانوان | فاطمه خدادادی | نازنین زارع | الهام مختاری |
*نتایج فوق براساس ردهبندی فدراسیون اعلام شده است.
آیین نامه مسابقات درگ 1400
فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران، آییننامه و قوانین جدید مسابقات درگ (شتاب) را برای استفاده در سال 1400 و تا اطلاع ثانوی، بصورت زیر اعلام کرده است.
قوانین عمومی مسابقات درگ
1- این مقررات برگرفته از آیین نامه مسابقات درگ NHRA در سال 2017 است که مطابق با شرایط مسابقات درگ در ایران تغییر یافته و فدراسیون این حق را برای خود محفوظ میدارد که در هر زمانی این آیین نامه را بر اساس شرایط روز اطلاح کند.
2- خودروی تایید شده در این آیین نامه صرفا جهت شرکت در مسابقات درگ بوده و با قوانین راهنمایی رانندگی کشور مجاز به حرکت در جاده و شهر نیست.
3- مرجع رسیدگی به شکایات، فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران است و در موارد اقامه دعاوی حکم مسولین فدراسیون لازم الاجراست.
4- این آیین نامه در جهت پیشرفت و ایمنی هر چه تمامتر شرکت کنندگان و تماشاچیان رشته اتومبیلرانی درگ و مورد تایید فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و تمامی شرکت کنندگان ملزم به رعایت تمامی موارد این آیین نامه هستند.
5- هرگونه تغییر و پیوست در متن این آیین نامه از طریق سایت رسمی فدارسیون موتورسواری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران به نشانی mafiri.ir به اطلاع شرکت کنندگان خواهد رسید.
6- برگزار کنندگان محترم باید:
- شرایط و مراجع بیمه ورزشی معتبر و اخذ آن را به اطلاع شرکت کنندگان و تیم آنها برسانند.
- آیین نامه و جدول زمان بندی مسابقه را در زمان مناسب در اختیار تیم شرکت کننده قرار دهند.
- مطابقت کلیه شرایط و ضوابط آیین نامه توسط کمیته فنی برای هر شرکت کننده و خودرو مربوطه بررسی و آن را تایید کنند.
7- اخذ بیمه ورزشی معتبر توسط شرکت کننده از مراجع مورد تایید فدراسیون الزامی است.
8- ثبت نام در مسابقه به معنای اطلاع کامل از شرایط آیین نامه و تعهد به آن است.
9- شرکت کنندگان ملزم به ارائه گواهینامه معتبر رانندگی به همراه معرفی نامه هیئت استان مربوطه و بیمه ورزشی معتبر و همچنین پرداخت هزینه های شرکت در مسابقه هستند.
10- مسابقه مطابق با تقویم ارائه شده برگزار خواهد شد مگر زمانی که شرایط هوا با نظر مسئولین برای ادامه مسابقه بسیار سخت و باعث خسارت به شرکت کنندگان شود.
11- شرکت کنندگان و افراد تیم آنان و تمام مسئولین مسابقه در حین و یا قبل از مسابقه باید از مصرف داروهای مخدر و یا مشروبات حاوی الکل پرهیز کنند، داروهای مخدر که میزان هوشیاری فرد را کاهش می دهد نیز ممنوع است.
12- جلسه توجیهی باید قبل از شروع مسابقه برگزار گردد، و حضور در این جلسه اجباری است. عدم شرکت در این جلسه مشمول جریمه و سوختن یک تایم میگردد مواردی که در این جلسه به شرکت کنندگان اعلام می شود شامل:
- معرفی مسئولین برگزاری مسابقه،
- رویه برگزاری مسابقه،
- دستورات اجرایی،
- مرحله استارت و پایان مسابقه،
- اطمینان از امضاء برگه تعهد نامه شرکت کنندگان
- و کلیه اطلاعات مربوط به مسابقه.
13- محل پارکینگ برای پارک و سرویس خودروی شرکت کنندگان استفاده میشود. حداکثر سرعت در این محدوده 10 کیلومتر بر ساعت است.
14- وجود تجهیزات امدادی از قبیل آمبولانس، کپسول آتش نشانی و خودروی پدک کش در محل برگزاری مسابقه ضروری است. همچنین هماهنگی با نزدیک ترین بیمارستان برای مواقع اورژانسی قبل از برگزاری مسابقه باید انجام گیرد.
