رومانی دنباله‌روی ایران

داستر وانت هم آمد

29 مهر 1397 19:00

برای مردم آمریکا و بخش اعظم اروپا، داچیا یک برند نه‌چندان معروف است که خودروهایی ارزان‌قیمت تولید می‌کند و کسی اهمیتی به آن‌ها نمی‌دهد. ولی در قاره آسیا، داچیا برندی معتبر با خودروهایی خوب و با کیفیت و قیمت مناسب محسوب می‌شود. قوی‌ترین و بهترین مدل آن‌ها شاسی‌بلند داستر است که در ایران تحت برند رنو در بازار حضور دارد. شرکتی در رومانی به نام Romturingia در جدیدترین پروژه خود، این شاسی‌بلند محبوب را به یک مدل وانت تبدیل کرده است.

مدل وانت داستر را نه خود شرکت داچیا، بلکه یک شرکت اتاق‌سازی رومانیایی طراحی کرده و احتمال دارد در تعداد محدود آن را تولید کند.جالب این که، همین شرکت در سال 2014 نیز مدل وانت نسل اول داستر را طراحی و تولید کرده بود. آن خودرو در تیراژ فقط 500 دستگاه تولید و به یک شرکت فروخته شد.

طی برگزاری نمایشگاه خودروهای تجاری هانوفر IAA، شرکت مذکور از وانت داستر که مبتنی بر نسل دوم این شاسی‌بلند ساخته شده رونمایی کرده است. در مقایسه با مدل شاسی‌بلند، تغییرات زیادی را در بخش عقب شاهد هستیم. بخش جلویی خودرو که دست‌نخورده باقی‌مانده، ولی درهای عقب و محفظه بار شاسی‌بلند جای خود را به یک قسمت بار که از مواد اولیه ضدضربه ساخته شده داده‌اند.

زیر بدنه جدید، این خودرو همچنان از همان شاسی و پلتفرم داستر شاسی‌بلند استفاده می‌کند. داستر وانت از یک پیشرانه توربودیزل 1.5 لیتری 4 سیلندر dCi با 110 اسب‌بخار قدرت بهره می‌برد و دو دیفرانسیل است. گفته می‌شود داچیا این پیشرانه را با 1.5 لیتری 115 اسب‌بخاری dCi جدید که 260 نیوتن‌متر گشتاور در 1750 دور در دقیقه تولید می‌کند، جایگزین خواهد کرد.

هنوز معلوم نیست Romturingia با این وانت داستر چه کار خواهد کرد، البته برخی منابع آگاه می‌گویند احتمال ورود آن به خط تولید در تیراژی محدود وجود دارد. اگر داچیا بخواهد چنین مدلی را وارد خانواده داستر کند، بدون شک با استقبال خوبی در بازار مواجه خواهد شد. در خانواده فعلی این خودرو ون داستر فیسکال تنها مدل خودروی تجاری و کار محسوب می‌شود.

طی نمایشگاه پاریس که همین چند هفته پیش برگزار شد، شرکت داچیا برای شاسی‌بلند داستر از یک پیشرانه 1.3 لیتری توربو بنزینی جدید و سیستم اطلاعات سرگرمی جدید رونمایی کرد.

دیدگاه کاربران