بستیون T77 در راه ایران

بعد از تحرکات برند هونگچی (Hongqi) در بازار ایران و مذاکرات پشت‌پرده آن با پرشیاخودرو، حالا مشخص شده که زیرمجموعه دیگر خودروسازی فاو (FAW) که محبوبیت زیادی در بازار ایران دارد؛ دوباره درصدد عرضه محصولاتش به بازار ایران است. برندی که قبلا «بسترن» نام داشت، حالا با نام جدید «بستیون» دوباره به کشورمان برگشته و احتمالا اولین محصولش نیز کراس‌اوری بنام بستیون T77 خواهد بود.

از بسترن تا بستیون

حدود 15 سال پیش و به‌صورت دقیق‌تر در سال 2006 بود که فاو به پشتوانه دانش فنی مزدا، زیرمجموعه جدیدی به‌نام بسترن خلق کرد. سری اول محصولات بسترن حتی از پلتفرم‌های مزدا بهره می‌بردند و جالب‌تر این‌که برخی از آن‌ها در کارخانه‌های مزدا در چین تولید می‌شدند.

بیش از یک دهه تداوم حضور در بازار چین، فاو را متقاعد کرد که بسترن، جایگاه خوبی میان مشتریانش دارد و به همین دلیل نیز یک تصمیم انقلابی برای آن گرفته است؛ تولد بسترن با نامی جدید! مشتریان فاو از سال 2019 دیگر شاهد محصول جدیدی از خانواده بسترن نبودند چراکه فاو، عرضه محصولاتش را با برند بسترن متوقف کرده است. ولی این به معنای پایان کار بسترن نبود، چون نسل جدید محصولات بسترن حالا با نام جدید بستیون (Bestune) به بازار چین معرفی شدند.

البته برند جدید بستیون، فقط در نام، تغییر نکرده بلکه زبان طراحی‌اش نیز نسبت به بسترن، ارتقایافته است. بستیون، هم لوکس‌تر و هم مدرن‌تر شده که یعنی بازار مشتریان سخت‌پسند فاو را نشانه گرفته است.

خانواده بستیون هم‌اکنون 5 عضو دارد؛ کراس‌اورهای این برند که با حرف T شروع می‌شوند، همگی از سال 2019 به بازار چین آمده‌اند. کوچک‌ترین آنها بستیون T33 است که در سگمنت کراس‌های کوچک است. بعد از آن نیز بستیون T77 و سپس بستیون T99 حضور دارند که به ترتیب، در سگمنت کراس‌اورهای جمع و جور و کراس‌اورهای سایز متوسط جای می‌گیرند.

سدان‌های بستیون نیز همان سنت نامگذاری سدان‌های بسترن را دنبال می‌کنند؛ یعنی نام آنها با حرف B شروع می‌شود. تا به این لحظه، تنها سدان این برند، خودرویی بنام بستیون B70 است که در سال 2020 معرفی شد. بستیون همچنین یک محصول تمام برقی بنام E01 دارد که آن هم از سال 2020 به خیابان‌های چین قدم گذاشته است.

هواداران بسترن خوب می‌دانند که فاو تاکنون لوگویی مختص این برند نداشت و همه محصولات بسترن را با همان لوگوی عقاب‌نشان و آبی‌رنگ فاو به بازار می‌فرستاد.

ولی بستیون دیگر از این قاعده پیروی نمی‌کند و لوگوی اختصاصی خودش را دارد. اگر به لوگوی مستطیل شکل بستیون دقت کنید، می‌بینید که شبیه یک پنجره نیمه‌باز طراحی شده است؛ فاو از این لوگو به‌عنوان «پنجره‌ای رو به جهان» تعبیر می‌کند.

بستیون T77 ؛ اولین محصول فاو بستیون

با داغ‌شدن بازار شاسی‌بلندها، بستیون نیز تصمیم گرفت تا نخستین محصولش کراس‌اور باشد، نه یک سدان. نام این خودرو را بستیون T77 گذاشته‌اند که ابتدای سال 2018 و در نمایشگاه پکن، نسخه کانسپت آن را با نام T-Concept برای اولین‌بار دیدیم. اما نسخه تولیدنهایی‌اش از سال 2019 و با نام T77 به بازار آمد.