15- محل حضور تماشاچیان و پارک خودرو هایشان باید از مسیر مسابقه فاصله مناسب داشته باشد.
16- ساعت ورود ورزشکاران و خودروهایشان در جلسه بریفینگ اعلام میگردد بدیهی است که در صورت تاخیر شامل جریمه و سوختن یک تایم میشود.
17- زمان بازدید فنی هر کلاس اعلام میگردد و در صورت عدم حضور راننده و با خودرو در زمان مشخص، به معنی عدم حضور در مسابقه است.
18- راننده واجد شرایط برای شرکت در مسابقه باید دارای موارد زیر باشد:
- راننده باید دارای گواهینامه پایه دوم قدیم و یا پایه ۳ جديدالصدور توسط مراجع رسمی کشور باشد.
- راننده باید دارای گواهینامه مسابقه درگ صادر شده توسط فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی باشد.
- تعهد نامه و برگه ثبت نام ارائه شده توسط فدراسیون را همراه داشته باشد.
19- راننده مسئول رفتار و عملکرد همراهان، اعضا و تیم مهمانانش است.
20- خودرویی که راننده با آن مسابقه میدهد باید به نام او ثبت شده باشد و یا از صاحب اصلی آن رضایت نامه کتبی ارائه دهد.
21- مصرف هرگونه مشروبات الکلی در زمان برگزاری مسابقه ممنوع است و در صورت اثبات موجب حذف از مسابقه و معرفی به کمیته انضباطی فدراسیون میگردد.
22- در زمان مسابقه همراه داشتن سرنشین مجاز نیست.
23- کلیه رانندگان باید لباس و کاسکت ریس استفاده نمایند.
24- رانندگانی که خلاف ضوابط کلاس خود عمل نمایند و بر روی خودروی آنها تخلف دیده شود، محرومیت خواهند داشت.
25- طبق قوانین هرگونه برخورد غیراخلاقی راننده با مسئولین برگزاری سبب محرومیت آنها از مسابقه و معرفی به کمیته انظباطی خواهند شد.
26- راننده بعد از خط پایان موظف است به سرعت ترمزگیری کرده و از سرعت خود بکاهد و در صورت تخلف و گزارش ناظرین انتهای مسیر راننده خاطی از کل مسابقه محروم میگردد.
27- در صورت پیش آمدن هرگونه اعتراض آنرا به صورت کتبی در زمان مقرر تحويل CRO که در جلسه بریفینگ اعلام میگردد، داده شود.
برچسب تاییدیه کمیته فنی مسابقات درگ
خودروی شرکت کنندگان قبل از شرکت در مسابقات باید مورد تایید کمیته فنی براساس آیین نامه رسمی فدراسیون قرار گیرد و برچسب قبولی این کمیته باید بر روی خودرو نصب گردد.
فقط خودروهایی اجازه ورود به مسابقه را دارند که برچسب مخصوص را دریافت و آن را بر روی خودروی خود نصب کنند. این برچسب نشان دهنده تایید عملکرد وسیله نقلیه برای مسابقه پیش رو خواهد بود و تاییدیه فني آن فقط مختص این سری مسابقات است. برچسب های تائیدیه فنی فقط در همان مسابقه اعتبار دارند و برای مسابقات بعدی شرکت کنندگان باید مجددا اقدام به اخذ این تائیدیه کنند در زمان بازرسی خودرو شرکت کنندگان ملزم به همیاری تمام و کمال با کمیته فنی هستند تا در صورت نیاز به بررسی بیشتر استفاده از جک و وسایل الکترونیکی را مقدور سازند.
تغییرات فنی مجاز در مسابقات درگ
1- کاهش وزن در تمام کلاسها براساس شرایط کلاس بندی و تائید کمیته فنی بلامانع است.
2- استفاده از هر نوع لاستیک ریس برای تمامی کلاسها آزاد است. محدودیت سایز بر اساس کلاس بندی ها وجود دارد.
3- تغییرات در موتور و گیربکس آزاد است.
4- تغییرات در سیستم اگزوز آزاد است.
5- در صورتی که موتور و گیربکس هم خانواده اطاق خودرو نباشد، شرکت کننده به کلاس آزاد (Overall) خواهد رفت.
