خودرویی پرافتخار از نسل سر استرلینگ ماس

حراج فراری 290MM معروف

7 آبان 1397 18:06

یک دستگاه فراری 290MM مدل 1956 ساخته شده توسط شرکت اتاق‌سازی اسکالیتی با تاریخچه مسابقه‌ای غنی خود قرار است روز 8 دسامبر در حراجی موزه خودرویی پیترسن که توسط RM Sotheby's برگزار می‌شود شرکت کند.

این خودروی مسابقه‌ای که در طول عمر خود رانندگان بزرگی با آن در مسابقات مختلف شرکت کرده‌اند، روز 8 دسامبر توسط RM Sotheby’s به حراج گذاشته خواهد شد.این فراری 290MM به شماره شاسی 0628 بوده و چهارمین و آخرین نمونه ساخته شده است. این خودرو گواهی فراری کلاسیک را دارد و در طول عمر خود، کسانی مانند خوان مانوئل فانجیو، فیل هیل، پیتر کالینز، ولفگانگ فون‌تریپس، اولیویر گندنبین، یوجین کاستلوت و سر استرلینگ ماس با آن رانندگی کرده‌اند.

حضور حرفه‌ای آن در مسابقات اتومبیل‌رانی از مسابقه میله میلیا سال 1959 با مشخصات فنی 860 مونزا شروع شد و خودرو توانست با رانندگی پیتر کالینز و لوئیس کلمانتاسکی رتبه دوم را به خود اختصاص بدهد. اندکی بعد از حضور موفق در میله میلیا، خودرو در مسابقه تارگا فلوریو در سیسیل رتبه چهارم و رتبه دوم را در XVIII Aosta-Gran San Bernardo Hillclimb به دست آورد. چند ماه بعد، این خودرو در گرندپری سوئد حضور پیدا کرد.

در سال 1957، فراری آن را به 290MM ارتقا داد و خودرو توانست در مسابقه 1000 کیلومتر بوینس‌آیرس و 12 ساعته سبرینگ عملکرد بسیار خوبی از خود نشان بدهد. در همان سال خودرو با رانندگی سر استرلینگ ماس در هفته سرعت باهاماس 1957 شرکت کرد و توانست در دو مسابقه Memorial و Nassau Trophy عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهد.

طی سال‌های اخیر، فراری 290MM به شماره شاسی 0628 مالکان زیادی عوض کرده و در رژه خودروهای مسابقه‌ای کلاسیک Goodwood Revival 2011 که برای گرامیداشت خوان مانوئل فانجیو برگزار شد نیز شرکت کرده بود.

این خودرو به پیشرانه 3.5 لیتری دوازده سیلندر خورجینی تیپو 130 مجهز است. از نکات جالب‌توجه در مورد این پیشرانه می‌توان به میل‌سوپاپ‌های High-Lift، سوپاپ‌های بزرگ‌تر، شمع‌های دوقلو، ضریب کمپرس 9:1 و یک ترنس اکسل تیپو 520 اشاره کرد. شرکت RM Sotheby's در مورد قیمت فروش تخمینی آن چیزی نگفته، ولی ما حدس می‌زنیم که این خودرو بتواند رکورد خوبی به ثبت برساند.

دیدگاه کاربران