با شروع مونتاژ بایک X25 از اواخر تابستان 97، خطوط تولید دیار خودرو، جانی تازه گرفته است. حالا نیز خبر از آمدن بایک X65 به گوش میرسد؛ خودرویی که بازار کراساورهای کامپکت توربو را هدف گرفته.
”بایک X65 در کلاس کامپکتهاست و در صورت عرضه در ایران باید با هاوال H2 و هایما S5 رقابت کند.“چهارمین سنوای ایران
بایک که هماکنون شریک انحصاری مرسدس بنز و هیوندای در بازار چین است، سال 2012 با خریدن حق مالکیت دو مدل از خودروساز سوئدی ساب (Saab) دست به معرفی برند جدیدی بهنام Senova زد؛ همان برندی که دیار خودرو دو مدلش را به ایران آورد و البته در نامگذاریشان دچار سوتفاهم شده بود! یکی از این دو خودرو Senova D20 بود که در بازار کشورمان با نام سابرینا شناخته شد و دیگری نیز Senova D70 بود که با نام سنوا (بدون هیچ پسوندی!) بهدست مشتریان ایرانیاش رسید.
سومین محصولی که از برند سنوا در ایران معرفی شد، Senova X25 است که دیار خودرو با نام بایک X25 آن را عرضه کرده. حالا نیز نوبت معرفی چهارمین عضو خانواده سنوا در کشورمان رسیده؛ خودرویی که در بازار چین با نام Senova X65 شناخته میشود، اما احتمالا با نام بایک X65 در ایران فروخته میشود.
بایک X65؛ بزرگترین عضو خانواده
X65 نیز مانند اکثر اعضای خانواده کراساورهای بایک، متولد 2015 است. این خودرو با اینکه بزرگترین قدبلند بایک (تا به امروز) محسوب میشود ولی همچنان در سگمنت کامپکتهاست.
تعلیق X65 در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع چند اتصالی مستقل است. بایک برای گرفتن پنج ستاره ایمنی از C-NCAP چین، 65% از بدنه خودرو را از فولاد با مقاومت بالا ساخته است.
X65 در قسمت پیشرانه و جعبهدنده، مدیون ساب است چراکه پیشرانه توربوشارژ آن تحت لیسانس ساب ساخته شده و قبلا هم برای Senova D70 و حتی Senova D50 استفاده شده بود. جعبهدنده نیز ساخت آیسن است.
طول | 4654 میلیمتر |
---|---|
عرض | 1816 میلیمتر |
ارتفاع | 1680 میلیمتر |
فاصله محوری | 2670 میلیمتر |
وزن خالص | 1.5 تن |
سایز رینگ | 225/60R17 |
حجم باک | 60 لیتر |
پیشرانه | 2.0 لیتری توربو |
قدرت | 175 اسب بخار |
گشتاور | 240 نیوتن متر |
جعبه دنده | 6 سرعته اتومات |
مصرف ترکیبی | 8.1 لیتر |
با اینکه X65 به بهترین و کاملترین لیست امکانات، تجهیز نشده اما حداقل در برابر رقبای خودو در بازار کشورمان، چیزی کم و کسر ندارد. لیست امکانات قطعی X65 هنوز منتشر نشده است، اما نسخه فولش در بازار چین، با این ویژگیها تحویل مشتریانش میشود:
- ترمزهای ABS با EBD و ترمز کمکی
- کنترل پایداری / کنترل کشش
- سنسور فشار باد تایر
- شش ایربگ شامل جلو / جانبی جلو / پردهای
- دوربین عقب / دوربین 360 درجه
- مانیتور 8 اینچی لمسی با نویگیشن
- تهویه اتومات دوگانه
- صندلی 8 حالته برقی راننده / مموری صندلی راننده
- سقف پانوراما
چه قیمتی دارد؟
تستهای جادهای بایک X65 در کشورمان آغاز شده، اما به احتمال زیاد عرضه آن به سال آینده موکول خواهد شد.
X65 اتومات هماکنون در بازار چین با قیمتی بین 90 تا 120 هزار یوآن (معادل تقریبی 13 تا 17 هزار دلار) فروخته میشود که یعنی در صورت عرضه در بازار کشورمان باید با رقیبان سرسختی مثل هاوال H2 بهمن موتور، جک S5، هایما S5 ایران خودرو و حتی بیسو T3 سیف خودرو دست و پنجه نرم کند.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : باما