6- برای کاهش وزن به هیچ عنوان نباید اصالت اتومبیل مورد لطمه قرار گیرد، سبک سازی در سرشاسی ها، پالونی های جلو و عقب ستونها و سقف ماشین امکان پذیر نیست و تائیدیه کمیته فنی برای سبک سازی الزامی است.
7- در تمام کلاسها، شیشه های جلو اتومبیل باید در حالت فابریک کمپانی باشد و سبک سازی الباقی شیشه ها و استفاده از طلق مجاز است.
8- سبک سازی بدنه شامل فایبر کردن گلکير و درب و کاپوت و درب صندوق عقب و سپرها مجاز و هرگونه برش کاری سقف ممنوع است.
خودروهای مجاز در مسابقات درگ
1- مدل های واجد شرایط عبارتند از: سدان، کوپه، کانورتیبل، استیشن واگن و اتومبیل هایی که بیشتر از پنج درب نداشته باشند.
2- تمامی خودروهای شرکت کننده در مسابقه باید دارای بدنه کامل باشند.
3- خودروهایی که شامل موارد بالا نیستند، باید به صورت جداگانه تاییدیه مسئولین برگزاری را داشته باشند.
4- کامیون، مورد تایید نیست.
5- ورود هر گونه وانت با تاییدیه کمیته ایمنی و برگزاری و همچنین تست توسط مسولین ذیربط بلامانع است.
6- خودروهای بدون بدنه یا با بدنهای ساخته شده با آلومینیوم و قاب کامپوزیت باید جداگانه مورد تایید مسئولین برگزاری و فنی قرار گیرند.
تغییرات مجاز در شاسی خودروهای درگ
1- فاصله کف اطاق مابین محور جلو و عقب نباید از حالت استاندارد خود کوتاهتر شود و همچنین اجازه برش سرشاسیها برای سبک سازی ممنوع است.
2- حفاظت سرنشینان در مقابل واژگون شدن و یا ضربات وارده حین مسابقه هدف اصلی استفاده از رول کیج است. رول کیج باید به گونهای طراحی شود که در برابر نیروهای وارده رو به پایین در اثر واژگونی خودرو و یا برخوردهای جلو و عقب خودرو و یا ضربه های جانبی کاملا مقاوم باشد.
3- جنس رول کیج لوله ها باید آلیاژ فولاد بدون درز مطابق با استاندارد SAE1020 یا 1025SAE باشد و استفاده از مواد آلیاژی مانند آلومینیوم ممنوع است.
4- تمامی لوله های استفاده شده در رول کیج حداقل باید دارای قطر چهار سانتیمتر و ورق آن باید حداقل به ضخامت دو میلیمتر باشد.
تغییرات مجاز در جلوبندی خودروهای درگ
1- سیستم تعلیق جلو باید به صورت فابریک کارخانه سازنده باشد و در اصول اولیه آنها نباید تغییری ایجاد شود. مکانهای پیش فرض نصب سیستم تعلیق به شاسی نباید دچار تغییر و جابه جایی شود.
2- رام خودرو در مکان تعیین شده توسط کارخانه باید باقی بماند و نباید دست خوش تغییر و یا جابه جایی شود برش، جوش، خم، سوراخ کاری در رام اصلی مجاز نیست و قطعات باید در مکان اصلی خود قرار گیرند.
3- تغییرات در سیستم فرمان شامل جعبه فرمان، سیبک ها و غیره ممنوع است.
4- نقاط اتصال تعلیق به شاسی که توسط کارخانه تنظیم شدهاند نباید دست خوش تغییر شوند.
5- سیستم ترمز باید به درستی روی هر دو محور و چهارچرخ کار کند. نصب سیستم ترمز دستی هیدرولیک بلامانع است.
تغییرات مجاز در پیشرانه خودروهای درگ
1- هرگونه تغییراتی در موتور خودرو،ECU ، جعبه دنده و سیستم انتقال قدرت مجاز است.
2- سیستم سوخت رسانی در هیچ قسمتی نباید نشتی داشته باشد.
3- هرگونه تغییر در سیستم خنک کننده مجاز است اما هیچ نشتی نباید وجود داشته باشد.
4- تغییرات در سیستم سوخت رسانی آزاد است.
