بازی چینی‌ها دوباره داغ شد

شکار جک S4 در کرمان‌موتور

16 مرداد 1398 10:00

یک کراس‌اور چینی دیگر. عبارتی که تا همین یکی دو سال پیش آنقدر تکراری بود که برای کسی جذابیت نداشت. اما حالا همین جمله ساده همه نگاه‌ها را به خود جلب کرده است. پس جمله را تصحیح می‌کنیم که پس از مدت‌ها یک کراس‌اور جدید چینی. درباره حواشی مربوط به انتشار چند تصویر از جک S4 صحبت می‌کنیم. تصاویری که پشت آن حرف و حدیث بسیاری است.

طراحی مدرن S4 همان سبک و سیاق اروپایی‌پسندی است که جک مدت‌ها قصد داشت آن را خلق کند.روز گذشته همکاران خبرنگار عکس‌هایی واضح از یک شاسی‌بلند جمع‌وجور با برند JAC چین را مخابره کردند. تصاویری که حتی بدون هیچ‌گونه اطلاعاتی خود حاوی جزئیات بسیاری هستند.

این خودرو جک S4 نام دارد. پیش‌بینی سختی نیست که تشخیص دهیم این خودرو از نظر ابعاد و فلسفه تولید قرار است چیزی بین جک S3 و S5 باشد. به نظر می‌رسد کرمانی‌ها در تدارک انجام تست‌های میدانی به منظور اخذ مجوزهای لازم برای تولید این خودرو هستند. مدت زیادی از اولین رونمایی آن در نمایشگاه خودروی گوانگژو نمی‌گذرد. فرزند جدید خانواده Sهای جک از نظر طراحی یک سر و گردن نسبت به دیگر اعضای این خانواده مدرن‌تر نشان می‌دهد.

طراحی جک S4

آنچه در جک S4 می‌بینیم یک زبان بصری بسیار پویاست. جلوه‌ای کاملاً متفاوت از تمام دیگر جک‌های تولیدشده در ایران. در نمای جلو گرافیک مدرن و آینده‌نگری را شاهد هستیم. الگویی که البته بیشتر به خودروهای ژاپنی شبیه است. بگذارید واضح‌تر بگوییم این خودرو حال و هوای تویوتا راوفور جدید را دارد. البته بی‌انصافی است اگر آن را یک کپی‌کاری قلمداد کنیم.

فرم زیبای چراغ‌ها که توسط یک پل کروم‌رنگ به هم متصل شده‌اند در هماهنگی کامل با قاب و محفظه مه‌شکن‌ها است. جلوپنجره شش ضلعی براق جک S4 نیز نیم‌نگاهی به سنت طراحی دیگر اعضای خانواده Sهای جک داشته است.

طراحی جک S4

در کناره‌ها خطوط جهت‌داری را می‌بینیم که اشاره به حالت تهاجمی رو به جلوی آن دارد. سقف مشکی با ستون‌هایی از همین رنگ توانایی طراحان این خودرو را به رخ می‌کشد.

در قسمت انتهایی جک S4 شاهد نمایشی چشم‌نواز از خطوط موازی و رنگ‌های قرمز هستیم. اشاره پررنگ به نوار کروم‌رنگ میانه چراغ‌ها بالانس دیداری با نمای جلو را تکمیل می‌کند. البته چراغ خطر و دنده عقب هم که درون فریمی کروم رنگ هستند اید‌ه‌ای دوست‌داشتنی بوده است. درج نام JAC درون چراغ عقب و جلو می‌تواند یکی از ریزه‌کاری‌های حرفه‌ای چینی‌ها باشد.

کابین جک S4

داخل کابین جک S4 می‌توانیم یک جهش تحسین‌برانگیز در طراحی خودروهای چینی‌ را شاهد باشیم. جایی که برای اولین‌بار دیگر خبری از آن اغراق‌های همیشگی نیست. فرمانی ساده که حتی از روی تصاویر هم می‌شود حدس زد که باکیفیت است، در کنار نمایشگر دیجیتال پشت آن، دکمه‌های لمسی روی کنسول و یک نمایشگر حرفه‌ای همه حکایت از سبک جدید طراحی داخلی برای این خودرو دارد.

مشخصات فنی جک S4

طول، عرض و ارتفاع این خودرو که به ترتیب 4410، 1800 و 1660 میلی‌متر شده ابعاد نیسان قشقایی را به ذهن متبادر می‌کند. البته همانطور که گفته شد جک S4 آمد تا جایی در میان دو برادر دیگرش یعنی S3 و S5 باشد.

پیشرانه 1.5 لیتری توربو در جک S4

تقریباً مطمئن هستیم که این خودرو با پیشرانه توربوشارژ راهی بازار ایران می‌شود. چراکه در کناره‌های عکس های منتشر شده از آن عبارت Turbo‌درج شده و این یعنی حضور یک پیشرانه 1.5 لیتری با 150 اسب‌بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور. جعبه‌دنده نیز شامل یک نمونه CVT خواهد بود. البته شاید طرف ایرانی برای کاهش قیمت این خودرو مدل 5 سرعته دستی با پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با 118 اسب‌بخار قدرت را نیز در نظر داشته باشد.

تجهیزات و امکانات جک S4

امکانات جک S4

نمایشگر اصلی این خودرو که حکم سیستم اطلاعات و چندرسانه‌ای را دارد، با سایز 10.25 اینچ درست مانند نمونه‌های اروپایی است. دوربین 360 درجه باکیفیت، در برقی صندوق عقب، صندلی برقی چند حالته، سیستم ورود و استارت بدون کلید، هشدار نقاط کور، آینه‌های تاشو برقی، گرم‌کن صندلی، ترمز برقی، اتوهلد،‌ شروع حرکت در سربالایی و چندین آپشن دیگر از جمله تجهیزات تعبیه شده در این خودرو هستند.

با این حال نمی‌توان نسبت به حضور تمام این تجهیزات در مدل نهایی جک S4 مطمئن بود. چراکه مشخص نیست کرمان‌موتور چه برنامه‌ای برای بخش آپشن‌های مدل مونتاژی خود دارد.

وضعیت جک S4 در بازار ایران

نمای عقب جک S4

دلیل حضور این خودرو در ایران هنوز مشخص نیست. چراکه پیش‌تر بزرگ‌ترین عضو گروه یعنی جک S7 نیز در ایران رویت شد ولی سرانجام آن مشخص نشد. کرمان‌موتور درباره آن موضع رسمی اتخاذ نکرده و این گمانه‌زنی درباره قیمت آن را سخت می‌کند. با این حال پیش‌بینی می‌شود که جک S4 با توجه به قیمت 210 میلیونی فعلی جک S3 می‌تواند کاندیدای حضور در بازه 260 میلیون تومانی باشد. به هر حال در صورتی که این خودرو وارد بازار شود رقبایی مانند هایما S5، هاوال H2، بیسو T3 و هن‌تنگ X5 را پیش روی خود خواهد دید.

نویسنده : نیما حدادی

منبع : باما

دیدگاه کاربران