سدانی که دوست دارد کراس‌اور شود

کانسپت شهری فورد برای بازار کشورهای توسعه‌یافته

18 آبان 1397 12:00

آئودی و ولوو باعث شدند تا ایده خودرویی استیشن که شبیه به یک کراس‌اور بوده و ارتفاع بیشتری دارد، به واقعیت بپیوندد و در صنعت خودروسازی شهرت پیدا کند. حتی خودروسازان دیگر هم از این ایده استقبال کردند.

طبق ادعای فورد، هدف از طراحی این مدل مفهومی، ارزیابی واکنش مردم نسبت به این خودروی عجیب بوده است.خصوصاً ولوو به این ایده بسیار علاقمند بود و همین امر سبب شد تا شاهد رونمایی مدل اس 60 کراس‌کانتری (S60 Cross Country) توسط این خودروساز سوئدی باشیم. این سدان لوکس که در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل آمریکای شمالی در سال 2015 رونمایی شد، ظاهری شبیه به خودروهای شاسی‌بلند داشت. به طور مثال، ارتفاع این مدل با 65 میلی‌متر افزایش همراه بوده است.

اگرچه این ایده برای ولوو چندان سودآور نبود و مدل اس 60 کراس‌کانتری فروش چندان خوبی نداشت، اما ظاهراً فورد به این ایده علاقمند شده است. در همین راستا، شرکت فورد در نمایشگاه اتومبیل سائو پائولو در برزیل، از یک مدل مفهومی به نام Ka Urban Warrior رونمایی کرده است.

همان‌طور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، این مدل مفهومی ظاهری عجیب و غیرعادی دارد. دور تا دورِ خودرو شاهد محافظ پلاستیکی مشکی رنگ هستیم و در قسمت جلو و عقب اسکید پلیت‌های (Skid Plate) نقره‌ای رنگ به چشم می‌خورد. از موارد دیگر می‌توان به سرپوش خاکستری رنگ برای آینه‌های جانبی و رینگ‌های 15 اینچی آلیاژی اشاره کرد.

فورد اطلاعات خاصی در مورد فضای داخلی این خودرو ارائه نکرده است، اما صندلی‌های کا اربان واریور (Ka Urban Warrior) روکش چرمی داشته و این سدان قدبلند به نسخه 3 از سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی فورد به نام سینک (SYNC) هم مجهز شده است. از دیگر تجهیزات این مدل مفهومی می‌توان به دوربین دید عقب، حسگرهای پارک عقب، سیستم کنترل هرزگردی و سیستم کنترل پایداری اشاره کرد.

زیر کاپوت این سدان مرتفع یک پیشرانه 1.5 لیتری جا خشک کرده است که می‌تواند حداکثر قدرتی معادل با 134 اسب‌بخار تولید کند. فورد برای کا اربان واریور یک جعبه‌دنده 5 دنده دستی در نظر گرفته است که احتمالاً نیروی پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. البته نباید از این سدان قدبلند انتظار قابلیت‌های آفرودی داشته باشید و طبق ادعای فورد، ارتفاع این خودرو کمی افزایش یافته است تا در مسیرهای ناهموار کف خودرو با زمین برخورد نکند.

درست است که ظاهر کا اربان واریور مضحک به نظر می‌رسد و این سدان مرتفع یک مدل مفهومی است، اما ظاهراً فورد برای تولید نسخه انبوه از این مدل بسیار مصمم است. طبق ادعای فورد، هدف از طراحی این مدل مفهومی، ارزیابی واکنش مردم نسبت به این خودروی عجیب بوده است.

دیدگاه کاربران