5- استفاده از مخزن سوخت سبک در سیستم سوخت رسانی بلامانع است.
6- مخزن سوخت خودرو که در کابین راننده قرار دارد باید با دیوارهای از استیل و یا آلومینیوم پوشانده شده باشد.
7- پایه نگه دارنده محفظه سوخت باید طوری تغییر پیدا کند که مخزن را کاملا در جای خود ثابت نگه دارد.
8- شیلنگ های سوخت رسانی و اتصالات آن باید از جنس با توان تحمل فشار و وزن بالا باشند و باید در قسمتی نصب شوند که از قطعات متحرک و بدنه خودرو دور باشند.
9- تغیرات در سیستم اگزور آزاد است.
10- تمامی خودروهای مجاز به شرکت در مسابقه باید دارای استارتر ثابت باشند و سیستم برق رسانی (باطری) آنها باید در تمام مدت مسابقه به درستی کار کند.
11- تمامی خودروهای مجاز به شرکت در مسابقه باید دارای دنده عقب باشند.
12- تغییرات در جعبه دنده و دیفرانسیل آزاد است.
13- میل گاردان تمامی خودرو باید دارای یک حلقه محافظ میل گاردان با فاصله حداقل ۶ اینچ تا قسمت جلویی با انتهای جعبه دنده داشته باشند.
14- باطری باید به صورت کاملا ایمن و ثابت نصب شود و همچنین پایه مثبت آن جهت حفظ ایمنی عایق کاری شود. اگر باطری در محفظه راننده قرار دارد باید آن را در یک جعبه کاملا بسته با امکان اتصال محکم به شاسی نصب کرد
تغییرات مجاز در بدنه خودروهای درگ
1- خودرویی که برای شرکت در مسابقه آماده میشود باید دارای ظاهری کامل و تمیز و عاری از هرگونه آسیب دیدگی باشد. تمام بدنه باید با رنگ پوشش داده شده باشد و به صورت کامل به یکدیگر متصل باشند.
2- شیشه های ماشین بدون هیچ گونه ترک خوردگی باشد.
3- استفاده از قطعات افترمارکت بدنه شامل سپرهای جلو و عقب، کاپوت و درب صندوق عقب و فلاپ های بغل و باله ها مجاز است اما تغییراتی در بدنه خودرو که از حالت استاندارد خارج میشود باید به طور جداگانه به تایید مسئول فنی برسد.
4- دو آینه در طرفین خودرو حتما باید نصب باشد به طورییکه راننده بتواند اشیا در امتداد کناره های خودرو را ببیند.
5- تمامی چراغ های اصلی خودرو در جای خود باقی بمانند. چراغ اصلی جلو، چراغ ترمز و چراغ اصلی عقب باید به صورت استاندارد و صحیح کار کنند.
6- داخل خودرو شرکت کننده باید کاملا تمیز و حرفه ای به نظر آید تمامی موارد غیر ضروری و غیر ثابت باید برداشته شوند.
7- داشبورد خودرو باید استاندارد همان خودرو باشد، تغییرات مربوط به گیج های نشان دهنده آزاد است.
تجهیزات ایمنی راننده در مسابقات درگ
1- کلاه ایمنی تمامی شرکت کنندگان باید در طول مسیر از کلاه ایمنی استفاده کنند، تنها کلاه های ایمنی دارای استاندارد مجاز به استفاده هستند. کلاه ایمنی باید قابلیت پوشش کامل صورت را داشته باشد. تسمه محافظ چانه نیز باید در طول مسابقه بسته باشد.
2- لباس راننده حتما باید یک تکه و از جنس مواد ضد حریق و دارای استاندارد باشد. این لباس باید به صورت کامل بدن راننده را پوشش داده که شامل: گردن، مچ پا و مچ دست می شود و در بهترین حالت باید چند لایه باشند.
3- دستکش، کفش و جوراب مکمل لباس راننده هستند. کفش و دستکش نیز نباید پارگی یا حفره داشته باشند.
4- کمربندهای ایمنی باید حداقل 4 یا 6 نقطه اتصال به داخل خودرو داشته باشند که در کلاس GT و Overall استفاده میشود.
5- تمامی خودروها باید دارای سیستم اطفا حریق باشند. کپسولهای اطفا حریق باید در مکان مورد دسترس برای استفاده و شارژ مجدد باشند. همچنین تاریخ بازرسی کپسول نباید بیش از 2 سال بعد از تاریخ تولید آن باشد.