از جلوپنجره بسیار بزرگ این خودرو، چراغ‌های مجهز به LED جلو، پرهیز از خطوط اغراق‌آمیز در نمای جانبی، اتصال چراغ‌های عقب به یکدیگر و نهایتا انبوهی از خطوط تیز و شکسته طراحی، همگی بیانگر زبان طراحی کاملا جدید فاو برای بستیون است.

 T77 به‌لحاظ ابعاد در سگمنت کراس‌اورهای متوسط جای می‌گیرد و تقریبا جثه‌ای مشابه بزرگترین عضو خانواده بسترن، یعنی بسترن X80 دارد.

مدل طول عرض ارتفاع فاصله محوری
بستیون T77 4,525mm 1,825mm 1,615mm 2,700mm
بسترن X80 4,620mm 1,820mm 1,695mm 2,675mm

اولین خودرو جهان با هولوگرافیک

اگر کابین بستیون T77 را ببینید قطعا دو نکته برای‌تان جالب است. T77 از صفحه کیلومتر تمام دیجیتالی 12.3 اینچی بهره می‌برد که قرارگرفتنش درکنار مانیتور عریض کنسول، یادآور همان‌ کاری است که مرسدس از سال 2014 تا به امروز، در کابین برخی محصولاتش انجام می‌دهد.

اما ویژگی جالب دیگر بستیون T77، تجهیز آن به نمایشگر هولوگرافیک سه بعدی است که درست در بالای مانیتور، جاسازی شده. فاو می‌گوید به‌لطف همین ویژگی، بستیون T77 نخستین محصول تولیدانبوه جهان است که از چنین آپشنی بهره می‌برد.

برای این نمایشگر هولوگرافیک، می‌توان سه کارکتر مختلف انتخاب کرد که به دستورات صوتی راننده، واکنش نشان داده و آن‌ها را اجرا می‌کنند. 

مشخصات فنی بستیون T77

فاو برای بستیون T77 از همان پیشرانه‌ CA4GA12TD بهره گرفته که قبلاً هم در کراس‌اور Senia R9 استفاده شده بود؛ یعنی موتور توربوشارژی به حجم 1.2 لیتر که 143 اسب‌بخار و 204 نیوتن‌متر گشتاور دارد. این موتور 1.2 لیتری T77 را می‌توان با گیربکس 5 سرعته دستی یا 7 سرعته دوکلاچه اتومات سفارش داد ولی سیستم محرکه آن فقط به‌صورت دیفرانسیل جلوست.

اما فاو از اوایل سال 2020، نسخه قوی‌تر این خودرو، یعنی بستیون T77 PRO را به خیابان‌ها آورد. مهم‌ترین تغییر این نسخه، استفاده از موتور جدید 1.5 لیتری توربوشارژی است که با کد CA4GB15TD شناخته می‌شود و می‌توان آنرا با گیربکس 6 دنده دستی یا 7 دنده دوکلاچه اتومات سفارش داد.

بستیون T77 در نسخه PRO قدرتی در حدود 166 اسب بخار و گشتاوری معادل 258 نیوتن متر را در اختیارتان قرار می‌دهد. مصرف ترکیبی آن نیز از 6.8 تا 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.

قیمت بستیون T77

از آنجایی که قرار است بستیون T77 PRO برای تست‌های فنی به ایران بیاید، پس به سراغ قیمت بستیون T77 با موتور 1.5 لیتری توربو و گیربکس اتومات باید برویم. قیمت این نسخه از T77 در بازار چین و در مدل 2020، از حدود 110 هزار یوآن شروع شده و حداکثر نیز به حدود 140 هزار یوآن می‌رسد که معادل تقریبی 17 تا 21 هزار دلار است. 

به همین دلیل، به هیچ وجه با خودرویی ارزان‌قیمت سروکار نداریم چراکه بستیون T77 PRO حتی در بازار چین، از اکثر همکلاسانش، گران‌تر است. بنابراین در صورت قطعی‌شدن مونتاژ آن در بازار ایران، احتمالا قیمتی بیشتر از دوقلوهای اس‌دبلیوام سیف خودرو، لیفان X70 خودروسازان بم و  چری تیگو7 جدید مدیران خودرو و حتی دیگنیتی بهمن موتور خواهد داشت.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

برای اطلاع از اخبار روز خودرو، ایمیل خود را وارد نمایید

اطلاعات شما به درستی ثبت گردید
آخرین اخبار دنیای خودرو از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.
مشکلی رخ داده است لطفا چند لحظه بعد مجددا تلاش کنید