اگر تا چندماهی پیش سری به سایت خودروسازان بم میزدید، بهغیر از GC6 الیت و همچنین GC6 اکسلنت، محصول دیگری در آن پیدا نمیکردید. اما بد نیست در این روزها هم یک بار دیگر به سایت این شرکت مراجعه کنید تا ببینید که خودروهای تازهای از برند لیفان، به سبد محصولات خودروسازان بم اضافه شده است.
”لیفان X7 با اینکه کراساوری کامپکت است اما با داشتن سه ردیف صندلی، ظرفیت 7 سرنشین را دارد.“نکته هیجانانگیزتر این ماجرا اینجاست که در سایت خودروسازان بم، سه محصول کاملاً جدید از لیفان به چشم میخورد که قبلاً نام و نشانی از آنها در سایت کرمانموتور ندیده بودیم. باتوجه به اینکه هم کرمانموتور و هم خودروسازان بم، در این زمینه سکوت خبری داشتهاند، ماهم چنین فرض میکنیم که شاید این سه محصول را روزی در خیابانهای کشورمان ببینیم. مقاله امروز ما درباره معرفی یکی از این سه خودروست.
خودرویی که برند نشد
تا سال 2015، بزرگترین کراساور لیفان، همان X60 خودمان بود که در سگمنت کامپکتها جای داشت. اما با داغشدن بازار شاسیبلندها در چین، لیفان نیز مانند سایر خودرواسازان هموطنش دست بهکار شد و چهار شاسیبلند جدید را به خانواده ایکسهای خود اضافه کرد:
- لیفان X7 ؛ در سال 2016
- لیفان X80 ؛ در سال 2017
- لیفان X70 ؛ در سال 2018
- لیفان X40 ؛ احتمالاً در سال 2019
X7 نخستین محصولی بود که لیفان دست روی آن گذاشت و حتماً هم تعجب کردهاید که چرا نامش دورقمی نیست؟!
لیفان، نسخه تولیدنهایی این کراساور را در آوریل 2016 و در نمایشگاه پکن رونمایی کرد. مدیران این شرکت در همان زمان گفتند که X7 قرار است نخستین محصول از برند جدیدشان بهنام MaiWei باشد و به همین دلیل نیز نامش را MaiWei X7 گذاشتند. البته برنامههای لیفان برای عرضه برند مایوی به بازار چین، خیلی زود متوقف شد ولی نام مایوی روی این خودرو باقی ماند. البته ما برای اختصار او را با همان نام X7 صدا میزنیم.
رکورددار فاصله محوری
برخلاف آنچه از تصاویر لیفان X7 القا میشود، باید بگوییم که این خودرو در سگمنت کراساورهای جمعوجور است چراکه طول کلیاش تنها 4.4 متر است. X7 علیرغم ابعاد کوچکش، خودرویی سه ردیفه (هفت سرنشین) است و عجیبتر اینکه فاصله محوریاش به عدد قابل تحسین 2.7 متر رسیده که بیشترین میزان در میان همکلاسان چینی این خودروست.
طول | 4440 میلیمتر |
---|---|
عرض | 1760 میلیمتر |
ارتفاع | 1730 میلیمتر |
فاصله محوری | 2720 میلیمتر |
ارتفاع کفی تا زمین | 192 میلیمتر |
وزن خالص | 1440 کیلوگرم |
حداکثر وزن مجاز | 1990 کیلوگرم |
حجم باک | 50 لیتر |
حجم محفظه بار (سه ردیف) | 295 لیتر |
حجم محفظه بار (دو ردیف) | 1038 لیتر |
حجم محفظه بار (یک ردیف) | 2188 لیتر |
سایز رینگ استاندارد | 205/65R16 |
سایز رینگ سفارشی | 215/55R17 |
لیفان برای X7 دو پیشرانه 1.5 لیتری و 1.8 لیتری تدارک دیده؛ پیشرانه اول از نوع تنفس طبیعی بوده، 107 اسببخار قدرت داشته و با جعبهدنده 5 سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک همراه است. اما برای بازار ایران، خوشبختانه لیفان پیشرانه دوم X7 را درنظر گرفته است.
البته در سایت خودروسازان بم، خروجی این پیشرانه بسیار متفاوتتر از چیزی است که در سایتهای بینالمللی لیفان اعلام شده! حال باید دید که اشتباهی رخ داده یا اینکه پیشرانه آن را برای بازار ایران، تغییر یا ارتقا دادهاند؛که تقریباً بعید است!
پیشرانه | 1.8 لیتری تنفس طبیعی |
---|---|
قدرت | 125 تا 132 اسببخار |
گشتاور | 168 نیوتنمتر |
جعبهدنده | 5 دنده دستی یا 4 سرعته اتوماتیک |
حداکثر سرعت | 160 کیلومتربرساعت |
مصرف ترکیبی | 7.6 لیتر (دستی) |
از آنجایی که سطح تجهیزات X7 برای ایران، مشخص نشده ماهم به گفتن امکاناتش در فولترین تیپ بازار چین، بسنده میکنیم:
- ترمزهای ABS با ترمز کمکی (BAS) به همراه EBD
- کنترل پایداری
- روکش چرم فرمان و صندلیها
- فرمان برقی با تنظیم ارتفاع
- کیسه هوا جلو
- چراغهای مهشکن
- ایزوفیکس
- اتولاک (قفل درها در سرعت 20 کیلومتر برساعت)
- تهویه دیجیتال
- ورود بدون کلید (کیلس) با استارت دکمهای
- آینههای تاشو برقی با گرمکن
- تنظیم 6 حالته دستی صندلی راننده
- گرمکن صندلیهای جلو
- دوربین عقب / حسگر عقب / حسگر فشار باد تایر
- مانیتور 9 اینچی لمسی
- سیستم صوتی با 6 اسپیکر
- صندلی تاشو عقب دوتکه
- بازکن در باک و در صندوق با ریموت
چه قیمتی دارد؟
ارزانترین تیپ X7 هماکنون در بازار چین حدود 57000 یوآن یا معادل تقریبی 8200 دلار قیمت دارد. تیپ فول آن نیز با قیمت 74000 یوآن یا معادل تقریبی 10600 دلار فروخته میشود.
لیفان X7 درصورت عرضه در بازار کشورمان باید با خودروهایی مانند چری تیگو5 و جک S5 رقابت کند. ضمن اینکه باید بر حریفان توربوشارژ دیگری مثل هاوال H2 بهمن موتور و هایما S5 ایرانخودرو نیز غلبه کند.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : bamco.ir