کلاس 4 و 6 سیلندر دف جلو در مسابقات درگ
خودروهای 4 و 6 سیلندر تنفس طبیعی دیفرانسیل جلو در این کلاس قرار میگیرند.
- لباس و کلاه ایمنی اجباری است.
- حفظ ظاهر کارخانهای خودرو اجباری است.
- موتور و گیربکس هم خانواده اطاق خودرو باشد.
- استفاده از هر گونه تایر مجاز است. حداکثر عرض 8.5 اینچ و حداکثر ارتفاع 25 اینچ است.
- استفاده از ECU standalone مجاز است.
- استفاده از توربو و سوپرشارژ غیرقانونی است.
- استفاده از نایتروس ممنوع است.
- سبک سازی بدنه مجاز است.
- تغییرات در موتور و گیربکس آزاد است.
- تغییرات در سیستم اگزوز آزاد است.
- استفاده از انواع بنزین آزاد است.
- حداقل وزن خودرو 830 کیلوگرم برای موتور 4 سیلندر با حجم 1600 سیسی است و به ازای هر 100 سیسی اضافه حجم، 20 کیلوگرم اضافه وزن درنظر گرفته میشود.
- حداقل وزن خودرو برای موتور 6 سیلندر با حجم 2500 سیسی و کمتر معادل 1100 کیلو و به ازای هر 100 سیسی اضافه حجم 20 کیلوگرم اضافه وزن درنظر گرفته میشود.
- ملاک حجم موتور، ظرفیت اسمی بلوک است.
کلاس 4 و 6 سیلندر دف عقب در مسابقات درگ
خودروهای 4 و 6 سیلندر تنفس طبیعی دیفرانسیل عقب در این کلاس قرار میگیرند.
- لباس و کلاه ایمنی اجباری است.
- استفاده از موتور و گیریکس غیر هم خانواده اطاق خودرو مجاز است.
- استفاده از هر گونه تایر مجاز است. حداکثر سایر 27.5 در 12 اینچ است
- استفاده از ECU standalone مجاز است.
- استفاده از نایتروس ممنوع است.
- تغييرات در موتور و گیربکس آزاد است.
- تغییرات در سیستم اگزوز آزاد است.
- استفاده از انواع بنزین آزاد است.
- سبک سازی بدنه در این کلاس مجاز است.
- حداقل وزن برای موتور 4 سیلندر با حجم 1600 سیسی و کمتر معادل 810 کیلو گرم و به ازای هر 100 سیسی 25 کیلو اضافه وزن درنظر گرفته میشود.
- حداقل وزن برای موتور 6 سیلندر با حجم 2500 سیسی و کمتر 1050 کیلوگرم و به ازای هر 100 سیسی 25 کیلو اضافه وزن درنظر گرفته میشود.
- حجم بلوک بر اساس ظرفیت اسمی بلوک است.
کلاس 4 و 6 سیلندر توربو دف جلو در مسابقات درگ
اتومبیل هایی در این کلاس شرکت میکنند که 4 و 6 سیلندر دیفرانسیل جلو توربو یا سوپرشارژ هستند.
- لباس و کلاه ایمنی اجباری است.
- حفظ ظاهر کارخانه ای خودرو اجباری است.
- موتور و گیربکس هم خانواده اطاق خودرو ها باشند.
- استفاده از هر گونه تایر مجاز است. حداکثر عرض 9.5 اینچ و ارتفاع 25 اینچ مجاز است.
- استفاده از ECU standalone مجاز است.
- استفاده از نایتروس ممنوع است.
- تغییرات در موتور و گیربکس آزاد است.
- تغییرات در سیستم اگزوز آزاد است.
- استفاده از انواع بنزین آزاد است.
- سبک سازی بدنه مجاز است.
- حداقل وزن خودرو 940 کیلوگرم برای موتور 4 سیلندر با حجم 1600 سیسی و کمتر و به ازای هر 100 سیسی اضافه حجم 35 کیلو اضافه وزن درنظر گرفته میشود.
- حداقل وزن خودرو 1200 کیلوگرم برای موتور 6 سیلندر با حجم 2500 سیسی و کمتر و به ازای هر 100 سیسی اضافه حجم 35 کیلو گرم اضافه وزن درنظر گرفته میشود.
