کراس‌اوری کوچک با ظاهری عجیب!

تست و بررسی جک S3

14 مرداد 1398 12:56

خوب یا بد، درست یا غلط، این روزها دوره دوره مدگرایی است و وقتی چیزی مد بشود، اکثریت افراد بدون در نظر گرفتن کاربردهایش، آن‌را خریداری میکنند؛ می‌خواهد یک چکمه جلو باز باشد! یا نیم تنه یقه اسکی! یا حتی عینکی که از شیشه ساده (غیرطبی) ساخته شده! در چنین دورانی ظاهر «آن هم نه به معنی زیبایی بلکه به معنی به روز بودن» در اولویت قرار دارد و سایر پارامترها از اهمیت کمتری برخوردارند. این اتفاق بازار خودرویی جهان را هم تحت تاثیر قرار داده و درنتیجه در سال‌های اخیر شاهد ایده‌های جدید و نه چندان کاربردی زیادی مثل شاسی‌بلندهای شهری همچون جک S3 بوده‌ایم؛ خودروهایی که نه قدرت مانور هاچ‌بک‌ها را برای زندگی ایده‌آل شهری ارائه می‌دهند و نه مثل شاسی‌بلندهای واقعی، توانایی خارج جاده‌ای دارند؛ اما با تکیه بر ظاهر پرابهت‌تر و به نوعی با کلاس‌تر از خودروهای معمولی، توانسته‌اند طرفداران بسیاری بدست آورند.

طراحی عجیب، چیدمان خوب کابین، رانندگی بدون‌هیجان و قابل قبول در محیط‌های شهری، ترکیبی است که جک S3 برپایه آن استوار شده است. این ترکیب عجیب تا کجا می‌تواند کراس‌اور چینی کرمان‌موتور را پیش ببرد؟اگر این جور خودروها بتوانند از نظر راحتی و عملکرد فنی، کاربردی نزدیک به سدان‌ها یا هاچ‌بک‌های هم قیمت ارائه دهند من هیچ مشکلی با این تغییرات ظاهری نخواهم داشت، اما اگر قرار باشد با کمی افزایش ارتفاع و تزئینات پلاستیکی، یک خودروی ضعیف تک دیفرانسیل را تحت عنوان شاسی‌بلند و باقیمتی بالاتر به ما غالب کنند آن وقت داستان شکل متفاوتی به خود می‌گیرد. پس لطفاً این بار هم همراه «باما» باشید تا در کنار شما ببینیم کراس‌اور کوچکی که امروز برای بررسی انتخاب کرده‌ایم جزء کدام دسته است؟ خودرویی ناکارآمد که فقط به دلیل مدگرایی به فروش مناسبی دست یافته یا خودرویی که در کنار به روز بودن ظاهری، از شایستگی‌های فنی هم برخوردار است؟

بررسی طراحی ظاهری جک S3

حتماً تا به حال انسان‌های زیادی را دیده‌اید که عیب‌هایی در چهره دارند اما همین عیب‌ها، به شکل عجیبی به صورتشان می‌آید! بینی بزرگ «رابرت دنیرو» یا سر بی‌موی «جیسون استاتهام» مثال‌های خوبی از این موارد هستند؛ اما برعکس این قضیه هم صادق است؛ یعنی افرادی که تمامی اجزاء صورتشان بی‌عیب و نقص به نظر می‌رسد اما ترکیب چهره‌شان نچسب و حتی گاهی زشت به چشم می‌آید! متاسفانه اجازه استفاده از مثال‌های انسانی در این خصوص را ندارم؛ اما وقتی بحث خودروها به میان آید اولین موردی که به ذهنم می‌رسد همین جک S3 است. خودوریی با قطعات بسیار زیبا که هر کدامشان به تنهایی جزء جذاب‌ترین‌های این رده به حساب می‌آیند اما ترکیبی بسیار ناهماهنگ، که کاملاً تو ذوق بیننده می‌زند.

طراحی دماغه جک S3

مثلاً نگاهی به جلو پنجره خودرو بیندازید؛ خودش به تنهایی فرم بسیار شکیل و خوبی دارد اما انگار طراحش از سایز خودرویی که قرار بوده این جلوپنجره بر رویش نصب شود خبر نداشته و در نتیجه ابعادش را زیادی بزرگ و نامتناسب در نظر گرفته است! از آن طرف هم کاپوت جک S3 بسیار کوتاه است و ترکیب این بینی کوتاه با پیشانی بلند (شیشه جلو)، چهره‌ای غیر عادی به خودرو بخشیده. البته در این بین باید از چراغ‌های خوش‌استایل و چیدمان زیبای دیلایت‌های جک S3 به عنوان نکاتی مثبت یاد کنیم که به خوبی حس به روز بودن را به بیینده منتقل می‌نمایند.

