پیشنهاد اشتراک پلتفرم برقی اختصاصی فولکس‌واگن

میانبر آلمانی فورد برای تولید خودروهای برقی

13 آبان 1397 14:55

سبد محصول خودروهای برقی فورد این روزها افسرده کننده است. تنها انتخاب مشتریان به چند مدل باقی‌مانده برقی فوکوس محدود می‌شود که آن‌هم تنها در چند ایالت موجود است.

فورد با بهره‌گیری از پلتفرم MEB فولکس‌واگن هم می‌تواند شکست‌های قبلی خودروهای برقی را جبران کند و هم چند سال زودتر وارد رقابت بازار شود.مدلی که هرگز با مصرف‌کنندگان جفت‌وجور نشد. حتی شرکت فورد هم نسبت به آن هیجان‌زده نبود و «تد کنیس» مدیر بخش خودروهای برقی فورد از آن به‌عنوان «خودروی قابل قبولی که چندان هیجان‌انگیز نیست» یاد می‌کند. سخت نیست تصور کنیم که این فورد چقدر مایوس‌کننده بود. مدل 2016 آن تنها قدرت طی مسافت 122 کیلومتر را داشت؛ نهایتاً فورد یک بسته باتری بهتر روی آن نصب کرد و به برد 185 کیلومتر ارتقا یافت ولی حتی با این تغییرات نیز توان رقابت با مدل‌های اروپایی را نداشت.

مدل برقی «مک 1» فورد، وعده رفع بسیاری کمبودها را می‌داد؛ اما شرکت تاکنون اطلاعات زیادی از آن منتشر نکرده است و جز تصویری از چراغ‌های عقب خطی و نام مک 1 چیز بیشتری از آن نمی‌دانیم. گفته‌ شده که این مدل در سال 2020 معرفی می‌شود و برد آن 483 کیلومتر است.

مک 1 یکی از 16 خودرو برقی جدیدی است که شرکت درحال‌توسعه آن برای عرضه در سال 2022 به بازار است. درحالی‌که فورد به‌اندازه قابل‌توجهی در خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کرده‌ است، «فرانک ویتر»، مدیر ارشد مالی فولکس‌واگن عنوان می‌کند که مذاکراتشان با فورد، ممکن است دسترسی خودروساز آمریکایی به پلتفرم MEB شرکت را فراهم کند. پلتفرمی که به‌طور خاص برای وسایل نقلیه برقی فولکس‌واگن طراحی‌شده است.

ویتر می‌گوید: «این‌که پلتفرم اختصاصی MEB را با برندهای خارج از گروه فولکس‌واگن به اشتراک بگذاریم ازنظر فنی امکان‌پذیر است ولی هنوز تصمیمی در این مورد اتخاذ نشده است.» براساس گفته‌های این مدیر ارشد فولکس‌واگن، می‌توان نتیجه گرفت که روزنه‌ای برای فورد جهت استفاده از پلتفرم برقی آلمان‌ها، باز است، ولی هنوز تا قطعی شدن این مساله، راه زیادی مانده است.

این را هم باید اضافه که هنوز مشخص نیست که آیا فورد علاقه‌ای به استفاده از پلتفرم MEB دارد یا خیر؛ چراکه برنامه خودروی برقی این شرکت در شرایط کنونی بسیار پیشرفته است. با این‌حال، دسترسی به این پلتفرم می‌تواند برای فورد راهی سریع و مقرون‌به‌صرفه‌ برای عرضه خودروهای برقی به بازار فراهم کند.

دیدگاه کاربران