- ملاک حجم موتور ظرفیت اسمی بلوک است.
- استفاده از اینترکولرهای air to air مجاز است و استفاده دیگر موارد اینترکولر و همچنین متصل کردن هوای کمپرس شده توربو به صورت مستقیم به منیفولد ورودی ممنوع است.
- استفاده توربو بالاتر از سایر ورودی هوای 55 میلیمتر مجاز و همراه با 90 کیلوگرم اضافه وزن است.
کلاس 4 و 6 سیلندر توربو دف عقب در مسابقات درگ
خودروهای 4 و 6 سیلندر توربو یا سوپرشارژ دیفرانسیل عقب در این کلاس قرار میگیرند.
- لباس و کلاه ایمنی اجباری است.
- استفاده از موتور و گیربکس غیر هم خانواده اطاق خودرو مجاز است.
- استفاده از هر گونه تایر مجاز است. حداکثر سایز 28 در 12.5 اینچ است.
- استفاده از ECU standalone مجاز است.
- استفاده از نایتروس ممنوع است.
- تغييرات در موتور و گیربکس آزاد است.
- تغييرات در سیستم اگزوز آزاد است.
- استفاده از انواع بنزین آزاد است.
- سبک سازی بدنه در این کلاس مجاز است.
- حداقل وزن برای موتور 4 سیلندر با حجم 1600 سیسی و کمتر معادل 1000 کیلوگرم و به ازای هر 100 سیسی 25 کیلو اضافه وزن درنظر گرفته میشود.
- حداقل وزن برای موتور 6 سیلندر با حجم 2500 سیسی و کمتر معادل 1150 کیلوگرم و به ازای هر 100 سیسی 25 کیلوگرم اضافه وزن درنظر گرفته میشود.
- حجم بلوک بر اساس ظرفیت اسمی لوک است.
کلاس 8 سیلندر اتمسفریک در مسابقات درگ
اتومبیل هایی که حداکثر تا 8 سیلندر تنفس طبیعی باشند در این کلاس میتوانند به رقابت بپردازند.
- لباس و کلاه ایمنی اجباری است.
- حفظ ظاهر کارخانه ای خودرو اجباری است.
- استفاده از موتور و گیربکس غیر هم خانواده اطاق خودرو مجاز است.
- استفاده از هر گونه تایر مجاز است. حداکثر سایز 13.5 در 28 اینچ مجاز است.
- استفاده از ECU standalone مجاز است.
- استفاده از نایتروس ممنوع است.
- تغییرات در موتور و گیربکس آزاد است.
- تغییرات در سیستم اگزوز آزاد است.
- استفاده از انواع بنزین آزاد است.
- سبک سازی بدنه مجاز است.
- اتومبیل های بالای ۸ سیلندر به کلاس overall انتقال می یابند.
- حداقل وزن خودرو 1300 کیلوگرم برای موتورهای small block و حداقل وزن 1450 کیلوگرم برای موتورهای big block و سایر خودروهای 8 سیلندر وزن 1250 کیلوگرم است.
کلاس آزاد در مسابقات درگ
کلاس overall اتومبیل های تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل اتمسفر توربو یا سوپر شارژ بدون محدودیت تعداد سیلندر میتوانند در این کلاس شرکت کنند.
- لباس و کلاه ایمنی اجباریست.
- موتور و گیربکس از هر نوع آزاد است.
- استفاده از هرگونه تایر مجاز است. حداکثر سایز 29.5 در 16 اینچ است.
- استفاده از ECU standalone مجاز است.
- استفاده از نایتروس آزاد است.
- تغییرات در موتور و گیربکس آزاد است.
- تغییرات در سیستم اگزوز آزاد است.
- استفاده از انواع بنزین آزاد است.
- سبک سازی کامل بدنه در این کلاس مجاز است.
- استفاده از طلق شیشه های بغل و عقب برای سبک سازی آزاد است.
- تغییرات در اکسل و شاسی و سینی و رام با تایید کمیته فنی بلامانع است.
- استفاده و نصب چتر (para chute DRAG) در صورت استفاده نایتروس اجباری است.
- استفاده و نصب سیستم اطفاء حریق اتوماتیک در صورت استفاده نایتروس اجباری است.