اما با گذر از این قسمت و رسیدن به نیم رخ خودرو مشخص می‌شود که جک S3 مربی بدنسازی خوبی هم نداشته و بدون برنامه‌ریزی صحیح، فقط روی بالا تنه خود کار کرده است! نتیجه این اشتباه زدن‌ها در باشگاه، به عدم تناسب میان چرخ‌ها با بدنه منجر شده است. در واقع رینگ‌های جک S3 برای گلگیرهای پف کرده و قد نسبتاً بلندش، زیادی کوچک هستند و توازن نیم‌رخ خودرو را تا حد زیادی به هم زده‌اند؛ همین عامل سبب شده است تا جک S3 از این زاویه خودرویی عجیب‌الخلقه به نظر آید.

طراحی جک S3

البته حتماً می‌دانید که کوچک بودن سایز رینگ‌ها دلایل دیگری به غیر از بدسلیقگی طراح هم دارد؛ داستان از این قرار است که استفاده از رینگ‌های بزرگ و تایرهای فاق کوتاه سواری خودرو را تا حد زیادی خشک می‌کند و خودروسازان برای جبران این قضیه مجبور به استفاده از سیستم تعلیق پیشرفته‌تری می‌شوند که طبیعتاً هزینه بالاتری هم به دنبال خواهد داشت؛ اما به نظر می‌رسد که شرکت جک برای S3 خیال همچین هزینه اضافه‌ای را نداشته و در نتیجه به همین ابعاد نامناسب بسنده کرده است. کاری که به حدی بر نیم‌رخ خودرو تاثیر منفی گذاشته که دیگر زیبایی فریم شیشه‌ها و خط شانه جذاب جک S3 چندان به چشممان نمی‌آیند.

اما با رسیدن به قسمت انتهایی خودرو، با طرحی نسبتاً منطقی روبه‌رو می‌شویم که حداقل در مقایسه با سایر زوایا حالت بهتری دارد. هرچند که اگر بخواهیم در این بخش هم سخت‌گیر باشیم می‌توانیم از عدم تناسب میان عرض و ارتفاع خودرو انتقاد کنیم.

جک S3 کراس اور چینی کرمان موتور

البته ممکن است تصور کنید که ما جک S3 را به جرم چینی بودن گوشه رینگ انداخته‌ایم و داریم مشکلات طراحی‌اش را حادتر از آنچه که هست بیان می‌کنیم؛ اگر این‌طور فکر می‌کنید بد نیست به شما یادآوری کنم که حتی «ب‌ام‌و سری 7 جدید» که یکی از برترین خودروهای جهان است نیز به دلیل ابعاد نامتناسب جلوپنجره، بعضاً مورد انتقاد و تمسخر قرار گرفته و این مثال به خوبی نشان می‌دهد که وجود هارمونی میان اجزاء تا چه میزان با اهمیت است.

هرچند متاسفانه باید به این حقیقت تلخ هم اعتراف کنیم که جک S3 برای بازار محدود ما، که همچنان شاهد تولید محصولات دهه هشتاد و نود میلادی است، آنقدرها هم خودرو نازیبایی محسوب نمی‌شود و به همین دلیل توانسته با تکیه بر اِلمان‌های مطابق با مد روز، مورد استقبال هموطنان قرار گیرد.

بررسی طراحی داخلی جک S3

با گشودن در خودرو اوضاع کاملاً تغییر می‌کند و این بار با طرحی زیبا و در عین حال هماهنگ روبه‌رو می‌شویم. در واقع برخلاف طراحی ظاهری اینجا تمامی خطوط با ریتم مناسبی شکل گرفته‌اند و چیدمان قطعات هم چه از نظر زیبایی و چه استاندارهای ارگونومیکی در سطح مناسبی قرار دارند. البته نه اینکه هیچ ایرادی به کابین جک S3 وارد نباشد اما به جرات می‌توان گفت که قطعات جذاب داخلی قسمت‌های نازیبا را به خوبی زیر سایه خود پنهان نموده‌اند و نتیجه این‌که با نشستن پشت فرمان، حس خوبی به شما دست خواهد داد. به خصوص که موقعیت قرارگیری راننده مناسب است و فرمان خوش‌دست و پشت آمپرهای اسپرت جک S3 به اعتماد به نفس انسان می‌افزایند. از نظر دید به اطراف هم اوضاع رو به راه است و طراحی هوشمندانه لچکی‌ها و آینه‌های بزرگ جانبی دایره دید مناسبی در اختیار قرار داده‌اند. البته در مورد دید پشت سر محدودیت‌هایی وجود دارد که آن هم به کمک دوربین و سنسور دنده عقب به خوبی رفع شده است. شاید تنها مشکل کابین جک S3 به بحث تکراری کیفیت پایین متریال محدود شود که حتی این مورد هم در قیاس با رقبای همرده تا حدود زیادی قابل چشم‌پوشی است.

کابین جک S3

حال وقت آن رسیده که روی صندلی‌های مختلف بنشینیم و میزان جادار بودن خودرو را بررسی کنیم؛ البته با توجه این‌که این خودرو یک کراس‌اور جمع‌وجور شهری به حساب می‌آید توقع زیادی در این خصوص نداریم اما در هر صورت جک S3 با فضای عالی در قسمت جلویی لبخند رضایت را بر لبانمان جاری ساخت. در قسمت عقب هم از نظر جای پا وضعیت مناسب است اما شیب انتهایی سقف، فضای سر سرنشینان پشتی را با محدودیت‌هایی مواجه کرده که برای افرادی با قد بالاتر از 180 سانتی‌متر دردسرساز می‌شود. اما در خصوص صندوق عقب باید بگوییم که جک S3 برخلاف بسیاری از کراس‌اورهای کوچک که فضایی در سطح هاچ‌بک‌ها را ارائه می‌دهند، محفظه‌ای بزرگ و کارآمد تدارک دیده که با توجه به ابعاد بدنه فراتر از انتظار ما بود.

بررسی آپشن‌های رفاهی و ایمنی جک S3

یادش بخیر؛ تا همین پارسال از خودروهای چینی به عنوان خودروهایی که با ارزان‌ترین قیمت، بیشترین آپشن را به ما پیشکش می‌نمودند یاد می‌کردیم اما اکنون تمامی خودروها به قدری گران شده‌اند که معنی واژه ارزان و خودروی اقتصادی به کل تغییر کرده و حالا دیگر حتی امکانات رنگارنگ خودروهای چینی هم خیلی شگفت‌انگیز به نظر نمی‌رسند. البته هنوز هم اگر قرار بر مقایسه با خودروهایی از قبیل رنو ساندرو استپ‌وی یا امثالهم باشد باید اعتراف کرد که وضعیت جک S3 عالی است و این کراس‌اور با داشتن گزینه‌های رفاهی زیادی مثل چراغهای اتوماتیک مجهز به سیستم مشایعت، فرمان برقی، روکش‌های چرمی، کروز کنترل، سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، بلوتوث، چراغ‌های روشنایی در روز، نمایش فشار باد تایرها و مواردی از این دست به راحتی شما را راضی نگاه خواهد داشت.

امکانات و آپشن های جک S3

مهمتر این‌که در بخش ایمنی هم جدای از ترمزهای 4 چرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD از سیستم‌های کمکی مناسبی نظیر سیستم پایداری الکترونیکی ESC، ترمز کمکی هیدورلیکی HBA، سامانه کنترل ایستایی در سربالایی HAC نیز استفاده شده تا کنترل اسب‌های نه چندان زیاد زیر کاپوت راحت‌تر شود.

از نظر تعداد ایربگ، جک S3 با حداقل‌ها به کشورمان آمده و با دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو برگ برنده خاصی رو نکرده است؛ موردی که می‌تواند از اعتبار 5 ستاره ایمنی C-NCAP این خودرو هم بکاهد چراکه نمونه تست شده در چین، از ایربگ‌های جانبی نیز بهره‌مند بوده است. اما با تمامی این صحبت‌ها وجود گزینه‌های امنیتی مناسب در کنار مقاومت خوب شاسی و بدنه در تست‌های صورت گرفته باعث شده که بتوانیم به جک S3 حداقل در رنج قیمتی خودش به عنوان گزینه‌ای نسبتاً ایمن بنگریم.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت جک S3

پیشرانه جک S3

اگر دنبال یک رانندگی هیجان‌انگیز و لذت‌بخش هستید اینجا خبرهای چندان خوبی برایتان نداریم؛ چراکه پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری جک S3، بیش از آن‌که اهل سرعت یا قلدر بازی باشد به فکر پایین نگاه داشتن مصرف سوخت و استهلاک بوده و این طرز فکر با همنشینی جعبه‌دنده اقتصادی CVT به نقطه اوج خود رسیده است. اما اگر رانندگی عادی و سبقت‌گیری‌های معمول جاده‌ای، تمام چیزی است که از خودرویتان توقع دارید، این کراس‌اور دیفرانسیل جلو نیازهایتان را برطرف خواهد کرد. در واقع وجود سیستم VVT در کنار دستیابی به حداکثر گشتاور از دور موتور مناسب (3500 الی 4500 دور بر دقیقه) باعث شده که جک S3 در شرایط مختلف قابلیت‌های حرکتی قابل قبولی داشته باشد و علیرغم کمبود اسب‌هایش واکنش‌های نسبتاً مناسبی به پدال گاز نشان بدهد. البته شما با همین پول (یا حتی کمتر) می‌توانید سدان‌های سریع‌تری خریداری کنید اما اگر اهل رانندگی هیجانی نیستید، با همین کراس‌اور هم به نیازهای معمولتان پاسخ داده خواهد شد.

تجربه رانندگی با جک S3

همان‌طور که در بخش طراحی داخلی اشاره شد، کابین جک S3 چیدمان خوبی دارد و با ارگونومی کافی و دید به اطراف مناسب، حس تسلط کافی را برای راننده به ارمغان می‌آورد. ضمناً این حس تسلط با فرمان نرم و شعاع گردش عالی تکمیل شده تا رانندگی با جک S3 درشهر شلوغی مثل تهران ساده شود. هرچند در مورد ارگونومی باید این نکته را بگوییم که طراحی صندلی‌ها علیرغم دربرگیرندگی کافی و حس خوب در دقایق ابتدایی، برای طولانی مدت چندان عالی نیستند و بدن را زودتر از انتظار دچار خستگی می‌کنند.

تست و بررسی جک S3

اما در مورد کیفیت سواری و میزان نرمی اگر از کوبش‌های اندک قسمت انتهایی خودرو به صورت زیر سبیلی عبور کنیم می‌توانیم نمره بسیار مناسبی به محصول جک بدهیم چرا که S3 در قیاس با کلاس خودرو و رده قیمتی، سواری نرم و راحتی در اختیار قرار داده که از بسیاری از رقبایش برتر به نظر می‌رسد.

گیربکس CVT جک S3

حال بهتر است کمی هم توانایی‌های حرکتی این کراس‌اور چینی را به چالش بکشیم؛ البته از روی اطلاعات کاتالوگی می‌دانستیم که نباید توقع خیلی زیادی از جک S3 داشته باشیم چراکه ترکیب یک پیشرانه نه چندان قدرتمند تنفس طبیعی با جعبه‌دنده CVT، معمولاً چیز هیجان‌انگیزی از آب در نمی‌آید؛ خوب در عمل هم اوضاع مطابق انتظار پیش رفت و جک S3 با شتاب اولیه کاملاً متوسطی از جا کنده شد. البته با افزایش سرعت و دور گرفتن پیشرانه، اوضاع بهبود چشمگیری یافت و شتاب ثانویه S3 راضی‌کننده بود. موردی که می‌تواند برای سبقت‌گیری‌های جاده‌ای مفید واقع شود؛ اما مشکل اینجاست که جک S3 در سربالایی‌ها کشش متوسطی دارد؛ در این شرایط اگر بخواهید شتابتان را حفظ کنید، با در نظر گرفتن ویژگی اعصاب خورد کن جعبه‌دنده‌های CVT، مجبور به بالا نگه داشتن دائمی دور موتور خواهید شد و این امر سوای از حس ناخوشایند ذهنی، صدای زیادی را به گوش سرنشینان تحمیل خواهد کرد.

تست و بررسی جک S3

در مورد ترمزها باید بگوییم که عملکرد جک S3 در اکثر مواقع قابل قبول است اما خودرو در مسیرهای لغزنده عملکرد باثباتی از خود نشان نمی‌دهد. البته به نظر می‌رسد که این قضیه بیش از آن‌که به ضعف ترمزها مرتبط باشد به عدم چسبندگی تایرها بازمی‌گردد و در صورت استفاده از تایرهای چسبنده‌تر می‌توان این نقطه ضعف را تا حدود زیادی برطرف نمود. ضمناً این مسئله (یعنی چسبندگی ضعیف تایرها) در کنار مرکز ثقل بالا و حرکات الاکلنگی نسبتاً زیاد، در پیچ‌های تند نیز اعتماد به نفس راننده را کاهش می‌دهند؛ ضمن اینکه فرمان برقی جک S3 هم زیادی سبک است و اطلاعات دقیقی از مسیر ارائه نمی‌کند. اما خبر خوب این است که محصول جک از نظر سیستم‌های کمکی الکترونیکی، خساست به خرج نداده و به کمک سامانه هوشمند کنترل پایداری، خطر را از سرنشینان دور نموده است. نتیجه اینکه احساس ناپایداری در پیچ‌ها که به آن اشاره کردیم، در اکثر مواقع در حد همان احساس باقی می‌ماند و در عمل خودرو از مسیر منحرف نمی‌شود. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که پشت فرمان جک S3 لذت رانندگی در حداقل به سر می‌برد اما شرایط برای یک رانندگی عادی و ایمن رو به راه است.

نتیجه‌گیری

جک S3 مدل 1398

همان‌طور که در ابتدا گفتیم هدفمان از بررسی جک S3 این بود که ببینیم آیا این خودرو به غیر از زرق‌وبرق‌ها و بزک‌کاری‌های غیر ضروری مربوط به کراس‌اورهای شهری، خودروی خوبی هم هست یا خیر؛ خوب در طول تست متوجه شدیم که این خودرو با مشکلاتی مثل ناهماهنگی در طراحی ظاهری، کمبود کیفیت در متریال داخلی و توانایی‌های حرکتی متوسط روبه‌رو است و در نتیجه خودروی بی‌عیب‌ونقصی به حساب نمی‌آید؛ اما با این حال جک S3 برگ‌های برنده زیادی دارد که می‌تواند با تکیه بر آن‌ها بازی باخته را به سود خود تغییر دهد. از جمله این برگ‌های برنده می‌توان به مواردی مثل طراحی جذاب داخلی، آپشن‌های مناسب، ایمنی قابل قبول، کیفیت سواری مطلوب و صندوق عقب جادار اشاره کرد که این نکات جک S3 را به گزینه‌ای نسبتاً منطقی در بازار محدود ما تبدیل کرده‌اند.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های جک S3

البته در سوی دیگر میدان رقبایی نظیر ام‌وی‌ام X22 و X33 و چانگان CS35 نیز حضور دارند و در نتیجه می‌توان گفت که کار جک S3 برای تاخت‌وتاز در بازار کراس‌اورهای کوچک دیفرانسیل جلو چندان ساده نیست؛ اما باید صبر کرد و دید که چه تعداد از این خودروها در بازار غیر قابل پیش‌بینی سال 98 به حضور خود در ایران ادامه می‌دهند و آیا جک S3 می‌تواند به یکه‌تاز این بازار پر رقابت بدل شود یا خیر؟

*عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
ناشناس 1402/9/9
سلام اتفاقا من این ماشین رو دارم ماشین پر شتابی هست و سربالایی هم عالی میره اتفاقا اگر اهل سرعت و شتاب هستید این ماشین جواب میده فقط یک امتیاز منفی که داره کیفیت بد رنگ هست
پاسخ
0
0
0
AliR110 1400/2/5
در کل ارزش خرید داره نسبت به ماشینای همرده مخصوصا موتور گرین جت میتسوبیشی مصرف کم و عملکرد خوبی داره. بهتر از ماشینای با قطعات چینی درجه ۳ تولید داخل هست
پاسخ
0
1
1
فربد قنادی 1400/1/24
ماشین بسیار عالی هست سیستم تعلیق بسیار نرم و مصرف سوخت بسیار پایینی داره و امکانات خیلی خوب و شتاب راضی کننده و طراحی زیبا
پاسخ
0
2
2
Davoud 1398/11/25
لوازم یدکی جک S3 براحتی گیر میاد یا نه ؟ برای روغن موتور و روغن گیربکس از چه روغنی استفاده کنم؟ این ماشین تسمه تایم داره یا زنجیر؟
پاسخ
1
0
1
ناشناس 1402/12/21
روغن flowmax , castrol gtx که همه باید 5w40 باشن با تعویض فیلتر روغن دقیقا ۴.۵ لیتر روغن میخواد. لوازمش هم ریخته
0
0
alirezachapari 1398/6/11
به نظر شخصی من چند مورد از مزایا و معایبش رو خدمتتون عرض می کنم: مزایا: سیستم تعلیق عالی - کیفیت اطاق نسبت به هم رده ها- مانیتور با کیفیت - ترمز های قوی - فرمان برقی (بسیار نرم ) - حالت اسپرت شتاب خوب و راضی کننده -سیستم تهویه عالی-سیستم صوتی معقول- راحتی نسبی سرنشین در اطاق - کم استهلاک بودن خودرو- کم مصرف بودن خودرو-صندوق عقب جادار- تیپ ترونیک عالی و لذت بخش معایب : عایق کاری ضعیف اطاق - لاستیک کوچک - کیفیت بد رنگ خودرو ( مربوط به کرمان موتور ) - ستون های بزرگ خودرو - دنده عقب در سربالایی شاید با سرنشین در ماشین به مشکل بزرگی تبدیل شه-
پاسخ
0
0
8