- استفاده و نصب گارد محافظ سینی اطاق در صورت استفاده از نایتروس اجباری است.
- استفاده از کمربند ایمنی ۴ نقطه الزامی است.
- حداقل وزن 1050 کیلوگرم برای دو دف توربو 4 سیلندر.
- حداقل وزن 1250 کیلوگرم برای دو دف توربو 6 سیلندر.
- حداقل وزن 1450 کیلوگرم برای دو دف 8 سیلندر.
- حداقل وزن 850 کیلوگرم برای تک دف توربو 4 سیلندر.
- حداقل وزن 1050 کیلوگرم برای تک دف توربو 6 سیلندر.
- حداقل وزن 1250 کیلوگرم برای 8 سیلندر.
- حداقل وزن 750 کیلوگرم برای تک دف 4 سیلندر اتمسفر.
- حداقل وزن 950 کیلوگرم برای 6 سیلندر اتمسفر.
- حداقل وزن 1150 کیلوگرم برای 8 سیلندر اتمسفر و به بالا.
کلاس 206 در مسابقات درگ
- بلوک موتور TU5 و TU3 است.
- هر گونه بهینه سازی در اجزای داخلی بلوک و سرسیلندر از قبیل: میل سوپاپ، میل لنگ، پیستون، فلاویل آزاد است.
- حذف تسمه موتور بلامانع است
- هر گونه بهینه سازی در گیربکس بلامانع است.
- تنها گیربکس های ساخت کمپانی پژو مجاز است.
- هرگونه تغییر یا تعویض در دریچه گاز و منیفولد ورودی هوا ، خروجی و سیستم اگزوز آزاد است.
- تنها یک دریچه ی ورودی هوا مجاز است.
- استفاده از تراتل ۴ دهنه ممنوع است.
- استفاده از هر گونه ECU مجاز است.
- استفاده از هر نوع سوخت بلامانع است.
- استفاده از هر نوع سیستم پرخوران از قبیل توربوشارژ و سوپرشارژ و ممنوع است.
- استفاده از هر نوع گاز انرژی زا از قبیل NOS و غیره ممنوع است
- حداقل وزن خودرو 1000 کیلوگرم است.
- استفاده از قطعات فایبر بدنه، شیشه های جانبی و درب صندوق طلق، حذف صندلیها، رودری، زاپاس و پایه زاپاس، سینی زیر موتور، سیستم کولر و هیدرولیک و ... بلامانع است.
- استفاده از وزنه داخل موتور و یا سپر جلو ممنوع است. وزنه ها باید داخل اتاق خودرو و به صورت پیچ شده به بدنه ثابت و محکم باشند.
- استفاده از هر برند لاستیک با عدد treadwear حداقل 200 به بالا و traction AA مجاز است. حداکثر عرض مجاز 225 است.
- از ورود اتومبیل های مخدوش یا با شیشه و چراغ شکسته جلوگیری میشود.
- نصب برچسب اسم و فامیل راننده بر روی هر دو شیشه، درب عقب الزامی است.
- باتری خودرو باید به صورت کاملا ایمن و ثابت نصب شده باشد.
- نصب کپسول اطفا حریق الزامی است. همچنین تاریخ بازرسی کپسول نباید بیشتر از یکسال باشد.
- صندلی راننده خودرو بدون لقی و کمربند از عملکرد صحیحی برخوردار باشد.
- شیشه جلو باید فابریک و بدون ترک و شکستگی باشد.
قوانین ثبت رکورد در مسابقات درگ
1- نصب رول بار در ثبت تایم 11.99 و کمتر در تمامی کلاسها اجباری است. در صورت ثبت تایم 11.99 و کمتر در هر کدام از راندهای مسابقه و نداشتن رول بار، باعث حذف شرکت کننده از مسابقه و عدم ثبت رکورد وی خواهد شد و برای شرکت در راندهای بعدی مسابقات ملزم به نصب رول بار خواهد بود.
2- نصب رول بار برای ماشینهای مدل 2005 به بالا، الزامی نیست. ضمنا مدل ماشینهای تولید داخل براساس سال تولید کارخانه سازنده اصلی، محاسبه میگردد.
عکاس: عرفان اسلامپناه
آخرین اخبار و رویداد ها
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی